Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?

it_mutt Avstängd
28 februari 2015 · 10 388 Inlägg

toppspin skrev:
Dra för tung husvagn med B-kort. vad blir konsekvenserna, nån som vet?

Det räknas som olovlig körning och straffet är dagsböter. Dessutom kan det, om det vill sig illa, innebära att körkortet återkallas.

- - Edit - -

Körkortsåterkallelsen hör dock inte till vanligheterna.



Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.

För någon körkortspliktigt fordon med uppsåtligt eller oaktsamt åsidosättande av föreskrift, som meddelats i fråga om rätten att föra sådant fordon, dömes till böter.

Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.

Första–tredje styckena äger motsvarande tillämpning på förare av traktor, moped klass II, snöskoter, terränghjuling, motorredskap eller spårvagn och på den som anställer eller brukar sådan förare eller eljest tillåter någon att föra sådant fordon. Lag (2009:122).

Senast redigerat av it_mutt (28 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mack Forum- och sitemoderator
1 mars 2015 · 26 149 Inlägg

Oscar-C skrev:
När det gäller köra utan lyse i mörker så fick jag 1600kr i böter! Vet inte om dom ändrat det sedan 2007?
Sen kan man ju tycka att dom hade kunnat vara lite schyst eftersom jag inte hade åkt dit för något innan!
Läropengar jag gärna hade lagt på annat, men jag kan ju säga det att lyset är det första som åker på innan jag vrider om nyckeln!

Se det som viktiga läropengar, för jag vet inget annat sätt som funkar om man missar att slå på ljuset i mörkret..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
dawwe ...has left the building...
10 juni 2015 · 4 474 Inlägg

Fråga: Åkte nyligen på min första fortkörning under alla år jag haft kortet (28 över på 70 väg...). Klarade kortet iaf. Frågan är om jag nu åker på en fortkörningsbot till, under gränsen för att ta kortet så att säg, kan det då tänkas att man återkallar kortet pga två fortkörningar säg inom 3 mån? Det är ju inte så att jag planerar att köra för fort men men...För övrigt en jäääävligt onödig bot, tipset är att inte fippla med mobilen, i mitt fall för att få igång Live-radio sändningen av Franska-öppna finalen mellan Djokovic-Wawrinka, men det var ju liksom inte läge o säg: "Snälla konstapeln jag missade 70-skylten helt eftersom jag surfade på mobilen....". Så jag tackade för boten smile.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
it_mutt Avstängd
10 juni 2015 · 10 388 Inlägg

dawwe skrev:
Fråga: Åkte nyligen på min första fortkörning under alla år jag haft kortet (28 över på 70 väg...). Klarade kortet iaf. Frågan är om jag nu åker på en fortkörningsbot till, under gränsen för att ta kortet så att säg, kan det då tänkas att man återkallar kortet pga två fortkörningar säg inom 3 mån? Det är ju inte så att jag planerar att köra för fort men men...För övrigt en jäääävligt onödig bot, tipset är att inte fippla med mobilen, i mitt fall för att få igång Live-radio sändningen av Franska-öppna finalen mellan Djokovic-Wawrinka, men det var ju liksom inte läge o säg: "Snälla konstapeln jag missade 70-skylten helt eftersom jag surfade på mobilen....". Så jag tackade för boten smile.

Det brukar "normalt" handla om; "inom 2 år".

Saken är att det är ingen "ringa" överträdelse (ringa är upp till 25km/h över har jag för mig).

Praxis är att man efter 3 "ringa" får en varning. Kör man för fort igen på det blir man normalt av med kortet någon månad. Det kan även bli av annat som resulterar i varningar

Värt att notera är att "praxis" och "normalt" inte är någon garanti. Jag vet personer som blivit av med lappen efter, vad åtminstone de påstår, är två "ickeringa" fortkörningar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mervolic Yawn...
11 juni 2015 · 3 151 Inlägg

it_mutt skrev:
Det brukar "normalt" handla om; "inom 2 år".

Saken är att det är ingen "ringa" överträdelse (ringa är upp till 25km/h över har jag för mig).

Praxis är att man efter 3 "ringa" får en varning. Kör man för fort igen på det blir man normalt av med kortet någon månad. Det kan även bli av annat som resulterar i varningar

Värt att notera är att "praxis" och "normalt" inte är någon garanti. Jag vet personer som blivit av med lappen efter, vad åtminstone de påstår, är två "ickeringa" fortkörningar.

Helt rätt... Det beror nog helt på vem och vilka som gör bedömningen. Det brukar vara väldigt olika med sånt där.

Tillägger att man normalt sett blir av med kortet i 3 månader, om man inte har en särskild anledning till att få tillbaka det inom en kortare tid. T ex att du riskerar att bli arbetslös. Behöver du körkortet i jobbet så kan din chef fylla i en blankett och förklara varför du behöver körkortet, då finns möjligheten att dom sänker till 1 eller 2 månader.

Muttley
11 juni 2015 ·

Mervolic skrev:

it_mutt skrev:
Det brukar "normalt" handla om; "inom 2 år".

Saken är att det är ingen "ringa" överträdelse (ringa är upp till 25km/h över har jag för mig).

Praxis är att man efter 3 "ringa" får en varning. Kör man för fort igen på det blir man normalt av med kortet någon månad. Det kan även bli av annat som resulterar i varningar

Värt att notera är att "praxis" och "normalt" inte är någon garanti. Jag vet personer som blivit av med lappen efter, vad åtminstone de påstår, är två "ickeringa" fortkörningar.

Helt rätt... Det beror nog helt på vem och vilka som gör bedömningen. Det brukar vara väldigt olika med sånt där.

Tillägger att man normalt sett blir av med kortet i 3 månader, om man inte har en särskild anledning till att få tillbaka det inom en kortare tid. T ex att du riskerar att bli arbetslös. Behöver du körkortet i jobbet så kan din chef fylla i en blankett och förklara varför du behöver körkortet, då finns möjligheten att dom sänker till 1 eller 2 månader.

Inte helt säkert att de sänker alls. En kollega blev av med sitt och fick ingen nåd. Och hans enda uppgift var att köra bil.  Så han fick 3 månader ledigt

Mervolic Yawn...
11 juni 2015 · 3 151 Inlägg

tkd_rille skrev:
Inte helt säkert att de sänker alls. En kollega blev av med sitt och fick ingen nåd. Och hans enda uppgift var att köra bil.  Så han fick 3 månader ledigt

Nej, det finns ingen garanti. Men det finns en möjlighet. Beror ju på vad man skriver i den där blanketten också, och vem som gör bedömningen. 3 månader svider, särskilt om man får gå utan lön under tiden. De flesta arbetsgivare är väl inte särskilt villiga att betala för att man har slarvat bort kortet. tongue

Risken att man blir av med kortet om man gör en liten hastighetsöverträdelse är LITEN, men den finns där. Särskilt om man har ett förflutet med många överträdelser eller på annat vis är känd hos polisen/socialen. Är man orolig för att förlora kortet så gör man bäst i att helt enkelt inte köra för fort, det är en väldigt enkel lösning.

it_mutt Avstängd
11 juni 2015 · 10 388 Inlägg

Mervolic skrev:

tkd_rille skrev:
Inte helt säkert att de sänker alls. En kollega blev av med sitt och fick ingen nåd. Och hans enda uppgift var att köra bil.  Så han fick 3 månader ledigt

Nej, det finns ingen garanti. Men det finns en möjlighet. Beror ju på vad man skriver i den där blanketten också, och vem som gör bedömningen. 3 månader svider, särskilt om man får gå utan lön under tiden. De flesta arbetsgivare är väl inte särskilt villiga att betala för att man har slarvat bort kortet. tongue

Risken att man blir av med kortet om man gör en liten hastighetsöverträdelse är LITEN, men den finns där. Särskilt om man har ett förflutet med många överträdelser eller på annat vis är känd hos polisen/socialen. Är man orolig för att förlora kortet så gör man bäst i att helt enkelt inte köra för fort, det är en väldigt enkel lösning.

Billig är den också wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mervolic Yawn...
11 juni 2015 · 3 151 Inlägg

it_mutt skrev:
Billig är den också wink

Absolut. Om något så tjänar man ju pengar på det.

Timoat
3 september 2015 · 59 Inlägg

Jag missade att stanna helt vid en stopplikt utanför eksjö, som tur var så lät polisrna mig gå med en varning. Sen dess är jag nitisk med trafikreglerna!

gamlingen
3 september 2015 · 5 198 Inlägg

Timoat skrev:
Jag missade att stanna helt vid en stopplikt utanför eksjö, som tur var så lät polisrna mig gå med en varning. Sen dess är jag nitisk med trafikreglerna!

Stopplikt och rödljuskörning kan bli körkortsomhändertagande.

Timoat
3 september 2015 · 59 Inlägg

gamlingen skrev:

Timoat skrev:
Jag missade att stanna helt vid en stopplikt utanför eksjö, som tur var så lät polisrna mig gå med en varning. Sen dess är jag nitisk med trafikreglerna!

Stopplikt och rödljuskörning kan bli körkortsomhändertagande.

Alltså hade jag en EXTREM tur att poliserna var så snälla. Jag tror att jag var nästintill stillastående, och det var inga bilar i sikte på ngot håll, så det kanske var förmildrande omständigheter, vad vet jag.

it_mutt Avstängd
4 september 2015 · 10 388 Inlägg

Timoat skrev:

gamlingen skrev:

Timoat skrev:
Jag missade att stanna helt vid en stopplikt utanför eksjö, som tur var så lät polisrna mig gå med en varning. Sen dess är jag nitisk med trafikreglerna!

Stopplikt och rödljuskörning kan bli körkortsomhändertagande.

Alltså hade jag en EXTREM tur att poliserna var så snälla. Jag tror att jag var nästintill stillastående, och det var inga bilar i sikte på ngot håll, så det kanske var förmildrande omständigheter, vad vet jag.

En annan bil fanns iaf i närheten wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
4 september 2015 · 3 730 Inlägg

Timoat skrev:
Jag missade att stanna helt vid en stopplikt utanför eksjö, som tur var så lät polisrna mig gå med en varning. Sen dess är jag nitisk med trafikreglerna!

Stopplikt är det enda jag håller riktigt hårt på i trafiken. Annars är jag rätt flexibelt inställd till de flesta bestämmelser😉. Vissa grejjer är ju direkt pinsamt att torska på såsom stopplikt och bälte. Däremot anser jag att hastighetsgränser är till för människor utan omdömme, och anser att dessa människor inte ska va i trafiken.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Rak1
29 september 2015 · 18 Inlägg

Är det olagligt att köra med ej fungerande backväxel?

torsen
30 januari 2017 · 7 238 Inlägg

Jag har "skummat" igenom tråden men har inte funnit svar på en fråga:
Är det straffbart att köra på ett vildsvin så lätt att det inte verkar skadat och springer tillbaka in i skogen varifrån det kom och därefter underlåta att markera kollisionsplatsen och underlåta att underrätta polisen?
Jag har alltid flera viltkollisionsband med i bilen för att märka ut platser, så det är inte det det beror på.
Bilen fick vissa smärre skador i framstötfångaren/bumpern/spoilern/underläppen där de värdelösa s k dimljusen finns.
Vid anmälan till försäkringsbolaget var en av frågorna: Anmält till polisen? Nej kryssade jag i.
Kan jag förvänta mig efterräkningar och i så fall vilka?
Har försäkringsbolaget skyldighet att underrätta polisen om min "smitning"?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 januari 2017 · 14 054 Inlägg

torsen skrev:
Jag har "skummat" igenom tråden men har inte funnit svar på en fråga:
Är det straffbart att köra på ett vildsvin så lätt att det inte verkar skadat och springer tillbaka in i skogen varifrån det kom och därefter underlåta att markera kollisionsplatsen och underlåta att underrätta polisen?
Jag har alltid flera viltkollisionsband med i bilen för att märka ut platser, så det är inte det det beror på.
Bilen fick vissa smärre skador i framstötfångaren/bumpern/spoilern/underläppen där de värdelösa s k dimljusen finns.
Vid anmälan till försäkringsbolaget var en av frågorna: Anmält till polisen? Nej kryssade jag i.
Kan jag förvänta mig efterräkningar och i så fall vilka?
Har försäkringsbolaget skyldighet att underrätta polisen om min "smitning"?

Det tog 30 sekunder att googla fram detta:

Enligt § 26 i Jaktlagen och § 40 i Jaktförordningen måste en sammanstötning mellan motorfordon och björn, varg, järv, lodjur, älg, kronhjort, dovhjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn rapporteras till polisen även om djuret inte är synbarligen skadat. Platsen för sammanstötningen måste också markeras. Att inte anmäla en sammanstötning är straffbart och belagt med böter.

http://www.viltolycka.se/service/sa-har … -med-vilt/

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (30 januari 2017)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
30 januari 2017 ·

torsen skrev:
Jag har "skummat" igenom tråden men har inte funnit svar på en fråga:
Är det straffbart att köra på ett vildsvin så lätt att det inte verkar skadat och springer tillbaka in i skogen varifrån det kom och därefter underlåta att markera kollisionsplatsen och underlåta att underrätta polisen?
Jag har alltid flera viltkollisionsband med i bilen för att märka ut platser, så det är inte det det beror på.
Bilen fick vissa smärre skador i framstötfångaren/bumpern/spoilern/underläppen där de värdelösa s k dimljusen finns.
Vid anmälan till försäkringsbolaget var en av frågorna: Anmält till polisen? Nej kryssade jag i.
Kan jag förvänta mig efterräkningar och i så fall vilka?
Har försäkringsbolaget skyldighet att underrätta polisen om min "smitning"?

Om du nuddade djuret så kan du nog det ja.  Man måste alltid anmäla det.   
Hur kom det sig att du faktiskt inte gjorde det?  Djur kan springa långt med brutna ben och sen avliva efter en hel del lidande.

torsen
31 januari 2017 · 7 238 Inlägg

Att jag gjort fel är jag numera väl medveten om.
Men vad är eventuellt straffansvar?
Böter, fängelse eller?
Att bilen blev skadad upptäckte jag flera dagar senare.
Höger framdäck tar nääääästan i i framkant.
Vänstersidan har flera cm frigång.

it_mutt Avstängd
31 januari 2017 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
Att jag gjort fel är jag numera väl medveten om.
Men vad är eventuellt straffansvar?
Böter, fängelse eller?
Att bilen blev skadad upptäckte jag flera dagar senare.
Höger framdäck tar nääääästan i i framkant.
Vänstersidan har flera cm frigång.

Brott mot jaktlagen...i liknande fall (där har dock exempelvis personen själv "senare" anmält det hela, vittnen lämnat uppgifter osv) har bötesbeloppet legat på 5-10.000kr.

- - Edit - -

Det finns även fall där det sprungit upp mot 15.000kr. Men, "normalt" brukar det landa någonstans just mellan 5-10.000kr.

Senast redigerat av it_mutt (31 januari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang