Att köra oskattat, lagligt?

TFkarlsson Varningar. 36
29 januari 2009 · 1 200 Inlägg

Tja.

Fick just höra ifrån ett par polare att det är lagligt att köra en oskattad bil om man precis har köpt den, och är på väg hem. Kan detta stämma tro? Vore för bra för att vara sant kan jag tycka, nån som vet lite mer precis?

Mvh TFK

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
azid Det som inte dödar gör ont
29 januari 2009 · 2 668 Inlägg

blir väll körförbud på bilen om man inte skattar den

2slow
kendesign
29 januari 2009 · 10 Inlägg

Nej. Inte lagligt. Oskattad bil är samtidigt oförsäkrad (eller garageförsäkrad) och får inte framföras på allmän väg.
Köper man en avställd bil så får man dra den på släp eller helt enkelt ställa på den.
(Även om du köper en påställd bil så måste du själv fixa försäkring så fort du skrivit på Ägarbytet)

ekbergh ....:::Firebird:::....
29 januari 2009 · 60 Inlägg

TFkarlsson skrev:
Tja.

Fick just höra ifrån ett par polare att det är lagligt att köra en oskattad bil om man precis har köpt den, och är på väg hem. Kan detta stämma tro? Vore för bra för att vara sant kan jag tycka, nån som vet lite mer precis?

Mvh TFK

är bilen avställd så¨kryssar du i påställning på ägarbytet, iomed de så är bilen "skattad" du får en räkning och får betala i efterskott.

Pontiac Firebird "sport coupe" (1969)
Pierre-na
29 januari 2009 · 398 Inlägg

ekbergh skrev:

TFkarlsson skrev:
Tja.

Fick just höra ifrån ett par polare att det är lagligt att köra en oskattad bil om man precis har köpt den, och är på väg hem. Kan detta stämma tro? Vore för bra för att vara sant kan jag tycka, nån som vet lite mer precis?

Mvh TFK

är bilen avställd så¨kryssar du i påställning på ägarbytet, iomed de så är bilen "skattad" du får en räkning och får betala i efterskott.

Man får aldrig köra oskattat blir du stoppad får du böter vad du än säger

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
TFkarlsson Varningar. 36
29 januari 2009 · 1 200 Inlägg

ekbergh skrev:

TFkarlsson skrev:
Tja.

Fick just höra ifrån ett par polare att det är lagligt att köra en oskattad bil om man precis har köpt den, och är på väg hem. Kan detta stämma tro? Vore för bra för att vara sant kan jag tycka, nån som vet lite mer precis?

Mvh TFK

är bilen avställd så¨kryssar du i påställning på ägarbytet, iomed de så är bilen "skattad" du får en räkning och får betala i efterskott.

Är det helt bombsäkert det? Vill inte gärna åka och köpa en avställd bil och göra som du säger, och sen bli stannad av polisen och få en massa böter och strul. tongue

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
Seth
29 januari 2009 · 3 354 Inlägg

ekbergh skrev:

TFkarlsson skrev:
Tja.

Fick just höra ifrån ett par polare att det är lagligt att köra en oskattad bil om man precis har köpt den, och är på väg hem. Kan detta stämma tro? Vore för bra för att vara sant kan jag tycka, nån som vet lite mer precis?

Mvh TFK

är bilen avställd så¨kryssar du i påställning på ägarbytet, iomed de så är bilen "skattad" du får en räkning och får betala i efterskott.

men gör man så måste man vänta tills bilen står på en sj innan man hämtar den då bilen inte registrerats som påställd förrän de fått pappret?

Senast redigerat av Seth (29 januari 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
ekbergh ....:::Firebird:::....
29 januari 2009 · 60 Inlägg

TFkarlsson skrev:

ekbergh skrev:

TFkarlsson skrev:
Tja.

Fick just höra ifrån ett par polare att det är lagligt att köra en oskattad bil om man precis har köpt den, och är på väg hem. Kan detta stämma tro? Vore för bra för att vara sant kan jag tycka, nån som vet lite mer precis?

Mvh TFK

är bilen avställd så¨kryssar du i påställning på ägarbytet, iomed de så är bilen "skattad" du får en räkning och får betala i efterskott.

Är det helt bombsäkert det? Vill inte gärna åka och köpa en avställd bil och göra som du säger, och sen bli stannad av polisen och få en massa böter och strul. tongue

det är helt bombsäkert ! tongue kolla på vv om du inte tror mig, har själv läst de där, du fyller ju i datum för påställning och alltihop. blir du stoppad är de bara förklara att du nyss köpt bilen, MEN, den måste vara besiktad, och du måste tekna en försäkring först!.

Pontiac Firebird "sport coupe" (1969)
81an
29 januari 2009 · 566 Inlägg

Snutarna plockar av skyltarna på bilen om den inte är skattad..du får tillbaka skyltarna när skatten är betald.

TFkarlsson Varningar. 36
29 januari 2009 · 1 200 Inlägg

Allright tack för alla svar! Jag skippar det och ber ägaren skatta bilen istället så betalar jag lite extra. smile

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
30 januari 2009 · 120 Inlägg

ekbergh skrev:

TFkarlsson skrev:

ekbergh skrev:
är bilen avställd så¨kryssar du i påställning på ägarbytet, iomed de så är bilen "skattad" du får en räkning och får betala i efterskott.

Är det helt bombsäkert det? Vill inte gärna åka och köpa en avställd bil och göra som du säger, och sen bli stannad av polisen och få en massa böter och strul. tongue

det är helt bombsäkert ! tongue kolla på vv om du inte tror mig, har själv läst de där, du fyller ju i datum för påställning och alltihop. blir du stoppad är de bara förklara att du nyss köpt bilen, MEN, den måste vara besiktad, och du måste tekna en försäkring först!.

Spelar ingen roll om den är besiktigad innan. Du får ALDRIG köra en oskattad bil. Och du ska HELST INTE köra en oskattad bil, oförsäkrad! Sen så får säljaren av fordonet stå för försäkringen fram tills den dagen bilen är överskriven på köparen av fordonet.

Slutresultatet av det hela blir, som för en bekant. Körde sin Jaguar på E6an för att motionera den lite. Oskattad, man kan ju lägga till att han åkte dit med radarn också. 170km/h wink smile

Han fick dryga böter. Ca 5 papp, sedan blev han av med körkortet på plats. Han fick tillbaka det efter 6 månader. Klassades som grov olovlig körning & grov vårdslöshet i trafik,

Men det är bara vad jag har fått vara med om, vid sidan av.

Gör som så att du ber honom betala skatten, när han har fått inbet.lappen. Du kan enklast ställa på ett fordon genom att ringa in och sedan få ett fax tillbaka, där det intygas att bilen är skattad från det datumet du nu vill hämta bilen. Har du det pappret så kan inte polisen säga någonting. Försäkringen bryr de sig mindre om, bara bilen står reggad som påställd & att den då även ska vara bes. Det är det viktigaste!



Mvh

Stefan

Senast redigerat av RallySaaben85 (30 januari 2009)

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
30 januari 2009 · 5 042 Inlägg

TFkarlsson skrev:
Allright tack för alla svar! Jag skippar det och ber ägaren skatta bilen istället så betalar jag lite extra. smile

Men ägaren får ju tillbaka sina pengar från försäkring o skatt vid ägarbyte right ???

C H E V R O L E T <3
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
30 januari 2009 · 120 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

TFkarlsson skrev:
Allright tack för alla svar! Jag skippar det och ber ägaren skatta bilen istället så betalar jag lite extra. smile

Men ägaren får ju tillbaka sina pengar från försäkring o skatt vid ägarbyte right ???

Ja. Den tidigare ägaren får först betala för hela månaden i försäkringen.
Sen får han/hon tillbaka resterande pengar efter att ägarbytet skett.

Gällande skatten: Den person som är ägare till fordonet i den månad där skatten ska betalas, blir skyldig att betala in skatten vid ett ägarbyte.

Hade precis en bilförsäljning. Jag var skyldig att betala in skatten som ska betalas in i januari, för ett år framåt. Eftersom jag stod som ägare när det övergick till januari månad.

Säljer jag bilen för ex, 5000kr så får jag räkna med att skatten dras av när inbet.lappen kommer.
Vilket då lämnar ca 3000kr över till mig sj. smile


Mvh

Stefan

Senast redigerat av RallySaaben85 (30 januari 2009)

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
30 januari 2009 · 5 753 Inlägg

kendesign skrev:
Nej. Inte lagligt. Oskattad bil är samtidigt oförsäkrad (eller garageförsäkrad) och får inte framföras på allmän väg.
Köper man en avställd bil så får man dra den på släp eller helt enkelt ställa på den.
(Även om du köper en påställd bil så måste du själv fixa försäkring så fort du skrivit på Ägarbytet)

Köper du en påställd bil så har du en vecka på dig att fixa en försäkring, och under den veckan är bilen laglig, alltså försäkrad..

Senast redigerat av _Glenne_ (30 januari 2009)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
Casy vinnarskalle!
30 januari 2009 · 907 Inlägg

_Glenne_ skrev:

kendesign skrev:
Nej. Inte lagligt. Oskattad bil är samtidigt oförsäkrad (eller garageförsäkrad) och får inte framföras på allmän väg.
Köper man en avställd bil så får man dra den på släp eller helt enkelt ställa på den.
(Även om du köper en påställd bil så måste du själv fixa försäkring så fort du skrivit på Ägarbytet)

Köper du en påställd bil så har du en vecka på dig att fixa en försäkring, och under den veckan är bilen laglig, alltså försäkrad..

Nej jag är osäker till det.. vem står försäkringen på under den veckan isåfall.. förra ägarn? tongue

BMW M3 "Crisis" (2002)
Mortalis VW-nörd?
30 januari 2009 · 4 332 Inlägg

Haha fy fan va lätt å få klara besked av folk här när alla hittar på eget och är stensäkra på det.
Glenne, du har inte bilen försäkrad bara för att du skrivit på ett ägarbyte i en vecka.
Fatta hur mycket turkarna skulle göra ägarbyten sinsemellan sig för att hålla försäkringen gratis.
Däremot har du försäkring kvar i 7-10 dar när du sagt upp försäkringen på en bil för bilbyte så du kan sälja den försäkrad tills du skrivit över den...

jocke_gronberg
30 januari 2009 · 4 586 Inlägg

TFkarlsson skrev:
Tja.

Fick just höra ifrån ett par polare att det är lagligt att köra en oskattad bil om man precis har köpt den, och är på väg hem. Kan detta stämma tro? Vore för bra för att vara sant kan jag tycka, nån som vet lite mer precis?

Mvh TFK

nej det är inte lagligt säg även detta till dina vänner

bmx
30 januari 2009 · 7 100 Inlägg

öhhh har blivit stoppad för att ja körde oskattat 7 ggr,men för mej har dom inte tagit plåtarna,fick bara böter en gång,resten så sa dom bara att ja skulle åka hem!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
jocke_gronberg
30 januari 2009 · 4 586 Inlägg

TFkarlsson skrev:
Allright tack för alla svar! Jag skippar det och ber ägaren skatta bilen istället så betalar jag lite extra. smile

ja ifall han gör så kan du köra den precis efter att han gjort det bara du har papper på att det är påställd (går att skriva ut)

Senast redigerat av jorre83 (30 januari 2009)

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
30 januari 2009 · 5 753 Inlägg

Casy skrev:

_Glenne_ skrev:

kendesign skrev:
Nej. Inte lagligt. Oskattad bil är samtidigt oförsäkrad (eller garageförsäkrad) och får inte framföras på allmän väg.
Köper man en avställd bil så får man dra den på släp eller helt enkelt ställa på den.
(Även om du köper en påställd bil så måste du själv fixa försäkring så fort du skrivit på Ägarbytet)

Köper du en påställd bil så har du en vecka på dig att fixa en försäkring, och under den veckan är bilen laglig, alltså försäkrad..

Nej jag är osäker till det.. vem står försäkringen på under den veckan isåfall.. förra ägarn? tongue

Jag vet inte, Men jag har pratat med försäkringsbolag om det flera gånger då jag har bytt bil rätt mkt senaste året och och tror knappast dom ljuger så jag är rätt säker på min sak smile

Senast redigerat av _Glenne_ (30 januari 2009)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang