Garagets första Skyline R34 GT-R

Projektet får en nystart...
  • 12 Följare
  • 235 460 Visningar
  • Projektet avslutat 29 september 2014
Alecci
5 april 2006 · 2 014 Inlägg

Pontus81:

Den tajta T-shirten och den flörtiga uppsynen fick i alla fall en besiktningsingenjör att gå med på att kolla ljusbilden. Förhoppningsvis ska det klaras av imorgon. Då blir det puder, läppstift och mascara och hela skiten...

dusty:

Japp, men gubben var bra ändå. Den toxikologiske kollergan ville att han skulle underkänna den punkten också, men han sa bara "Får jag se bilen utan vinge så godkänner jag den punkten, så kan ni skruva tillbaka den direkt efter sen". Är väl inte lätt för honom att gå helt utanför reglementet när han har sådana människor runt sig...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
tecman
5 april 2006 · 1 741 Inlägg

du skulle haft besiktnings killarna jag hade idag.. berömde bara bilen.. och drog lite i gas reglaget då han tittade under huven. tror han gjorde det för att han inte hittade batteriet eller så försökte han få dumpen att pysa.. big_smile

dom verkade inte bry sig om mycket tongue kändes riktigt bra!
men sån tur har man väl inte så ofta..

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Pontus81
12 april 2006 · 121 Inlägg

Herregud va vacker den va live!!! Mötte dej i Säby-korset förut idag smile Hur gick besiktningen???

MVH

GodaDraken76
12 april 2006 · 59 Inlägg

Ska bli trevligt och se hur det går med besiktningen...
Nyfiken...

Porsche 996 Turbo FS490 -01 - Såld
Corvette C6 Z06 -07 - Såld
Toyota Supra MKIV T78 Euro Spec -93 - Såld
jinxen
12 april 2006 · 63 Inlägg

Vilken bil, finns det någon vackrare? Att den e silver gör ju bara sken bättre wink

Alecci
12 april 2006 · 2 014 Inlägg

Dags för en liten uppdatering...

Var på SBP i Jönköping i torsdags. Ljusbilden var rak och fin, men besiktningsmannen godkände inte rak ljusbild. Enligt lagen ska ljusbilden vara höger-asymmetrisk om bilen är av årsmodell 1967 eller senare. Vissa besiktningsmän struntar i detta och använder istället sunt förnuft, det viktigaste är ju att man inte bländar mötande i trafiken.

Blev tipsad om att de godkände rak ljusbild i Trollhättan - en R33 GT-R registrerades där i onsdags med rak ljusbild - och tog ledigt från jobbet för att åka dit oanmäld på fredagen. Den modifierade insatsen i vänster strålkastare skakade loss/sönder under färden dit, så det vart ju naturligtvis vänster-asymmetrisk ljusbild på den. Trots en hel dags mekande (av främst killen som utförde konverteringen) lyckades vi inte lösa problemet.

I måndags lämnade jag mina egna lyktor till Klaus AKA SkylineMannen som tog sig tid att konvertera dem åt mig trots pressat tidsschema. Vid en kontroll av ljusbilden på Homgrens i Jönköping igår så var det klockren höger-asymmetrisk ljusbild på bägge strålkastarna. Detta bevittnades dessutom av ett flertal personer... Trots detta var det rak ljusbild på lyktorna när jag dök upp i Tranås idag, varför vet jag inte (annorlunda maskin som kontrollerar ljusbild kanske). Resultatet kan ni nog gissa er till...

Vet inte hur det blir med registrering nu då det helt enkelt inte finns pengar till fler långa färder eller inköp av de mycket dyra grejer som krävs för en regelrätt konvertering av reflektorerna. Mitt bilintresse i sig har gjort mig till en ganska fattig man, men jag tyckte det var värt det. Oförutsedda utgifter på stora belopp två månader i rad har dock tömt alla ekonomiska tillgångar, och frugan hotar att flytta ifrån mig om hon inte får sluta äta nudlar snart.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Lone Star
12 april 2006 · 1 231 Inlägg

Lider med dig sad Det är ju fan att det ska krångla så mycket.

Men som tur är har våren precis kommit, så du hinner nog få ordning på det till sommaren iaf smile

Räknar med att få se den på japmeet i sommar!

Mitt projekt: Evo III
Rally86 Skåne
12 april 2006 · 269 Inlägg

tycker att du ska vara rädd om din frugan!!! Hon är en viktig del.... bra historia annars

Man lever bara en gång......
Volvo_Mannen Volvoskadad
12 april 2006 · 6 017 Inlägg

du måste vara tät för att ha råd med sånna bilar... ;P

Jonas
Alecci
12 april 2006 · 2 014 Inlägg

Lone Star:

Detta är ändå inget mot vad det krånglade med min R33:a... Din bilen gav nästan mig och några andra grått hår i förtid. Problemet är att min ekonomiska situation inte löser sig förrän efter sommaren, då skatteåterbäringen kommer... Vi får väl se hur det går.

Rally86:

Självklart är jag rädd om frugan, annars hade jag fortsatt pusha på i detta "ärende" och struntat i konsekvenserna... Det här problemet går att lösa, det är en fråga om när, inte om.

volvo_mannen:

Hade jag varit tät hade jag inte haft de problem jag har. Det handlar om prioriteringar (som så många andra säger). Har exempelvis bara varit på krogen en gång på 2,5 år... Korkat tycker vissa, men jag som är "stadgad" anser att det är roligare att slänga pengar på bilar. Faktum är att jag varit student och arbetslös fram till ungeför för 1,5 år sedan... Tillvaron blir vad man gör den till.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Pontus81
7 maj 2006 · 121 Inlägg

Hur går det för dej nu? Kommit igenom besiktningen eller ligger ekonomin fortfarande i botten?
MVH

tecman
7 maj 2006 · 1 741 Inlägg

jaa du.. hur går det? frugan kastat ut dig än? tongue hehe
men men kommer du vidare eller är det som alltid att det sitter i pengarna? sad

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Alecci
8 juni 2006 · 2 014 Inlägg

Då var det kanske dags med en liten uppdatering av den här tråden... Suget har varit riktigt dåligt på sistone.

Skulle åkt ner till Jens den 3 maj för ett nytt försök, men det blev inte av eftersom jag lyckades kvadda fronten lite lätt. Körde bilen utför en liten förkastning på cirka 30-40 cm i asfalten nere på Schenker här i stan (jobbet) när jag skulle lägga tillbaka ett glömt tankkort i lastbilen. Bilen landade på fronten med följd att frontstötfångare, mellanspoiler och frontsplitter gick smått åt helsike.

Fronten monterades isär med T-H's hjälp för att fixa till den inför nästa försök. Vid besiktningen i Tranås upptäcktes en svag reflex i mitten av övre delen av ljusbilden, som också åtgärdades. En tillgänglig tid i Trollhättan gjorde att endast den spräckta frontstötfångaren monterades tillbaka och bilen kördes följaktligen till Trollhättan.

På något mystiskt sätt var ljusbilden inte längre rak när bilen rullades in hos SBP i Trollhättan, trots att insatserna enbart kan monteras på ett sätt. Resultatet var därmed bestämt på förhand. Bilen parkerades nu hemma hos Jens för att han skulle bygga om lyktorna efter eget huvud och registrera bilen när tillfälle gavs, medan jag och T-H skulle jobba vidare på fronten.

Tiden gick och ingen lösning på problemet kom i dagen. Körning till balen åt blivande studenter stressade på allt, och fronten hämtades hos Jens en vecka innan balkörningen. Under denna tid gjorde Jens ett nytt försök och lånade då fronten från Varros bil, vilket jag är mycket tacksam gentemot Varro för. Fronten lämnades sedan in hos en lackerare som trots pressat tidsschema tog sig an arbetet.

En kille på ett annat forum tipsade mig om att kolla med köparen av Armans bil om man inte kunde låna strålkastare från denna bil. Jag tog följaktligen kontakt med TOK från forumet på skyline.se, som ställde upp med att låna ut sina lyktor till en främling och dessutom ägnade en eftermiddag/kväll tillsammans med mig åt att montera loss hans lyktor. Alla heder till den killen, kan inte tacka honom nog. Lyktorna hämtades torsdagen 1 juni.

Fronten hämtades hos lackeraren på lördagen 3 juni, och tillsammans med de vita Nismo-blinkersen till front och sidor som anlänt per post under fredagen rejsade jag och farsan ner till Stenungsund på söndagen för att montera dit min nylackerade front, slagga över till måndagen och registrera bilen då. Balkörningen skulle äga rum på måndag eftermiddag.

Då hände det otroliga... Bilen godkändes äntligen på registrerings- och kontrollbesiktning! Men där tog det stopp... Ett pappersfel upptäcktes i form av att besiktningsingenjören vid första försöket i Västberga kryssat för "import för annat ändamål" istället för "import för eget bruk". Därmed föreligger krav på E-märkning av alla lyktor, lampor och strålkastare.

Man har sagt mig från både SBP och VV att om jag bara lyckas få till stånd en ändring i pappren så kommer bilen att automatiskt godkännas, utan att den ens behöver inställas på en besiktningsstation för en ny besiktning. Däremot har vi ännu inte kommit på något sätt att ändra detta, förutom att överklaga hos Vägverket. Eftersom dessa ärenden tar minst 6 veckor undersöks för tillfället andra möjligheter.

En ordentlig förkylning och inflammation i svalget gör dock livet surt för de sura, så jag har stora problem med att tala och att ringa runt till VV's och SBP's instanser och snacka med dem är ren och skär smärta.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
8 juni 2006 · 2 014 Inlägg

En positiv sak är i alla fall att lite nya bilder tagits på bilen inför och efter balkörningen i måndags eftermiddag... Här kommer några exempel med den nylackerade fronten samt Nismos vita front- och sidoblinkers monterade.

http://www.martenhem.com/Alecci/2006-06-05/640x480/IMG_1571.JPG
Här torkas bilen av efter biltvätt eftersom torkmaskinen inte fungerade som den skulle.

http://www.martenhem.com/Alecci/2006-06-05/640x480/IMG_1572.JPG
Arbetet med att torka fortsätter...

http://www.martenhem.com/Alecci/2006-06-05/640x480/IMG_1574.JPG
Här står jag (i mitten) tillsammans med de jag skjutsade till balen, min kära hustrus kusin och hans dejt.

http://www.martenhem.com/Alecci/2006-06-05/640x480/IMG_1578.JPG
I väntan på avfärd från förfesten till balen...

http://www.martenhem.com/Alecci/2006-06-05/640x480/IMG_1580.JPG
Mission accomplished... Bilen står återigen utanför lägenheten och väntar på att gömmas undan tills den blir laglig att köra.

http://www.martenhem.com/Alecci/2006-06-05/640x480/IMG_1582.JPG
Samma sak här...

http://www.martenhem.com/Alecci/2006-06-05/640x480/IMG_1586.JPG
Sist men inte minst en ny bild på interiören med det nyinköpta (men begagnade) Nismo-mätarhuset monterat.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
THEBADGUY Gorgilus addictus
8 juni 2006 · 4 734 Inlägg

Fan vilken härlig historia! Grattis till en helt underbar bil! Jag är grymt avundsjuk på dig just nu. Lycka till med bilen^^

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
_JoCCeV TVT Member
8 juni 2006 · 377 Inlägg

Det kanske inte är allt för mycket plåster på såren.....men ja tycker att bilen ser HUR snygg som helst ut wink o jag hoppas verkligen att du får den egenom.....så snart som möjligt smile hehe ännu en gång..ja kan inte beskriva hur fin bilen är i mina ögon... wink hehe // Mvh Jocke

Senast redigerat av _JoCCeV (8 juni 2006)

puff
8 juni 2006 ·

Grymt fin bil smile

Gormanz SRT4 2,4T & 9000 2,3T
8 juni 2006 · 272 Inlägg

Ingen dålig kärra det där. Lycka till med reggningen!

/Gormanz
Skyracer Skyracer
8 juni 2006 · 917 Inlägg

Hoppas det går igenom snart, så vi får se mer av bilen på vägarna! big_smile

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö
Toyota GR86 (2022)
Toyota AE86 Sprinter Trueno "GT Apex - Panda - Initial D" (1986)
Malmoe SSS -12
8 juni 2006 · 3 217 Inlägg

R34:an är sjukt snygg! big_smile

Tror de flesta som är medvetna om vad en Skyline går för, känner avund just nu!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang