Garagets första Skyline R34 GT-R

Projektet får en nystart...
  • 12 Följare
  • 236 145 Visningar
  • Projektet avslutat 29 september 2014
Alecci
25 november 2007 · 2 014 Inlägg

Som väntat har helgen inneburit en hel del jobb i garaget, och för en gångs skull har vissa framsteg gjorts. Vi börjar med lördagen.

Mekarhjälpen infann sig enligt löfte i form av Janne Lennartsson, till vardags professionell motorbyggare hos min sponsor Bo Ridström Racing AB. Det första vi gjorde var att åtgärda problemet med svänghjulet. Med sina mekarkunskaper som vida överstiger mina egna, fann Janne snabbt på råd och problemet löstes inom några få minuter.

Så kommer då äntligen lite bilder av den modifierade toppen...

http://farm3.static.flickr.com/2227/2063519048_05b744ec75.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2005/2063519056_d3ba8995da.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2320/2063519062_cdf177729a.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2264/2063519070_7c8792030b.jpg

Den innehåller numera lite godis i form av uppgraderade kamaxlar, större lyftare, hårdare ventilfjädrar, bättre ventilstyrningar och justerbara kamhjul, alltsammans av märket Tomei. Nya ventiltätningar har också monterats, ventilspelet har mätts upp, toppen har planats och portats ordentligt.

http://farm3.static.flickr.com/2321/2063519078_a2c1c551aa.jpg
Här är Janne Lennartsson i full färd med att montera toppen.

http://farm3.static.flickr.com/2243/2063519082_2c83d9be47.jpg
Toppen är på plats och kamremmen har monterats efter mycket noggrann kontroll att motorn är nollad per instruktion i verkstadshandboken.

http://farm3.static.flickr.com/2403/2063575982_1ca0858617.jpg
Här har även de nya remhjulen från GReddy monterats. Motorn börjar faktiskt se lite smått porrig ut.

http://farm3.static.flickr.com/2116/2063575986_00ff894b35.jpg
En liten bild från sidan. Det framgår inte av bilden, men där sitter även nya motorfästen signerade Nismo.

http://farm3.static.flickr.com/2143/2063575994_c61fa874d1.jpg
Och så tar vi andra sidan. Montering av insugssidans detaljer har påbörjats. Lägg märke till mina tafatta och i förtid avbrutna projekt med polering.

http://farm3.static.flickr.com/2216/2063576006_659594327b.jpg
Slutligen en bild på den mycket smutsiga bilen, som står undangömd i ett hörn i verkstaden där den väntar på att motorn ska transplanteras tillbaka.

Arbetet med motorn fortsatte även på söndagen, men eftersom jag glömde kameran på en fest under lördagskvällen blev det inga bilder tagna. Idag var jag ensam om arbetet på motorn då Janne fick rycka in på ett annat arbete, till hans heder bör nämnas att han hörde av sig titt som tätt för att kontrollera att framsteg gjordes i hans frånvaro.

Dagens arbete bestod i montering av spjällhus, insugsplenum, coilpacks och ventilkåpor samt en del detaljer som sitter under insuget, exempelvis ACC-ventil, etc. Planen är att arbetet ska fortskrida under morgondagen, och då ska vi se till att ordna lite fler bilder.

I dagsläget siktar vi på att motor och växellåda ska vara monterade i bilen senast kommande söndag (2 december), och förhoppningsvis kan vi kanske prova att starta upp maskinen innan jag den 13 december drar på semester till Gran Canaria i en vecka.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
TobbeTT
25 november 2007 · 948 Inlägg

ser riktigt bra ut smile hoppas du snart får start på den smile

Mrsky
26 november 2007 · 218 Inlägg

vad gick jobbet på för toppen? alltso utan material. jag skall lämna in min topp imorgon..hmm nej idag smile för att få en översyn på den. visst ser din motor rätt fin ut smile vad är det för kamdrev som sitter på?

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE
Nissan Skyline R33 GTS25T "The White Dope" (1995)
terazzi
26 november 2007 ·

skitfin big_smile

Alecci
26 november 2007 · 2 014 Inlägg

Mrsky skrev:
vad gick jobbet på för toppen? alltso utan material. jag skall lämna in min topp imorgon..hmm nej idag smile för att få en översyn på den. visst ser din motor rätt fin ut smile vad är det för kamdrev som sitter på?

Eftersom jag har sponsring från Bo Ridström Racing AB så har jag endast betalat en summa som inte på långt när motsvarar det arbete som nedlagts, en summa som för min del dessutom är okänd. Jag skulle tippa på att arbetet skulle kunna tänkas kosta 15-25 000 kr, och mycket av det ligger då i portningen. Någon får rätta mig om jag har fel, men man har ju hört talas om folk som betalat 10-15 000 kr endast för portning om det är någon erkänt duktig motorbyggare som utför den.

Kamhjulen är av märket Tomei, det står även i inlägget jag skrev.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
chrno RE-雨宮
26 november 2007 · 481 Inlägg

Alecci skrev:
Har alltid hatat vit färg på bilar, antagligen för att farsan gillade det och alltid hade vita bilar när man var liten. Har dock börjat ändra uppfattning sedan man fick upp ögonen för Mine's R34. Dock skulle min bil bli så lik Mine's R34 om jag lackade den vit att folk skulle tro att det var min mening att bygga en kopia, och det känner jag inte för.

Jag har redan stulit tillräckligt mycket inspiration från Mine's R34, så jag gör nog bäst i att lämna färgen i fred.

Jag tycker absolut du ska lacka den vit. Det ger absolut snyggast kontrast till Kolfiber, och så länge du inte slänger på Minesklibbor så spelar det ju ingen roll. Det rullar fruktat många vita 34or i Japan och jag blir lika glad varje gång jag ser en. Go for it. Det kan inte bli fel.

RE-Amemiya Kitted FD3S
Alecci
28 november 2007 · 2 014 Inlägg

Onsdagen 28 november 2007:

Igår fortsatte arbetet lite grand. Kamaxlarna och kamhjulen justerades om sedan det upptäckts att kamhjulen var felaktigt ihopmonterade från fabrik. Därefter monterades två stycken omfattande härvor bestående av diverse rör, slangar och kablar som jag inte har en susning om vad de är till för. Startmotorn ingick någonstans i allt detta.

Tyvärr glömde jag kameran igår också, men idag ska den banne mig följa med.

Idag ska vi kika på montering av bränslesystemets främre del (fuelrail och spridare) samt montera resten av kopplingen och därefter växellådan.

Än så länge är planen att motorn ska lyftas på lördag, vi får hoppas att allt går som det är tänkt.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
1 december 2007 · 2 014 Inlägg

Fredagen 30 november 2007:

I onsdags var tanken att vi skulle monterat bränslesystem samt koppling och växellåda. Som vanligt när man planerat något så gick det inte riktigt som det var tänkt.

Vi beslutade oss för att hänga dit turboaggregaten innan vi slänger ner motorn i bilen, och trodde att detta skulle vara ganska smidigt löst.

Snacka om att gå på en nit. Pinnbultarna i turboaggregatens flänsar mot grenrören är för långa och måste kapas av. Muttrarna måste också slipas ned och göras plattare om de ska få en chans att kunna dras åt. Efter 4,5 timmars arbete sitter ett av aggregaten på plats med rör och allt.

Har dock beslutat att strunta i vatten- och oljerör och köra stålomspunnen slang till bägge delar istället. Imorgon ska det följaktligen shoppas lite.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
1 december 2007 · 2 014 Inlägg

Lördagen 1 december 2007:

Idag har vi monterat färdigt kopplingen samt skickat iväg alla färgglada kåpor till glasblästring, och därefter ska de skickas på lackering. Därutöver har vi löst problemen med grenrören, samt åtgärdat en del hinder vad gäller L-bows. I övrigt bestod dagens arbete mestadels i att spåra vissa kontakter samt momentdra de bultar/skruvar där detta inte tidigare gjorts.

Tyvärr var det idag stängt på de ställen där jag hade tänkt inhandla stålomspunna slangar samt kopplingar, så detta får istället ske som förberedelse till nästa dag i verkstaden, vilket torde blir onsdagen som kommer.

Tyvärr blev det inte av att lyfta i motorn idag, men jag har goda förhoppningar att detta kommer klaras av nästkommande fredag eller, om allt flyter på bra, till och med på onsdag.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
9 december 2007 · 2 014 Inlägg

Först några bilder från tidigare dagars arbete, som utlovat:

http://farm3.static.flickr.com/2211/2098385406_2d4561a235.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2162/2098392010_0150603e0d.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2377/2097621247_807313ba40.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2046/2098403754_23a756ab6f.jpg

Egentligen har mer framsteg gjorts än vad som framgår av dessa bilder, som är någon vecka gamla. Jag har dock med stark support av konsekvent Alzheimers lyckats glömma få med mig kameran till verkstaden, alternativt glömt att ta några bilder med den.

Onsdagen 5 december 2007:

Dagen ägnades åt att fundera ut vilka kopplingar/anslutningar som behövs samt mäta upp behovet av stålomspunna slangar till till bränslesystem samt vatten- och oljeförsörjning till turboaggregaten. Var senare nere på Hydroscand i stan och försökte fixa detta, men stötte på patrull när det gällde några anslutningar till vatten och olja.

Tog i alla fall med mig lite prover på slangar och kopplingar/anslutningar att testa på fredag för att se om man kan tänkas bli lite klokare.

Fredagen 7 december 2007:

Idag börjades det tidigt i garaget för att fortsätta arbetet med slangar, kopplingar och anslutningar. Konstaterade bland annat att jag måste återanvända anslutningarna för oljeförsörjning och vattenretur mot motorblocket. Anslutningarna för oljereturen mot turboaggregaten måste modifieras lätt för att passa.

Vidare så monterade jag spridare och fuelrail, men tyvärr kommer jag inte längre än så med bränslesystemet innan motorn sitter i bilen. Lyckades även reda ut lite kablar och kontakter samt mätte upp lite nya slangar till vakuumsystemet.

Därefter bar det av till Hydroscand igen för att fortsätta onsdagens funderingar. Vi lyckades reda ut allt förutom oljeförsörjningens kopplingar gentemot anslutningen från blocket samt en fyrpunktskoppling till vattenförsörjningen. Jag lämnade kvar attiraljerna så att personalen skulle kunna försöka lösa problemen på egen hand. De ska väl antagligen hämtas upp på tisdag eller onsdag.

Lördagen 8 december 2007:

Denna tag hände tyvärr inte särskilt mycket. Vi var tvungna att möblera om lite i verkstaden för att frigöra utrymme åt nya hyresgäster, och därefter hjälpte jag SkyRex med planeringen för hans nya vakuumsystem. Enda framgångarna för egen del denna dag var att jag lyckades få bort en kärvande pinnbult på det bakre turboaggegatet så att jag slutligen kunde provmontera tillhörande L-bow, montera givarna på L-bows samt lösa ytterligare några kablar/kontakter.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
9 december 2007 · 4 190 Inlägg

Jävlar smile
Kommer bli bra detta big_smile
Lycka till med monteringen sen!
mvh kimpa

RedEyeMS3
9 december 2007 · 355 Inlägg

God damn it!! Lämna kameran i verkstaden:D Verkar bli riktigt grymt!

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
Alecci
9 december 2007 · 2 014 Inlägg

Lyckades föra över två mer nytagna bilder från mobiltelefonen. Tyvärr insisiterar den jäveln (mobiltelefonen alltså) på att kategoriskt skala om bilderna till lägst-resolution.nu när man ska skicka dem till datorn. Eftersom jag därefter förstorat upp dem lite i PS så lämnar kvaliteten en del övrigt att önska. Men tills jag lyckas ta fler bilder, håll till godo...

http://farm3.static.flickr.com/2088/2097851309_f4c7d92e29_o.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2419/2098628104_8f3aba0795_o.jpg

Dessa bilder togs i fredags, alltså innan jag lyckades få på min bakre L-bow.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
12 december 2007 · 2 014 Inlägg

Onsdagen 12 december 2007:

Då var det tyvärr dags för den sista uppdateringen innan jag drar på semester en vecka på Gran Canaria. Det känns lite mystiskt, men när det hela går framåt så mycket som det gör så känns det som om man längtar mer till garaget och jobbet med bilen än till beachen i södra Europa. Men så har jag också alltid varit lite skum av mig...

Idag var jag återigen på Hyroscand och fixade det sista av slangar och kopplingar/anslutningar vad turboaggregaten beträffar. Jag lyckades faktiskt också, hör och häpna, få med mig kameran och knäppa av ett jäkla gäng med bilder på både motor och bil.

Tyvärr är bilen jäkligt smutsig/dammig, som alltid numera. Tyckte dock det var lagom grym vinkel med riktigt kaxig uppsyn, så den bjuder vi på!
http://farm3.static.flickr.com/2081/2106520622_f2ae0563da.jpg

Samtliga slangar och anslutningar äntligen monterade, självklart med nya brickor/tätningar och allt åtdraget med korrekt vridmoment enligt verkstadshandboken.
http://farm3.static.flickr.com/2281/2105720869_f44fb74bb0.jpg

Ännu en bild på samma grejer men från en annan vinkel... Måste nog säga att jag gillar mina nya L-bows grymt mycket!
http://farm3.static.flickr.com/2110/2106501756_9e4f6e2dba.jpg

Detsamma fast motsvarande vinkel framifrån...
http://farm3.static.flickr.com/2404/2106497586_12ae45e0ce.jpg

Uppkäftig vinkel bakifrån med den sexiga kopplingen i blickfånget. Nästan synd att den inte syns när allt slutligen är monterat som det ska.
http://farm3.static.flickr.com/2102/2105724853_2ac024e386.jpg

En liten närbild på slangdragningen...
http://farm3.static.flickr.com/2386/2106507928_54e04480fa.jpg

Ytterligare en... Det är ganska tight med utrymme kan jag lova!
http://farm3.static.flickr.com/2100/2106505746_619469ac7d.jpg

Fyrpunktskopplingen ska sedan monteras med ett fäste så att den får en rät vinkel mot toppen och en lätt lutning nedåt aggregaten till för att inte hindra flödet.
http://farm3.static.flickr.com/2249/2105731503_ed0030928e.jpg

Samma sak gäller här. Blir till att customtillverka lite fästen för att ge slangens dragning en smula anständighet.
http://farm3.static.flickr.com/2145/2106511792_03c7e98721.jpg

En bild från insugssidan... Plenumet är fett! Jäkla virrvar med kablar och slangar därunder, det ska bli mycket spännande att reda ut det sen.
http://farm3.static.flickr.com/2206/2105734947_b574e0ac41.jpg

En motsvarande bild fast bakifrån... Ska se om vi inte kan ersätta en hel del gummislang med stålomspunnet för mitt samvetes skull.
http://farm3.static.flickr.com/2256/2106515600_2109b1c87d.jpg

Sista bilden för den här gången... Så rent och fint allt ser ut. Fuelrailen är lite smått patriotisk med tanke på färgerna den stoltserar med.
http://farm3.static.flickr.com/2051/2105738903_436951fa3e.jpg

Nästa ryck med bilen kommer ske helgen före jul. Det enda som egentligen återstår innan det är dags att lyfta i motorn är monteringen av växellådan. Kommer kännas mycket bra när motorn sitter i bilen igen, det har varit en stunds väntan om man säger så. I samma veva som motorn lyfts i ska mitt nya coiloverkit, signerat Trust/GReddy, ersätta standard stötdämpare med sänkningsfjädrar.

Den sista veckan har jag mekat på egen hand då Janne varit på bilmässa i Orlando (Florida, USA), och jag måste bara ta tillfället i akt att skryta lite med hur imponerad jag är av mig själv. Att jag lyckats reda en hel del grejer själv, utan tidigare mekerfarenhet överstigande montering av avgassystem, ter sig för min del lite smått otroligt. Det känns som om man lär sig mer varje dag och det börjar faktiskt bli riktigt jävla kul att meka.

Over & out...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Rushman Evolution Garage
12 december 2007 · 1 299 Inlägg

Mäktigt bygge, inte illa å ens våga sig på något på egen hand på en sådan bil!

Sky´s the limit...
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
12 december 2007 · 6 170 Inlägg

Fyfan vad jag älskar din bil, *I'm in löve* tongue

Motorn e ju helt otroligt snygg med alla nya fina, blänkande ehhmm, mojänger big_smile

Kan inget om bilar heller så jag har inte en aning om vad ens en fjärdedel av grejorna det snackas om är men jag vet vad jag ser iaf och jag gillar vad jag ser, hoppas det går lika "bra" i fortsättningen som det gjort hittils smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Alecci
22 december 2007 · 2 014 Inlägg

Lördagen 22 december 2007:

Tyvärr blev det ingen tur till verkstaden igår eftersom hjärnan hade gått i dvala till följd av ekvationen 8 timmars sömn på tre dygn kombinerat med avsaknad av bil för att ta mig till eller från garaget. Idag däremot vart det andra toner som gällde...

Dagens arbete gick ut på pilla ytterligare lite mer med kablarna under plenumet, att dona lite grand med inredningen i bilen, samt att slutligt montera kopplingen och växellådan. Ingen kamera med idag och följaktligen inga nya bilder tagna, men jag utlovar en stor portion av den varan tills det är dags för motorlyftet.

Uppskattningsvis återstår det en dags arbete innan det är dags att lyfta i motorn, och den dagen verkar bli Annandagen. Trots envetna försök att undantränga det, så har allt stök inför julen kommit ikapp även mig.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
30 december 2007 · 2 014 Inlägg

Lördagen 29 december 2007:

Motor och växellåda har nu lyfts i bilen. Lite bilder är knäppta, men orkar inte skriva ett längre inlägg och ladda upp bilder förrän imorgon kväll.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Team-Adolfsson Gödseldräng
30 december 2007 · 4 529 Inlägg

jävlar vad fet denna bilen är och kommer bli wink
får komma och kolla på den nån dag i sommar smile
har ju inte så långt till dig hehe wink cool

Mickius
30 december 2007 · 4 670 Inlägg

riktigt maffigt bygge. roligt o se folk som inte kan så mycket men ändå ger sig på värstingmaskiner:)

Lycka till med allt o ha en bra semester:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang