Polis ammunition

Phaetoon
14 september 2007 · 8 156 Inlägg

Anledningen att man bytte till den nya ammunitionen är att den minskar risken för richochetter (stavning?)
Efter att den gått igenom ett objekt så är det inte mycket anslagskraft kvar i kulan och inte mycket kvar av kulan heller för den delen.
En vanlig kula går rakt igenom och fortsätter och kan på så vis göra stor skada, t.ex i en folksamling.

*Edit
Addendum:
Speer Gold Dot (som ammunitionen kallas) är skapad för att stanna i kroppen...

Senast redigerat av Phaetoon (14 september 2007)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Ponuts
14 september 2007 · 220 Inlägg

En arnold-uzi tycker jag snuten ska ha, svenska polisen är ju en pis i havet, åk till usa å mucka å sen kom säg att svenska polisen är hård. Räcker man fiser på fel ställe i usa så är man sönder skuten hehe.

dr_weber Senator
14 september 2007 · 323 Inlägg

henkebenke skrev:

blacken skrev:

henkebenke skrev:
Dom patronerna bör förbjudas! Trasar ju sönder allt i kroppen vid en sådan träff. Enda anledningen till att dessa används är väl antagligen att risken att skottet går igenom kroppen och träffar oskyldiga är mindre.

Polisen skjuter ju inte för att döda!

At svenska poliser skjuter inte för att döda må så vara, men med en sådan ammunition kan nog den frågan vara "lite" akademisk.

Förvisso.
I min värld räcker det med en rejäl gummibatong svartvita amazonpolisbilar samt Kling och Klang...
Tyvärr är ju världen inte redigt så längre. Humanare ammo/vapen bör utvecklas!

HAHAHAAHHAAH skönaste kommentaren idag!

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
christofferedil Yellow bug!
14 september 2007 · 1 640 Inlägg

Kalla mej mesig om ni vill tongue Men jag har alltid funderat på en sak. Och det är varför inte polisen använder riktigt starka sömnpilar istället för kulor. Jag menar, de skulle medföra 0 dödsfall, och de skulle ha möjlighet att ställa gärningsmännen till rätta, eller få fram viktiga detaljer i förhör efteråt, istället för att döda dem. Och lägga bedövningsmedel till en elefant eller något i den storleken i en liten pil, det skulle klubba de flesta!

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Daaze Rent A Retard !
14 september 2007 · 674 Inlägg

Edil_ skrev:
Kalla mej mesig om ni vill tongue Men jag har alltid funderat på en sak. Och det är varför inte polisen använder riktigt starka sömnpilar istället för kulor. Jag menar, de skulle medföra 0 dödsfall, och de skulle ha möjlighet att ställa gärningsmännen till rätta, eller få fram viktiga detaljer i förhör efteråt, istället för att döda dem. Och lägga bedövningsmedel till en elefant eller något i den storleken i en liten pil, det skulle klubba de flesta!

det va inte dumt sagt smile det borde ju fan funka, eller att man får tag på nått indian recept på förlamnings medel, så att alla muskler sluta fungera men man är förtfarande vaken och i medvetandet. och det har inga negativa efter efekter tongue

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
14 september 2007 · 938 Inlägg

De jag tror är problemet med sömnpilar å grejjer är de att dom inte värkar på en sekund, om ni kollar när dom skjuter djur med bedövningspilar och liknande på diverse tvprogram, så tar den ju en liten stund innan djuren lägger sej ner och somnar, och de är den tiden polisen inte har om de är så illa så dom måste dra vapen...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Sushikocken Sleeper
14 september 2007 · 3 084 Inlägg

ahh men en Wireless tazer-pistol  då big_smile??

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
PushedRay Sir Real
14 september 2007 · 390 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
De jag tror är problemet med sömnpilar å grejjer är de att dom inte värkar på en sekund, om ni kollar när dom skjuter djur med bedövningspilar och liknande på diverse tvprogram, så tar den ju en liten stund innan djuren lägger sej ner och somnar, och de är den tiden polisen inte har om de är så illa så dom måste dra vapen...

Jo men bara för att man blir träffad av en "vanlig" kula så är det inte säkert att man oskadlig gjort den du skuter träffar du i axeln eller armen så kan han ju fortfarande skjuta om han e tillräckligt hög på adrenalin smile Finn ju flera sånna fall i USA där dom fortsatt skjuta även fast dom va skjutna. Med ordentligt sömnedel så går dom ju garanterat ner efter ett tag .

Germax
14 september 2007 · 12 086 Inlägg

Vad har de för betydelse hur deras ammo ser ut när de aldrig får skjuta =P
Känns iofs inte motiverat att svensk polis ska använda ammo som trasar sönder offret?

dallelito med lem
14 september 2007 · 1 147 Inlägg

klart dom ska få ha så kraftiga vapen.....stabilt om polisen kommer till ett pågående rån med fjäderbatong och pepparsprej när brottsligarna eventuellt står o matar skott från sina automatvapen....

polisen skjuter bara när det verkligen finns belägg för det..tex min pappa har vatt polis i 25år och aldrig skjutit mot någon...och på 25 år träffar man mycket idioter...

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
blacken
14 september 2007 ·

dallelito skrev:
klart dom ska få ha så kraftiga vapen.....stabilt om polisen kommer till ett pågående rån med fjäderbatong och pepparsprej när brottsligarna eventuellt står o matar skott från sina automatvapen....

polisen skjuter bara när det verkligen finns belägg för det..tex min pappa har vatt polis i 25år och aldrig skjutit mot någon...och på 25 år träffar man mycket idioter...

Om det nu är stoppkraft dom är ute efter, varför har dom då valt den skitpuffran som dom nu har?. Det finns mycket bättre puffror att välja på i det fallet.

LocKtar Herr
14 september 2007 · 1 722 Inlägg

blacken skrev:
Så här ser en kula ifrån svenska polisens vapen ut när den har träffat någon. Skalan på skjutmåttet är tum.



http://www.garaget.org/gallery/archive/47676/152838_wxpst4.jpg

eeh, det där är ju dumdum kulor. dom skall inte se ut så. säker på att det är från sigsauern? kan ju va kryssade innan dom stoppades i magget.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Hejhoppet
14 september 2007 · 337 Inlägg

Som andra i tråden sagt så skjuter polisen inte ofta. Och när dem gör det så är det säkert nödvändigt. Vad gällande kulan så ser jag mycket gärna att den stannar i kroppen på den människa som den är ämnad för och inte går igenom och vidare in i lilla Pia, 7 år.

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN
MeloveGolf Vw trimmare
14 september 2007 · 2 995 Inlägg

blacken skrev:

dallelito skrev:
klart dom ska få ha så kraftiga vapen.....stabilt om polisen kommer till ett pågående rån med fjäderbatong och pepparsprej när brottsligarna eventuellt står o matar skott från sina automatvapen....

polisen skjuter bara när det verkligen finns belägg för det..tex min pappa har vatt polis i 25år och aldrig skjutit mot någon...och på 25 år träffar man mycket idioter...

Om det nu är stoppkraft dom är ute efter, varför har dom då valt den skitpuffran som dom nu har?. Det finns mycket bättre puffror att välja på i det fallet.

Insats styrka = MP5 duger det? wink

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
blacken
14 september 2007 ·

LocKtar skrev:

blacken skrev:
Så här ser en kula ifrån svenska polisens vapen ut när den har träffat någon. Skalan på skjutmåttet är tum.



http://www.garaget.org/gallery/archive/47676/152838_wxpst4.jpg

eeh, det där är ju dumdum kulor. dom skall inte se ut så. säker på att det är från sigsauern? kan ju va kryssade innan dom stoppades i magget.

Den är speer gdhp 9x19.

blacken
14 september 2007 ·

Reggin skrev:
Som andra i tråden sagt så skjuter polisen inte ofta. Och när dem gör det så är det säkert nödvändigt. Vad gällande kulan så ser jag mycket gärna att den stannar i kroppen på den människa som den är ämnad för och inte går igenom och vidare in i lilla Pia, 7 år.

Problemet är inte att kulan är så hemsk, problemet är att den svenska polisens skjutskicklighet inte är världen bästa, så risken att lilla Pia 7 år blir träffad istället för boven är inte så liten.

Senast redigerat av blacken (14 september 2007)

blacken
14 september 2007 ·

MeloveGolf skrev:

blacken skrev:

dallelito skrev:
klart dom ska få ha så kraftiga vapen.....stabilt om polisen kommer till ett pågående rån med fjäderbatong och pepparsprej när brottsligarna eventuellt står o matar skott från sina automatvapen....

polisen skjuter bara när det verkligen finns belägg för det..tex min pappa har vatt polis i 25år och aldrig skjutit mot någon...och på 25 år träffar man mycket idioter...

Om det nu är stoppkraft dom är ute efter, varför har dom då valt den skitpuffran som dom nu har?. Det finns mycket bättre puffror att välja på i det fallet.

Insats styrka = MP5 duger det? wink

Till vardags.smile Men vill du ha stoppkraft så finns det bättre

Owzer Rallykalle och kabeltattare
14 september 2007 · 422 Inlägg

Blir man poppad av en polis så har man väl förtjanat det? Vet att polisen hade fjutt kulor för några år sen, caliber 22 har jag för mig. Grejen var att kulorna för för svaga och grovt påverkade knarksvin inte stannade vid beskjutning. Står ett trasigt fanskap framför dig med kniv så vill du väll fälla honom snabbt?

Inte behöva tömma ett helt magasin och kanske ändå sluta med en shiv i magen. Nä, polisen skjuter inte hejvilt, ska till en del för att de ska öppa eld, och då är väl livet på våra lagbeskyddare viktigare än nån knarkare/annat slödder.

//Mike

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
blacken
14 september 2007 ·

Owzer skrev:
Blir man poppad av en polis så har man väl förtjanat det? Vet att polisen hade fjutt kulor för några år sen, caliber 22 har jag för mig. Grejen var att kulorna för för svaga och grovt påverkade knarksvin inte stannade vid beskjutning. Står ett trasigt fanskap framför dig med kniv så vill du väll fälla honom snabbt?

Inte behöva tömma ett helt magasin och kanske ändå sluta med en shiv i magen. Nä, polisen skjuter inte hejvilt, ska till en del för att de ska öppa eld, och då är väl livet på våra lagbeskyddare viktigare än nån knarkare/annat slödder.

//Mike

Dom hade walther PPK 7x65. och det finns alternativa vapen (non leathal weapon) att använda som är dj""igt effektiva. Och en ,22 lr är inte att leka med.

Senast redigerat av blacken (14 september 2007)

MeloveGolf Vw trimmare
14 september 2007 · 2 995 Inlägg

blacken skrev:

MeloveGolf skrev:

blacken skrev:

Om det nu är stoppkraft dom är ute efter, varför har dom då valt den skitpuffran som dom nu har?. Det finns mycket bättre puffror att välja på i det fallet.

Insats styrka = MP5 duger det? wink

Till vardags.smile Men vill du ha stoppkraft så finns det bättre

Mp5 räcker för att döda rätt många ett magasin töms på några sekunder och den som får magasinet i sig mår inte så bra....Magnum 357 vore nått för polisen till vardags wink

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang