Någon som haft fel på sin Lmm (luftmassemätare)? "Volvo 740"

Ottarsson
4 januari 2011 · 26 Inlägg

nej för de e ju först nu han har börjat krångla har haft den sen i början av september chippen sen slutet av september så. mycke fel ligger nog i givaren... ne effekten spelar ingen roll tänker mest på om lmm:n tar skada av de me tanke på kylan & att de hoppar ?

Chevrolet Suburban "subba" (1994)
Kibil
4 januari 2011 · 552 Inlägg

Lmm kan ta skada pga. öppet luftfilter ja. Detta är nog en trolig orsak också. Men börja med att byta givaren och nollställ systemet riktigt!

Ygden
27 november 2012 · 112 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:
Min lmm gick sönder på min 740gl 88 med b230f motor
Den startade och gick hyffsat normalt på tomgång men om man tryckte ner gasen så lät det som den fick för lite/mycket soppa och höll på att dö (den gick inte upp i varv) men gasade man riktigt försiktigt så gick det men så fort man tryckte för mycket på gasen så höll den på att dö och sen när man släppte om man hade hållt nere gaspedalen några sekunder så small det så in i helvete fram i luft burken !  man var tvungen att vara försiktig på högerfoten smile trodde det var soppatorsk först tongue men men...  // Emil

Har exakt det problemet på min volvo! Hoppas de löser sig nu med ny lmm smile

Audi A6 (1995)
mustang1966 lastbils chaufför
14 februari 2013 · 240 Inlägg

hej! ja har en volvo 740 GLT 16 ventilare från 1990! och ja har problem med den och den går jätte bra en stund sen låter de som den inte går på alla cyl och de låter och smatrar i luftboxen (mycket likt klorin_Elvis problem), och sen dör den! och startar man den direkt så händer samma sak. har kollat fel koder och får 221 = lanbasond mager blandning delbelastning! har provat byta lmm:en till en ja vet funkar men ingen skilnad, har kollat soppa trycket och de e ok!

så vart ska man leta? styrboxen? lanbasonden?

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!
Volvo 740 TIC "Turbon" (1990)
Smurfen740
23 februari 2014 · 3 Inlägg

mustang1966 skrev:
hej! ja har en volvo 740 GLT 16 ventilare från 1990! och ja har problem med den och den går jätte bra en stund sen låter de som den inte går på alla cyl och de låter och smatrar i luftboxen (mycket likt klorin_Elvis problem), och sen dör den! och startar man den direkt så händer samma sak. har kollat fel koder och får 221 = lanbasond mager blandning delbelastning! har provat byta lmm:en till en ja vet funkar men ingen skilnad, har kollat soppa trycket och de e ok!

så vart ska man leta? styrboxen? lanbasonden?

Tjäna välkommen till klubben smile
Har ochså en 16v som jag nu tror LMM är trasig på smile

prova ryck ur lmm och starta, du kan ha bilen igång ochså och rycka ur lmm och prova varva lite och se om det blir någon skillnad.
nolla även alla felkoder

har samma problem och ska byta LMM så fort jag får råd smile

johnik
23 februari 2014 · 393 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:
Min lmm gick sönder på min 740gl 88 med b230f motor
Den startade och gick hyffsat normalt på tomgång men om man tryckte ner gasen så lät det som den fick för lite/mycket soppa och höll på att dö (den gick inte upp i varv) men gasade man riktigt försiktigt så gick det men så fort man tryckte för mycket på gasen så höll den på att dö och sen när man släppte om man hade hållt nere gaspedalen några sekunder så small det så in i helvete fram i luft burken !  man var tvungen att vara försiktig på högerfoten smile trodde det var soppatorsk först tongue men men...  // Emil

du har alldeless rätt för jag fick exakt samma tendens på min 240 och så lärde ajg köpa en ny LMM så gick den som den skulle sen igen smile

aredsjo
17 augusti 2014 · 3 Inlägg

Hej jag har en 740 från 1988 som går orent, men är inge fel så när jag varvar upp bilen sen när jag kör på typ 2-3:ans växel å släpper gasen helt nästan så rycker hela bilen. vet inte riktigt vad de beror på heller om de är lmm som är pajj på min också hmm

Volvo 760 gle "Guldis" (1988)
Volvo 740 (1988)
johnik
26 augusti 2014 · 393 Inlägg

aredsjo skrev:
Hej jag har en 740 från 1988 som går orent, men är inge fel så när jag varvar upp bilen sen när jag kör på typ 2-3:ans växel å släpper gasen helt nästan så rycker hela bilen. vet inte riktigt vad de beror på heller om de är lmm som är pajj på min också hmm

ta bort kontakten ifrån Lmm:en och gasa lite, dör bilen så är den trasig...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang