Köpa moped till bror

Sushikocken Sleeper
27 februari 2008 · 3 084 Inlägg

twin_cam skrev:

Niotusen skrev:

Sushikocken skrev:

är väl en fördel när man ska ta MC och B kort sen om man kan växla går det ju lättare wink

Jojo självklart, men faktumet att man måste växla 5 gånger för att komma upp i lagliga 30km/h är skrattretande visst finns det 45km/h också men skillnaden är nog inte speciellt stor, kan tänka mig att i stadskörning skulle det eviga växlandet tära en hel del på en

Men eftersom få mopeder lämnas orörda i motor/drivlina så är det ett minimalt problem smile
Sen kan man ju sikta på treväxlat smile eller starta på tvåan... wink

Ksj skrev:
Sveriges snabbaste moped(50cc) är en gammal bt5 som blivit uppmätt till 142km/h. Och ja, 50cc.

Folk fattar inte att det är svårt att att få upp dom i de hastigheterna. Sen går sälla mätarna på plastraketerna rätt... Tror knappast att kin Compact gör 60 otrimmad ens i nedförsbacke... Men om man ska lita på dedär mätarna så gör den de... En polares visade nämligen det när han köra brevid för typ 3 år sen... (nej, ingen kinagrej).

Jag tror inte en sekund på någon som dragit alla pluggar och strypningar och påstår att moppen gör 90+.. Det gör den inte... Krävs väldigt mycket för att den ska det... Sen kommer folk med påståendet att med 70cc culle så gör den 100 blås... Visst, kanske... Om dom vart så seriösa så dom flödestestat, kör med exakt uträknat avgas etc... Men med 70cc är det ingen moped längre heller... Då är det en MC...

Moped = 50cc anser jag, alltså finns det få mopeder som gör över 60 - 70.

9kw 125or gör ju knappt 100 så..

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
twin_cam Smålänning
27 februari 2008 · 7 877 Inlägg

Oj vad Off topic det blev... Sorry wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Niotusen
27 februari 2008 · 272 Inlägg

twin_cam skrev:

Niotusen skrev:

Sushikocken skrev:
är väl en fördel när man ska ta MC och B kort sen om man kan växla går det ju lättare wink

Jojo självklart, men faktumet att man måste växla 5 gånger för att komma upp i lagliga 30km/h är skrattretande visst finns det 45km/h också men skillnaden är nog inte speciellt stor, kan tänka mig att i stadskörning skulle det eviga växlandet tära en hel del på en

Men eftersom få mopeder lämnas orörda i motor/drivlina så är det ett minimalt problem smile
Sen kan man ju sikta på treväxlat smile eller starta på tvåan... wink

Ksj skrev:
Sveriges snabbaste moped(50cc) är en gammal bt5 som blivit uppmätt till 142km/h. Och ja, 50cc.

Folk fattar inte att det är svårt att att få upp dom i de hastigheterna. Sen går sälla mätarna på plastraketerna rätt... Tror knappast att kin Compact gör 60 otrimmad ens i nedförsbacke... Men om man ska lita på dedär mätarna så gör den de... En polares visade nämligen det när han köra brevid för typ 3 år sen... (nej, ingen kinagrej).

Jag tror inte en sekund på någon som dragit alla pluggar och strypningar och påstår att moppen gör 90+.. Det gör den inte... Krävs väldigt mycket för att den ska det... Sen kommer folk med påståendet att med 70cc culle så gör den 100 blås... Visst, kanske... Om dom vart så seriösa så dom flödestestat, kör med exakt uträknat avgas etc... Men med 70cc är det ingen moped längre heller... Då är det en MC...

Moped = 50cc anser jag, alltså finns det få mopeder som gör över 60 - 70.

Du har helt rätt i båda avseenderna, har liksom förbisett det där med att man faktiskt kan starta på tvåan eller ha treväxlat(skoterfrälst som man var utav ngn anledning), och till den andra punkten, usch vad jag minns alla som skröt om hur snabbt deras moppar gick utan att ha tagit reda på en egentlig hastighet, för det verkar faktiskt som mopedmätarna fungerar ungefär lika bra (om inte sämre) som en sån där liten reflektor man satte i framhjulet på cykeln så man kunde se på en liten display på styret hur fort man cyklade.

Men nu har vi spårat ur lite så tillbaka på ämnet : Köp en moped som din bror tycker är fin, för med tvåtakt är allt möjligt sålänge man håller det inom rimliga ramar, satsa på någonting med ett seriöst fabrikat och inte "viking" eller något annat konstigt, dessa mopeder är sällan tillförlitliga i längden och då är det bättre att satsa på begagnat och otrimmat (då finns nästan alltid kvaliten kvar)

lycka till med köpet!

Senast redigerat av Niotusen (27 februari 2008)

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
klimpan
27 februari 2008 · 2 600 Inlägg

jag tycker att yamaha fs1 är en kanon moppe smile ha sj hafft två lätta att mecka me också (; men är kankse inte nån moppe som är poppis nu tongue

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Bjork OEM <3
27 februari 2008 · 6 957 Inlägg

_Rydberg skrev:

Mr_Jetta skrev:
Min bror fyller 15 om 3 veckor och jag och pappa ska dela på en moped till honom , men vad är det för mopeder som gäller nu för tiden? tongue haha

Eftersom att jag precis gått ur den åldern så kan jag säga att yamaha aerox eller derbi senda är "brudmagneter", riktigt roliga o köra ochså....Ska han ah det värsta så köp en ch racing...

Äntligen en till som nämner CH racing smile Köp en sån! eller senda... wink

OEM <3
bringen_
27 februari 2008 · 217 Inlägg

för typ 5 års en hade jag en Reiju Drac 01 hade 75cc och 21mm förgasare gick som fan kom upp i 125km/h
och innan det med bara dragna pluggar så gick den i ca 90-100 går som fan..riktiga bra mopeder

BMW 320D TOURING "familjeräser" (2007)
Calibra_LKPG
27 februari 2008 · 26 Inlägg

Säljer en rieju mrx 03

740GLEsnow
22 juni 2008 · 228 Inlägg

äsch köp en puch maxi!!wink går alldrig sönder
nä skojja bara en furia eller ngt

Senast redigerat av 740mattias (22 juni 2008)

karolis Avstängd
22 juni 2008 · 44 Inlägg

säljer fiddy med båda nya däck fram och bak 125cc 4takt 2006år 5500kr.

Gillar volvo 244, 740tic, 850.
Önskar köpa en 740tic.
Moparboy440
22 juni 2008 · 4 682 Inlägg

om de ska va nytt ska de vara en sånn här:http://www.motari.com/logot/kymco/rieju/SMX-50-PRO-Black_iso.jpg
sitter minarelli am6 motor på den,så den e lätt att trimma. har själv ganska bra erfarenheter av rieju.

Bjork OEM <3
22 juni 2008 · 6 957 Inlägg

Tråden e ju ganska gammal nu..va blev de för moppe?

OEM <3
emilollz
23 juni 2008 · 24 Inlägg

Om han vill vara ensam med att ha en ovanlig moppe. Så kan jag rekomendera en motorhispania rx, "racing moppe" Hade en sj när jag vart 15 gjorde mätarn ut med efektavgasrör och rätt dreving wink

BMW 320d "bähämwi 320d E91" (2007)
Bjork OEM <3
23 juni 2008 · 6 957 Inlägg

emilollz skrev:
Om han vill vara ensam med att ha en ovanlig moppe. Så kan jag rekomendera en motorhispania rx, "racing moppe" Hade en sj när jag vart 15 gjorde mätarn ut med efektavgasrör och rätt dreving wink

Litar du på en moppemätare så ska du nog tänka till lite...mätarn ut med effektrör å drev.. lol

OEM <3
DirektorIsaksson
23 juni 2008 · 191 Inlägg

Jag hade en derbi gpr.Kolla gammla fordon.Skit rolig va den minareli am6 motor på den:D jag ryckte pluggen i avgassystemet bytte munstycke i förgasaren o satte på öppet filter så gjorde den 90 med ett jävligt bra axx:) tänkte trimma den mer men polisen tog mej istället hahaha:P Men en sån kan jag rekomendera skit rolg plus att man sticker ut från mängden jag va den enda i kristianstad som hade en sånsmile

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Phaetoon
23 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Varför köra trimmad (olaglig) moppe när det är lägre straff på att köra cross på allmän väg?

Btw, hur många i den här tråden har läst reglerna?
• Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år hör inte hemma här.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
azid Det som inte dödar gör ont
23 juni 2008 · 2 668 Inlägg

Phaetoon skrev:
Varför köra trimmad (olaglig) moppe när det är lägre straff på att köra cross på allmän väg?

.

fattar inte det jag heller kompisarna köpte dyra moppar och trimmade jag köpte en kawa 125a istället

2slow
emilollz
23 juni 2008 · 24 Inlägg

Bjork skrev:

emilollz skrev:
Om han vill vara ensam med att ha en ovanlig moppe. Så kan jag rekomendera en motorhispania rx, "racing moppe" Hade en sj när jag vart 15 gjorde mätarn ut med efektavgasrör och rätt dreving wink

Litar du på en moppemätare så ska du nog tänka till lite...mätarn ut med effektrör å drev.. lol

Jag har aldrig sakt att den gick så fort, jag har bara sakt den gjorde mätarn ut alltså120km/h. Desutom så har jag aldrig litat på en moppe-mätare. Men GPSen uppskatta farten till iaf 80-90 ärliga iaf när vi mätte.

BMW 320d "bähämwi 320d E91" (2007)
Plastanka
24 juni 2008 · 7 Inlägg

Derbi DRD Racing wink

Berglund_89
24 juni 2008 · 1 476 Inlägg

John87 skrev:

DittFetaDass skrev:
Denna hade jag köpt smile

http://www.yamaha-motor.se/Images/2008- … 209936.jpg

Det är ju så grymt otroligt jättetöntigt när en moppe ser skitcool ut och så "blåser" den fram i 30 och låter som en gräsklippare.

Det är som att sätta en motorsågsmotor i en Ferrari.

"Det är som att sätta en motorsågsmotor i en Ferrari"

HAHA:D  Skrattade så ja ramlade av stolen big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Germax
24 juni 2008 · 12 086 Inlägg

Yamaha TZR hade en kompis när vi va små, med lättja fick man upp den i över 100 riktigt km/h.
Så den gick som den såg ut, snygg och bra moppe. Yamahakvaliten kändes.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang