Önskar tips på färg/mönsterval på bilen, PS:a ditt förslag.

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
5 mars 2008 · 2 933 Inlägg

Tja tja !
Funderat i många månader nu på vad för färg / mönster jag skulle kunnat ha på 240:n

Håller ju som många vet på med en rätt omfattande renovering av 240:n som ni kanske har sett i min projekttråd. ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 05&p=1
Eftersom att jag måste byta de bakre skärmkanterna så tillkommer de ju också lackning av bakskärmarna och att endast lacka bakskärmarna känns ju onödigt. Måste ju lämnas in för å få rätt kulör isf så varför inte ta hela bilen istället.


Har frågat efter lite tips och idéer och fått lite Photoshoppade bilder men än är det inget som tilltalat mig så extremt mycket som ja skulle vilja.
Får å inte få för bred diskusion i projekttråden med massa förvirrningar osv. så tänkte ja att starta denna tråden för att kanske få nåt bra förslag.

Bilen är alltså en 244 bestyckad med T-red frontspoiler (ska även bli bak och sidor). Går i tankar på att bygga om till 850 front fram och kanske också göra nåt med huven.
Tänkte byta vinge bak eller ev. göra en helt egen.
Fälgar å sånt bestäms efter färgvalet.
Givetvis kommer en sänkningssats.
Vid lackering så kommer alla listhål svetsas igen.
Ska på andra backspeglar.
Monterar xenonljus när den blir klar.

Har som önskemål att lacken ska sticka ut lite, och då menar ja inte rolla den rosa å limegrön utan att det ska vara nån snygg effektfärg. Snygg basfärg och sen gå över i nån annan, eller ev. att hela bilen är i en färg och sen på med olika mönster och revor i andra färger (alltså liknande det fimpen gjorde på S80:n)
Efter många tankar så har ja kommit fram till att vid lackering så SKA det på med flakes eller andra effekter, är ute efter det lilla extra.

Så har ni nu nån bra idé att komma med så är jag riktigt tackam om du vill förklara den för mig eller allra helst att du slänger ihop en PS på den.  DU har helt fria händer å få komma med vilka idéer som helst. Färg spelar heller ingen större roll då jag själv inte vet va jag vill ha. ( Så länge det inte är rosa för de gillar jag inte cool )

Sen tilläger ja att jag håller på å plastar inredningen i bilen så ytterfärgen SKA gå bra ihop med färgen
till insidan av bilen.

Som sagt, fria idéer. Alla förslag är välkommna och gärna rätt snart p.g.a. att på Elmia i Påsk tänkte ja köpa på mig sportstolar och vill då gärna veta ha klart för mig vilken färg ja vill ha på inredning- och
ytterfärg så jag vet vilken färg stolarna ska vara i.

Och för att göra det lättare för er slänger ja in en bild sen i somras på bilen så ni har nåt å jobba på.
http://www.garaget.org/gallery/archive/2968/large/265446_k4mzm4.jpg
Mer bilder finns i mitt Galleri om ni skulle vilja ha nån annan bild att jobba på!
.OBS. Sidokjolarna och bak kommer bytas ut .OBS.

Så vill du göra nåt gott, hjälp mig då så bilen blir grym till utställningarna framöver wink


Tacksam för alla svar!
Pratar gärna på msn med om nån hellre skulle vilja det!

Mvh Magnus

Senast redigerat av dj_aggwa (10 mars 2008)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Volvo Knugen The one and only
6 mars 2008 · 1 091 Inlägg

Har inte PS på den här burken, men jag tycker att silvermetallic skulle sitta fint smile inte så extremt kanske men du skulle ju kunna göra nåt liknande som PA Johanson hade på saaben för nåt år sen... att det tonar över till mörkare grå bakåt om du förstår hur jag menar tongue sen inredningen skulle kunna gå i anracitgrå för att gå bra ihop med det yttre plus att det bryter av en aning mot karossen smile

Är detta för tamt för din smak så får jag väll fantisera ihop en annan färgkombination.. Ska även modda din bild så som jag tänkt när jag sitter vid rätt dator smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Opelmadness German cars, quality and beyond
6 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Svart... Riktigt blank svart... smile Det var min 240. Snyggt och tidlöst.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
6 mars 2008 · 3 404 Inlägg

Som många vet är jag inte mkt för volvo... Men en djup vinröd färg och så orginal som möjligt, sänkt i fronten och hi-jackers i röva samt skippa lågprofiltrammset och allmänt oldschool smile Skulle kunna bli ganska snyggt?!

Tänkte något sådant i färgväg men djupare och aningen mörkare...
http://lib.store.yahoo.net/lib/mustangtuning/2005-deep-red-mustang-gt.jpg
Lycka till!
//Johannes

Senast redigerat av TenZer (6 mars 2008)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
6 mars 2008 · 2 933 Inlägg

TenZer skrev:
Som många vet är jag inte mkt för volvo... Men en djup vinröd färg och så orginal som möjligt, sänkt i fronten och hi-jackers i röva samt skippa lågprofiltrammset och allmänt oldschool smile Skulle kunna bli ganska snyggt?!

Tänkte något sådant i färgväg men djupare och aningen mörkare...
http://lib.store.yahoo.net/lib/mustangt … ang-gt.jpg
Lycka till!
//Johannes

En sann bilentusiast, fast fu inte gillar volvo så ställer du upp wink
Den röda på bilden är jäkligt snygg, är faktiskt inne lite på nåt sånt. Tror de skulle se kanon ut med silver-flakes i klarlacken.. Eller pärlemolack ?
Sänkt fram ja, de tycke ja ser snyggt ut. Men nåste sänka lite bak med tror ja.

hehe, lågprofiltramset ja. Har inte råd med allt för lågprofil så får nog säga att ja skippar det ;P

Tack så mycket!

Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
6 mars 2008 · 2 933 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Svart... Riktigt blank svart... smile Det var min 240. Snyggt och tidlöst.

Blanksvart ja, det är snyggt smile  Men har redan en svart, vill inte ha två svarta bilar tongue Men tack för förslaget !

Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
6 mars 2008 · 2 933 Inlägg

Volvo Knugen skrev:
Har inte PS på den här burken, men jag tycker att silvermetallic skulle sitta fint smile inte så extremt kanske men du skulle ju kunna göra nåt liknande som PA Johanson hade på saaben för nåt år sen... att det tonar över till mörkare grå bakåt om du förstår hur jag menar tongue sen inredningen skulle kunna gå i anracitgrå för att gå bra ihop med det yttre plus att det bryter av en aning mot karossen smile

Är detta för tamt för din smak så får jag väll fantisera ihop en annan färgkombination.. Ska även modda din bild så som jag tänkt när jag sitter vid rätt dator smile

Silvermetallic är fint ja. Vart inne på de det ett tag. Kanske skulle mixa silvermetallic med den röda som TenZer föreslog? Det kunde se snyggt ut med tror ja!
Du får jättegärna slänga ihop en PS ja, vore skita snällt smile

Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Phaetoon
6 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Kan du inte lacka i två-ton? Dvs baken helt svart och som sen övergår till vinröd där fram?
Ska fixa en snabb PS. (Baserat på den snygga Mustangen ovan.)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
6 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Så här menade jag:
http://www.garaget.org/gallery/archive/18443/273887_9dhide.jpg
PS:ad Mustang.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
7 mars 2008 · 2 933 Inlägg

Det såg inte dumt ut nej !  Ska fundera väl på det förslaget ! smile
Får tacka för ditt bidrag wink


Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 244 (1985)
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
9 mars 2008 · 2 933 Inlägg

Elmia närmar sig ! wink :S Ge mig mer förslag cool big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 244 (1985)
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
9 mars 2008 · 741 Inlägg

riktigt ljup mattsvart om du fattar vad jag menar, alltså skall inte blänka men när du kollar på den skall det vara som att kolla i ett svart hål ungefär

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
BlacKnBluE
9 mars 2008 · 73 Inlägg

Volvo har väl en metalliclack som kallas plommon som är mörk mörk vinröd, på gränsen till svart, den fanns på 960/S90.
Kan vara ett alternativ

Ju äldre man blir, desto bättre blir leksakerna
"How does your wife know that you have turned gay? You just bought a Prius!"
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
10 mars 2008 · 2 933 Inlägg

Hertigen skrev:
riktigt ljup mattsvart om du fattar vad jag menar, alltså skall inte blänka men när du kollar på den skall det vara som att kolla i ett svart hål ungefär

De vore nåt ja smile Men en helsvart bil till vette fan. vill nog ha i nån annan färg.. Men tack för förslaget ! Uppskattar det smile

Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
10 mars 2008 · 2 933 Inlägg

BlacKnBluE skrev:
Volvo har väl en metalliclack som kallas plommon som är mörk mörk vinröd, på gränsen till svart, den fanns på 960/S90.
Kan vara ett alternativ

Ja plommon har jag hört att de finns en. Har för mig att den är rätt snygg med smile  Börjar dra åt röda hållet nu.. Inge fel på rött inte.. big_smile  tanken va volvos lazerblå men har lagt de lite på is nu för å kanske få lite roligare tips som du gav t.ex. smile

Tack!


Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 244 (1985)
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
rotary12
5 april 2008 · 482 Inlägg

varför inte lacka med två färger. t.ex. "plommon-röd" över sidolisten och svart under sidolisten!?.. skulle tycka det vore skitsnyggt... men blir nog snyggt hur du än görwink

MVH Ronny

Jodå... Så är det serru!
Volvo 142 (1973)
supermikaela
5 april 2008 ·

Brorsan hade en ljusare version av Volvos laserblå på sin 240 (färgkod okänd). smile Ser bättre ut i verkligheten!
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=182709

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
6 april 2008 · 2 933 Inlägg

rotary12 skrev:
varför inte lacka med två färger. t.ex. "plommon-röd" över sidolisten och svart under sidolisten!?.. skulle tycka det vore skitsnyggt... men blir nog snyggt hur du än görwink

MVH Ronny

Är väldigt inne på å lacka tvåfärg eller mer faktiskt.. Svart vet ja inte om ja vill ha så jäkla mycke av som under list.. inte nog rolig färg för å ha så mycke av.. tycker jag iaf big_smile
Däremot kan man ju använda svart till å dela upp tvåtonen eller liknande med.. smile


Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
6 april 2008 · 2 933 Inlägg

supermikaela skrev:
Brorsan hade en ljusare version av Volvos laserblå på sin 240 (färgkod okänd). smile Ser bättre ut i verkligheten!
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=182709

Å ja du, de va en redigt snygg färg ja.. den tar vi å lägger på minnet big_smile


Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
13 april 2008 · 2 933 Inlägg

Tar å bumpar tråden lite big_smile Hoppas på lite mer förslag å vet att det är bra aktivitet här på söndag kvällarna smile


supermikaela: finns en 855 i stan nu med liknande färg som den du visa. Riktigt snygg faktiskt smile
nocklas heter han för övrigt här på gorg smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang