Ta lån utan fast anställning?

Tzatziki
22 oktober 2007 · 452 Inlägg

Då jag hade en osäker anställning så rekommenderade banken mig ett LO lån.
Är du med i facket så är du berättigad 100.000:- och då spelar det inte någon roll
om du jobbar eller ej.

Lånade 50.000:- .. vad räntan låg på kommer jag dock inte ihåg.
Lycka till!

Akka
22 oktober 2007 · 1 174 Inlägg

VictorW skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
vill inte vara nån gnällspik men va fasen. Lever alla på lån nu för tiden eller???

Vaddå lever alla på lån ????

Bilköp och husköp/lägenhet är ju bland de större affärer man gör i livet. Och det är ju inte alla som kan spara undan pengar till att köpa bilen kontant med sparade pengar, så jag förstår inte riktigt vad du menar ????

Hade man däremot lånat för att resa utomlands, köpa ps3, köpa kläder mm då hade jag förstått att du undra men nu hmm

Victor

ett ord bara: WORD!

-Kotten- www.drcljusdal.se
22 oktober 2007 · 679 Inlägg

Tzatziki skrev:
Då jag hade en osäker anställning så rekommenderade banken mig ett LO lån.
Är du med i facket så är du berättigad 100.000:- och då spelar det inte någon roll
om du jobbar eller ej.

Lånade 50.000:- .. vad räntan låg på kommer jag dock inte ihåg.
Lycka till!

berättigad  är väl endå att ta i . Banken skall ju fortfarande kolla så han har råd att betala lånet.

till trådskaparen. Är pengarna till bilköp så kan du ju även kolla med bilfiman vad dom har för ränta. Bra mycket enklare att få igenom det där. iofs blir ju bilen en säkerhet.

Som nån annan sa. Ju mer du ansöker destosvårare kommer du få igenom ett lån

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
chrille_ Servicerådgivare
22 oktober 2007 · 715 Inlägg

KottenV70r skrev:

Tzatziki skrev:
Då jag hade en osäker anställning så rekommenderade banken mig ett LO lån.
Är du med i facket så är du berättigad 100.000:- och då spelar det inte någon roll
om du jobbar eller ej.

Lånade 50.000:- .. vad räntan låg på kommer jag dock inte ihåg.
Lycka till!

berättigad  är väl endå att ta i . Banken skall ju fortfarande kolla så han har råd att betala lånet.

till trådskaparen. Är pengarna till bilköp så kan du ju även kolla med bilfiman vad dom har för ränta. Bra mycket enklare att få igenom det där. iofs blir ju bilen en säkerhet.

Som nån annan sa. Ju mer du ansöker destosvårare kommer du få igenom ett lån

precis smart att hör med bilfirma eftersom då har du ju bilen som säkerhet!

mvh chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
ghost_boy83 CREW
22 oktober 2007 · 2 594 Inlägg

beror på vilken bank man frågar och vart i landet tror dom är mer öppna i gesbygd än i storstad smile

RRBmw
22 oktober 2007 · 345 Inlägg

Jag fick lån utan jobb, studerade fortf. farsan gick i borg bara så vare inga problem.

Audi S2 "PPF H.O" (1992)
RedEyeMS3
22 oktober 2007 · 355 Inlägg

Jag hade jobbat i 5mån å hade inte fast men jag fick lån på 115000:- till vattenskotern! Är nog lite tuffare å få nu när det är oroligt på alla börser:(

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
Xtravagant 1337
22 oktober 2007 · 1 343 Inlägg

Phaetoon skrev:
Bankerna börjar bli lite räddare nu (i och med bolånekrisen i USA)
Ett råd är att ta på sig kavaj wink

haha. det var det dummaste jag hört.
Varför ska du ha kavaj?
För att du ska se ut att ha det bättre ställt än vad du har?
Du kan inte tänkt efter innan du skrev det du gjorde.

A. Om du nu har så mycket pengar så du springer omkring med kavaj om dagarna
så behöver du väl knappast ta ett lån till att börja med.

B. Tanken slog dig inte att dom får upp all ekonomisk information om dig när du sitter
och diskuterar ditt lån i din kavaj?

Du lurar ingen, tro mig.
Man brukar säga "var dig själv"!
Det skulle jag vilja påstå fungerar bäst.

Sen förstår jag inte denna enorma strävan efter att leva över sina tillgångar!?
Har man inte råd att betala 50.000 cash så kanske man ska låta bli.
en tanke bara!

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
RedEyeMS3
22 oktober 2007 · 355 Inlägg

Leva över sina tillgångar är väl till att ta i va?! Är inte många i dag som kan spara ihop till sina hus/bil köp. Skulle nog dom flesta åka omkring i gamla rishögar. Fan, ska man själv spara ihop till en bil för 300000:- så lär man få spara i 10 år typ! Inte alla som är född med silversked i mun. Ta inte illa upp av det sista!!

Och det hjälper faktiskt att vara uppklädd, kavaj var kanske att ta i.

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
Xtravagant 1337
22 oktober 2007 · 1 343 Inlägg

RedEyeMS3 skrev:
Leva över sina tillgångar är väl till att ta i va?! Är inte många i dag som kan spara ihop till sina hus/bil köp. Skulle nog dom flesta åka omkring i gamla rishögar. Fan, ska man själv spara ihop till en bil för 300000:- så lär man få spara i 10 år typ! Inte alla som är född med silversked i mun. Ta inte illa upp av det sista!!

Och det hjälper faktiskt att vara uppklädd, kavaj var kanske att ta i.

Denna tråden har inte handlat om husköp.
Det har handlat om siffror på 50-100.000kr...
I den prisklassen får man inte direkt den nyaste mercan.

Jag är inte född med silversked i mun. jag har jobbat ihop mina pengar precis som alla andra. Jag menar bara att någonstans måste man ju hålla sig fast i verkligheten.
Det har alltid varit så och det kommer alltid vara så.

Det finns dom som tjänar bra som kör fina bilar och de som tjänar mindre som inte kör fullt så fina bilar. Varför ska man ändra på det?
En bil är det absolut sista man ska låna till.

Eftersom en bil är en spargris med hål i så måste man vara medveten att man kommer göra ett dåligt köp.
Köpa en bil för 300.000kr och betala låt säga 3000kr i månaden.
Det fungerar inte.
Bilen rasar mer i värde än vad man betalar in...

Nej jag anser att ska man ha en bil i den klassen så får man spara ihop pengar precis som man alltid gjort.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Enjoii Språkfascist
22 oktober 2007 · 109 Inlägg

Så länge man har nån som kan borga för en, så är det ju inga problem!

Syns man inte, så finns man inte.
RedEyeMS3
22 oktober 2007 · 355 Inlägg

Nille_del_Mar skrev:

RedEyeMS3 skrev:
Leva över sina tillgångar är väl till att ta i va?! Är inte många i dag som kan spara ihop till sina hus/bil köp. Skulle nog dom flesta åka omkring i gamla rishögar. Fan, ska man själv spara ihop till en bil för 300000:- så lär man få spara i 10 år typ! Inte alla som är född med silversked i mun. Ta inte illa upp av det sista!!

Och det hjälper faktiskt att vara uppklädd, kavaj var kanske att ta i.

Denna tråden har inte handlat om husköp.
Det har handlat om siffror på 50-100.000kr...
I den prisklassen får man inte direkt den nyaste mercan.

Jag är inte född med silversked i mun. jag har jobbat ihop mina pengar precis som alla andra. Jag menar bara att någonstans måste man ju hålla sig fast i verkligheten.
Det har alltid varit så och det kommer alltid vara så.

Det finns dom som tjänar bra som kör fina bilar och de som tjänar mindre som inte kör fullt så fina bilar. Varför ska man ändra på det?
En bil är det absolut sista man ska låna till.

Eftersom en bil är en spargris med hål i så måste man vara medveten att man kommer göra ett dåligt köp.
Köpa en bil för 300.000kr och betala låt säga 3000kr i månaden.
Det fungerar inte.
Bilen rasar mer i värde än vad man betalar in...

Nej jag anser att ska man ha en bil i den klassen så får man spara ihop pengar precis som man alltid gjort.

Var principen jag menade om alla ska spara ihop pengar.. En bilaffär är nästan aldrig en bra affärsad

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
22 oktober 2007 · 548 Inlägg

Skulle aldrig få för mig att sätta ngn annan i pränt på borgen! Får man inte lån så har man inte ekonomin för att betala! Och klarar man inte att betala så får ju ngn annan skiten och den kanske heller inte har just de cashen som behövs just då och då har man satt sig själv och ngn annan i sin egen smet! Bättre att få lån själv och sen fråga om pengar om det inte funkar! Men är man ung och inte har så mycket utgifter så hade jag nog sparat så mycket jag kunnat och betalat det cash! Sen om man har barn och villa och annat så har jag full förståelse om man tar lån på bil då det kan vara knapert med stålar till att lägga undan!

-Mike-
BMW 320i (2003)
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

Jag tog ett medlemslån (LO) genom Swedbank på ynka 40 000 (Allt är borta på 740 GLTn wink)
Och jag har ingen fast anställningsform i nuläget, även om den kommer
att bli det.. 18 månaders visstidsanställning dög för Swedbank smile

Med min försäkran om tillsvidareanställning inom ett år tongue

Senast redigerat av steifan (22 oktober 2007)

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
gemini78 Jägermeister
22 oktober 2007 · 909 Inlägg

www.wasakredit.se dom har väl ganska förmånliga räntor vid billån, hade dom ialf när jag lånade till en bil för nått år sedan.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
STriiiker
23 oktober 2007 · 609 Inlägg

Swedbank 100000. Hade behovsanställning med sysselsättning på över 100% så ända som var haken var en autoriserad bilhandlare..

fady
17 mars 2010 · 58 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
vill inte vara nån gnällspik men va fasen. Lever alla på lån nu för tiden eller???

om du kan köpa en ny bil för 400000 utan billån .. då säljar du säkert knark big_smile

Senast redigerat av fady (17 mars 2010)

Volkswagen golf mk5 Gti "GIAC by Stertman" (2009)
maco
17 mars 2010 · 1 207 Inlägg

fady skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
vill inte vara nån gnällspik men va fasen. Lever alla på lån nu för tiden eller???

om du kan köpa en ny bil för 400000 utan billån .. då säljar du säkert knark big_smile

Väcka en 2.5år gammal tråd för det där?

Frostfjord Ljudbyggare
17 mars 2010 · 170 Inlägg

Ekeby sparbank! Bästa jävla banken någonsin i min mening! Sen håller jag med VictorW, lån till bil/båt och hus. Ja andra "Big life moments" är helt ok att låna till. Låna till bröllopet med. Men resa och dylikt kan vara lite... Kanske bättre att spara pengarna till det..

Opel Omega (B) "Oscar" (2002)
Mitsubishi Galant "Junior" (2001)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
17 mars 2010 · 1 874 Inlägg

Jag fick. Det rekommenderas inte direkt, men det går. Och då baseras kreditupplysningen på föregående deklaration oftast.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang