teflonpanna i diskmaskin?

Loefgren Trucker
23 november 2008 · 70 Inlägg

kan man diska en teflonpanna i diskmaskin?
vad kan hända? förstörs själva beläggningen?

tjompa
23 november 2008 · 340 Inlägg

Ingen bra ide, beläggningen skadas.

Loefgren Trucker
23 november 2008 · 70 Inlägg

fan då är det bara at söka fram borsten då...
å jag som hade tänkt komma lätt undan!

Rspeter Audi A5 quattro driver.
23 november 2008 · 2 203 Inlägg

Har du stekt fast något i pannan? isåfall så har ju teflonet redan börjat bli skadat. Teflonpannor ska ju bara diskas under varmt vatten med diskborste.

Senast redigerat av Rspeter (23 november 2008)

Loefgren Trucker
23 november 2008 · 70 Inlägg

ne inget är fastbränt... hade bara funderingar på att ta den enkla vägen och snöra in den i maskin

Muttley
23 november 2008 ·

Loefgren skrev:
ne inget är fastbränt... hade bara funderingar på att ta den enkla vägen och snöra in den i maskin

typ tar 2 minuter och diska en sådan panna :S  och teflonpanna är sjukt lätt, lite diskmedel och skura lite med diskborsten smile

annie-a
23 november 2008 · 165 Inlägg

Man ska bara ha varmt vatten, inget diskmedel! wink

Liner
23 november 2008 · 583 Inlägg

annie-a skrev:
Man ska bara ha varmt vatten, inget diskmedel! wink

de är i gjutjärn man inte får ha diskmedel... i teflon får man ha diskmedel. De va iaf vad vi lärde oss på hemkunskapen i skolan!

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
Muttley
23 november 2008 ·

annie-a skrev:
Man ska bara ha varmt vatten, inget diskmedel! wink

jo diskmedel i teflon se du jag har faktiskt fått de personligen av ett av världens största företag minsann och där påpekade de att man skulle använda diskmedel smile.

dock tycker jag gjutjärne är bättre :=

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
23 november 2008 · 5 753 Inlägg

jag brukar bara skölja ur teflonpannan med varmvatten jag... fungerar hur bra som hellst och sen så slipper man riskera att teflonet skadas...

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
Volvo Knugen The one and only
23 november 2008 · 1 091 Inlägg

Diska pannan när den fortfarande är varm efter att du har använt den... Mycket enklare att få den ren plus att man kan ställa tillbaka den på den varma plattan så att den torkar snabbare smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
annie-a
23 november 2008 · 165 Inlägg

tkd_rille skrev:

annie-a skrev:
Man ska bara ha varmt vatten, inget diskmedel! wink

jo diskmedel i teflon se du jag har faktiskt fått de personligen av ett av världens största företag minsann och där påpekade de att man skulle använda diskmedel smile.

dock tycker jag gjutjärne är bättre :=

Okej, för våran hemkunskapslärare fick man inte diska med medel i teflonpannorna.. Meeeen sen var ju hon lite som hon var också..big_smile

Muttley
23 november 2008 ·

annie-a skrev:

tkd_rille skrev:

annie-a skrev:
Man ska bara ha varmt vatten, inget diskmedel! wink

jo diskmedel i teflon se du jag har faktiskt fått de personligen av ett av världens största företag minsann och där påpekade de att man skulle använda diskmedel smile.

dock tycker jag gjutjärne är bättre :=

Okej, för våran hemkunskapslärare fick man inte diska med medel i teflonpannorna.. Meeeen sen var ju hon lite som hon var också..big_smile

okej, jo men diskmedel är ingen fara alls att använda för funktionen, då teflonet ej drar åt sig fett överhuvudtaget. däremot gör gjutjärnet det och de är ju redan infettat, tvättar man gjutjärn med diskmedel så förstör man det men inte teflonpannorna. däremot är teflonet extremt känsligt för att man använder en vanlig gaffel av metall, så man får enbart köra med plastbestick eller vad man nu använder när man gör mat.

Smajly
23 november 2008 · 3 059 Inlägg

Kör både gjutjärn och teflonjärn i diskmaskinen.. Funkar perfekt..
Man får bara smörja in gjutjärnet med några droppar olja efteråt.

O teflonet är inte känsligt för metall utan för repor. Därför använder man trä eller plast verktyg när man lagar mat eftersom de inte repar lika lätt som gaffel, kniv och annat va metall som oftast är vasare/spetsigare.
Blir det repor så mister det ju sin funktion.

Senast redigerat av Smajly (23 november 2008)

dahboy
24 november 2008 · 1 002 Inlägg

Volvo Knugen skrev:
Diska pannan när den fortfarande är varm efter att du har använt den... Mycket enklare att få den ren plus att man kan ställa tillbaka den på den varma plattan så att den torkar snabbare smile

Om man inte vill ha en platt stekpanna längre så kan man ju diska den medans den är varm..!

...
tjompa
24 november 2008 · 340 Inlägg

Fan ni är bra roliga, jag svarade på trådskaparens fråga att det inte var någon särskillt god idé men likt förbannat så har denna tråd fått 12 ytterligare inlägg...jävla tangentbordskrigare!

Sushikocken Sleeper
24 november 2008 · 3 084 Inlägg

Diska den i diskmaskinen då varför skulle man inte få det? det flyger ju inte runt knivar i diskmaskinen. Diskar pannorna i diskmaskinen och dem har då inte tatt skada... värre nu när man är utan diskmaskin för diskborsten nöter som fan (i alla fall för mig smile)

Senast redigerat av Sushikocken (24 november 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 november 2008 · 10 427 Inlägg

Nice, då ska jag börja använda diskmedel till teflonpannan.
Har känts lite B att skölja ur och torka med papper (som
med gjutjärnspanna tongue).


Edit:
Teflon är ju en hal plast som tål värme.
Enda nackdelen lär väl ju vara hårdheten?

Senast redigerat av steifan (24 november 2008)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Smajly
24 november 2008 · 3 059 Inlägg

tjompa skrev:
Fan ni är bra roliga, jag svarade på trådskaparens fråga att det inte var någon särskillt god idé men likt förbannat så har denna tråd fått 12 ytterligare inlägg...jävla tangentbordskrigare!

OCH ?? Lämna tråden då efter att du svarat och läs inte igen om du inte är intresserad.

Nu har ju tråden fått ytterliggare ett inlägg.. nämnligen ditt meningslösa.. jävla tangentbordskrigare!

Turbo_Erik
24 november 2008 · 526 Inlägg

Jag kör med diskmedel i både teflon och gjutjärnspannan..

En bra sak är att gnida in gjutjärnspannan med oliv eller matolja när den torkat..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang