Billiga Bilbatterier!

DJchaoz
26 januari 2010 · 181 Inlägg

Tja Nytt batteri är säkert inte fel då. Banner är ett bra batteri med.
Orsaken jag bytte kablar där är att ofta kan de bli lite taskiga o fula, För att inte snacka om stela som pinnar. smile Färska o grova kablar gör mycket på systemet smile
Så det är iaf mitt tips. Byta batteri, var hundra på generatorn laddar bra och kolla över kablar. Hela vägen till steg och jordpunkt(er)

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
Fellow
26 januari 2010 · 1 581 Inlägg

Men som sagt, räcker deras batteri? Såg att blekingebilradio hade ett 95Ah running bull för 2000 kr. Men jag kan tänka mig att lägga upp till 3000 kr för ett batteri men som sagt då ska det vara säkert att skiten kommer orka driva runt allting så jag slipper köpa fler än 1 batteri.

DJchaoz
26 januari 2010 · 181 Inlägg

Ja det räcker. Det är bra batteri. Och det är ju inte batteriet direkt som driver stereon när du har bilen igång. så att säga.. Det är ju generatorn. Klart du måste ha friskt batteri o sånt.. Men du kan ha 200ah batteri. har du sen usel generator eller kanske usla kablar så blir det inte bra.

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
DJchaoz
26 januari 2010 · 181 Inlägg

saxar lite från en bra bok. lite gammal nu, men bra. Bilstereo i praktiken. av en grym kille.
Stoffe. R.I.P sad

För den som vill förbättra strömkapaciteten
till sin stereoanläggning när motorn är igång är det två logiska valen en högeffektgenerator
samt en eller flera kondensatorer intill slutstegen.
Det är därför det i ett bilstereo system är så
viktigt med grova kablar och givetvis en generator med ordentlig strömkapacitet.
En för tunn kabel till en förstärkare begränsar dess uteffekt och det innebär
att dess prestanda motsvarar en enklare och troligtvis billigare förstärkare

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
Fellow
26 januari 2010 · 1 581 Inlägg

Jag kommer att köpa mig 2 kondensatorer till slutstegen sen:) Blir att köra 35mm2 kabel ocksåsmile

jocke_gronberg
26 januari 2010 · 4 586 Inlägg

Ett tungt batteri är ett bra batteri. Har varit inne på biltema känns som dom sparat på blyet skulle gärna lägga några kronor extra. Då ett batteri ibland går att ta med sig till nästa bil

Senast redigerat av jocke_gronberg (26 januari 2010)

davel
26 januari 2010 · 347 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Ett tungt batteri är ett bra batteri. Har varit inne på biltema känns som dom sparat på blyet skulle gärna lägga några kronor extra. Då ett batteri ibland går att ta med sig till nästa bil

http://www.automotorsport.se/news/19901 … -sex-kilo/

Apropå tungt batteri = bra batteri big_smile

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
Fellow
26 januari 2010 · 1 581 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Ett tungt batteri är ett bra batteri. Har varit inne på biltema känns som dom sparat på blyet skulle gärna lägga några kronor extra. Då ett batteri ibland går att ta med sig till nästa bil

Som sagt så blir det inget biltemabatteri! Utan det ska vara kvalite men när jag kikar på banner och t.ex. hollywoodbatterierna så skiljer det ofantliga pengar! Samma sak optimabatterier. Så är verkligen Banner så bra? Jag kan verkligen noll om batterier, ungefär som folk som kikar sig blinda på watten på slutsteg så stirrar jag mig blind på Ah på batterier.

Dubs I got Dubs!
26 januari 2010 · 2 423 Inlägg

Åk till en skrot o köp ett batteri.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Drönirettab
26 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Fellow skrev:
Så är verkligen Banner så bra?

Banner Running Bull används av flera bilstereobyggare och fungerar utan problem enligt de som har testat. smile

Fellow
26 januari 2010 · 1 581 Inlägg

Drönirettab skrev:

Fellow skrev:
Så är verkligen Banner så bra?

Banner Running Bull används av flera bilstereobyggare och fungerar utan problem enligt de som har testat. smile

Låter bra:) Då blir det ett sådant 95Ah:)

Louksor
26 januari 2010 · 1 915 Inlägg

Med bra batteri och bra kablar så behövs inga kondensatorer smile

Fellow skrev:
Jag kommer att köpa mig 2 kondensatorer till slutstegen sen:) Blir att köra 35mm2 kabel ocksåsmile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Howard_Johnstone
6 januari 2011 · 10 Inlägg

Alla dessa ovanst. bilbatterier tillverkas av: http://www.inciaku.com/pages/en-us/INCI/home.aspx
De är idag en av de största europeiska tillverkarna och ligger i mittsegmentet avseende kvalité.
(Detta avser Banner, AccuCell, EAS, EU´s OEM batterier som sitter som original, Ej Biltema & OK)

Tyvärr har det börjat importeras bilbatterier från Kina, där järnplåt belagts med svampbly.
Detta då priset på bly ökat betydligt de senaste åren. Dessa har kort livslängd och tål mycket
begränsad djupurladdning. Allt för att spara pengar och öka marginalerna i försäljningsleden.

Om högsta kvalité önskas resp. längsta livslängd, rekommenderas gelbatterier. Dessa finns numera
lämpliga även som startbatterier, och prisskillnaden har sjunkit betydligt, då de alla innehåller samma
bly, även om gelbatterierna innehåller mer aktiv blymassa. http://www.sonnenschein-batterie.de/
Dessa batterier är gjorda för att tåla djupurladdning och fungerar i 5-10 år utan problem.

Som alltid gäller att generator/laddningsregulator fungerar felfritt, dvs rätt laddningsspänning, 13.8V
vid urladdat batteri, annars spelar det ingen roll vilket batteri som används.smile

Senast redigerat av Howard_Johnstone (6 januari 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang