Garagets första Skyline R34 GT-R

Projektet får en nystart...
  • 12 Följare
  • 236 147 Visningar
  • Projektet avslutat 29 september 2014
Aerodynamik ...
9 februari 2007 · 7 120 Inlägg

Hur går det nu med den?
Några framsteg?

Alecci
9 februari 2007 · 2 014 Inlägg

Aerodynamik:

Skriver ju inte så mycket i projekttråden längre, utan använder mig av bloggen för att beskriva de framsteg som görs med projektet.

RouziMotorsport:

Ingen att göra något överhuvudtaget om man inte är seriös! big_smile

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
11 mars 2007 · 2 014 Inlägg

Bilen kommer tyvärr inte att kunna ställas ut på Elmia-mässan på grund av oväntat långa leveranstider på de nya originaldelarna. Överraskningseffekten uteblir alltså för den här säsongen, och följaktligen har man börjat fundera på att börja köra ett "öppet" projekt igen.

En speclista på sommarens version av bilen läggs troligtvis upp här om 2-3 veckor, och om intresset blir tillräckligt stort så kanske tråden får vakna till liv ordentligt igen.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
14 mars 2007 · 2 014 Inlägg

Här kommer en lite utförligare uppdatering:

Demonteringen av motorn har börjat, och den borde vara klar för att skruvas isär och blotta sina inre ädla delar senare under veckan.

Delarna från Japan som behövs för reparationerna av bilen har ännu inte anlänt, men borde komma nu vilken dag som helst.

Därmed har också de sista chanserna att hinna färdigt med bilen i tid till Elmia försvunnit. Tyvärr, när man för en gångs skull hade gott om tillfällen att ställa ut och man känner att man verkligen hade haft något att visa upp.

Jag hoppas på att ha bilen färdig till mitten/slutet av maj, eftersom det har inkommit lite förfrågningar på att skjutsa folk till baler och skolavslutningar. Detta skulle då kunna hjälpa till att finansiera den mappning som kommer att göras någon gång under sommaren. Ska man vara realistisk så säger vi dock att den ska vara färdig till midsommar.

Jag har även försökt ragga lite sponsorer till utvalda delar av projektet. Som det ser ut idag så är det klart med sponsor på lackering i alla fall. Eventuellt kommer jag även ha sponsorer på följande:

● Customtillverkade kolfiberdetaljer
● Multimedia
● Fälgar och däck

Jag letar även en sponsor på motorarbeten då det kommer behövas borrning och honing av blocket samt riktning och putsning av vevaxeln. Om ni känner till någon i södra änden av landet som ni kan rekommendera så skulle jag vara tacksam om ni meddelade detta via PM.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Skee vRsex
14 mars 2007 · 471 Inlägg

Jag har en Fil och lite sandpapper så jag kan fixa din vevaxel wink

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)
_MaCCe_ Majestas
25 mars 2007 · 1 319 Inlägg

Alecci skrev:
Bilen kommer tyvärr inte att kunna ställas ut på Elmia-mässan på grund av oväntat långa leveranstider på de nya originaldelarna. Överraskningseffekten uteblir alltså för den här säsongen, och följaktligen har man börjat fundera på att börja köra ett "öppet" projekt igen.

En speclista på sommarens version av bilen läggs troligtvis upp här om 2-3 veckor, och om intresset blir tillräckligt stort så kanske tråden får vakna till liv ordentligt igen.

Synd hmm, har sett fram emot att få se den på elmia.

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Alecci
25 mars 2007 · 2 014 Inlägg

Hade sett fram emot att få ställa ut den på Elmia, men det blir ju inte alltid som man vill. Rättare sagt blir något ganska sällan som man vill.

En positiv sak är att det kommer göras mer med bilen än jag själv trodde av diverse olika anledningar.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Lone Star
25 mars 2007 · 1 231 Inlägg

Alecci skrev:
Hade sett fram emot att få ställa ut den på Elmia, men det blir ju inte alltid som man vill. Rättare sagt blir något ganska sällan som man vill.

En positiv sak är att det kommer göras mer med bilen än jag själv trodde av diverse olika anledningar.

Ja det låter bra det (det sistnämnda alltså ;P). Jo det blir ju inte alltid som man tänkt sig...

Mitt projekt: Evo III
Fredrik.Gustavsson
25 mars 2007 · 2 123 Inlägg

Jag satt härom dagen och tänkte på hur det är med försäkringar när man kör bana och nu såg jag denna tråden så jag kan ju passa på att fråga dig : )
Hur är det med försäkring och bankörning du som vet ?
MVH Fredrik

Lone Star
25 mars 2007 · 1 231 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Jag satt härom dagen och tänkte på hur det är med försäkringar när man kör bana och nu såg jag denna tråden så jag kan ju passa på att fråga dig : )
Hur är det med försäkring och bankörning du som vet ?
MVH Fredrik

Vanliga försäkringen gäller inte. Dock kan du teckna en speciell för bankörning. Det är min erfarenhet iaf.


Alecci lär ju som sagt veta annars sad

Mitt projekt: Evo III
Alecci
25 mars 2007 · 2 014 Inlägg

Fredrik.Gustavsson:

Normalt sett gäller inte försäkringar på bana, mer än för föraren. Vissa försäkringsbolag har speciella uppgörelser med märkesklubbar, och det kanske finns ett eller annat försäkringsbolag som låter även bankörning täckas av försäkringen.

Hos de flesta kan man inte ens teckna en tillfällig försäkring för bankörning.

För att vara helt säker, hör med ditt försäkringsbolag.

LoneStar:

Min fordonsförsäkring täckte inte bankörning. Jag fick trots det ut ersättning på grund av en teknikalitet kombinerat med ärlighet och en stor portion tur.

Senast redigerat av Alecci (25 mars 2007)

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Lone Star
26 mars 2007 · 1 231 Inlägg

Ok skönt att se att ärlighet lönar sig. Annars känns det inte alltid så när man sitter och betalar försäkring på en evo som 20-åring.

Mitt projekt: Evo III
Alecci
21 april 2007 · 2 014 Inlägg

Lite framsteg börjar nu skönjas (läs min blogg för mer info), men här kommer lite andra med konkreta upplysningar i form av den spec-lista som kommer att gälla i framtiden:

Motor

Tomei Forged Pistons 87.0mm 21 Pin
Tomei Forged Connecting Rods 21 Pin
Tomei Cam Cap Bolts & Nuts
Tomei Head Bolts & Nuts
Tomei Crank Cap Bolts & Nuts
Tomei Intake Camshaft 260° Lift 10.25mm
Tomei Exhaust Camshaft 252° Lift 9.15mm
Tomei Adjustable Intake Cam Pulley
Tomei Adjustable Exhaust Cam Pulley
Tomei Valve Lifters
Tomei Gasket Combination 1.2mm 88.0m
GReddy Timing Belt
GReddy Engine Pulley Kit
GReddy Air Filters x 2
GReddy Racing Intercooler R-SPL HG Type 23 302.0mm x 600.0mm x 115.0mm
GReddy Intercooler Piping Kit
GReddy Racing Radiator 435.0mm x 670.0mm x 48.0mm
GReddy Radiator Piping Kit
GReddy Radiator Cap
GReddy Intake Plenum
GReddy Plenum Piping Kit
GReddy Oil Cooler Kit NS1010G 299.0mm x 142.0mm x 50.0mm
GReddy Oil Filter
GReddy Oil Filler Cap
GReddy Blow-Off Valve Type-RS x 2
GReddy e-Manage Ultimate ECU
GReddy e-Manage Ultimate Harness Kit
GReddy Profec B-Spec II Boost Controller
GReddy Turbo Timer
GReddy Turbo Timer Harness
Sard 800cc Injector x 6
Sard 280L Fuel Pump
Sard Fuel Pump Harness Kit
Sard Fuel Filter
Sard Fuel Delivery Pipe
Sard Adjustable Fuel Regulator Type-R
Sard Adjustable Fuel Regulator Adapter
Nissan N1 Oil Pump
Nissan N1 Water Pump
Nismo Air Flow Meter x 2
Nismo Engine Mount x 2
Nismo Transmission Mount
Nismo Low Temperature Thermostat
Nismo Connecting Rod Metal Set
Nismo Main Bearing Inner Set
Nismo Main Bearing Center Set
GT-Tune Stainless Steel Low Mount Manifold x 2
GT-Tune Aluminum Washer Bottle & Oil Catch Tank
GT-Tune Aluminum Water Expansion Tank
GT-Tune Aluminum Power Steering Fluid Container
Garrett GT2560R-JP x 2, 400-475 PS each

Drivlina

Nismo Super Coppermix Twin Plate Clutch
Nismo Fully Lightened & Balanced Flywheel

Väghållning

GReddy DowMax Low Down Springs

Exteriör

Nissan N1 Intercooler Air Vent x 2
Nissan Rear Fog Light White
Nismo Front Indicators White
Nismo Side Indicators White
Nismo Carbon B-Pillar Garnish
Biltema Carbon Garnished Windshield Wiper Arm x 2
Stout Carbon Aero Bonnet
Knight Racer Carbon High Level Rear Wing
Knight Racer Carbon Boot Lid Partly Color Coded
GT-Culture Carbon Front Spoiler Color Coded
GT-Culture Carbon Front Splitter
GT-Tune Carbon Front Spoiler Canards

Interiör

Nismo Combination Meter White

- - - The End - - -

På grund av tids- och pengabrist så kommer de nya bultarna, kolvarna, vevstakarna och lagren inte att monteras inför denna säsong. De kommer dock att köpas in tillsammans med det andra, mest för att försäkra mig själv om att det verkligen kommer bli av. Sedan så byts de delarna ut antingen när motorn rasar (om det sker mitt i säsongen och om pengar finns då) eller när säsongen är slut, bilen är avställd och mer pengar finns tillhands.

Utöver detta ska förhoppningsvis bilen få en ny lack i annan men liknande färg, och det kommer att bli en Nissan originalkulör som i så fall ska användas. Det är även ganska troligt att rutorna kommer att tonas.

Jag har lite sponsorsavtal som kanske hänger i luften, men jag är precis som tidigare fortfarande intresserad av sponsring vad gäller lack, custombyggda kolfiberdetaljer, fälgar, däck, multimedia och till hösten även motorarbeten. Så känner ni till några företag som kan tänkas vara intresserade av att exponeras i samband med bilen, så får ni gärna tipsa dem eller mig.

Förhoppningsvis ska bilen vara körklar till den 4 juni, då jag har den första balkörningen inplanerad. Sedan finns även ett par eventuella bokningar för ytterligare balkörningar, någon studentkörning samt skjuts av par som ska inträda i det heliga äktenskapets stånd.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
21 april 2007 · 2 014 Inlägg

Just det, en liten video från i somras är nu också uppladdad... Kolla på fliken "Video" i kategorien "Bilar".

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Mäki Långsam Perfektionist
21 april 2007 · 4 800 Inlägg

Hoppas vi får lite bilder snart av dig smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Alecci
21 april 2007 · 2 014 Inlägg

Japp, tänkte försöka fixa lite bilder inom kort. Börja med att plåta motorn och bilen som de står nu, innan de "stora arbetena tar vid". Tyvärr kommer jag inte ha särskilt stor möjlighet att vidare dokumentera karossens återuppbyggnad, men med motorn är det en annan femma...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Mäki Långsam Perfektionist
21 april 2007 · 4 800 Inlägg

Låter bra ändå det smile Försöker lära mig lite motor själv, då blir de perfekt och följa din tråd wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Alecci
22 april 2007 · 2 014 Inlägg

Hehe, jag ska själv försöka lära mig under tiden... Detta blir det första mekandet för mig sedan man som 20-åring turbokonverterade en BMW med mesta möjliga hjälp och på enklast möjliga sätt (undantaget när vi plockade ur Skylinens motor då).

Ska bli rätt så intressant att försöka lära sig meka, och framförallt att senare kunna skryta med att man faktiskt gjort lite själv. Många klagar ju på hur ofta folk som pysslar med japsbilar endast köper bolt-on delar och/eller lämnar bort bilarna för det arbete som behöver utföras på dem.

Tänkte även försöka mig på att mappa bilen själv sen (inte seriöst, mest för att lära sig lite), innan man kanske låter någon mer insatt person göra en gatmappning. Någon seriös mappning kommer det inte spenderas pengar på innan de interna delarna bytts ut.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
8 maj 2007 · 2 014 Inlägg

Nu har jag haft mitt planeringsmöte med skadeverkstaden, och också prickat av listan över de artiklar som behövs mot listan över de artiklar som levererats: totalt 393 stycken fördelade på 156 olika artikelnummer. Allt kunde prickas av, men jag hade fått två stycken krockbalkar (kanske en pik från min kontakt i Japan?).

Bilen är nu i riktbänk och arbetet har påbörjats. Enligt skadeverkstaden ska den vara färdig senast den 25 maj exklusive lackeringsarbete (har eventuell lackspons på G på annat håll). Passade på att ta lite bilder av bilen:

http://farm1.static.flickr.com/195/490135922_925e64d285.jpg

http://farm1.static.flickr.com/224/490136020_3f04902386.jpg

http://farm1.static.flickr.com/189/490136022_452b028487.jpg

http://farm1.static.flickr.com/204/490136030_6c61381e4b.jpg

Andra positiva nyheter är att jag äntligen får tillbaka mina utlånade pengar i övermorgon, och då kommer de slutliga beställningarna på uppgraderingsdelar att skickas iväg!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
terazzi
8 maj 2007 ·

ser bra ut att det går framåt smile hoppas man får se denna ute snart!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang