kapade fjädrar = problem med besiktning ?

-Mike- Stolt tvåbarnsfar
6 november 2007 · 548 Inlägg

Sen har vi ett problem till när det gäller sänkning fram! Du måste lyfta hela framvagnen för att det skall vara OK,du kan kapa och de sitter men när du kommer när till SBP så är de lösa. Detta gäller alltså när man lyfter ena sidan i taget och kapar, krängningsstaget vrider lite så att det blir fel men när man lyfter bägge sidor så visar det rätt! Svetsa i koppen gillar definitivt inte SBP för det kan skada mer än göra nytta i koppen! Bättre att trä dit en slangklämma under besiktning! Under vanlig körning så behöver man inte ha en slangklämma. Sällan man lyfter framvagnen under färd så pass att de skulle kunna lossa och komma fel! Jag var så seriös så jag tog oljedämpare och svarvade ner och gängade om dessa så satt fjädern där! Testa inte på gasdämpare bara, blir ett jävla liv i garaget! Sicken smäll!

-Mike-
BMW 320i (2003)
Silander
26 november 2007 · 57 Inlägg

Jag har kapade sänkfjädrar på min 740, och det går finemang med slangklämmare! dom håller med smile

Ricky
26 november 2007 · 1 062 Inlägg

liljemark skrev:

speedfreak racing skrev:
Att sätta slangklämmor som folk säger funkar! Vet massa folk som gjort de..

hur sätter man klämmorna då ? nere i skålen så fjädern inte åker med upp när man höjer =?

japp  i skålen så fjädrarna inte åker upp när man hissar upp bilen

Senast redigerat av Ricky (26 november 2007)

j0haN88
2 december 2007 · 102 Inlägg

loppa fast fjädern lite lätt i talriken så dom ser att den sitter "fast" ..då klagar dom inte..men svetsa inte för mycket för då blir bara biggih när du ska få loss det tongue ..men en liten fog på 1 cm typ..hade jag på min å de va allatiders tyckte dom tongue

Sorling
3 december 2007 · 207 Inlägg

jag besikta min för 2 veckor sedan på genomslagsgummin med fastsvetsade fjädrar.

Linus195 DIESEL är fränt
4 december 2007 · 28 Inlägg

Sexyicecube skrev:

skylinx skrev:
du löser enkelt problemet genom att sätta fast fädrarna med slangklämmor, bes mannen gnäller om dina fjädrar är så korta så de lämnar "skålen".

Lät som en dum, dålig & farlig idé att sätta slangklämmor!

Nä, kapa fjädrarna ett varv du, efter ett tag kommer ju ändå fjädern att sjunka ihop lite och som tidigare talare skrev så kanske du ska satsa på nya bak också wink

fan en volvo 700a? kapa på bara 2,5 - 3 varv är inga problem. å slangklämmor is the shit.
besiktingsgubben tipsa till o med att man skulle ha det för att få dom å sitta kvar...

köp aldrig en sänkningssats när vikelslip finnes..

donsaarinen
5 december 2007 · 41 Inlägg

du kan värma fjädrarna så att dom sjunker ihop! då slpper du kapa o därmed inga problm på besiktningen.

gasar tills d rasar;)
BMW 535 (1992)
BMW 525tds (1998)
940turboplus Rapidoz
7 december 2007 · 688 Inlägg

varför kapa fram och tillbaka istället för att köpa en sänkningssats?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
BBAD Utbildad hobbymekare
12 december 2007 · 1 125 Inlägg

Muz skrev:
Besiktade idag och det gick åt helvete...

"Fjäder, fram, båda sidor, för kort (risk att komma ur läge)"

Men det är som dom säger, det går igenom om dom sitter kvar och det gjorde inte mina ;P

svetsa fast dom, gjorde ja på min

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
RonnieH Ford är min grej!
12 december 2007 · 582 Inlägg

Som besiktningsmannen sa till mig när jag körde in Focus kombin: Dom hänger ju mé iallafall! Tycker att det var rätt bra betyg cool

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
Tagg3N Konsult
12 december 2007 · 1 247 Inlägg

Skulle ju inte svetsat fast mina då härdningen skiter sig i fjädern, visst är det upp till dig för bes. gubbarna säger inget om det. Slangklämmor är nog den lösningen som fungerar absolut bäst...

moose46019 study
12 december 2007 · 772 Inlägg

sluta drick en helg och oj du har råd med nya fjädrar ojdå.

skaffa nya fjädrar istället. eller jackar ni kolven också och portar insuget.

YeahLow_88
4 januari 2008 ·

speedfreak racing skrev:
Att sätta slangklämmor som folk säger funkar! Vet massa folk som gjort de..

de funkar skit bra smile

RonnieH Ford är min grej!
4 januari 2008 · 582 Inlägg

moose46019 skrev:
sluta drick en helg och oj du har råd med nya fjädrar ojdå.

skaffa nya fjädrar istället. eller jackar ni kolven också och portar insuget.

Självklart jackar jag kolven i en 4-takts motor med toppmatning då blir det ju skitbra obalans i kolven :roll Eller menar du en lucka i kolvtoppen så man slipper allt onödigt motstånd i form av kompression? roll jo det gör jag på alla mina bilar strax efter jag har kapat fjädrarna o portat insuget lollol

Ha det bäst! m.v.h Kolvjackar´n cool

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
Curse
4 januari 2008 · 686 Inlägg

varför ens komma på tanken att kapa fjädrar?? själv skulle jag byta bakfjädrarna iställe... då slipper man fundera ut hur man ska fästa dom kapade fjäder helveten i skålarna på bästa sätt så man klarar besiktningen....

Mazda 6 "MPS" (2006)
Frosted
4 januari 2008 · 1 878 Inlägg

hade kapade fjädrar på min 740, utan då satte jag fast dem med avgas klämmor, sedan vart de klart.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Marcus_89 Biltokig elektriker
4 januari 2008 · 3 352 Inlägg

Avgasklämmor är inte fel smile Värmer man eller svetsar fast fjädrarna så ändras härdningen som Tagg3n skrev. Och de kan bli mjukare än innan eller rent av gå av wink

volvodrifter
4 januari 2008 · 342 Inlägg

varför kapa så mkt att fjädrarna inte ligger i spänn.. fram går det kapa minst 2½ varv utan problem.. bak e desto värre men där sätter man bara en slangklämma eller avgasklämma...  då e besiktningen inga problem heller...

Marcus_89 Biltokig elektriker
4 januari 2008 · 3 352 Inlägg

För att det är snyggt wink Men alla tycker ju inte likadant, och tur är ju det.

Muz Wallraff
10 januari 2008 · 319 Inlägg

Lånar tråden lite.. besiktningsmannen slog ju på fjäderbenen för att kolla rost och sånt, är det ok att göra ett hål då? måste ju ha det för att kunna sätta fast med klämmor och liknande så de inte lämnar skålen. ska in på bes helst imorn!tongue

Senast redigerat av Muz (10 januari 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang