Bredbandslambda - funkar hur?

Moparboy440
9 december 2009 · 4 682 Inlägg

Bredbandslambdan e ju i princip en smalbandslambda som arbetar under precis samma temp. konstant, å kan därför mäta värdena exakt, eftersom de hela tiden e samma förhållanden under mätningen, å inte skiljt från tillfälle och tillfälle.

engolf
10 december 2009 · 3 235 Inlägg

Lånar tråden.
har någon testat bredbandslambdan som säljs på biltema?

Dennan900GL Finntrollet
12 januari 2011 · 640 Inlägg

undrar samma som sista inlägget på första sidan.

om man har en V6 eller V8 som jag har, vart kan man sätta BBL:n för bästa mätresultaten?
ska jag köra med 1st eller 2st, en på var sida om motorn?
sitta i headersen eller i kollektorn där dom fyra rören blir till en? smile

har planer på att E85a Oldsen, så då kan ju en BBL var bra?

Jo vars.
Germax
12 januari 2011 · 12 086 Inlägg

Det bästa är väl helt klart att ha 2st.

Jag hade nog kört med en sond på ena sidan. Och sen flyttat över nångång till andra sidan för att de så allt är någorlunda symmetriskt.  Det ska ju inte skilja nämnvärt.

torpis Forummoderator
12 januari 2011 · 10 572 Inlägg

JapMax skrev:
Det bästa är väl helt klart att ha 2st.

Jag hade nog kört med en sond på ena sidan. Och sen flyttat över nångång till andra sidan för att de så allt är någorlunda symmetriskt.  Det ska ju inte skilja nämnvärt.

Det bästa är väl 8st :-)

Man brukar vid seriösare motorbyggen mäta avgastemp på varje cylinder och lambda där alla pipor går ihop. På så vis får du ett snitt på lambdan och en exakt avgastemp och kan fånga upp en trasig spridare på tidigt stadium.

I synnerhet när man kör E85 är det viktigt eftersom E85 inte spikar på samma varnande sätt som bensin, då skulle en spridare kunna gå sönder lite granna och orsaka hög avgastemp utan att lambdan upptäcker det.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Dennan900GL Finntrollet
12 januari 2011 · 640 Inlägg

har inga spridare på Oldsen, är en Holley 650 fyrportare i den.

vi får se hur det blir i framtiden, E85 är bra intressant iaf smile

edit_ då kanske det räcker med 1 BBL? efter som att jag endå inte kan reglera soppamängd osv till varje cylinder. bara ett stort hål som ska delas på 8 :p

Senast redigerat av Dennan900GL (12 januari 2011)

Jo vars.
maattias
12 januari 2011 · 354 Inlägg

skarvar till diskussionen lite och tar upp frågan Varför är en bredbandslambda så mycket dyrare än vad än smalbandslambda kostar? Vad är det som kostar så mycket mera i bredbandslambdan?



MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!
AndreasPlars
12 januari 2011 · 1 062 Inlägg

Det finns bilar med original lambdareglerad K-jet.
De har en separat Lambdabox som är med och påverkar bränslemängden via några konstiga ventiler. (kanske finjusterar styrtrycket..?)
Sedan finns det KE-jet som bla VW körde med, de finns med lambdareglering också.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
torpis Forummoderator
12 januari 2011 · 10 572 Inlägg

maattias skrev:
skarvar till diskussionen lite och tar upp frågan Varför är en bredbandslambda så mycket dyrare än vad än smalbandslambda kostar? Vad är det som kostar så mycket mera i bredbandslambdan?



MVH. Mattias

mindre serier :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
perorust
15 april 2012 · 119 Inlägg

nu kommer nästa fråga (för er sömnlösa snubbar wink )
jag funderar på en bredbandslambda till min 200sx med megasquirt 2, V3. jag har förstått att det är bra att ha en när man mappar, men kanske mindre intressant när mappningen är klar? men jag tror inte jag orkar montera ur den efter mappningen (håller på att montera MS nu...)
på den BBL som jag kikar på, står det att det finns en signalutgång. kan jag koppla in den på lambdasignal IN till mitt MS? så att bredbandslambdan ersätter den sond som MS vill läsa ifrån?
hänger ni med? big_smile

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...
JoeyJ
15 april 2012 · 502 Inlägg

menar du att du ska köpa en BBL med egen mätare eller ska du koppla en BBL direkt till MS?

perorust
15 april 2012 · 119 Inlägg

JoeyJ skrev:
menar du att du ska köpa en BBL med egen mätare eller ska du koppla en BBL direkt till MS?

helt riktigt i båda påståendena. smile

bredbandslambdan har en signalutgång som jag misstänker kan kopplas in i MS på den kabeln som det står "O2 sensor" på... så att bredbandslambdan ersätter ordinarie smalbandslambda...

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...
Xuri One Man Clan
15 april 2012 · 4 286 Inlägg

ja de går som du tänker, man behöver ev konfigurerar utsignalen från lamdasensonr och även konfigurera ms boxen så den vet vad för typ av signal som kommer in på o2 sladden,

lamda 0.8 kan vara 1 volt på en bbl lamda, medan på annat fabrikat är lambda 0.8 = 4 volt.

man ställer in konfigen tills signalerna sinsemallan är rätt dvs lambda 1= 2.5 volt i både ms och i styrutrustningen till lambdan.

Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
mrluzze
23 februari 2015 · 26 Inlägg

Lånar tråden lite wink Vad händer i fall man sätter en vanlig lambda i en bil som är mappad med bredbandslambda? Min bil slö samt svårstartad varm och jag tror att lambdan e bytt av tidigare ägare , så den personen kanske inte haft så mkt koll å satt dit en vanlig wink

Tack för svar !

Denniz_ Turbo?
23 februari 2015 · 440 Inlägg

En bredbandslambda styr ju inte mappen i boxen. Bredbandslambdan visar bara värdet, sen får ju mapparen mappa själv tills man uppnår "rätt".

btw, lagomt gammal tråd... smile

Senast redigerat av Denniz_ (23 februari 2015)

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
mrluzze
24 februari 2015 · 26 Inlägg

Denniz_ skrev:
En bredbandslambda styr ju inte mappen i boxen. Bredbandslambdan visar bara värdet, sen får ju mapparen mappa själv tills man uppnår "rätt".

btw, lagomt gammal tråd... smile

Så du menar att även om man sätter i en vanlig lambda ist för bredbandslambda så blir de ingen skillnad ? Eller har jag förstått det rätt smile

Denniz_ Turbo?
24 februari 2015 · 440 Inlägg

Beror på vad för inställningar man har, vissa styrsystem kan ha att vissa procent styrs av lambdan. Men den ersätter aldrig mappen utan är ett komplement isf.
Orginal system brukar ha smalbands men nyare bilar brukar kunna ha bredband.

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
Janneutanb
24 februari 2015 · 7 267 Inlägg

mrluzze skrev:

Denniz_ skrev:
En bredbandslambda styr ju inte mappen i boxen. Bredbandslambdan visar bara värdet, sen får ju mapparen mappa själv tills man uppnår "rätt".

btw, lagomt gammal tråd... smile

Så du menar att även om man sätter i en vanlig lambda ist för bredbandslambda så blir de ingen skillnad ? Eller har jag förstått det rätt smile

Du kan inte koppla in en vanlig. Kontakten passar inte.
Förövrigt använder alla vettiga sprut lambdareglering så jo den bör styra mappen också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang