Bromsskivor från Biltema ??

mash100
6 december 2007 · 53 Inlägg

Någon som har erfarenhet av Biltemas bromsskivor,köpa eller inte?
tacksam Mash

Senast redigerat av mash100 (6 december 2007)

DeutscheWagen Plattan i mattan !
6 december 2007 · 305 Inlägg

Ja köpte Biltemas skivor till min BMW jag har hunnit avverka ca 300 mil med dom och än så länge så funkar dom kanon.

Mvh

Volvo V70 "2.5T" (2008)
mash100
6 december 2007 · 53 Inlägg

DeutscheWagen skrev:
Ja köpte Biltemas skivor till min BMW jag har hunnit avverka ca 300 mil med dom och än så länge så funkar dom kanon.

Mvh

När man frågar på en verkstad så säger dom att det är bara skit, blir skeva på nolltid.Dom vill kränga Mekonomens som kostar dubbelt så mkt.
Någon annan som kört lite längre?
mash

Squadron
6 december 2007 · 1 833 Inlägg

Jag körde skivor från biltema till min mazda jag hade. Jag tycker att de funkade bra till den bilen iaf. Men skulle nog inte sätta på Biltemas skivor på volvon. Har dock inga argument varför smile

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
twin_cam Smålänning
6 december 2007 · 7 877 Inlägg

Funkar utmärkt. vet flera som har kört i flera år med sånna skivor.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
mash100
6 december 2007 · 53 Inlägg

Squadron skrev:
Jag körde skivor från biltema till min mazda jag hade. Jag tycker att de funkade bra till den bilen iaf. Men skulle nog inte sätta på Biltemas skivor på volvon. Har dock inga argument varför smile

dom skall sitta bak så varför inte?

John87 Stolt Volvoägare
6 december 2007 · 4 913 Inlägg

Jag har köpt biltemas skivor till alla bilar jag haft (850 fick faktiskt Volvo orginal sist..)och min far gör det också.

Inga klagomål härifrån än iaf smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
volvo_Tobias
6 december 2007 · 687 Inlägg

Jag har också skivor från biltema på min o den har inte blivit skev.

Fahrer Företagsrepresentant
6 december 2007 · 24 Inlägg

Fungerar fint men ej ihop med deras egna belägg.

Enligt Bil & Industribroms i Helsingborg innehåller Biltemas belägg för mycket metall (lägre tillverkningskostnad) och därmed blir lättare glaserade.
Det som händer då är att de blir lätt överhettade och tar kol på skivorna till följd.

Glaserade belägg = gnisslande bromsar.

Mitt råd är:
Köp skivor från Biltema men kosta gärna några 10:or extra på bättre bromsbelägg.


Har du slitsade skivor funkar Biltemabelägg bra, dock med mycket begränsad livslängd.

mash100
6 december 2007 · 53 Inlägg

Jag skulle gärna veta hur länge ni har kört med Biltemas skivor ??
Klossarna från samma firma har ju tendens att börja skrika. Handla dom någon annanstans.
Men skivor?
mash

Fahrer Företagsrepresentant
6 december 2007 · 24 Inlägg

Biltemaskivor bak på en VW Passat TDI -01 Taxi

Har kört 16000mil och de hänger fortfarande med  cool

OBS! Detta är de bakre skivorna.

De främre är jag tvungen att byta efter ca. 8000-10000mil
Då är det helt och hållet på att de är utslitna, inte för att de blivit skeva.

Detta beror dock i hög grad på bilens vikt, prestanda, killen/tjejen bakom ratten mm. mm.

Rallyhalle
6 december 2007 · 4 299 Inlägg

Dom kommer nog hålla ganska länge om de nu e bak som de gäller. Vet några som har haft, och dom har det varit normal livslängd på, men de beror ju lite på hur mycket bromsen används också. Det har varit normal livslängd för dom iaf wink (enligt dom själva)

mash100
6 december 2007 · 53 Inlägg

Fahrer skrev:
Biltemaskivor bak på en VW Passat TDI -01 Taxi

Har kört 16000mil och de hänger fortfarande med  cool

OBS! Detta är de bakre skivorna.

De främre är jag tvungen att byta efter ca. 8000-10000mil
Då är det helt och hållet på att de är utslitna, inte för att de blivit skeva.

Detta beror dock i hög grad på bilens vikt, prestanda, killen/tjejen bakom ratten mm. mm.

Tackar så mkt för svaret. Jag mistänker att bilverkstäderna har rabatt hos Mekonomen och stoppar mellanskilnaden i egen ficka, eller?

Det var just bakbromsarna jag skall byta
Mash

twin_cam Smålänning
6 december 2007 · 7 877 Inlägg

mash100 skrev:

DeutscheWagen skrev:
Ja köpte Biltemas skivor till min BMW jag har hunnit avverka ca 300 mil med dom och än så länge så funkar dom kanon.

Mvh

När man frågar på en verkstad så säger dom att det är bara skit, blir skeva på nolltid.Dom vill kränga Mekonomens som kostar dubbelt så mkt.
Någon annan som kört lite längre?
mash

Jo, men fråga på volvo vilka som är bäst av deras skivor och brembo... Tror dom säger deras, trots att det är samma...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
mash100
6 december 2007 · 53 Inlägg

twin_cam skrev:

mash100 skrev:

DeutscheWagen skrev:
Ja köpte Biltemas skivor till min BMW jag har hunnit avverka ca 300 mil med dom och än så länge så funkar dom kanon.

Mvh

När man frågar på en verkstad så säger dom att det är bara skit, blir skeva på nolltid.Dom vill kränga Mekonomens som kostar dubbelt så mkt.
Någon annan som kört lite längre?
mash

Jo, men fråga på volvo vilka som är bäst av deras skivor och brembo... Tror dom säger deras, trots att det är samma...

Min Volvo är en vanlig 2.4 så jag har ingen lust att betala för mkt:lol:

Fahrer Företagsrepresentant
6 december 2007 · 24 Inlägg

mash100 skrev:
Tackar så mkt för svaret. Jag mistänker att bilverkstäderna har rabatt hos Mekonomen och stoppar mellanskilnaden i egen ficka, eller?

Det var just bakbromsarna jag skall byta
Mash

15% verkstadsrabatt cool och därefter -20% moms (som sedan du får betala) tongue

Senast redigerat av Fahrer (6 december 2007)

Tommy_P
6 december 2007 · 396 Inlägg

kört med temaskivor till typ allt, och de funkar för all sorts plågande. belägg köpes orginal dock...gnissel och fading hos tema.

mash100
6 december 2007 · 53 Inlägg

pwr skrev:
kört med temaskivor till typ allt, och de funkar för all sorts plågande. belägg köpes orginal dock...gnissel och fading hos tema.

Vist inga klossar från tema. Köpte en gång, gnissel och skrik

Lars-P
6 december 2007 · 427 Inlägg

Antagligen inte sämmre än mekonomen och liknande.

fordelvis Ford Racing
6 december 2007 · 479 Inlägg

Skivor skulle jag då köpt.. inga klagomål från sundsvall iaf.. beläggen är sisådär..

Ja Just!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang