ABS ur funktion ?

EkenGoesWild
7 oktober 2008 · 105 Inlägg

Tjena, verkar ha lite problem med mina absbromsar :S
Jag har en Saab 9000 CS -92 med TCS.

Bromsarna tar helt okej, men när jag pumpar på bromsen så skall det väll bli ett visst tryck där som sedan ska sjunka några millimeter när jag startar bilen?
Men när jag pumpar på den så blir det inget tryck överhuvudtaget, den går ner i botten så att säga hmm
Vet inte vart jag ska börja felsöka, någon som kan komma med något förslag vad det kan vara ?


MVH // Jonathan

EkenGoesWild
8 oktober 2008 · 105 Inlägg

ingen som har en aning vad det kan vara ?

Murvald Knegare
8 oktober 2008 · 718 Inlägg

Kolla bromsskivor och slangar, du tappar förmodligen tryck någon stans.
Är skivorna vinda så kan det läcka ut.
Är dock inte 100% säker.

William 2009-02-20
mrbuggy Entreprenör
8 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

de enda som händer om dom e vinda..e att de skakar när du bromsar.....men går i BOTTEN...då måste de läcka rejält nånstans..å har du haft bort oken eller har de kommit av sig självt..Har du nån olja kvar.....?

Senast redigerat av mrbuggy (8 oktober 2008)

EkenGoesWild
8 oktober 2008 · 105 Inlägg

alltså, bromsarna tar hyffsat bra, men det blir inget tryck när man pumpar.
olja finns kvar, och oken har jag inte haft borta.

mrbuggy Entreprenör
8 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

EkenGoesWild skrev:
alltså, bromsarna tar hyffsat bra, men det blir inget tryck när man pumpar.
olja finns kvar, och oken har jag inte haft borta.

om du trycker hårt på pedalen 30 sekunder...vad händer...? med bilen igång...å varför tror du att ABS:en e problemet...?

Senast redigerat av mrbuggy (8 oktober 2008)

EkenGoesWild
8 oktober 2008 · 105 Inlägg

nej jag vet inte, men har för mig att på alla bilar med absbromsar så ska man få upp ett tryck om man pumpar på pedalen som sedan sjunker lite när man startar den.

Grodan74
8 oktober 2008 · 206 Inlägg

Det funkar väl inte riktigt så, när du pumpar på bromsen med avstängd motor så försvinner vakuumet i bromsservon, (du får ingen hjälp att bromsa). sedan när du startar motorn blir det vakuum i bromsservon som hjälper dig att bromsa, därför sjunker pedalen ner lättare smile

mrbuggy Entreprenör
8 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

Grodan74 skrev:
Det funkar väl inte riktigt så, när du pumpar på bromsen med avstängd motor så försvinner vakuumet i bromsservon, (du får ingen hjälp att bromsa). sedan när du startar motorn blir det vakuum i bromsservon som hjälper dig att bromsa, därför sjunker pedalen ner lättare smile

precis så är det..kunde inte sagt de bättre själv....å om din pedal sjunker i botten å de inte läcker nånstans så e huvudbromscylindern slut...!eller packningarna ...

Senast redigerat av mrbuggy (8 oktober 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang