Hur gör man för att gå ur svenska kyrkan??

MilleN
18 augusti 2008 · 9 108 Inlägg

Losgard skrev:
Var har ni för anledning att gå ur kyrkan? Det är ju inte direkt några stora kostnader/år. smile

~1500 extra i skatteåterbäring varje år är allt sköna slantar med tanke på hur enkelt det är smile

Lanjin
18 augusti 2008 · 757 Inlägg

Du betalar ju samma skatt om du går ur kyrkan, den lilla % som kyrkan tar går ju till nått annat isf.

mebben Troligen galen...
18 augusti 2008 · 567 Inlägg

Losgard skrev:
Var har ni för anledning att gå ur kyrkan? Det är ju inte direkt några stora kostnader/år. smile

Varför ger du inte 1500kr till mig varje år? Det är ju inte direkt en hög kostnad... wink

MilleN
18 augusti 2008 · 9 108 Inlägg

Lanjin skrev:
Du betalar ju samma skatt om du går ur kyrkan, den lilla % som kyrkan tar går ju till nått annat isf.

Den går till skatteåterbäringen som sagt. Aldrig läst en deklaration? Det står klart och tydligt Kyrkoskatt 1% som sedan försvinner, du tror väl inte att staten stjäl den procenten bara för skojs skull? tongue

Losgard
18 augusti 2008 · 1 688 Inlägg

mebben skrev:

Losgard skrev:
Var har ni för anledning att gå ur kyrkan? Det är ju inte direkt några stora kostnader/år. smile

Varför ger du inte 1500kr till mig varje år? Det är ju inte direkt en hög kostnad... wink

Här fick jag idag reda på att kyrkan har liknande fritidsgård, aktiviteter så som pingis och biljard varje dag med personal, pastor osv.
Även kyrkan är fullsatt i denhär församlingen.
Någonstans måste dom ju få pengar, kyrkan kan ju inte bara leva på bidrag, om dom nu får det av staten.
1500 kr/år är ju bara småpotatis... smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
n0sferatu
18 augusti 2008 · 194 Inlägg

Losgard skrev:
Var har ni för anledning att gå ur kyrkan? Det är ju inte direkt några stora kostnader/år. smile

Vad har jag för anledning att inte gå ur kyrkan?

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 augusti 2008 · 10 427 Inlägg

Skulle kunna tänka mig att skänka 1/5 av skattebeloppet för bevarandet av gamla kyrkor
om det var möjligt wink Ska gå ur så snart jag får tummen ur.

Är man inte religiös eller ens konfirmerad tycker jag inte att det
är speciellt lönt att vara med i Svenska Kyrkan.

Humor:

"Jävla gud" ska jag tydligen ha sagt som litet barn (3-4? tongue) med napp i munnen
under en yngre kusins dop i någon kyrka. haha smile

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
n0sferatu
18 augusti 2008 · 194 Inlägg

steifan skrev:
Skulle kunna tänka mig att skänka 1/5 av skattebeloppet för bevarandet av gamla kyrkor
om det var möjligt wink Ska gå ur så snart jag får tummen ur.

Kan hålla med där, det är det enda som jag skulle kunna tänka mig att lägga pengarna till.

Martin 9-3 Fisketokig
18 augusti 2008 · 2 997 Inlägg

De där hundralapparna i månaden lägger jag hellre på en parabol och HD-kanaler så har jag ett verkligt bevis på att jag får något vettigt ifrån ovan.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
MightyMike
18 augusti 2008 · 173 Inlägg

Är det bara jag som står frågande till varför barn automatiskt blir medlemmar i Svenska Kyrkan då dom döpts..? För mig är dop och giftemål mer en mysig tradition än en religös förbindelse. Om jag fick bestämma skulle det räcka med att betala en sammanlagd avgift i samband med vad man nu vill göra. Men jag vet inte, det kanske ses som disrespect av de som är troende... Att jag som ateist drar nytta av kyrkan när det passar mig... hmm

Volvo S40 T4 Autotech "SuperRide" (1998)
MaZzej
18 augusti 2008 · 136 Inlägg

Men nu måste jag komma in med en sak. Att vara med i kyrkan är en bra grej det handlar inte bara om religion. När ja konfirmerades så berättade dem att pengarna bla går till fattiga barn och folk i världen som har d dåligt!

Så 1500kr på ett år för att hjälpa massa människor som inte har d lika bra som vi i Sverige är väl nått man kan lägga MINST!!!!!!!

så tkr iaf ja men men

De Säger Vi Hej!
MightyMike
18 augusti 2008 · 173 Inlägg

MaZzej du har helt rätt! Men frågan är hur stor andel av dessa 1500 kr som går till välgörande ändamål (utanför kyrkans väggar). Om man bara engagerar sig lite kan man hitta andra vägar att skänka pengar i samma ändamål.  (:

Volvo S40 T4 Autotech "SuperRide" (1998)
Losgard
18 augusti 2008 · 1 688 Inlägg

MightyMike skrev:
Är det bara jag som står frågande till varför barn automatiskt blir medlemmar i Svenska Kyrkan då dom döpts..? För mig är dop och giftemål mer en mysig tradition än en religös förbindelse. Om jag fick bestämma skulle det räcka med att betala en sammanlagd avgift i samband med vad man nu vill göra. Men jag vet inte, det kanske ses som disrespect av de som är troende... Att jag som ateist drar nytta av kyrkan när det passar mig... hmm

Eftersom det förmodligen inte kostar något att vara med i kyrkan när man är liten, åtminstone tills då man inte har någon taxerad inkomst så spelar det kanske ingen roll.
Det är ju inget man lider av som barn. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
18 augusti 2008 · 741 Inlägg

ta 1500kr om alla tjänar som Millen
ggr 9.2 miljoner människor, visst alla i sverige har inte inkomst, men det finns folk som får betala mycket mer också (ta inte illa upp)

13800 miljoner kr är inte småpotatis enligt mig...

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
blacken
18 augusti 2008 ·

MightyMike skrev:
MaZzej du har helt rätt! Men frågan är hur stor andel av dessa 1500 kr som går till välgörande ändamål (utanför kyrkans väggar). Om man bara engagerar sig lite kan man hitta andra vägar att skänka pengar i samma ändamål.  (:

Andelen per krona sett så är det en hög andel som går till rätt "place"om man jämför med en del andra typ Unicief mm,mm.  dom flesta kyrkoförsamlingar har ju mycket bidrag till olika sk"missioner" runt om i världen som distrubuerar mat, medicin,skolböcker, osv,osv till folk som verkligen behöver det..

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
18 augusti 2008 · 2 456 Inlägg

tongue Skickade ett fax till pastorexpeditionen att jag ville gå ur sen fick jag ett formulär till baka fyllde i det
å sim sala bim så var man sin egen härre å i jord kommer man så småning om .....

//SWIH

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Syst3m
18 augusti 2008 · 1 079 Inlägg

MaZzej skrev:
Men nu måste jag komma in med en sak. Att vara med i kyrkan är en bra grej det handlar inte bara om religion. När ja konfirmerades så berättade dem att pengarna bla går till fattiga barn och folk i världen som har d dåligt!

Så 1500kr på ett år för att hjälpa massa människor som inte har d lika bra som vi i Sverige är väl nått man kan lägga MINST!!!!!!!

så tkr iaf ja men men

Ja, kanske 50 öre utanför Kyrkan.

Välj då istället att lägga 500/år direkt till diverse organisationer, då får de behövande mer.

Kyrkan är snikna som f*n.

Tänk om alla pengar som Sverige gett till Kyrkan å deras påhitt istället hade lagts på att hjälpa behövande....

Senast redigerat av Syst3m (18 augusti 2008)

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
18 augusti 2008 · 2 456 Inlägg

Räcker med det staten snor en på till U-landsbistånds pengarna ......
Sen så har kyrkan egen deg i olika fonder ect,ect så dom e ej fattilappar direkt.

Sen det där med byggnaderna så vem bryr sig om det fan när man går hädan vad har man för det ... onödiga utgifter som dom själv kna uppehälla ....

Mina surt förvärvda dope e mina å dom ska utnytjas till max det som e till övers när man en dag e borta skänker jag till min minnsta broder så får han sätta sprätt på det som e kvar ....

Vi är här å nu gör det bästa av det istället å skit i rästen ....

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
MightyMike
18 augusti 2008 · 173 Inlägg

blacken skrev:
Andelen per krona sett så är det en hög andel som går till rätt "place"om man jämför med en del andra typ Unicief mm,mm.  dom flesta kyrkoförsamlingar har ju mycket bidrag till olika sk"missioner" runt om i världen som distrubuerar mat, medicin,skolböcker, osv,osv till folk som verkligen behöver det..

Jag jämnför inte med Unicief, mm...
Detta är ett exempel. Spara 1500 per år i 15 år (22.500). Då har man råd att åka tur och retur till ett u-land i Afrika. Man kommer även ha råd att köpa med sig fett med papper och pennor som man själv kan se till hamnar i rätta händer.
Jag är lätt övertygad om att man kan distrubera dessa 1500 kronor per år på ett bättre sätt. Mitt exempel är jag själv sugen på att utföra då jag tror de skulle ge mig och andra mycket glädje. (:

Volvo S40 T4 Autotech "SuperRide" (1998)
bazooka_
19 augusti 2008 · 406 Inlägg

golf88 skrev:

Martin 9-3 skrev:
De där hundralapparna i månaden lägger jag hellre på en parabol och HD-kanaler så har jag ett verkligt bevis på att jag får något vettigt ifrån ovan.

precis..Håller med där!

visst det är ju absolut inga höga kostnader att vara med i kyrkan.men varför betala tilll nåt som jag sällan använder..har inte vart i kyrkan sen jag slutade nian för 5 år sedan

Haha samma här. luktar skumt därinne i Norrbärke kyrkan. Och inte betalar man för att uppleva det. :b

Senast redigerat av bazooka_ (19 augusti 2008)

:DPlattan i mattan:D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang