Försäljning via Bilförmedling

augentahler
26 september 2008 · 3 Inlägg

Hej!

Jag vill höra lite om det finns erfarenhet av bilförmedling? Jag blev uppringd av en firma som heter Dans Bil & båt i Malmö.

Efter att ha träffat personen i fråga så fick jag följande information.

Ett kontrakt skrivs mellan mig och förmedlaren, ett kontrakt som är utfärdat av MRF. Vilket är bindande. Kkontraktet innebär att om bilen inte säljs så får jag bilen tillbaka plus 30% av köpeskillingen. Om jag häver köpet så blir jag således ersättningsskyldig de 30 %.

Det finns redan en köpare (hos förmedlaren) som vill ha just den typen av bil som jag säljer.

Företaget finns registrerat hos bolagsverket och förmedlaren visade leg så jag kunde jämföra med registreringsbeviset från bolagsverket. Företaget har även bilar ute på Bytbil.com.

Kruxet som vanligt är att förmedlaren ska ta med bilen på recond.

Har någon här inne erfarenhet av Dans bil och båt?

vw___tompa Avstängd
26 september 2008 · 386 Inlägg

Ska du sälja bilen gör det själv så slipper du bli blåst det e mitt råd!

Andreas 940 -utan 940
26 september 2008 · 1 728 Inlägg

Ska man verkligen behöva anlita en bilförmedlare i dessa Blocket-tider? Farsan sålde en bil en gång via en förmedling och det var inga problem iaf, man får såklart inte sälja bilen själv om man skulle hitta en köpare när den står på förmedlingen, då måste köpet gå via förmedlingen.

MilleN
26 september 2008 · 9 108 Inlägg

Jag hade då inte litat på det, om dom nu har en köpare varför har inte den köparen kollat runt på annonssidor efter din bil själv?

Bara grejen att dom ger dig bilen tillbaka plus 30% av köpeskillingen luktar bluff lång väg.

Men jag vet inte, dom kan ju lika gärna vara ärliga...

Necken Förvalt Värde
26 september 2008 · 61 Inlägg

Sen är ju frågan hur lång tid dem har på sig att sälja bilen?

-=Tryck&Pys: A4 Dtm=-
dabby född blåvit
26 september 2008 · 624 Inlägg

Efter 10 minuters googlande skulle jag aldrig i livet våga använda mig av nåt sånt här, om jag inte vet med 110% säkerhet genom NÄRA vänner, att företaget är seriöst.

Hos motormännen finns det mängder att läsa om hur vanligt det är med bedragare inom förmedlingsbranschen.

Här var en liten sammanfattning: http://www.motormannen.se/mm1/site/03_J … index.html

Senast redigerat av dabby (26 september 2008)

patrik79
27 september 2008 · 782 Inlägg

Om dom har en köpare på bilen så borde det gå att skriva ett kontrakt på att förmedlaren betalar reconden (du lämnar in bilen på en vanlig recondfirma) och köparen kommer hem till dej, betalar alla pengar som förmedlaren har satt som pris, du o köparen skriver ägarbytet när du har fått alla pengar, du betalar mellanskillnaden på dit pris o bilförmedlarens pris till bilförmedlaren. Går inte förmedlaren med på dom kraven så verkar det som lite bluffmakeri.

BiggerDigger
27 september 2008 · 288 Inlägg

skriv inte på ägarbytespapper så länge inte pengarna finns i din näve. Om du skriver på innan du fått pengar, så räkna med att bli blåst.

Ramrod
11 oktober 2008 · 674 Inlägg

augentahler skrev:
Hej!

Jag vill höra lite om det finns erfarenhet av bilförmedling? Jag blev uppringd av en firma som heter Dans Bil & båt i Malmö.

Efter att ha träffat personen i fråga så fick jag följande information.

Ett kontrakt skrivs mellan mig och förmedlaren, ett kontrakt som är utfärdat av MRF. Vilket är bindande. Kkontraktet innebär att om bilen inte säljs så får jag bilen tillbaka plus 30% av köpeskillingen. Om jag häver köpet så blir jag således ersättningsskyldig de 30 %.

Det finns redan en köpare (hos förmedlaren) som vill ha just den typen av bil som jag säljer.

Företaget finns registrerat hos bolagsverket och förmedlaren visade leg så jag kunde jämföra med registreringsbeviset från bolagsverket. Företaget har även bilar ute på Bytbil.com.

Kruxet som vanligt är att förmedlaren ska ta med bilen på recond.

Har någon här inne erfarenhet av Dans bil och båt?

Jag fattar inte, vad är det som är så lockande att lämna ifrån sig bilen för att sälja den via en förmedlare?  Är det så svårt att lägga ut en annons själv????    Är det annons kostnaden som stör dig & 30% event. vinst + bilen tillbaka om de inte säljer den??      Det luktar ju DYNGA lång väg!

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Brandis Diktator
11 oktober 2008 · 968 Inlägg

ingen som såg insider? finns massor med personer som blivit skit blåsta av sånna där nissar... som värka super seriösa men sen försvinner bilen mystiskt... och ägaren står där en bil fattigare utan att polisen kan, eller tänker göra något för dom inte vet hur dom ska göra, så sälj den privat utan någon som helst langare

R_fused There is no replacement for displacement
11 oktober 2008 · 630 Inlägg

Hade aldrig låtit en förmedlare sälja, har han en köpare som är intresserad så hade nog den köparen kollat annonser själv och hittat din bil.

N_W V8 de bästa som finns!
11 oktober 2008 · 1 092 Inlägg

Det finns ju skillnad på olika typer av bilförmedling, t.ex. så kan en vanlig bilfirma ta på sig ett försäljningsuppdrag, kunden ställer dit bilen betalar 5000 för att den står där en månad och för det får den en helrekond + att säljaren tar hand om visning provkörningar på bilen. Oftast i dom fallen tar de in en bil som normalt sätt inte konkurrerar för mycket med de bilar handlaren har i sitt ordinare sortiment.

I alla andra fall ska man låta bli bilförmedling, man kan kalla det vad man vill men regeln är att skriv inte på ett ägarbytespapper innan du får betalt.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Scav
27 oktober 2008 · 42 Inlägg

Var faktiskt å träffade en kille från Dans bil & båt för bara nån månad sen..Ringde en svensk kille å snacka lite å vi bestämde träff i sthlm (Jag visste redan innan var d va för nissar men var nyfiken på deras argument hehe) När jag väl kommer dit så är det en "nysvensk/zigenare" i finaste brödet&fiskarna kostym & portfölj från barnavdelningen på Åhlens haha..Lyssnade på hans snack å sen tackade jag för mig...Han var inte otrevlig på nåt sätt & förstod att jag inte ville lämna bort bilen hehe..Det är så vi arbetar sa han bara men men..Går man på nåt dylikt måste man vara helt pantad !

mebben Troligen galen...
27 oktober 2008 · 567 Inlägg

Som så många andra skrivit så är det en bluff!
Lämnar du bilen till dem får du aldrig se bilen igen och några pengar blir det inte heller...

Catcher
5 november 2008 · 15 Inlägg

Ni som blivit kontaktade av en "jag har en kund på din bil och du får pengar om 2 veckor"-förmedlare. Kontakta mig med den info ni har. (Svarar även på frågor om sådana finnes)

MVH

viccoA
5 november 2008 · 3 109 Inlägg

Självklart är det en bluff!!!

Annars kunde han ju köpa bilen direkt av dig kontant och sen sälja vidare. Så fungerar seriös affärsverksamhet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang