2347 besökare just nu
Sida: 1 / 1 | Föregående | Nästa

Användning startkablar/starthjälp

lanred
Medlem
Från: Ängelholm
Registrerad: 2006-05-28
Inlägg: 555

Användning startkablar/starthjälp

Har aldrig haft behov att använda startkablar/starthjälp men nu behövs det så då vill jag vara säker innan jag kopplar kablarna. Måste man koppla ur kablar från batteriet innan man sätter dit startkablar/starthjälp?

Offline

 
Domiseven
f.d. Robospine
Från: Strängnäs
Registrerad: 2006-06-29
Inlägg: 207
Webbsida

Re: Användning startkablar/starthjälp

nej, det behövs inte..
ha motorn igång på den bil som fungerar.
ta en startkabel i taget så att det inte blir nåt fummel.
sätt en kabel på plus på den fungerande bilen, sen andra änden på den kabeln på plus på det icke fungerande batteriet.
sedan sätter du den andra kabeln på minus på det fungerande batteriet och den andra änden i en så plåtren del av karossen som möjligt på bilen med det dåliga batteriet. detta gör man för att det antagligen kommer gnistor och dem vill man inte ha vid batteriet då batterier kan bilda knallgas vilket kan antändas av gnistor.

försök nu starta den andra bilen.

redigering:
kör in bilen i garaget igen.
stäng sedan av bilen, stopa nycklarna i fickan.
öppna en öl och börja bygga ut biljudet.

Senast redigerat av Robospine (2008-07-18 21:06)


..eller hur fan var det nu igen?

www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

Offline

 
Mido__
Medlem
Från: Nyköping
Registrerad: 2007-09-21
Inlägg: 271
Volvo 360 GL "Douchebag"

Re: Användning startkablar/starthjälp

det e bättre o göra tvärtom sätta minus till kaross först eller om hela karossen e lackad som på min sätt minus till minus det e inmgen fara med nya batterier och sen plus till plus och ta bort plusen först på den bilen som inte gick igång när den har gått igång

Offline

 
lanred
Medlem
Från: Ängelholm
Registrerad: 2006-05-28
Inlägg: 555

Re: Användning startkablar/starthjälp

Okej, men ni är säkra på att jag inte behöver ta bort några kablar från batteriet innan jag börjar köra med startkablar?

Offline

 
Mido__
Medlem
Från: Nyköping
Registrerad: 2007-09-21
Inlägg: 271
Volvo 360 GL "Douchebag"

Re: Användning startkablar/starthjälp

nej men om du har massa kablar till ljudsystem o grejjer kan det vara en säkerhetsåtgärd för att inte ljudet ska pajja men det har funkat hundra ggr med ljudets strömkabel på oxo har aldrig pajjat för mig

Offline

 
lanred
Medlem
Från: Ängelholm
Registrerad: 2006-05-28
Inlägg: 555

Re: Användning startkablar/starthjälp

Nej? Men typ om jag tar bort kablarna från batteriet så får jag justera en massa som jag inte kan och det är det jag vill undvika.

Offline

 
Mr_EmCom
Med.lem
Från: Örebro
Registrerad: 2007-02-26
Inlägg: 3723
BMW e23 725tds "Dieselsjuan"
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark"
Webbsida

Re: Användning startkablar/starthjälp

Enligt 2 av mina BMW instruktionsböcker/manualer så ska man sätta på elkrävade saker så som defroster till bakrutan och eluppvärmada stolar innan man kopplar på startkablarna.

Detta för att den extra strömmen ska gå ut i dessa saker istället för att grilla elboxar..

Låter ganska vettigt så jag kör på den principen.

/Mcom

Senast redigerat av Mr_EmCom (2008-07-18 21:53)


200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Offline

 
Gräsberg
Nörgejöbberö
Från: Deje
Registrerad: 2006-02-02
Inlägg: 1002

Re: Användning startkablar/starthjälp

aldrig "grillat" en elbox, men har för mig att man ska stänga av allt som drar onödig ström för att hjälpa motorn att gå igång?


"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________

Offline

 
Drönirettab
Medlem
Från: Vidsel
Registrerad: 2005-10-21
Inlägg: 21614

Re: Användning startkablar/starthjälp

Ska man följa de instruktioner som ofta står i någorlunda moderna bilar så ska "donatorbilen" egentligen vara avstängd när startkablarna sätts fast, det är för att inte donatorbilens generator ska kunna ge en tillfällig spänningsspik i inkopplingsögonblicket när kablarna sätts fast.

Sedan, när kablarna är fastsatta, så startar man donatorbilen. I detta läge ska så många strömförbrukare som möjligt vara avstängda för att donatorbilens generator ska kunna hjälpa till så mycket som möjligt att ge ström. Donatorbilens motor kan gärna varvas upp till 1500-2000 varv för att ge den där extra strömmen som inte generatorn kan ge vid tomgång.

Orsaken till att en sån spänningsspik kan uppträda är att belastningen på generatorn blir väldigt stor ifall den dåliga bilens batteri är mycker urdraget, då blir det en väldigt kort strömrusning innan spänningen har utjämnats mellan batterierna och generatorns regulator kan "släppa igenom" en kort spik pga den plötsliga belastningen.

Ungefär så har jag tolkat den info som brukar ges angående hjälp med startkablar.

Men jag har själv aldrig råkat ut för att elektroniken i min 240GLT-86 har pajjat fastän min motor har varit igång vid inkopplingen av startkablarna när jag har hjälpt folk.

Senast redigerat av Drönirettab (2008-07-18 23:40)

Offline

 
lanred
Medlem
Från: Ängelholm
Registrerad: 2006-05-28
Inlägg: 555

Re: Användning startkablar/starthjälp

Fick igång bilen efter några försök med att rulla bilen..

Offline

 
Drönirettab
Medlem
Från: Vidsel
Registrerad: 2005-10-21
Inlägg: 21614

Re: Användning startkablar/starthjälp

Kul att det gick bra smile.

Men glöm inte bort att ladda upp det urladdade batteriet med en batteriladdare, det räcker inte alls på långa vägar att "köra en lång sväng" för att få det helt uppladdat. Det kan ta ett helt dygn att få fulladdat, lite beroende på laddare.

Offline

 
lanred
Medlem
Från: Ängelholm
Registrerad: 2006-05-28
Inlägg: 555

Re: Användning startkablar/starthjälp

Nja hoppas på att den går att starta igen imorgon bara. Annars puttar jag igång den igen smile Har ingen batteriladdare och vågar heller inte ladda eftersom då måste jag ta bort alla kablar och det är inget alternativ för mig. Köra 40mil bör väl ladda fullt ett batteri?

Offline

 
Drönirettab
Medlem
Från: Vidsel
Registrerad: 2005-10-21
Inlägg: 21614

Re: Användning startkablar/starthjälp

Om du skaffar dig en elektronisk laddare, tex C-TEK, då behöver du inte ta bort kablarna från batteriet när du laddar smile.

40 mil hinner inte ladda upp batteriet fullt, men det blir antagligen hyffsat laddat under förutsättning att laddspänningen ligger på 14-14,4V. För att kolla hur mycket laddning som batteriet hinner få så kan du göra en enkel mätning när du har kört dina 40 mil:

Låt bilen stå orörd i 8 timmar eller mer, över natten eller så, mät sedan spänningen på batteripolerna med en multimeter (mätinstrumentet måste kunna visa tiondels V iaf). För att mätningen ska bli rättvisande så måste bilen (batteriet) ha varit helt orörd i ett antal timmar, annars är mätningen värdelös.

12,2-12,3V innebär ungefär 50% laddat
12,5V är ungefär 75% laddat
12,7-12,8V (eller högre på vissa AGM batterier) betyder fulladdat

Senast redigerat av Drönirettab (2008-07-19 00:46)

Offline

 
lanred
Medlem
Från: Ängelholm
Registrerad: 2006-05-28
Inlägg: 555

Re: Användning startkablar/starthjälp

Okej, det var bra information där. Ska ta mig och köpa en C-TEK och kolla hur mycket mycket spänning det är i batteriet imorgon.

Offline

 
Drönirettab
Medlem
Från: Vidsel
Registrerad: 2005-10-21
Inlägg: 21614

Re: Användning startkablar/starthjälp

Man får komma ihåg att en sån mätning inte talar om hur batteriet egentligen mår, då krävs det belastningstest. Men mätningen duger som ett litet enkelt snabbtest för att bedömma batteriets laddningsstatus, ifall den görs på rätt sätt smile.

Offline

 
lanred
Medlem
Från: Ängelholm
Registrerad: 2006-05-28
Inlägg: 555

Re: Användning startkablar/starthjälp

Ser att C-Tek har massa olika laddare, från 495-2995kr. Vad är det som skiljer så att priset varierar så pass mycket? Är det laddningstiden eller?

Offline

 
Drönirettab
Medlem
Från: Vidsel
Registrerad: 2005-10-21
Inlägg: 21614

Re: Användning startkablar/starthjälp

Det är storleken på laddarna. Den dyraste är väl MXS25000 antar jag, den kan ge ut 25A. Billigaste är nog XS800 och den ger ut 0,8A, passar bäst till tex motorcykelbatterier. För bilbatterier så är MXS3600/7000 lämpliga smile.

Offline

 
lanred
Medlem
Från: Ängelholm
Registrerad: 2006-05-28
Inlägg: 555

Re: Användning startkablar/starthjälp

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=13553678 står att den fungerar till bil också. Vad är skillnaden mellan en sån och en 3600 ?

Offline

 
Drönirettab
Medlem
Från: Vidsel
Registrerad: 2005-10-21
Inlägg: 21614

Re: Användning startkablar/starthjälp

Verkar som att Zafir 90 är nästan likadan som MXS3600, den ger ut aningen mindre laddström. Kan vara någon annan skillnad också, men knappast jättemycket.

www.ctek.com/Manuals/Zafir_sv.pdf
www.ctek.com/Manuals/XS3600_sv.pdf

Där är manualerna till båda laddarna, kolla gärna smile.

Offline

 
lanred
Medlem
Från: Ängelholm
Registrerad: 2006-05-28
Inlägg: 555

Re: Användning startkablar/starthjälp

Okej, ser bara ut som att Zafir har längre laddtid typ. 200 Spänn billigare med Zafir 90. Får se om Clas ohlsson eller Jula har grejer inne annars får det väl bli en 3600

Offline

 

Index » Billjud och multimedia » Användning startkablar/starthjälp

Forumet just nu

Diskussionsforum

Evenemangsforum

BMW M535 "Turbo"
Skapades för 5 minuter sedan
BMW 318i "Kängurun"
Skapades för 34 minuter sedan
Buick Skylark "2dr HT"
Skapades för 53 minuter sedan
Volvo 945 Ltt
Skapades för 57 minuter sedan
Volvo Amazon HGV
Skapades för 57 minuter sedan
Volvo PV "Blöjraggarpvn"
Skapades för 94 minuter sedan
Volvo 940
Skapades för 99 minuter sedan
Nissan 200sx R/ S13 "Midnight Purple"
Skapades för 116 minuter sedan
GMC SIERRA 2500 HD SLT "black ops"
Skapades för 3 timmar sedan
Volkswagen Golf 4
Skapades för 3 timmar sedan
Statistik
2 347 besökare just nu
(530 medlemmar och 1 817 gäster)

189 476 medlemmar

Bilar online: 188 832
Videoklipp: 80 675
Bilder: 3 313 486
Blogginlägg: 80 643

Kommentarer: 8 766 034
Gästboksinlägg: 7 376 248
Betyg: 5 552 239

Prylannonser: 676

Forumtrådar: 283 706
Foruminlägg: 3 858 751

Evenemang: 155

0.011209