Importguide (UK)

Alecci
2 februari 2008 · 2 014 Inlägg

Då det har efterfrågats av många tänkte jag försöka knåpa ihop en liten guide för hur man importerar från UK till Sverige. Det var ett tag sedan jag gjorde det själv så kan jag ha missat vissa saker, men om de påpekas så uppdaterar jag dem i detta inlägg.

1: Den första punkten är att man ska gå till väga på samma sätt som vid bilköp i Sverige, alltså att kasta ett öga på bilens (och gärna säljarens om möjligt) historik. Kolla upp så att bilen inte är stulen och att det inte finns några skulder på den, kontrollera eventuella skador, etc. DVLA är den brittiska motsvarigheten till vårt svenska bilregister, och där kan finnas information att hämta.

2: Oftast krävs en handpenning (deposit) vid reservation av bil. Vid överföring av denna, se till att använda någon form av tjänst där ni senare kan bevisa att överföringen gjorts, vem mottagaren är och vad den avser. Själv har jag använt mig av Western Union (rekommenderas ej), PayPal (bra men dyrt) och reguljära banköverföringar.

3: Om ni inte är ute efter en specifik bil utan snarare bilmodell, så försök att hitta några stycken olika att åka runt och titta på om ni planerar att resa över till UK. Det kan annars bli lite tråkigt om man åker dit enbart för att titta på en bil och denna sedan inte visar sig vara vad man letar efter.

4: Vad beträffar själva köpeskillingen så har jag antingen fört över beloppet i sin helhet sen tidigare eller haft med mig kontanter. Inget av alternativen kan egentligen rekommenderas, det första dock om du verkligen kan lita på säljaren.

5: De papper som ska ingå i affären och som behövs inför senare registrering är egentligen enbart ett kvitto samt registreringsbevis (kallat V5C-dokument), bägge i original. Ytterligare papper i form av intyg skaffas sedan från generalagenten i Sverige. På V5C-dokumentet finns, om jag inte missminner mig, en avdelning som fylls i då fordonet ska exporteras, som även tillser att detsamma avregistreras i UK (bilen kan inte registreras i Sverige innan den avregistrerats i UK). Denna del av dokumentet ska skickas in till DVLA av säljaren (rekommenderar att ni postar det tillsammans)

6: Tänk på att svenska bilköpare inte får framföra bilen legalt på vägarna i UK! Bilförsäkringar i UK är knutna till ägaren av bilen, inte till bilen som här i Sverige. För att transportera bilen från inköpsställe till exporthamn krävs antingen att en brittisk medborgare med tillräcklig försäkring kör bilen eller att ni ordnar något sätt att transportera bilen på.

7: Vad gäller frakten från UK till Sverige är jag lite osäker. Jag plockade hem bägge mina bilar via DFDS Tor Line från Immingham till Göteborg, men om jag inte snackar helt i nattmössan så är denna linje numera nedlagd. Alternativ som jag känner till är biltåget som går via kanaltunneln till Frankrike, men då väntar troligtvis en färd med oförsäkrad bil genom en beaktansvärd del av Europa. Har även för mig att det går färjor från UK till både Danmark och Norge.

8: UK är medlem av EU/EES, vilket innebär att bilar som varit registrerade där och importerats till Sverige inte beläggs med vare sig tull eller moms.

9: När bilen ankommer till Sverige så får den inte framföras utan giltig trafikförsäkring. En sådan kan gå att skaffa genom bilens chassinummer, kostar en mindre slant och sträcker sig oftast över tre månader. Härvid kan jag rekommendera SalusAnsvar. Efter att bilen anlänt får den framföras på svenska vägar i tre dygn (om jag kommer ihåg rätt) på brittiska skyltar med giltig svensk trafikförsäkring. Därefter måste bilen registreras (tillfälligt eller permanent).

10: Att tänka på inför registrering är att vissa intyg kan behöva beställas från generalagenten. Dessutom måste samtliga strålkastare, lyktor och reflexer vara E-märkta (SAE-märkta vid import för eget bruk). Strålkastarna måste konverteras till högertrafik och sidoblinkers monteras om sådana fattas. På vissa bilar måste man även ordna med tankstrypning samt plocka bort eller koppla ur dimbakjlus om detta är osymmetriskt placerat på höger sida av bilens bakdel.

11: Vid registrering ska bilen enligt reglementet vara i fabriksmässigt utförande, det vill säga helt och hållet original. Vissa modifikationer har SBP överseende med, men var beredda på att de kan (och har rätten) att kräva att bilen ska vara till 100% original! Därför är det lämpligt att köpa en bil som antingen är i standardutförande eller som lätt kan återställas till det.

Har ni något att tillföra eller mer specifika frågor är det bara att köra på!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
HoNkken
30 maj 2010 · 251 Inlägg

Mycket bra tråd... har kollat hela morgonen och har hittat en bil som ska importeras:) Mvh

Newguy
30 oktober 2010 · 98 Inlägg

Hur mycket på ett ungefär kostar allt detta exklusive bilens inköpspris?

Supraner VIP Medlem
22 februari 2011 · 251 Inlägg

Skulle gärna också vilja ha svar på newguys fråga! smile
Nu vet jag att du inte kan säga exakt, men på ett ungefär.. Så man vet om det skulle löna sig att importera nuförtiden!

lladron
1 april 2011 · 2 Inlägg

Hejsan!

Ursäkta för bump, jag importerar en evo den 15/4 om två veckor och det kommer att kosta inklusive allt, registrering, färja, flyg, dokument, allt. 30 000 kr.

Återkom om jag ska specifiera allt så att det kommer upp i den summan.

Mvh // C

robbanfluff
20 april 2011 · 2 Inlägg

Till Aleccis första inlägg, punkt 6:

Finns det inte någon typ av tillfällig försäkring man kan teckna?- Som t.ex. temporary tourist export plate i Tyskland?

Om ni vet huruvida någon typ av tillfällig försäkring finns i England, skriv gärna också ner var man kan hitta mer information om detta och vad det kan tänkas kosta.

Väldigt hjälpsam guide för övrigt!

alain www.bimmerpower.org
20 april 2011 · 3 995 Inlägg

Exportskyltar och exportförsäkring

Innan du kan föra ut en bil från inköpslandet måste den exportregistreras. Om du ska köra hem bilen måste en exportförsäkring (trafikförsäkring) köpas. Ofta kan större bilhandlare i inköpslandet hjälpa till med detta. Kontrollera hur länge registreringen och försäkringen gäller. Kontrollera också om försäkringen gäller i Sverige.

Som följd av genomförandet av europaparlamentets femte motorförsäkringsdirektiv kan ett försäkringsbolag i Sverige från och med 1 juli 2007 ge försäkring för fordonet redan innan det förts in och registreras i Sverige. Kontrollera att en sådan försäkring godkänns vid registreringen i inköpslandet innan du tecknar den i Sverige.

Observera även att trafikförsäkring bara täcker skador som du kan vålla med bilen. Den täcker inte stöld eller skador på bilen på grund av skadegörelse eller olycka. Om du bestämmer dig att teckna en svensk försäkring för bilimport är det numera möjligt att teckna bilförsäkring utöver den obligatoriska trafikförsäkringen.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
robbanfluff
21 april 2011 · 2 Inlägg

Det var ett redigt svar, uppskattas!

Som jag ser det så verkar problemet vara att de svenska försäkringsbolagen behöver "fabrikat, modell, årsmodell och chassinummer, motoreffekt och totalvikt, ursprungsland."
Vilket jag kan tycka är lite problematiskt eftersom man ofta inte vet den informationen innan man har bestämt sig för vilket fordon man ska köpa, på plats.

Och hur sköter man exportregistreringen om man köper från en privatperson?

alain www.bimmerpower.org
21 april 2011 · 3 995 Inlägg

Du kan läsa detta, det kanske kan hjälpa dig. Reglerna är även för privat.wink
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=7.0

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
lighter22
22 maj 2013 · 436 Inlägg

robbanfluff skrev:
Det var ett redigt svar, uppskattas!

Som jag ser det så verkar problemet vara att de svenska försäkringsbolagen behöver "fabrikat, modell, årsmodell och chassinummer, motoreffekt och totalvikt, ursprungsland."
Vilket jag kan tycka är lite problematiskt eftersom man ofta inte vet den informationen innan man har bestämt sig för vilket fordon man ska köpa, på plats.

Och hur sköter man exportregistreringen om man köper från en privatperson?

när du ska ha en tillfällig försäkring på ett fordon som du ska importera så kan du bara ringa försäkringsbolaget när du väl är på plats och ska betala fordonet försäkringsbolaget ställer då några frågor och du får din tillfälliga försäkring på ca 5 minuter smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang