Volvo 245 -84 B23. Rotorn spricker och slår sönder fördelarlocket!

Fredde245
12 februari 2009 · 5 Inlägg

Hej. När jag kör dör motorn efter ett tag. När jag kollar i motorrummet ser jag att rotorn har spruckit i två delar och fördelarlocket har gått hål i. Jag har bytt rotor och fördelarlock tre gånger och det händer gång på gång. Vet någon vad som är problemet? Tack Fredde

mange_240
12 februari 2009 · 1 562 Inlägg

ja du måste ju ha ngt fel i fördelaren lr lyckats fått fel grejor tre gånger.

turboforssen Telge Drifting Team
12 februari 2009 · 5 398 Inlägg

det hart hänt mig en gång å då va det för att jag va slarvig å inte satte allt rätt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Fredde245
12 februari 2009 · 5 Inlägg

Tror ni Piggen som rotorn sitter på kan ha blivigt sne eller något?

mange_240
12 februari 2009 · 1 562 Inlägg

Fredde245 skrev:
Tror ni Piggen som rotorn sitter på kan ha blivigt sne eller något?

jag tyckier inte bilen borde gå om du satt rotorn fel.

Drönirettab
12 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Eller så är det väldigt stort glapp i fördelaraxelns bussning så att axeln rör sig mycket i sidled. Känn efter ifall det glappar i sidled. smile

Är glappet stort så finns risk att rotorn kan komma åt stiften i fördelarlocket, då slås den säkert sönder kan jag tänka mig.

Fredde245
12 februari 2009 · 5 Inlägg

Jag kände efter och den satt rätt bra tycker jag, inget glapp i sidled alltså. Men felet borde ju vara något med fördelaraxeln tycker jag också. Det sitter en lite metallplatta på insidan av rotorn som lossnat varje gång rotorn spruckit. Kanske har den något med det hela att göra.. Men om det ändå är glappt, räcker det med att byta bussningarna?

Hilmer
12 februari 2009 · 1 776 Inlägg

En för kort tändkabel mellan fördelarlock och tändspole och en inspirerande körning kan vara problemet, motorn gör sig en hel del vid extrem påfrestning och då sträcker sig kabeln och drar med sig fördelarlocket och sen går rotorn i locket och sen är det kört.
Låter otroligt men kan faktiskt vara felet, har själv råkat ut för detta och det tog en stund innan jag kom på felet.

Fredde245
13 februari 2009 · 5 Inlägg

Ok. Det låter ju rimligt. Jag ska kolla efter. Tack!

Saffranskalle Palfinger tekniker
13 februari 2009 · 1 248 Inlägg

det är inte förkort tänd kabel. det som är fel är antagligen för många rivstarter så att vänster motorfäste är dåligt. testa om du kan trycka hela motorn åt sidan. kan du det så är det bara att byta motorfäste så är problemet löst.

Volvo Xc70 (2001)
Hilmer
13 februari 2009 · 1 776 Inlägg

VKN_940 skrev:
det är inte förkort tänd kabel. det som är fel är antagligen för många rivstarter så att vänster motorfäste är dåligt. testa om du kan trycka hela motorn åt sidan. kan du det så är det bara att byta motorfäste så är problemet löst.

Om motorkuddarna är mjuka eller helt slut så rör sig motorn ja, och detta i kombination med en för kort kabel mellan fördelarlock och tändspole gör att fördelarlock osv rör sig.
Man kan inte förutspå att kabeln är original efter alla dessa år, det blev jag varse om på min turbo, nya kuddar men drog ändå sönder lock och rotor.
Och även om vänster motorkudde är helt av och motorn rör sig rejält så är original tändkabel så väl tilltagen att den inte ska skapa dessa problem.

Saffranskalle Palfinger tekniker
13 februari 2009 · 1 248 Inlägg

Hilmer skrev:

VKN_940 skrev:
det är inte förkort tänd kabel. det som är fel är antagligen för många rivstarter så att vänster motorfäste är dåligt. testa om du kan trycka hela motorn åt sidan. kan du det så är det bara att byta motorfäste så är problemet löst.

Om motorkuddarna är mjuka eller helt slut så rör sig motorn ja, och detta i kombination med en för kort kabel mellan fördelarlock och tändspole gör att fördelarlock osv rör sig.
Man kan inte förutspå att kabeln är original efter alla dessa år, det blev jag varse om på min turbo, nya kuddar men drog ändå sönder lock och rotor.
Och även om vänster motorkudde är helt av och motorn rör sig rejält så är original tändkabel så väl tilltagen att den inte ska skapa dessa problem.

men nu är det så att orginal tändkabel också är förkort om motorkudden är paj

Volvo Xc70 (2001)
Hilmer
13 februari 2009 · 1 776 Inlägg

VKN_940 skrev:

Hilmer skrev:

VKN_940 skrev:
det är inte förkort tänd kabel. det som är fel är antagligen för många rivstarter så att vänster motorfäste är dåligt. testa om du kan trycka hela motorn åt sidan. kan du det så är det bara att byta motorfäste så är problemet löst.

Om motorkuddarna är mjuka eller helt slut så rör sig motorn ja, och detta i kombination med en för kort kabel mellan fördelarlock och tändspole gör att fördelarlock osv rör sig.
Man kan inte förutspå att kabeln är original efter alla dessa år, det blev jag varse om på min turbo, nya kuddar men drog ändå sönder lock och rotor.
Och även om vänster motorkudde är helt av och motorn rör sig rejält så är original tändkabel så väl tilltagen att den inte ska skapa dessa problem.

men nu är det så att orginal tändkabel också är förkort om motorkudden är paj

Om det nu är kuddarna som gjort sitt och är helt av så bör vederbörande har märkt detta, om inte annat så låter det illa och känns väldigt skumt. Men ingenting av detta är nämnt. Och tändkabeln kan vara bytt på den bilen ett antal gånger under åren, det vet varken du eller jag.
Men vad vet jag!? Har ju bara 40st 240 under 20 års tid att jämföra med...

dr-aero
13 februari 2009 · 290 Inlägg

Fredde245 skrev:
Jag kände efter och den satt rätt bra tycker jag, inget glapp i sidled alltså. Men felet borde ju vara något med fördelaraxeln tycker jag också. Det sitter en lite metallplatta på insidan av rotorn som lossnat varje gång rotorn spruckit. Kanske har den något med det hela att göra.. Men om det ändå är glappt, räcker det med att byta bussningarna?

har du haft fördelaren löst och provat om axeln är skev eller glapp?

Tubriken
14 februari 2009 · 156 Inlägg

Ovanligt problem. Men stämmer fördelare med fördelarlock. Samma märke osv. Eller är de så att den lossnar i Fördelarhuset och blir sönderslagen så. Låter väldigt knepigt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 februari 2009 · 13 669 Inlägg

en rotor på en sån motor kan aldrig lossa eftersom locket hindrar den att vandra uppåt

säkert något enkelt fel
har du kollat att inte hela tändplattan åker upp och gör skadorna?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Fredde245
17 februari 2009 · 5 Inlägg

Problemet löst! Stort tack för hjälpen. Problemet var att vänster motorfäste var slut och att tändkabeln i.o.m. detta drog i fördelarlocket när man gasar på och motorn då lyfter sig åt höger.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 februari 2009 · 13 669 Inlägg

du undrade aldrig varför växelspaken förvann vid pådrag

har haft en hel del 240 och polare har oxå åkt 240
och har aldrig råkat ut för att tändkabeln drar sönder något

enda som brukar hända när kudden går av är att det känns som motorn ska slå en kullebytta i motorutrymmet och växelspaken försvinner när man gasar på smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hilmer
17 februari 2009 · 1 776 Inlägg

Bra att det löste sig!

Speciellt om tändkabeln är utbytt så kan man få detta fenomen, eftermarknaddelar har en tendens att inte riktigt eftersträva samma form och längd som originalet.
Problemet uppstår inte heller på alla modeller då det skiljer en del mellan årsmodeller och vilken tillverkare man haft för stunden.

Tubriken
5 april 2009 · 156 Inlägg

Låter bra de. smile Själv åker jag med förstärkta kuddar från Kg i min bil. smile Samt att ja vart tvungen att korta av kabeln lite. men motorn rör sig inte nå många mm längre. smile

Monterade in en MSD Blaster 2 spole så ja byte kabelns kontakt på den.

Senast redigerat av Tubriken (5 april 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang