kapade fjädrar = problem med besiktning ?

twin_cam Smålänning
10 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Muz skrev:
Lånar tråden lite.. besiktningsmannen slog ju på fjäderbenen för att kolla rost och sånt, är det ok att göra ett hål då? måste ju ha det för att kunna sätta fast med klämmor och liknande så de inte lämnar skålen. ska in på bes helst imorn!tongue

Gör inget om du borrar hål. Man får göra dräneringshål i skålarna. Sen får man borra för att sätta fast fjädern också..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Opelmadness German cars, quality and beyond
10 januari 2008 · 8 197 Inlägg

Hade också kapade fjädrar.. På min A-traktor... lol
Samla pengar till en sänkningssats istället.. Blir mycket bättre komfort, och bes.gubbarna har inget att säga. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Calle_86
28 maj 2008 · 19 Inlägg

Mina sänkfjädrar är kapade 1 varv fram och ett halv varv bak, lämnar inte skålen fram men när den är upphissad kan man känna att fjäder glappar lite i nedre tallriken, får väl fästa med nån klämma eller nåt när jag besiktar eller tror ni det går bra så länge den inte "följer med upp..."

Volvo V70 "R-Design" (1998)
Onee
28 maj 2008 · 342 Inlägg

Jag kapade mina fjädrar 2 varv runt om å säkrade upp dom med Slangklämmor. när jag kom te besiktningen så sa dom att det hade kommit nya regler efter nyår.. att man inte får ha Slangklämmor  i fram. utan jag fick svetsa en bygel över fjädern i fram å avgasklämmor för att min skulle gå igenom besikningen

PMPerformance
28 maj 2008 · 2 266 Inlägg

Onee skrev:
Jag kapade mina fjädrar 2 varv runt om å säkrade upp dom med Slangklämmor. när jag kom te besiktningen så sa dom att det hade kommit nya regler efter nyår.. att man inte får ha Slangklämmor  i fram. utan jag fick svetsa en bygel över fjädern i fram å avgasklämmor för att min skulle gå igenom besikningen

där måste du ha blivit lurad. Jag har besikta alla mina bilar med kapade orginal och sänksatser säkrade med slangklämmor uppe och nere. För så länge fjädern sitter fast brukar de inte bli nå gnäll. Slangklämmorna blir bara belastade när du hissar framvagnen men de klarar dom lätt. Och bak på volvo hissar dom i klumpen så där sitter ju fjädrarna fast. Plus att dom är bulta uppe i karossen. Även min v70 är de kapade fjädrar på nu. Ska snart i på besiktningen.

svetsdiff !!!
Onee
28 maj 2008 · 342 Inlägg

PMPerformance skrev:

Onee skrev:
Jag kapade mina fjädrar 2 varv runt om å säkrade upp dom med Slangklämmor. när jag kom te besiktningen så sa dom att det hade kommit nya regler efter nyår.. att man inte får ha Slangklämmor  i fram. utan jag fick svetsa en bygel över fjädern i fram å avgasklämmor för att min skulle gå igenom besikningen

där måste du ha blivit lurad. Jag har besikta alla mina bilar med kapade orginal och sänksatser säkrade med slangklämmor uppe och nere. För så länge fjädern sitter fast brukar de inte bli nå gnäll. Slangklämmorna blir bara belastade när du hissar framvagnen men de klarar dom lätt. Och bak på volvo hissar dom i klumpen så där sitter ju fjädrarna fast. Plus att dom är bulta uppe i karossen. Även min v70 är de kapade fjädrar på nu. Ska snart i på besiktningen.

jag lurad njaa tveksamt har varit på 3 ställen å då sa dom fan likadant

TFkarlsson Varningar. 36
28 maj 2008 · 1 200 Inlägg

Jag besiktade min volvo i fredags och då sa dom ingenting om att jag hade fäst mina fjädrar med slangklämmor i tallrikarna.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Aga_Diff Bärs!
14 juli 2008 · 3 456 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Hade också kapade fjädrar.. På min A-traktor... lol
Samla pengar till en sänkningssats istället.. Blir mycket bättre komfort, och bes.gubbarna har inget att säga. smile

Vill man åka lågt duger inte med en 40mm sänkfjädrar inte...
inte 50mm60mm70mm eller 80mm heller för den delen! wink

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo_Performance
14 juli 2008 · 78 Inlägg

Men herregud! Kan folk ingenting eller!? Det är bara kapa skiten, köper du sänkningssats så får du kapa den med fram iaf så.. Och sätt slangklämmor, det finns hål i tallriken för det. Jag har både besiktad och kört med kapade sänkningfjädrar och vanliga och det funkar alldeles utmärkt big_smile

Volvo 740 "Saffran" (1987)
TIC_BENNY
14 juli 2008 · 5 Inlägg

kapa skiten så mycke dä går bara och svätsa fast ett. skika sän bruden till besiktning så får hon blinka lite åt besiktningsgubben så går den ijenom big_smile

Street_racer
27 januari 2010 · 28 Inlägg

Angående kapade fjädrar på 740 så var jag och bes idag och fick nedslag på fjädrarna fram och jag har endast kapat 2 varv. Anledningen var att fjädern på vänster sida hade kommit hur läge men löst satt den inte. Han fick bända tillbaka den med spett. smile
Så nedslag kan man få ändå.
Någon som har ombesiktat med fastsvetsade fjädrar eller slangklämmor i fram.
Jag frågade om man bara fick sätta fast fjädrarna men fick nej till svar.

Senast redigerat av Street_racer (27 januari 2010)

BMW 535i "Dailydriver" (2011)
turboforssen Telge Drifting Team
27 januari 2010 · 5 398 Inlägg

Street_racer skrev:
Angående kapade fjädrar på 740 så var jag och bes idag och fick nedslag på fjädrarna fram och jag har endast kapat 2 varv. Anledningen var att fjädern på vänster sida hade kommit hur läge men löst satt den inte. Han fick bända tillbaka den med spett. smile
Så nedslag kan man få ändå.
Någon som har ombesiktat med fastsvetsade fjädrar eller slangklämmor i fram.
Jag frågade om man bara fick sätta fast fjädrarna men fick nej till svar.

jag har besiktat i 3års tid med kapade fjädrar fram å slangklämmer på 740
å det har aldrig vart några problem

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Street_racer
27 januari 2010 · 28 Inlägg

turboforssen skrev:

Street_racer skrev:
Angående kapade fjädrar på 740 så var jag och bes idag och fick nedslag på fjädrarna fram och jag har endast kapat 2 varv. Anledningen var att fjädern på vänster sida hade kommit hur läge men löst satt den inte. Han fick bända tillbaka den med spett. smile
Så nedslag kan man få ändå.
Någon som har ombesiktat med fastsvetsade fjädrar eller slangklämmor i fram.
Jag frågade om man bara fick sätta fast fjädrarna men fick nej till svar.

jag har besiktat i 3års tid med kapade fjädrar fram å slangklämmer på 740
å det har aldrig vart några problem

Jag tänkte mer på ombesiktning om dom är grinigare då?
Om man fått nedslag redan.

BMW 535i "Dailydriver" (2011)
turboforssen Telge Drifting Team
27 januari 2010 · 5 398 Inlägg

jag fick :
Fjäder fram höger för kort (risk att komma ur läge)
å åkte in med slangklämmer efter det å gick igenom
men jag kanske träffa på en snäll besiktningsman då

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Street_racer
27 januari 2010 · 28 Inlägg

turboforssen skrev:
jag fick :
Fjäder fram höger för kort (risk att komma ur läge)
å åkte in med slangklämmer efter det å gick igenom
men jag kanske träffa på en snäll besiktningsman då

Oki. Hoppas på snäll gubbe/gumma jag med. smile

BMW 535i "Dailydriver" (2011)
Street_racer
28 januari 2010 · 28 Inlägg

Hur har ni gjort som satt slangklämmor fram.
Är enda lösningen att borra hål?

BMW 535i "Dailydriver" (2011)
Seth
28 januari 2010 · 3 354 Inlägg

Onee skrev:
Jag kapade mina fjädrar 2 varv runt om å säkrade upp dom med Slangklämmor. när jag kom te besiktningen så sa dom att det hade kommit nya regler efter nyår.. att man inte får ha Slangklämmor  i fram. utan jag fick svetsa en bygel över fjädern i fram å avgasklämmor för att min skulle gå igenom besikningen

har också hört liknande

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Xtravagant 1337
28 januari 2010 · 1 343 Inlägg

ingen som funderar på säkerheten när man ändrar fjädrarna?
totalt livsfarligt

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
MattiasH
28 januari 2010 · 1 291 Inlägg

Xtravagant skrev:
ingen som funderar på säkerheten när man ändrar fjädrarna?
totalt livsfarligt

Du får gärna utveckla det där påståendet smile

Sweeper Rostskadad
29 januari 2010 · 194 Inlägg

Kapa inte för mycket så att det går att röra på dem när du lyfter chassit, annars blir det inte godkänt. Har precis blivit underkänt (risk att komma ur läge). Dock var det inte jag som hade kapat dem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang