Fylla AC..gör-det-själv kit..?

Camitz
31 maj 2008 · 646 Inlägg

T16_AeRo skrev:
Kan inte vara en stor läcka iaf.. för kompressorn går ju fortfarande igång. Gjorde som sagt en "bluff-fyllning" för tre år sedan men nu har det ju gradvis försämrats igen.

Nej har det tagit 3 år för den att bli dålig igen så e det ingen stor läcka men dock så irriterande ändå! smile

JeyKay Allvetande uppfinnare
31 maj 2008 · 377 Inlägg

Gasen som används i nya AC, runt början på 90talet å framåt, heter 134A. för att ni ska slippa leta efter den så kan jag berätta att den finns på biltema för 60kr 400gr(drivgas till airbrushspruta).
jag har själv testat å fyllt min egen AC och en kompis AC (saab 9000) funkar utmärkt!
hur mkt man ska ha i exakt vet jag inte, men på min och hans bil har jag haft i 2st burkar i tomt system.

för att föra över gasen från burk till AC så behöver man köpa biltemas billiga airbrushkit där det följer med en anslutning till flaskan + slang. den kopplar man i isn tur till en adapter som passar på din AC, jag använder en gammal bildäckventil med gäng på utsidan=) det finns alltid två ventiler på AC'n du måste veta vilken du ska fylla på i, och vad jag vet så siter påfyllning alltid mellan coupe och kompressor någonstans därimellan alltså.
starta motorn och kör igång AC'n, släpp sakta i gas. är AC helt tom startar den troligtvis inte när du trycker på knappen men fyll långsamt till den går att sätta på.. låt en kompis känna efter när de kommer kallluft, ta i lite till gas å sen e de klart....

om detta håller i längden eller är skadligt för AC har jag inte en aning om, men både min och polarns funkar prima änsålänge:D
'
lycka till för er som vågar testa;)

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
Volvoz84 "Ijenkligen"
31 maj 2008 · 786 Inlägg

JeyKay skrev:
Gasen som används i nya AC, runt början på 90talet å framåt, heter 134A. för att ni ska slippa leta efter den så kan jag berätta att den finns på biltema för 60kr 400gr(drivgas till airbrushspruta).
jag har själv testat å fyllt min egen AC och en kompis AC (saab 9000) funkar utmärkt!
hur mkt man ska ha i exakt vet jag inte, men på min och hans bil har jag haft i 2st burkar i tomt system.

för att föra över gasen från burk till AC så behöver man köpa biltemas billiga airbrushkit där det följer med en anslutning till flaskan + slang. den kopplar man i isn tur till en adapter som passar på din AC, jag använder en gammal bildäckventil med gäng på utsidan=) det finns alltid två ventiler på AC'n du måste veta vilken du ska fylla på i, och vad jag vet så siter påfyllning alltid mellan coupe och kompressor någonstans därimellan alltså.
starta motorn och kör igång AC'n, släpp sakta i gas. är AC helt tom startar den troligtvis inte när du trycker på knappen men fyll långsamt till den går att sätta på.. låt en kompis känna efter när de kommer kallluft, ta i lite till gas å sen e de klart....

om detta håller i längden eller är skadligt för AC har jag inte en aning om, men både min och polarns funkar prima änsålänge:D
'
lycka till för er som vågar testa;)

Så har jag också gjort, funkar skitbra big_smile

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
Xuri One Man Clan
31 maj 2008 · 4 287 Inlägg

JeyKay skrev:
Gasen som används i nya AC, runt början på 90talet å framåt, heter 134A. för att ni ska slippa leta efter den så kan jag berätta att den finns på biltema för 60kr 400gr(drivgas till airbrushspruta).
jag har själv testat å fyllt min egen AC och en kompis AC (saab 9000) funkar utmärkt!
hur mkt man ska ha i exakt vet jag inte, men på min och hans bil har jag haft i 2st burkar i tomt system.

för att föra över gasen från burk till AC så behöver man köpa biltemas billiga airbrushkit där det följer med en anslutning till flaskan + slang. den kopplar man i isn tur till en adapter som passar på din AC, jag använder en gammal bildäckventil med gäng på utsidan=) det finns alltid två ventiler på AC'n du måste veta vilken du ska fylla på i, och vad jag vet så siter påfyllning alltid mellan coupe och kompressor någonstans därimellan alltså.
starta motorn och kör igång AC'n, släpp sakta i gas. är AC helt tom startar den troligtvis inte när du trycker på knappen men fyll långsamt till den går att sätta på.. låt en kompis känna efter när de kommer kallluft, ta i lite till gas å sen e de klart....

om detta håller i längden eller är skadligt för AC har jag inte en aning om, men både min och polarns funkar prima änsålänge:D
'
lycka till för er som vågar testa;)

de funkar säkert men de finns ju en anledning till att man alltid vakuumpumpar systemet innan man fyller på ...å har de varit tom så har man ett läckage någonstans å då lär ditt torkfilter vara kasst...erkänn att du inte fyllde i en cl kompressorolja heller ? blir nog i slutändan billigare å lämna in på verkstad än att kompressorn skär...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
T16_AeRo
31 maj 2008 · 712 Inlägg

Visst.. på en sliten bruksbil från 90-talet skulle jag nog oxå kunna köra på Biltema kylspray. Är nog perfekt om man inte vill slänga ut pengar på bilen

Exakt vad är ett torkfilter..?

KarlNilsson Örebroare i exil
31 maj 2008 · 970 Inlägg

Torkfiltrets funktion är väl att torka ur all fukt som finns i systemet. Är det saabens ac som strular? Kan tipsa om att inte köpa torkfiltret hos Saab, då de dels inte är nå vidare värst bra samt att de kostar en halv förmögenhet (2350 kr senast jag skulle ha ett). Köpte istället ett från Waeco för om jag minns rätt 400 kr + moms. Dvs en femhundring...

Hej FRA!
Volvo740-88 Volvo850-92
26 december 2008 · 1 677 Inlägg

Hej. Lånar tråden lite. Jag har fått ett erbujdande som jag tror att jag tackar ja till. Det är en komplett ac som fungerar. Tyvärr så tror jag inte att det finns någon gas där i. Kan man fylla på gasen själv säkert och bra? Länk http://mckinnon.se/acc/ eller här http://www.autobarn.net/inmech19oz.html

Senast redigerat av Volvo740-88 (26 december 2008)

Volvo740-88 Volvo850-92
26 december 2008 · 1 677 Inlägg

Hur mycket tror ni att det kostar att fylla på ac? ac:n som jag kanske köper är från 940.

Kan man fylla på AC med HC. HC är gasol. Vissa säjer att det fungerar?
Någon som vet hur mycket det kostar att fylla på ac själv och en firma gör det.

christofferedil Yellow bug!
26 december 2008 · 1 640 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Hur mycket tror ni att det kostar att fylla på ac? ac:n som jag kanske köper är från 940.

Kan man fylla på AC med HC. HC är gasol. Vissa säjer att det fungerar?
Någon som vet hur mycket det kostar att fylla på ac själv och en firma gör det.

GASOL? Vad fan tror du händer när du kör ut gasol i bilen och någon tänder en cigg?

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Joo
26 december 2008 · 741 Inlägg

Edil_ skrev:
GASOL? Vad fan tror du händer när du kör ut gasol i bilen och någon tänder en cigg?

Om det nu skulle vara så så är ett Ac system slutet! alltså skulle inget hända om någon tänder en cigg!

Och att fylla upp Acn kostar beror på vart du åker, vi tar 750 kr i Vetlanda och det är väldigt billigt!

Senast redigerat av Joo (26 december 2008)

DusanMandick Random Hero
26 december 2008 · 4 047 Inlägg

Edil_ skrev:

Volvo740-88 skrev:
Hur mycket tror ni att det kostar att fylla på ac? ac:n som jag kanske köper är från 940.

Kan man fylla på AC med HC. HC är gasol. Vissa säjer att det fungerar?
Någon som vet hur mycket det kostar att fylla på ac själv och en firma gör det.

GASOL? Vad fan tror du händer när du kör ut gasol i bilen och någon tänder en cigg?

ja jobbar med ac o det kommer in minst 5 kunder varje sommar som säger att dom fyllt själva med gasol eller drivgas till tändare osv. visst det funkar men man ska ha olja o vakum o massa grejer innan man fyller, o nån sa att det alltid finns 2 ventiler till o fylla/tömma AC, det är fel.
Det finns oftast 2, en för högtryck o en för lågtryck. men sen kommer vissa bilar som har 1 ventil.

så ja rekommenderar er som fyller me egna saker o fylla de på firma, man har ju garanti på de också om man gör de på en aukt. AC firma smile



o R134A är också brandfarligt,

Senast redigerat av DusanMandick (26 december 2008)

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
azid Det som inte dödar gör ont
26 december 2008 · 2 668 Inlägg

hmmm är väll inte bara att fylla heller. ska väl kontroleras att systemet är tätt

2slow
Volvo_Mannen Volvoskadad
26 december 2008 · 6 017 Inlägg

azid skrev:
hmmm är väll inte bara att fylla heller. ska väl kontroleras att systemet är tätt

ja precis, systemet ska ju inte "bli tomt" för då läcker de ju någonstans och de måste man ju leta upp med spår vätska/gas och sedan åtgärdas sen fyller man med ac gasen

Jonas
christofferedil Yellow bug!
26 december 2008 · 1 640 Inlägg

DusanMandick skrev:

Edil_ skrev:

Volvo740-88 skrev:
Hur mycket tror ni att det kostar att fylla på ac? ac:n som jag kanske köper är från 940.

Kan man fylla på AC med HC. HC är gasol. Vissa säjer att det fungerar?
Någon som vet hur mycket det kostar att fylla på ac själv och en firma gör det.

GASOL? Vad fan tror du händer när du kör ut gasol i bilen och någon tänder en cigg?

ja jobbar med ac o det kommer in minst 5 kunder varje sommar som säger att dom fyllt själva med gasol eller drivgas till tändare osv. visst det funkar men man ska ha olja o vakum o massa grejer innan man fyller, o nån sa att det alltid finns 2 ventiler till o fylla/tömma AC, det är fel.
Det finns oftast 2, en för högtryck o en för lågtryck. men sen kommer vissa bilar som har 1 ventil.

så ja rekommenderar er som fyller me egna saker o fylla de på firma, man har ju garanti på de också om man gör de på en aukt. AC firma smile



o R134A är också brandfarligt,

Men om man nu fyller med gasol / drivgas till tändare. Om det skulle komma ut i bilens kupé och någon får för sig att tända en cigg eller vad som helst, borde itne det säga KABOM? yikes

Senast redigerat av Edil_ (26 december 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
DusanMandick Random Hero
26 december 2008 · 4 047 Inlägg

Edil_ skrev:

DusanMandick skrev:

Edil_ skrev:

GASOL? Vad fan tror du händer när du kör ut gasol i bilen och någon tänder en cigg?

ja jobbar med ac o det kommer in minst 5 kunder varje sommar som säger att dom fyllt själva med gasol eller drivgas till tändare osv. visst det funkar men man ska ha olja o vakum o massa grejer innan man fyller, o nån sa att det alltid finns 2 ventiler till o fylla/tömma AC, det är fel.
Det finns oftast 2, en för högtryck o en för lågtryck. men sen kommer vissa bilar som har 1 ventil.

så ja rekommenderar er som fyller me egna saker o fylla de på firma, man har ju garanti på de också om man gör de på en aukt. AC firma smile



o R134A är också brandfarligt,

Men om man nu fyller med gasol / drivgas till tändare. Om det skulle komma ut i bilens kupé och någon får för sig att tända en cigg eller vad som helst, borde itne det säga KABOM? yikes

nej, det som är i ac systemet är kvar i systemet, det är ju som saget ett slutet system,

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
christofferedil Yellow bug!
26 december 2008 · 1 640 Inlägg

DusanMandick skrev:

Edil_ skrev:

DusanMandick skrev:

ja jobbar med ac o det kommer in minst 5 kunder varje sommar som säger att dom fyllt själva med gasol eller drivgas till tändare osv. visst det funkar men man ska ha olja o vakum o massa grejer innan man fyller, o nån sa att det alltid finns 2 ventiler till o fylla/tömma AC, det är fel.
Det finns oftast 2, en för högtryck o en för lågtryck. men sen kommer vissa bilar som har 1 ventil.

så ja rekommenderar er som fyller me egna saker o fylla de på firma, man har ju garanti på de också om man gör de på en aukt. AC firma smile



o R134A är också brandfarligt,

Men om man nu fyller med gasol / drivgas till tändare. Om det skulle komma ut i bilens kupé och någon får för sig att tända en cigg eller vad som helst, borde itne det säga KABOM? yikes

nej, det som är i ac systemet är kvar i systemet, det är ju som saget ett slutet system,

Aha okej då smile Men tänkte mer på om det mot all förmodan skulle bli en läcka så det kommer ut i kupén, låter lite farligt roll

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
DusanMandick Random Hero
26 december 2008 · 4 047 Inlägg

Edil_ skrev:

DusanMandick skrev:

Edil_ skrev:

Men om man nu fyller med gasol / drivgas till tändare. Om det skulle komma ut i bilens kupé och någon får för sig att tända en cigg eller vad som helst, borde itne det säga KABOM? yikes

nej, det som är i ac systemet är kvar i systemet, det är ju som saget ett slutet system,

Aha okej då smile Men tänkte mer på om det mot all förmodan skulle bli en läcka så det kommer ut i kupén, låter lite farligt roll

nej det ska du nog inte oroa dej för tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Volvo740-88 Volvo850-92
26 december 2008 · 1 677 Inlägg

Om det kommer ut i kupén så kanske det smäller. Hur mycket HC ska det vara i en ac? Ska det vara t.e.x 1 bar? eller

DusanMandick Random Hero
26 december 2008 · 4 047 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Om det kommer ut i kupén så kanske det smäller. Hur mycket HC ska det vara i en ac? Ska det vara t.e.x 1 bar? eller

det kommer inte ut i kupen, kan i stort sett garantera de, vad är det till för bil ? är det original ac system, isåf står det i motorrummet på en gul lapp med svart text. vanligtbis nån stans runt 750 g

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
azid Det som inte dödar gör ont
26 december 2008 · 2 668 Inlägg

men det är inte bara att fylla ett köldmedel utan det ska i smörjning med annars skjär ac kompressorn eller vad den heter

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang