hjälp ang isolera taket på garage.

snipercat
5 januari 2009 · 669 Inlägg

hallå alla garage members

nu är det så att vi ska isolera taket på vårat garage, vi ska göra innertak.

nu är det så att hur ska jag isolera?

först spikar man reglar över hela taket. sen till frågan.

ska man ha plast emellan reglarna?
sen ovanför plasten ska isolering ligga?. sen sist av allt spika dit skivorna?

det jag undrar är: ska man ha plast eller ska man inte ha plast:S

jag tror garaget ska vara varmt ibland. det ska inte vara värme i det jämt!
bara när man ska ut å meka typ.

mkt tacksam för seriösa och kunniga personer. som kan förklara hur jag ska göra mvh ///

alain www.bimmerpower.org
5 januari 2009 · 3 995 Inlägg

**
Det finns tre olika sett att isolrerar ett undertak.
**
1) som du skriver, spicka fast regler, lägg frivolit plator i mellan (finns olika tjocklek att köpa) dom ska vara  samma tjocklek som dina regler och därefter, spicka fast träskivor som täcker de hella.

    **
2) Gör samma som 1a men använd glasfiber
    försök att täcka hela din kropp med kläder och skyddglasöngon Om du får glasfiber partiklarpå skinet,
    använd dammsugare.
    Glasfiber är mycket bra för isolering men lite jobbig att jobba med på grund av partiklar.
**
3) Om du har en lutande undertak kan du använda 1a och 2a men också frivolit kullor då har du bara vertikala regler, spicka träskivor, lämna en liten öppning på skivor där du kan lägga in frivolit kullor i.
**
Den enklast och billigast är nr 1. därför att nr 2 och 3 kräver lite mer kompetens och material

Lycka till!
**

Senast redigerat av alain (5 januari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
smiler
5 januari 2009 · 672 Inlägg

alain skrev:
**
Det finns tre olika sett att isolrerar ett undertak.
**
1) som du skriver, spicka fast regler, lägg frivolit plator i mellan (finns olika tjocklek att köpa) dom ska vara  samma tjocklek som dina regler och därefter, spicka fast träskivor som täcker de hella.

    **
2) Gör samma som 1a men använd glasfiber
    försök att täcka hela din kropp med kläder och skyddglasöngon Om du får glasfiber partiklarpå skinet,
    använd dammsugare.
    Glasfiber är mycket bra för isolering men lite jobbig att jobba med på grund av partiklar.
**
3) Om du har en lutande undertak kan du använda 1a och 2a men också frivolit kullor då har du bara vertikala regler, spicka träskivor, lämna en liten öppning på skivor där du kan lägga in frivolit kullor i.
**
Den enklast och billigast är nr 1. därför att nr 2 och 3 kräver lite mer kompetens och material

Lycka till!
**

Va? haha... antar att du inte jobbar som hantverhare... Om du gör det så byt yrke tongue


För de första hur ser taket ut i nuläget?
Lite mer info vore bra.

Här är ett bra forum för er som behöber hantverkartipps.... www.byggahus.se/forum

Senast redigerat av smiler (5 januari 2009)

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
alain www.bimmerpower.org
5 januari 2009 · 3 995 Inlägg

smiler skrev:

alain skrev:
**
Det finns tre olika sett att isolrerar ett undertak.
**
1) som du skriver, spicka fast regler, lägg frivolit plator i mellan (finns olika tjocklek att köpa) dom ska vara  samma tjocklek som dina regler och därefter, spicka fast träskivor som täcker de hella.

    **
2) Gör samma som 1a men använd glasfiber
    försök att täcka hela din kropp med kläder och skyddglasöngon Om du får glasfiber partiklarpå skinet,
    använd dammsugare.
    Glasfiber är mycket bra för isolering men lite jobbig att jobba med på grund av partiklar.
**
3) Om du har en lutande undertak kan du använda 1a och 2a men också frivolit kullor då har du bara vertikala regler, spicka träskivor, lämna en liten öppning på skivor där du kan lägga in frivolit kullor i.
**
Den enklast och billigast är nr 1. därför att nr 2 och 3 kräver lite mer kompetens och material

Lycka till!
**

Va? haha... antar att du inte jobbar som hantverhare... Om du gör det så byt yrke tongue


För de första hur ser taket ut i nuläget?
Lite mer info vore bra.

Här är ett bra forum för er som behöber hantverkartipps.... www.byggahus.se/forum

***************'
Jag är inte hantverkare men jag har inte tummen mitt i handen eller!
Jag ha gjort som på nr 1 och det fungerar hur bra som helst och kom t.o.m billigt undan.
Trådskapare är inte så gammalt och kanske inte har så mycket pengar att lägga ut och din hantverkartips kan kosta honom flera tusen :-
Det är alltid lättare att kritisera andra än att göra någonting bra själv.
Kom med någonting som DU skulle kunna göra själv i stället för kritiserar mina åsikter!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
snipercat
7 januari 2009 · 669 Inlägg

ok då bygger jag utan plast?
blir det bra det här nu då?
för det är inte litet garage vi bygger.
förklara mvh ///

FreddeK
7 januari 2009 ·

Hej jag tycker du ska kontakta en snickare eller någon som kan ge dig tips...kan bli dyrt om det blir fel!

Smajly
7 januari 2009 · 3 059 Inlägg

Ja som en del skriver hade jag gjort som alt. 1
Asså reglat upp, lagt isolering (inte frigolit o sånt utan helt vanlig isolering), plastat och skruvat upp gipsplattor.. asså plasten mellan gipset och isoleringen.. MEN plasten hade jag bara satt dit om garaget ska hålla en värme, menar då värmas upp konstant.
Ska garaget ej värmas och alltså förmodligen vissa tider kan nå samma låga temperatur som uteluften har vintertid så hade jag inte haft plast.
Plasten ska som sagt alltid ligga på den "varma" sidan för att fuktvandringen sker från den varma fuktigare luften till den kalla torrare, då ångtrycket strävar efter att jämna ut sig, problemet som då uppstår, är att en bit in i isoleringen kyls den varma luften ner, och kan då inte bära samma fuktmängd längre, utan kondenseras i isoleringen därför ska plasten alltid sitta på den sida om isoleringen som ska vara uppvärmd.

Tillåts det bli kallt i garaget på vintern hade jag satt vindpapp istället för plast.

Tänk på att om det är ett utrymme ovanför isoleringen, asså mellan den isolering o innertak du sätter nu och yttertaket så ska detta ventileras. Typ som en liten vind, då ska du sätta ventilationsgaller i båda gavlarna så att det utrymmet tillåts ventileras med frisk uteluft.

Allt detta förutsätter att väggar o golv/grund redan är isolerat.

Senast redigerat av Smajly (7 januari 2009)

Rber
7 januari 2009 · 109 Inlägg

Inifrån och ut;

1, Gipsplattor
2, Gles typ cc 45, beror på gipsens storlek
2, Vindpapp eller plast beroende på konstant uppvärmning eller inte
3, Isolering, du sprutar med fördel in lösull uppifrån
4, Hur ser det ut mellan isolering/insida yttertak? Ventilera!

Ta med dig lite skisser och funderingar till en BRA bygghandel, där finns det alltid killar som vet vad som gäller.

Turbo_Erik
7 januari 2009 · 526 Inlägg

Plasten ska ligga bakom gipsen..
Detta kan variera från fall till fall.. Ibland vill konstruktören ha plasten mellan tex plyfan och gipsen.
Men oftast bakom dom 2 lager man brukar ha, stiftas fast i reglarna..

Men det är klart uppskattat med en bild smile

_Jonex_ Byggare Behm
7 januari 2009 · 562 Inlägg

Inget svar kan anses vara helt "rätt" ,  BYGG AMA , boken om byggbestämmelserna
ändras stup i kvarten när det gäller fukt.

Plast = Tät "ångspärr "  Används i uppvärmda utrymmen
Papp = Ventilerande     Används i friggebodar och kallförråd och som vindskydd för isolering
bakom fasad.
Att göra en kompromiss mellan dessa blir aldrig 100 % bra.
Du ska använda pappen men den kommer också att läcka ut värme från garaget,
onödig värme.
Bygg riktig luftspalt mellan takstolarna, isolera ända upp till spalten vid
ytterväggarna.  Vi i Villa har bra bygg guider om du känner dig osäker.

* Frigolit ska användas som markisolering, inget annat.
1. Fukten stannar i frigoliten, inge bra.   2. Det brinner bra som fan,till skillnad från vanlig isolering.
Det finns anledningar till att byggföretag " krånglar " till det.
MVH Jon / Snickare

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
snipercat
8 januari 2009 · 669 Inlägg

bild smile

ganska dålig men ja hitta ingen annan

http://img399.imageshack.us/img399/6154/06december07014px1.th.jpg

snipercat
8 januari 2009 · 669 Inlägg

där ser ni att pappas farfar har satt upp lite där till höger.
men då har vi kollat runt. det ska inte vara plast där om det inte ska vara uppvärmt året runt.
pga kondens har ja hört.
så då tänkte jag att:

riva bort plasten, fortsätta skruva upp dom där bräderna ni ser uppe till höger, över hela taket. sen när det är klart upp med själva taket skivorna.
sen tänkte ja att det finns ju folk som sprutar in isolering uppifrån. så ja tänkte göra det då .



så jag tänkte då.
nerifrån och upp.

1 tak skivor. av nå slag.
2 bräderna som är högst upp i högra hörnet.(vet inte namnet)
3 sen spruta in isolering(finns folk som gör det)
4 kolla så att det finns ventilations ventiler på varje sida av väggarna.

är det bra så?
garaget ska inte vara uppvärmt jämt! OBS.bara när man planerar å gå ut i garaget nån timme/dag.
men det ska gå att vara i t shirt när man väl är i garaget.

det här är mitt sissta försök, hoppas ni förstår, ///

Senast redigerat av snipercat (8 januari 2009)

Germax
8 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Jag lånar tråden lite, funderat länge på att fixa taket på morsans garage.
Det är bara reglat och jag ska bara spika upp ett yttertak, ingen isolering men om jag ska isolera i framtiden vill jag veta så jag gör rätt nu. Som yttertak hade jag tänk använda vanlig spont.

Kolla på bilden o svara på om jag ska ska lägga plast (röd linje) mellan reglarna och yttertaket? lr ska den ligga mellan innertak och isolering sen?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/538378_13csh2.jpg

Team-Adolfsson Gödseldräng
8 januari 2009 · 4 529 Inlägg

JapMax skrev:
Jag lånar tråden lite, funderat länge på att fixa taket på morsans garage.
Det är bara reglat och jag ska bara spika upp ett yttertak, ingen isolering men om jag ska isolera i framtiden vill jag veta så jag gör rätt nu. Som yttertak hade jag tänk använda vanlig spont.

Kolla på bilden o svara på om jag ska ska lägga plast (röd linje) mellan reglarna och yttertaket? lr ska den ligga mellan innertak och isolering sen?

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 13csh2.jpg

det kvittar vilket du gör
ska du sponta så kan du sätta dit plasten först är ju inte särskilt svårt och det håller tätare
vi brukar alltid plasta först sen dit med spont eller gipsskivor sen lägga isolerings ull på plasten

Smajly
8 januari 2009 · 3 059 Inlägg

JapMax skrev:
Jag lånar tråden lite, funderat länge på att fixa taket på morsans garage.
Det är bara reglat och jag ska bara spika upp ett yttertak, ingen isolering men om jag ska isolera i framtiden vill jag veta så jag gör rätt nu. Som yttertak hade jag tänk använda vanlig spont.

Kolla på bilden o svara på om jag ska ska lägga plast (röd linje) mellan reglarna och yttertaket? lr ska den ligga mellan innertak och isolering sen?

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 13csh2.jpg

Är det garage eller carport du har?
En carport e ju inte lönt o isolera nått tak på, den har ju ändå inte alla väggar och garageport.

Germax
9 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

JapMax skrev:
Jag lånar tråden lite, funderat länge på att fixa taket på morsans garage.
Det är bara reglat och jag ska bara spika upp ett yttertak, ingen isolering men om jag ska isolera i framtiden vill jag veta så jag gör rätt nu. Som yttertak hade jag tänk använda vanlig spont.

Kolla på bilden o svara på om jag ska ska lägga plast (röd linje) mellan reglarna och yttertaket? lr ska den ligga mellan innertak och isolering sen?

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 13csh2.jpg

det kvittar vilket du gör
ska du sponta så kan du sätta dit plasten först är ju inte särskilt svårt och det håller tätare
vi brukar alltid plasta först sen dit med spont eller gipsskivor sen lägga isolerings ull på plasten

Ok, isoleringen är alltså till för vinden. Det är vinden som ska bli varm. Och jag är stans nybörjare på isolering men någon sa något om fukt och andas o shet, och at plasten måste hamna på rätt sida isoleringen.

Smajly skrev:
Är det garage eller carport du har?
En carport e ju inte lönt o isolera nått tak på, den har ju ändå inte alla väggar och garageport.

Det är en carport som taket ska upp på, och isoleringen är förstås för vindens skull tongue

Senast redigerat av JapMax (9 januari 2009)

Roundcube
9 januari 2009 · 801 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

JapMax skrev:
Jag lånar tråden lite, funderat länge på att fixa taket på morsans garage.
Det är bara reglat och jag ska bara spika upp ett yttertak, ingen isolering men om jag ska isolera i framtiden vill jag veta så jag gör rätt nu. Som yttertak hade jag tänk använda vanlig spont.

Kolla på bilden o svara på om jag ska ska lägga plast (röd linje) mellan reglarna och yttertaket? lr ska den ligga mellan innertak och isolering sen?

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 13csh2.jpg

det kvittar vilket du gör
ska du sponta så kan du sätta dit plasten först är ju inte särskilt svårt och det håller tätare
vi brukar alltid plasta först sen dit med spont eller gipsskivor sen lägga isolerings ull på plasten

Bara en fråga för TS räkning. inga brandkrav i garage? Tänkte på dubbelgips, medtanke på om dem har värmare eller nåt annat som kan ta eld.

Kan dock inte brandskyddsreglerna i huvet.

Inte lusläst hela tråden, men om det inte har nämnts förr så behövs även en luftspalt i taket för att få det välisolerat.

MVH

_Jonex_ Byggare Behm
9 januari 2009 · 562 Inlägg

snipercat skrev:
så jag tänkte då.
nerifrån och upp.

1 tak skivor. av nå slag.
2 bräderna som är högst upp i högra hörnet.(vet inte namnet)
3 sen spruta in isolering(finns folk som gör det)
4 kolla så att det finns ventilations ventiler på varje sida av väggarna.

är det bra så?
garaget ska inte vara uppvärmt jämt! OBS.bara när man planerar å gå ut i garaget nån timme/dag.
men det ska gå att vara i t shirt när man väl är i garaget.

det här är mitt sissta försök, hoppas ni förstår, ///

Jag fattar..
Riv plasten som sitter där redan.
Pappa hela undertaket underifrån.  Stifta alltså fast pappen på undersidan av takstolarna.
Sätt "Gles panel"  , det är brädorna till höger men det ska inte vara brädor.
28 x 70 mm eller kraftigare regel, brädorna håller inte för vikten som du " hänger upp " när du sätter
upp gipsskivorna i taket.
Glesen ska skruvas med 2 kraftiga skruv vid varje takstol.
Centrum mått 30 eller 45 cm, då är skivorna alltså 90 cm breda.
30 cm är om du tänkt hänga upp saker i taket, typ stora lysrörsarmaturer.
Bredare skivor än 90 ska du inte hålla på med, gipsskivorna är tunga.
25 kg väger en skiva, det blir tungt att hålla ovanför huvudet.
Låna en skivhiss om du kan, underlättar mycket och spar på kroppen.
Gipsen skruvas med gipsskruv med ca 15cm mellanrum. ( CC mått)
Märk gipsskivorna med måtten som du skruvar reglarna på om du väljer 30cc.
Annars missar man regeln, det är svårt att se när man väl står där.

Lycka till.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
_Jonex_ Byggare Behm
9 januari 2009 · 562 Inlägg

JapMax : Den vinden ska du i princip isolera som ett hus för att det ska bli bra.
Vad har du tänkt att värma upp vinden med ?
Du ska börja med plasten som den röda linjen visar, isolera golvet på vinden, bygga
ett golv så du kan stå och jobba.
Hur tät är vinden nu ?
För att få ett bra resultat måste du isolera mot hela yttertaket och då måste du bygga
luftspalter . En ventil i varje gavel är bra också.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang