Storlek på säkring ?

Jimmaiy
19 mars 2010 · 365 Inlägg

M_icke_ skrev:

Jimmaiy skrev:

Softis skrev:

Det motsvarar ju 40mm2, men ska säkras av som 2 st 20mm2

En kabel på 40kvadratmillimeter har MYCKET större area än 2 kablar på 20kvadrat.

Nej, en 40mm2 kabel har samma kabelarea som 2st 20mm2, eftersom det är just kabelarean som man mäter, däremot är den inte dubbelt så tjock, utan endast 50% tjockare..

Anledningen till att man ska säkra av båda kablarna separat är att den ena kan kortsluta och då resulterar det i kabelbrand. Säkringen går bara om båda kablarna kortsluter annars..

Hur räknar man ut area på något där diametern är tex 20mm?

Frissan
19 mars 2010 · 4 693 Inlägg

radien*radien*PI = arean

10*10*3,14 = 314mm2

Booyakasha!
sumpis
19 mars 2010 · 132 Inlägg

Lonefox skrev:

sumpis skrev:

M_icke_ skrev:

Du ska ha en 120A MAX 30cm ifrån batteriet, sedan behöver du endast säkra av om du ska gå ner till mindre kabel. Drar du ex vis 2st 25mm2 från powerblocket så behöver du inte säkra av. Sätter du mindre kablar får du säkra av dom med rätt storlek på säkring.

okej för hade tänkt dra en 25mm2 powerblock sedan dra en varsin 16mm2 ut till stegen. för de är väl oftast att man ska ha säkringar i powerblocken me. ?

är dålig på de här me kabel area och säkringar så vill bara vara säker på att de ja gör blir rätt och få tips

Så fort man går ner i kabelarea skall man säkra av de klenare kablarna efter deras ledningsförmåga.

okej tack då förstår jag.

Volkswagen Motorsport!
Jimmaiy
20 mars 2010 · 365 Inlägg

Softis skrev:
radien*radien*PI = arean

10*10*3,14 = 314mm2

precis. blev rörigt eftersom han bara skrev mmm som om han menade diameter. då är en 40mm kabel som 4st 20mm men som vanligt så anger man alltid i kvadrat.

M_icke_
20 mars 2010 · 3 466 Inlägg

Jimmaiy skrev:

Softis skrev:
radien*radien*PI = arean

10*10*3,14 = 314mm2

precis. blev rörigt eftersom han bara skrev mmm som om han menade diameter. då är en 40mm kabel som 4st 20mm men som vanligt så anger man alltid i kvadrat.

20mm2 är just arean.. den är långt ifrån 20mm2 i diameter...!!!

En 50mm2 kabel har tex bara en diameter på runt 8mm.. sen är där en del luft i mellan kablarna med så den blir totalt ca10mm i diameter. Man räknar dessutom endast kopparn på kabeln.

En kabel som är 20mm i diameter hade haft en kabelarea på 314mm2

vill dessutom påpeka att du personligen skrev såhär:

Jimmaiy skrev:

Softis skrev:

jimmyostrom skrev:
Nej,

Dessa måste endå säkras separat.

Det motsvarar ju 40mm2, men ska säkras av som 2 st 20mm2

En kabel på 40kvadratmillimeter har MYCKET större area än 2 kablar på 20kvadrat.

Lite mattekunskaper är ju aldrig fel?!

Senast redigerat av M_icke_ (20 mars 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Jimmaiy
20 mars 2010 · 365 Inlägg

Jimmaiy skrev:

M_icke_ skrev:

Jimmaiy skrev:

precis. blev rörigt eftersom han bara skrev mmm som om han menade diameter. då är en 40mm kabel som 4st 20mm men som vanligt så anger man alltid i kvadrat.

20mm2 är just arean.. den är långt ifrån 20mm2 i diameter...!!!

En 50mm2 kabel har tex bara en diameter på runt 8mm.. sen är där en del luft i mellan kablarna med så den blir totalt ca10mm i diameter. Man räknar dessutom endast kopparn på kabeln.

En kabel som är 20mm i diameter hade haft en kabelarea på 314mm2

vill dessutom påpeka att du personligen skrev såhär:

Jimmaiy skrev:
En kabel på 40kvadratmillimeter har MYCKET större area än 2 kablar på 20kvadrat.

Lite mattekunskaper är ju aldrig fel?!

Ja arean är alltid arean. jag skrev fel där. syftade på grovleken. eftersom en i tråden inte skrev kvadratmillimeter från början så tyckte jag det va värt att nämna att en kabel som har diametern 40mm är 4gånger tjockare än en kabel på 20mm i diameter.
Mattekunskaper finns det gott om inom området eftersom jag är elektriker:P

Senast redigerat av Jimmaiy (20 mars 2010)

M_icke_
21 mars 2010 · 3 466 Inlägg

Jimmaiy skrev:

Jimmaiy skrev:

M_icke_ skrev:

20mm2 är just arean.. den är långt ifrån 20mm2 i diameter...!!!

En 50mm2 kabel har tex bara en diameter på runt 8mm.. sen är där en del luft i mellan kablarna med så den blir totalt ca10mm i diameter. Man räknar dessutom endast kopparn på kabeln.

En kabel som är 20mm i diameter hade haft en kabelarea på 314mm2

vill dessutom påpeka att du personligen skrev såhär:
Lite mattekunskaper är ju aldrig fel?!

Ja arean är alltid arean. jag skrev fel där. syftade på grovleken. eftersom en i tråden inte skrev kvadratmillimeter från början så tyckte jag det va värt att nämna att en kabel som har diametern 40mm är 4gånger tjockare än en kabel på 20mm i diameter.
Mattekunskaper finns det gott om inom området eftersom jag är elektriker:P

Nej visst att TS aldrig skrev något om kvadrat men DU gjorde det..

Sen förstog nog alla här att han menade 20mm2 och 40mm2 då det, vad jag vet, inte finns 20mm och 40mm tjocka kablar till bil. Hade förmodligen varit både otympligt och snudd på omöjligt att dra dom i en bil och dessutom finns det inget steg som klarar så stora kablar i ingångarna.

Senast redigerat av M_icke_ (21 mars 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang