Bästa bilbatteriet?

Bobrolf
16 juni 2008 · 30 Inlägg

Kan själv räkna ut att biltema och clas ohlson inte kränger toppgrejer, men övriga tillverkare?

Jag ska jaga tag i ett bra batteri som tål djupa urladdningar, vilka märken är att föredra och finns det nån "top of the line" serie som man kan spana efter? Vad ska man tänka på när man köper bilbatteri, bara att gå på biltillverkarens rekommendationer eller finns de några grundläggande tumregler, förhållandet mellan betteriets ah och generatorns ampere?

Då jag, tvärt emot vad de gamla grekerna tror, är totalt oduglig på batterier behöver jag hjälp!

Heldraget=Feldraget
Volvo Duett "Sigge" (1965)
Jonny_Bravo Bilbyggare/Ljudbyggare
16 juni 2008 · 64 Inlägg

Stinger!

Bobrolf
16 juni 2008 · 30 Inlägg

Finns det nån bra billigt firma på nätet som är kunniga och kränger batterier.... optima har jag hört ska vara ett bra märke

Heldraget=Feldraget
Volvo Duett "Sigge" (1965)
Kmarcus
16 juni 2008 · 854 Inlägg

Finns redan flera liknande trådar. Testa att söka.

Jag kör på Optima Yellow 55 Ah och är riktigt nöjd. Finns säkert billigare som är lika bra och kanske bättre men Optima Yellow är ett säkert kort. Du kommer inte bli besviken.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Jonny_Bravo Bilbyggare/Ljudbyggare
16 juni 2008 · 64 Inlägg

Bobrolf skrev:
Finns det nån bra billigt firma på nätet som är kunniga och kränger batterier.... optima har jag hört ska vara ett bra märke

Ja optima är bra. Det största Optimaat 4.2L lämnar 5 Second Cranking: 690A det gör Stinger minsta med. Det största dom har lämnar 5 Second Cranking: 2150A

Senast redigerat av EZTuning (16 juni 2008)

Bobrolf
16 juni 2008 · 30 Inlägg

EZTuning skrev:
Ja optima är bra. Det största Optimaat 4.2L lämnar 5 Second Cranking: 690A det gör Stinger minsta med. Det största dom har lämnar 5 Second Cranking: 2150A

Vilket på svenska innebär?
Jag har nog mer koll på läderpappa.nu's piskutbud än på bilbatterier med tillhörande spec...
Bör tilläggas att jag inte vet nått om piskor.... jag lovar... de är säkert....... 100%..... 110% big_smile

Heldraget=Feldraget
Volvo Duett "Sigge" (1965)
CarpeDiem German Engineering
16 juni 2008 · 9 081 Inlägg

Jag rekommenderar Optima  smile

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Jonny_Bravo Bilbyggare/Ljudbyggare
16 juni 2008 · 64 Inlägg

Sam176 skrev:
Jag rekommenderar Optima  smile

//Sam

Har du provat Stinger?

Jonny_Bravo Bilbyggare/Ljudbyggare
16 juni 2008 · 64 Inlägg

Bobrolf skrev:

EZTuning skrev:
Ja optima är bra. Det största Optimaat 4.2L lämnar 5 Second Cranking: 690A det gör Stinger minsta med. Det största dom har lämnar 5 Second Cranking: 2150A

Vilket på svenska innebär?
Jag har nog mer koll på läderpappa.nu's piskutbud än på bilbatterier med tillhörande spec...
Bör tilläggas att jag inte vet nått om piskor.... jag lovar... de är säkert....... 100%..... 110% big_smile

Det betyder att ett Stinger är 3.1 kraftigare när du behöver ström till dina steg så dina basar pumpar mer!

http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=780

thulle1
16 juni 2008 · 733 Inlägg

skit i optima... kör nåt annat.. själv kör jag med trojan batterier... och det funkar sjukt bra.... optima är onödigt dyrt men har du pengar så är det klart att du kan köpa 6 stycken såna för 15.000 kr M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Bobrolf
16 juni 2008 · 30 Inlägg

thulle1 skrev:
skit i optima... kör nåt annat.. själv kör jag med trojan batterier... och det funkar sjukt bra.... optima är onödigt dyrt men har du pengar så är det klart att du kan köpa 6 stycken såna för 15.000 kr M.v.h. Emil

Behöver bara ett... som ska tåla urladdning och ge stabil strömming, vill dock inte köpa en F1 bil för att åka å söndagshandla... inget overkill mao. Snäppet under tidigare nämnda batterier (prestanda mässigt) är trojan... och, fler? Andra rekommendationer, ska inte driva mer lull lull än ett par 6.5or och ett par 6'9or. Anledningen till att de ska tålas att laddas ur är att generatorn är på 30amp och kommer inte orka ladda upp så jäkla bra alla gånger...

Heldraget=Feldraget
Volvo Duett "Sigge" (1965)
Drönirettab
16 juni 2008 · 21 761 Inlägg

EZTuning skrev:
Ja optima är bra. Det största Optimaat 4.2L lämnar 5 Second Cranking: 690A det gör Stinger minsta med. Det största dom har lämnar 5 Second Cranking: 2150A

Nja, det stämmer tyvärr inte smile. Optimas största batteri är YT/BT 5.5, dessutom har inte Optimabatterierna någon angivelse för 5 sekunders "crankingström" som tex Stinger har. Optima anger CA och CCA-värdet, dvs (marin)startström och kallstartström, de värdena mäts på helt annat sätt än Stingers 5 sekunders cranking.

Det man ska titta efter för att kunna jämföra Stinger med Optima är alltså startströmmen. Kikar man på Stinger SP1000 (44Ah) så har det ett CCA-värde på 630A, att jämföra med Optima YT 3.7 (48Ah) som har 660A. De är mao ganska likvärdiga och båda har också ungefär lika låg inre resistans.

Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
17 juni 2008 · 887 Inlägg

Vart kan man få tag på alla dessa spetzialbatterier egentligen?
Man läser info osv på nätet men det är nästan aldrig nån butik som säljer dom över disk.

Är det alltid via nätet man får gå?

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
17 juni 2008 · 963 Inlägg

Gillar inte Biltema ur många hänseenden men Batteri funkar tycker jag. Bra priser på gel-batteri samt 2år garanti. Har bara kört det 1år i BMWn men det funkar bra trots att det är en massa elektronik som drar ström lång stund efter man stängt av bilen samt att V8an vill ha hyfsat med kräm när man ska starta.
Har även varit avställd under vintern och batteriet verkar piggt även iår.

Gulmun * Klåpare
17 juni 2008 · 1 718 Inlägg

Jojje_ skrev:
Vart kan man få tag på alla dessa spetzialbatterier egentligen?
Man läser info osv på nätet men det är nästan aldrig nån butik som säljer dom över disk.

Är det alltid via nätet man får gå?

Vill också veta. Sökte återförsäljare på Optimas egen hemsida, sökte på Skövde och onejd på 100km. Ingen träff...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Gujen
17 juni 2008 · 406 Inlägg

Finns många fina men Optima är ruggiga grejer smile koster endel men satan vad de lämnar kräm... de som är farligt/bra är att de aldrig blir halv slut som vanliga batterier utan när de är tomma så är de tomma! så de kör emd fullstyrka tills de är helt slut.

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)
BAE BilstereoNörd
17 juni 2008 · 576 Inlägg

Gulmun skrev:

Jojje_ skrev:
Vart kan man få tag på alla dessa spetzialbatterier egentligen?
Man läser info osv på nätet men det är nästan aldrig nån butik som säljer dom över disk.

Är det alltid via nätet man får gå?

Vill också veta. Sökte återförsäljare på Optimas egen hemsida, sökte på Skövde och onejd på 100km. Ingen träff...

Ja det är lite dåligt med info om Optima ÅF i skaraborg trots att de finns hos diverse verkstäder o bildelsfirmor..
Många köper dock genom kedjor och grossister därför har inte optima nån koll på vilka som har deras batterier..

Vi kan ta hem både Stinger o Optima till vår butik i Lidköping ifall det är intressant..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Drönirettab
17 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Gå annars in på www.varta.se och sök på återförsäljare, de ställen som säljer Varta ska även sälja eller åtminstone ta hem Optima. Vissa ställen säljer både Varta och Optima, men vissa säljer bara den ena sorten. Sedan finns också en del ställen som säljer speciellt för lastbilar.

Enligt den sidan så ska tex "Bilia personbilar AB" och "Björstigs AB Ernst PV" i Skövde sälja Optima smile.

Lantmännen brukar tydligen också sälja Optima vad jag vet.

Senast redigerat av Drönirettab (17 juni 2008)

Gulmun * Klåpare
18 juni 2008 · 1 718 Inlägg

BAE skrev:

Gulmun skrev:

Jojje_ skrev:
Vart kan man få tag på alla dessa spetzialbatterier egentligen?
Man läser info osv på nätet men det är nästan aldrig nån butik som säljer dom över disk.

Är det alltid via nätet man får gå?

Vill också veta. Sökte återförsäljare på Optimas egen hemsida, sökte på Skövde och onejd på 100km. Ingen träff...

Ja det är lite dåligt med info om Optima ÅF i skaraborg trots att de finns hos diverse verkstäder o bildelsfirmor..
Många köper dock genom kedjor och grossister därför har inte optima nån koll på vilka som har deras batterier..

Vi kan ta hem både Stinger o Optima till vår butik i Lidköping ifall det är intressant..
// Tommy

Jaha.. Får kolla runt lite lokalt då med andra ord. Det är inte omöjligt att jag får besöka Lidköping annars. Tack för svar! big_smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Gulmun * Klåpare
18 juni 2008 · 1 718 Inlägg

Drönirettab skrev:
Gå annars in på www.varta.se och sök på återförsäljare, de ställen som säljer Varta ska även sälja eller åtminstone ta hem Optima. Vissa ställen säljer både Varta och Optima, men vissa säljer bara den ena sorten. Sedan finns också en del ställen som säljer speciellt för lastbilar.

Enligt den sidan så ska tex "Bilia personbilar AB" och "Björstigs AB Ernst PV" i Skövde sälja Optima smile.

Lantmännen brukar tydligen också sälja Optima vad jag vet.

Ska dit och kolla i veckan! Tackar!!

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang