Nizzan (200sx S13) - Bänkad och klar

Japs-Jens
8 november 2007 · 1 503 Inlägg

Jag laddade hem tavlorna och öppnade i Photoshop, behövde inte ändra storleken något utan att de blev perfekt. Tavlorna fäster man på samma vis som de gamla. Små svarta skruvar om du kollar riktigt noga.

Shogun skrev en guide som jag använde mig utav och den funkade kanon!

1. Ta bort panelen under ratten (den stora panelen som sitter ovanför pedalerna).

2. Rattstången måste lutas ned för att du ska kunna få bort ramen som sitter runt instrumenten utan att skada densamma. Lossa två guldfärgade bultar som du finner om du tittar rakt upp vid rattstången efter du tagit bort panelen. Du behöver inte lossa på motorhuvsreglaget, du kan vika undan panelen åt vänster och ovanför ratten, mot dörren så att du kommer åt ändå.

3. Skruva bort de två skruvarna som sitter upptill i plastramen som omramar instrumenten.

4. Nedtill är denna ram fastsatt vänster och höger om rattstången (nedanför) med några klackar. För att lossa dessa är det bara att böja undan kilarna och dra ut ramen.

5. Instrumenteringen kan nu kommas åt. Den sitter fast med en skruv i mitten upptill och två skruvar nedtill, en på vardera sidan.

6. Dra ut instrumenteringen försiktigt tills kablarna på dess baksida blir åtkomliga.

7. Lossa baksidans kontakter (3 st. ) genom att klämma ihop dem (titta på dem). Var försiktig så att du inte skadar foliekretskortet.

8. Nu är hela instrumentpanelen frilagd och du kan strax börja byta tavlorna. Först måste du dock ta bort ramen och glaset (plast) som sitter framför instrumenten. Titta runt sargen. Där ser du att den sitter fast med kilar i spår. Tryck kilarna in mot centrum och du lossar hela ramen (om du vill kan du även lossa glaset/plasten för att torka av den eller ge den en polering).

9. Instrumenten: Titta på baksidan av panelen och lokalisera mässingsskruvarna som håller fast de fyra instrumenten. Det gör inget om du lossar för många skruvar, det innebär bara lite extra skruvande. Lossa respektive instruments skruvar och ta ut det. TVÄTTA HÄNDERNA. Inga svarta fingeravtryck på de nya, vita tavlorna.

10. Klarläggande: Allt arbete i fortsättningen är likadant för alla instrument, dock ej för hastighetsmätaren (se dess egen arbetspunkt 20).

11. Nu det generella: Instrumentet är frilagt. På dess tavla sitter en stoppinne. Denna lossa genom att du klämmer ihop den på baksidan. Nu poppar den ut på framsidan.

12. Vrid visarnålen till dess absoluta bottenläge resp maxläge och markera dessa lägen med en tuschpenna på baksidan av originaltavlan (du behöver dessa positioner som riktvärden för de nya tavlorna). Du kan även markera positionerna på kretskortet där tavlan sitter fastskruvad. Positionerna som visas i manualen stämmer inte alltid. Gör dina egna markeringar, det är säkrast.

13. Skruva bort skruv/-arna på tavlans framsida.

14. Ta en nålspetstång (lång och mycket tunn/smal). Finns en perfekt sådan att köpa för 35 kr på Jula (ca 50 mm lång spets som är ca 2 mm tjock i änden). Denna tång använder du för att hålla fast nålens axel på baksidan av originaltavlan.

15. Håll fast axeln och lossa på nålen genom att vrida den moturs. Var noggrann och ha tålamod så att du inte drar eller trycker axeln utåt eller inåt (denna procedur är mycket delikat och du måste ha tålamod för att inte skada visarspolarna - gäller även återmontering av nålen).

16. Nu är allt lossat och du kan montera den nya tavlan. Börja med att vrida axeln till dess ändläge.

17. Montera nya tavlan och vänta med att skruva dit skruven/-arna. Kolla så att tavlan sitter i rätt riktning i förhållande mot resten av delarna. Eventuellt måste du justera styrhålen som finns utstansade i den nya tavlan med en vass kniv (tapetkniv, skär dig inte).

18. Nu ska nålen tillbaka. Håll fast axeln på samma sätt som tidigare och tryck dit nålen lite lätt. Kolla så att den hamnar på rätt plats (annars får du missvisning) du kan, om du inte tryckte dit nålen för hårt, justera den till rätt läge. När du hittat exakt rätt läge trycker du till den lite till så att den sitter. Var försiktig, det är lätt hänt att du skadar spolen som sitter kring axeln.

19. Skruva fast skruven/-arna.

20. För försiktigt upp nålen till mittläge på tavlan och montera tillbaka nollägespinnen. Enklast görs detta genom att spetstången hålls på tavlans baksida. Samtidigt som du trycket pinnen nedåt, klämmer du försiktigt ihop pinnens koniska spalt. Den glider in i hålet och du kan sluta klämma på den med tången. Kolla så att pinnen hamnat tätt mot tavlan och att dess spalt expanderat till låst läge i tavlan.

Beundra din nya tavla. Nu återstår bara resten.

20. Gör likadant för de övriga instrumenten, dock ej för hastighetsmätaren. Den har ju en annan skala (260 km/h). Titta noga på den och du ser att nollan är flyttad 20km/h nedåt. Detta innebär att du måste placera nålen detta avstånd under originaltavlans nolläge. Finurligt nog så finns det en röd prick på den nya tavlan som visar var du ska placera nålen. För övrig återmontering så gör du likadant som ovan.

21. Montera tillbaka alla instrument och kontakter i omvänd ordning........arbete och arbete och till slut så har du en ny instrumentering på plats.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Wanegardh Asgammal medlem.
8 november 2007 · 2 246 Inlägg

horsham steg 3 kanske?

Japs-Jens
8 november 2007 · 1 503 Inlägg

maximus skrev:
horsham steg 3 kanske?

Jo, men varför e de då inte en vanligt "klistermärke" på chipet. Den är ju blå med vit text på deras hemsida..?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
9 november 2007 · 1 503 Inlägg

Nu har man fått hem nya oljekylkitet. Beställde utav en annan 200 ägare som kommit över ett antal kit. Men blev lite besviken när jag packade upp. Slangarna va inte mer än någon meter och kylaren som skulle vara på 19 rader var på 16 rader sad  Men de ska väl inte spela någon större roll. Bilen ska ju inte användas till bana direkt.

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/187343_cjemn0.jpg

Fick även hem mina spridare från flödestest och servicen. Det är nu nya filter i, nya hattar monterade och dom är rengjorda med ultraljudstvätt, skulle vara som nya sa han smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/187338_xo9s7m.jpg

Blir till att montera allt imorgon och se hur bilen går nu. Ska bli spännande!

Senast redigerat av Oboy6 (9 november 2007)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
9 november 2007 · 1 503 Inlägg

Har även fått hem min orginal BTR som moddats utav farsans jobbarkompis. Fungerar nu som ett vanligt rör.

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/187388_332jt7.jpg

Nu sköter Malpassin jobbet istället. Linjär och soppatrycket kan nu ställas inom önskat område.

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/166734_wpkjzz.jpg

Har även en bild på hur övergången mellan slangen från turbon och lmm löstes. Simotamuff is the shit!

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/187392_8c04oy.jpg

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
10 november 2007 · 1 503 Inlägg

Idag har det nya oljekylkitet monterats. Valde att montera kylaren mellan IC och kylare.

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/187817_jrefcr.jpg

Har även monterat 444 cc spridarna, demonterat IC, kylare och frontspoilern. FMIC ska på till våren!

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/187819_v325w2.jpg

Nu har vinter 2007 börjat!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Kalle_Ponken
10 november 2007 · 1 752 Inlägg

Fan vad fint det kommer o bli Jens!big_smile Ser ut o hända en hel del tills sommar;) Vad kommer o hända mer framöver då?smile

//Kalle

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
Japs-Jens
10 november 2007 · 1 503 Inlägg

Kalle_Ponken skrev:
Fan vad fint det kommer o bli Jens!big_smile Ser ut o hända en hel del tills sommar;) Vad kommer o hända mer framöver då?smile

//Kalle

Jo, de kommer hända en hel del. Kjolpaketet ska på, ny lack, fmic m.m. Finns alltid nåt att pilla me. Lite ljud måste man ju även ha smile  Hur går de själv?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
terazzi
10 november 2007 ·

sweet ju wink big_smile ser bra ut big_smile

Kalle_Ponken
10 november 2007 · 1 752 Inlägg

Oboy6 skrev:

Kalle_Ponken skrev:
Fan vad fint det kommer o bli Jens!big_smile Ser ut o hända en hel del tills sommar;) Vad kommer o hända mer framöver då?smile

//Kalle

Jo, de kommer hända en hel del. Kjolpaketet ska på, ny lack, fmic m.m. Finns alltid nåt att pilla me. Lite ljud måste man ju även ha smile  Hur går de själv?

Jasså du kommer o slå på stort i vinter asså??big_smile Helt rätt!wink Mjo då jag började lite lätt idag med o göra botten o det till baslådan så jagfår se om jag hinnr o börja plasta o det i kommande vecka kanske:)

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!
Japs-Jens
10 november 2007 · 1 503 Inlägg

Kalle_Ponken skrev:

Oboy6 skrev:

Kalle_Ponken skrev:
Fan vad fint det kommer o bli Jens!big_smile Ser ut o hända en hel del tills sommar;) Vad kommer o hända mer framöver då?smile

//Kalle

Jo, de kommer hända en hel del. Kjolpaketet ska på, ny lack, fmic m.m. Finns alltid nåt att pilla me. Lite ljud måste man ju även ha smile  Hur går de själv?

Jasså du kommer o slå på stort i vinter asså??big_smile Helt rätt!wink Mjo då jag började lite lätt idag med o göra botten o det till baslådan så jagfår se om jag hinnr o börja plasta o det i kommande vecka kanske:)

Självklart wink Jasså, det blir ljudbygge. Värstingbygge eller? smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
11 november 2007 · 1 503 Inlägg

Idag har det fräschats upp en hel del i motorutrymmet. Bl.a. har kylaren har rengjorts och massa kablar dragits om. Resten av dagen ägnades åt att montera en dvdspelare som ska sköta musiken och filmerna som kommer visas på skärmen.

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/188628_9zwr0r.jpg

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
sir_daniel www.kudoz.se
11 november 2007 · 3 802 Inlägg

vad blir det för FMIC?

Japs-Jens
11 november 2007 · 1 503 Inlägg

Passar på att dela med mig av mitt hemmagjorda kopplingsschema för z32 lmm till s13. Det som finns på nätet kan väcka lite funderingar, därför knepade jag ihop ett eget smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/16271/188632_k28ejo.jpg

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
11 november 2007 · 1 503 Inlägg

sir_daniel skrev:
vad blir det för FMIC?

Just nu så känns det som kitet från www.kudoz.se Men jag vet att det finns på andra platser me. Kanske blir ett begagnat kit, vi får se.

Såg nu att du jobbar för kudoz big_smile Ge mig ett bra pris wink

Senast redigerat av Oboy6 (11 november 2007)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
sir_daniel www.kudoz.se
11 november 2007 · 3 802 Inlägg

jag som driver kudoz performanze smile

Japs-Jens
11 november 2007 · 1 503 Inlägg

sir_daniel skrev:
jag som driver kudoz performanze smile

Då kan man kontakta dig via garaget vid eventuellt köp sedan då. men som sagt, jag står ju och väger mellan några alternativ. Ett lite lägre pris skulle avgöra valet smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
NIzmO Ollikkala Racing
12 november 2007 · 1 724 Inlägg

Oboy6 skrev:

sir_daniel skrev:
jag som driver kudoz performanze smile

Då kan man kontakta dig via garaget vid eventuellt köp sedan då. men som sagt, jag står ju och väger mellan några alternativ. Ett lite lägre pris skulle avgöra valet smile

Jag kollade på jensclaudius 200sx på japmeet med kudoz fmic kitt och måste säga att passform verkade vara i riktigt toppklass vilket kan vara en sak att tänka på, gissar att alla kitt inte är lika enkla att få dit snyggt wink .

- Time Attack -
Phaetoon
12 november 2007 · 8 156 Inlägg

Läcker bil. Om den blir hälften så cool som Calibran så lär den dra ögon till sig...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Niinaskyline
13 november 2007 · 455 Inlägg

Thihi du kan inte provköra den wink jag har ju mina grejer i din bil wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang