Lös mitt mysterium! Bromsar. Audi 100

laack
28 mars 2008 · 7 Inlägg

Nya rör, ny huvudcylinder och inge luft i systemet. När motorn är avslagen så har jag tryck i pedalen men när den är igång så sjunker den sakta till golvet. All vätska stannar kvar i behållaren så det enda jag kan tänka mig är fel så är det att huvudcylindern läcker vätskan förbi packningarna men huvudcylindern är alldeles ny. Har till och med luftat genom att låta all olja rinna ut för att inte vända packningar i huvudcylindern.  Någon nog kunnig att lista ut det?  Svara fort för jag ska snart på besiktning!!
Mvh/ tobbe

Phaetoon
29 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Har du bromsservo?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
KHRacing
29 mars 2008 ·

Bara för att den är ny betyder det inte att den är hel.
kolla allt igen !

enpatte
29 mars 2008 · 498 Inlägg

Låter nästan som en defekt bromstrycksackumulator "bomben"

Symptom/indikationer på att bomben är felaktig:

    * Pedalen sjunker pulserande till botten då motorn går på tomgång.
    * Pedalen blir snabbt helt stum om man trampar på den med motorn avstängd.
    * Med avstängd motor skall du kunna pumpa på bromsen ca 10-20 gånger innan pedalen blir stum. Din bomb är i detta fall fullt fungerande.
      Blir pedalen stum efter bara 1-3 pump är bomben defekt eller tom. Blir pedalen stum efter 3-8 pump är det lågt tryck kvar i bomben men den fungerar fortfarande.
    * Du har en blinkande varningslampa ( ! ) som indikerar fel på bromssystemet när du bromsar. Tar du bort ett av flatstiften till tryckgivaren på bromsförstärkaren (sitter mellan torpedväggen och huvudcylindern) så skall varningslampan slockna. Om inte, så är nått annat på bromssystemet felaktigt.
    * Vid mätning av hydraulsystemets tryck har du onormala värden. (se nedan)

Batta
29 mars 2008 · 1 353 Inlägg

pumpade du hårt och snabbt på pedalen när du skulle lufta systemet?

så gjorde jag när jag böt huvudbromscylinder, och blåste packningarna i den då.
man ska vara försiktig i början, speciellt när man luftar den..

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
laack
31 mars 2008 · 7 Inlägg

Nej det är ingen abs.
Jag testade nyss att nypa ihop bromsslangarna på framsystemet nere vid hjulet med svetstänger.
Pedalen blev då stum så då kan man ju utesluta huvudcylindern.
Så det måste vara något fel på oken eller skivan på nått vis?
Det är luftkylda skivor på med flänsar i och jag har hört att materialet
i flänsarna kan bli rostiga/dåliga så att de ger med sig?
Eller kan det bli annat fel på oken?

volvopower2008
31 mars 2008 · 5 Inlägg

Skulle tro att d är huvudbromcylindern eller att du har luft i !! testa att lufta från oken genom att trycka olja fel håll! ... fyllde du huvudbromscylindern med olja å skapade tryck innan du satte dit den? annars kan d stanna kvar luft i som bara cirkulerar å aldrig kommer ner i rören .. testa att pumpa olja bakvägen å kolla noga bromsvärkan utan att bilen är igång .. ingen broms värkan på ngt av hjulen så antagligen luft kvar i cylindern ... eller så har du lyckats få en trasig cylinder//alexander

laack
1 april 2008 · 7 Inlägg

Jag har ju bra bromsverkan på alla hjul men pedalen sjunker.
Jag har som sagt testat att plugga rören längst ut på framsystemet och då visade det sig att pedalen stannade. Så huvudcylindern fungerar ju.

enpatte
3 april 2008 · 498 Inlägg

enpatte skrev:
Låter nästan som en defekt bromstrycksackumulator "bomben"

Symptom/indikationer på att bomben är felaktig:

    * Pedalen sjunker pulserande till botten då motorn går på tomgång.(medans du trycker på pedalen)
    * Pedalen blir snabbt helt stum om man trampar på den med motorn avstängd.
    * Med avstängd motor skall du kunna pumpa på bromsen ca 10-20 gånger innan pedalen blir stum. Din bomb är i detta fall fullt fungerande.
      Blir pedalen stum efter bara 1-3 pump är bomben defekt eller tom. Blir pedalen stum efter 3-8 pump är det lågt tryck kvar i bomben men den fungerar fortfarande.
    * Du har en blinkande varningslampa ( ! ) som indikerar fel på bromssystemet när du bromsar. Tar du bort ett av flatstiften till tryckgivaren på bromsförstärkaren (sitter mellan torpedväggen och huvudcylindern) så skall varningslampan slockna. Om inte, så är nått annat på bromssystemet felaktigt.
    * Vid mätning av hydraulsystemets tryck har du onormala värden. (se nedan)

Igen .....har du testat detta???

Iom att du inte har abs, antar jag att det är en äldre modell och då gäller detta.

Senast redigerat av enpatte (3 april 2008)

Curse
19 november 2014 · 686 Inlägg

Bumpar tråden. Har samma symptom på min MED ABS. Vad gäller då?

Mazda 6 "MPS" (2006)
te_wik Forummoderator
19 november 2014 · 12 813 Inlägg

Bromstrycksackumulator finns oavsett ABS eller inte, förutsatt att du har hydraulisk bromsservo som är fallet i TS bil.

Sjunker den ända till botten beror det inte på en taskig ackumulator, utan mest troligt inre läckage i huvudbromscylinder eller liknande. Kan även vara så att den lastavkännande ventilen som finns ovanför bakaxeln (ej abs) krånglar, eller att du måste simulera "körläge" genom att lyfta bakänden i bakaxeln vid avluftning så denna öppnar för vätskan till bakbromsarna som den ska.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Curse
19 november 2014 · 686 Inlägg

Okok. Tack för svar. Får bli genomgång av huvudbromscylindern nån dag då.

Mazda 6 "MPS" (2006)
te_wik Forummoderator
19 november 2014 · 12 813 Inlägg

Curse skrev:
Okok. Tack för svar. Får bli genomgång av huvudbromscylindern nån dag då.

Testa först att avlufta med tändning på, vissa bilar får du annars inte bort luftbubblorna.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
zzr94092
19 november 2014 · 4 390 Inlägg

lastkännande ventilen öppnar sig mer ju mer man lastar i skuffen, iallafall på en "vanlig bil"

Curse
19 november 2014 · 686 Inlägg

Prova med motorn igång. Det var innan jag skrev. Ingen skillnad. Kom även på att vätskan inte kom ut med tryck heller. Snarare rann.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang