Egr ventil, Måste eller inte?

DanielFredriksson AUDI 200 C3 10V TQ
14 oktober 2008 · 397 Inlägg

Om en EGR ventil är monterad orginal.

Måste den sitta där vid besiktning om man klarar avgasvärdena utan den?

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!
Audi 80q "Typ 85 10vTQ" (1983)
Slattabjornen
14 oktober 2008 · 53 Inlägg

Ja. Avgasvärdena handlar ju inte bara om de som SBP mäter i s.b med besiktning, utan omfattar också den körcykel som är framlagd av naturvårdsverket/EU. Och där är i högsta grad EGR ventilen med och bidrar.

9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97
DanielFredriksson AUDI 200 C3 10V TQ
15 oktober 2008 · 397 Inlägg

Okej. Såg i en annan tråd om att den behövde sitta där men kunde vara pluggad med tanke på att den inte gav något. Hmm. Väntar på fler svar.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!
Audi 80q "Typ 85 10vTQ" (1983)
caromania Forummoderator
15 oktober 2008 · 9 296 Inlägg

Du har redan fått det svar som är rätt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DanielFredriksson AUDI 200 C3 10V TQ
15 oktober 2008 · 397 Inlägg

Okej.
Citerar ifrån NordicAudi Forumet:

"värt att notera är att SBP har slutat kolla egr ventilens funktion så du kan lugnt ta bort all kringutrustning för detta och de bryr sig inte ett smack. Det finns modeller som inte har egr och hur ska de kunna bevisa att det suttit nån där. De är nog nöjda så länge co halten är okej."


Så det är utifrån det jag skulle vilja ha svar.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!
Audi 80q "Typ 85 10vTQ" (1983)
Pan
15 oktober 2008 ·

Ring till SBP och fråga ??

Moparboy440
15 oktober 2008 · 4 682 Inlägg

varför ta bort egr?

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
15 oktober 2008 · 5 042 Inlägg

på audi 100 & 200 är EGR väldigt känt för att rosta upp!
Hade själv audi 100 i 3 år. 2 gånger fick jag byta den.
Sen tog ja bort hela skiten bara,

C H E V R O L E T <3
DanielFredriksson AUDI 200 C3 10V TQ
15 oktober 2008 · 397 Inlägg

Jo tänkte ringa dem och fråga men testade här först.

Vill ta bort egr om jag ska bygga ett nytt grenrör.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!
Audi 80q "Typ 85 10vTQ" (1983)
Unknown_Hummer Matros
15 oktober 2008 · 57 Inlägg

De dom inte vet, har dom inte ont av...

Jag har pluggat alla avgasrening på min lincoln och på pickupen e det är minne blott, men då har jag ju inga avgaskrav på dom big_smile

* Nothing Beats Cubic Inches *
caromania Forummoderator
15 oktober 2008 · 9 296 Inlägg

Återigen, det du får göra och det killen med hammaren på bilprovningen tycker är två helt skilda saker.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 oktober 2008 · 6 170 Inlägg

Vad är EGR för nått egentligen ??  har hört det femtielva gånger men aldrig någon som sagt vad det var tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Boostrider Försöker iaf
15 oktober 2008 · 1 998 Inlägg

Har bilar med kat egr? Aldri tänkt på de. Men min 325a har ingen egr dock sitter de egrhål på 320 grenröret. Om man då byter till 325ans grenrör så borde ju inte kunna säga nått

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Slattabjornen
15 oktober 2008 · 53 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Vad är EGR för nått egentligen ??  har hört det femtielva gånger men aldrig någon som sagt vad det var tongue

ExhaustGasRecirculation.

Ett system som vid vissa tillfällen återleder avgaser till förbränningsrummet för att undvika allt för hög förbränningstemperatur. Därigenom sänks halterna av Co2 och/eller NOX. (Minns inte om det var den ena eller båda gaserna).

Om folket på SBP kan avgöra om det ska sitta EGR på bilen?
Det står på avgasettiketten som ska finnas i motorutrymmet på alla bilar fr.om 1976 års modell.

Hurvida dom kollar nu för tiden beror nog på deras egen bekvämlighet skulle jag tro.
Sedan kan det ju vara så att bilar av äldre årgång kanske släpps igenom ändå på grund av svårighet att hålla reservdelar i lager. - Men det är bara en tanke jag har.
Så visst, plocka bort och chansa går väl.

9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97
Moparboy440
15 oktober 2008 · 4 682 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Vad är EGR för nått egentligen ??  har hört det femtielva gånger men aldrig någon som sagt vad det var tongue

http://en.wikipedia.org/wiki/Egr

Audi_S-power Ingen riktig Audi utan quattro!
15 oktober 2008 · 203 Inlägg

Var med polaren och besiktiga i ljungby, han åkte på just det med egr-ventilen. Ajjabajja sa besiktningsmannen och satte ombesiktning, men de är väl som med allting annat, olilka från besiktningsman/besiktningsställe roll

Senast redigerat av Audi_S-power (15 oktober 2008)

Ingen Riktig Audi Utan quattro
Audi S4 2.2TQ
Audi RS2 Porsche "Built by Porsche Zuffenhausen" (1994)
Haniball_s
15 oktober 2008 · 455 Inlägg

har hört att de drar mer soppa om egr ventilen inte finns! men vet inte har bara hört det! jag fick byta röret mellen grenrör och egr ventilen på min 240 för den lät som en jävla gräsklippare!

>syns man inte finns man inte<
Slattabjornen
15 oktober 2008 · 53 Inlägg

Moparboy440 skrev:

TBOC_Razor skrev:
Vad är EGR för nått egentligen ??  har hört det femtielva gånger men aldrig någon som sagt vad det var tongue

http://en.wikipedia.org/wiki/Egr

Ja. Det var det jag gav mig f-n på att det var NOX, men jag ville helgardera mig.smile

DanielFredriksson skrev:
Okej.
Citerar ifrån NordicAudi Forumet:

"värt att notera är att SBP har slutat kolla egr ventilens funktion så du kan lugnt ta bort all kringutrustning för detta och de bryr sig inte ett smack. Det finns modeller som inte har egr och hur ska de kunna bevisa att det suttit nån där. De är nog nöjda så länge co halten är okej."


Så det är utifrån det jag skulle vilja ha svar.

Den skribenten ska man nog inte ta för allvarligt, med tanke på det Audi_S-power beskriver i svaret här ovanför.roll

9000 CSE 2,3T/200 Aut A50 -97
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang