Hur vet man om en bilbatteriladdare fungerar korrekt ?

Max32
14 februari 2009 · 2 Inlägg

Jag har två olika batteriladdare som jag är osäker på om dom fungerar som dom ska.
Jag skulle ladda upp ett urladdat batteri men batteriet ökade inget i spänning efter laddning. Batteriet hade 12.30 Volt både före och efter laddning med båda batteriladdarna. När jag mätte spänningen direkt på laddaren med en voltmeter så visade den 0 Volt för den ena laddaren och 1 Volt för den andra.
Jag fick sedan låna en annan batteriladdare av en kompis, den laddaren visade 14.4 Volt från laddaren och när man kopplade in den så ökade spänningen hela tiden på mitt gamla batteri ända upp till 14.2 Volt på 24 timmar, redan efter 30 minuter hade den ökat till 12.65 Volt. Jag provade senare med ytterligare en laddare som var helt ny och den visade också 0 Volt när jag mätte vad laddaren gav för spänning.

Vad beror detta på att en del batteriladdare visar grundspänning medan vissa laddare inte visar någon spänning alls ? Hur vet man om det är batteriladdaren det är fel på eller om batteriet är helt uttjänt och inte tar emot någon laddning ?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
14 februari 2009 · 6 170 Inlägg

Ditt problem är nog ganska simpelt faktiskt.

Moderna laddare såsom tex Ctek och liknande är ofta gnistsäkra = kräver en motspänning för att gå igång.

Därför visar dom laddarna 0V (en multimeter ger ingen utspänning = laddaren går inte igång). Att dom inte laddar batteriet beror på samma sak, batteriet har för låg spänning så laddaren startar inte pga gnistskyddet.

Laddaren du lånade av din kompis saknar med stor sannolikhet detta gnistskydd vilket gör att den startar så fort du trycker i kontakten/slår på den = den visar laddspänning när du mäter med multimeter.

Har du provat att slänga på kompisens laddare i fem minuter och sedan byta till en av dom andra laddarna du provat ??

En femma på att dom också startar om du gör så wink


Hade samma "fel" med batteriet i min gamla 9000, bilen hade stått ett år och jag behövde flytta den så jag kopplade på min nya fina Ctek MSX7000 men den laddade ingenting även efter ett helt dygn. Då kollade jag igenom manualen en gång till och såg det där om gnistskyddet, lånade en annan lite äldre laddare och kopplade den på batteriet i någon minut. Därefter slängde jag på Cteken och se på fan(tomen), den startade utan problem.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Drönirettab
14 februari 2009 · 21 761 Inlägg

Fast eftersom batteriet hade 12,3 V före laddning så ska laddaren gå igång, även om den har gnistskydd. smile

P_H Elektriker
14 februari 2009 · 109 Inlägg

prova att koppla de olika laddarna till en lampa. tänds lampan får du ju ut ström från dom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang