Rengöra förgasare: hur?

engolf
6 mars 2009 · 3 235 Inlägg

Hej,

ska rengöra förgasaren på Cadillacen (Eldorado 7.2 l V8 1978).
Det är många rörliga delar, och jag märker att inte alla går lätt och fritt. Tydligen massa skit och smuts överallt.
Frågan är: hur rengör man en hel förgasare?
Kan man lägga den i ett dieselbad ett par dagar?

Melker_elk Blyfot och motor dödare
6 mars 2009 · 388 Inlägg

utan att öppna den bli det svårt. lättas är att öppna och använda försiktigt tryckluft och något att tvätta med typ bensin eller något annat starkt

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
engolf
6 mars 2009 · 3 235 Inlägg

Vill helst inte demontera den, då risken är stor att jag aldrig får ihop allt.

Men att låta den ligga i diesel eller bensin t ex gör ingen skada?

Melker_elk Blyfot och motor dödare
6 mars 2009 · 388 Inlägg

okej nej det är ingen fara, så länge du inte använder något som "äter" påpakningar med mer men det är la självklart. men en isärtagning är nästan ett måste om du vet eller har misstanke på att det finns skit i förgasaren, ett tips är att ta massor med bilder med en bra kamera så du kan titta på bilderna för monterings hjälp annars sök på google på sprängskiss.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
6 mars 2009 · 3 404 Inlägg

Plocka ned, rengör allt med carburator cleaner (diesel, 5-56 mf funkar också) och tryckluft så blir den som ny


Hittade denna, kan vara till viss hjälp om man aldrig rengjort en fugge tidigare.
http://www.youtube.com/watch?v=3SAvK2l0brg

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
_Wallis_
6 mars 2009 · 4 506 Inlägg

TenZer skrev:
Plocka ned, rengör allt med carburator cleaner (diesel, 5-56 mf funkar också) och tryckluft så blir den som ny


Hittade denna, kan vara till viss hjälp om man aldrig rengjort en fugge tidigare.
http://www.youtube.com/watch?v=3SAvK2l0brg

En moped förgasare är inte så mkt till hjälp att kolla på smile

Dra iväg ett mail till: info@cadillacclub.se
http://www.cadillacclub.se/starts.html

Han kan säkert rota fram någon sprängskis till dig och maila.
Har själv fått hjälp av dem när jag mekat med Cadillac dom
är trevliga och hjälpsamma.

Vh Wallis

Kan du andas kan du dö.
BBAD Utbildad hobbymekare
6 mars 2009 · 1 125 Inlägg

Diesel bad funkar kanon men skulle föredra att plocka isär den

har du kamera så kan du knäppa en massa kort som påminnelse på hur det ska sitta vid montering big_smile

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
6 mars 2009 · 3 404 Inlägg

_Wallis_ skrev:

TenZer skrev:
Plocka ned, rengör allt med carburator cleaner (diesel, 5-56 mf funkar också) och tryckluft så blir den som ny


Hittade denna, kan vara till viss hjälp om man aldrig rengjort en fugge tidigare.
http://www.youtube.com/watch?v=3SAvK2l0brg

En moped förgasare är inte så mkt till hjälp att kolla på smile

Dra iväg ett mail till: info@cadillacclub.se
http://www.cadillacclub.se/starts.html

Han kan säkert rota fram någon sprängskis till dig och maila.
Har själv fått hjälp av dem när jag mekat med Cadillac dom
är trevliga och hjälpsamma.

Vh Wallis

Det vet man aldrig, inte för den som gjort det tidigare nej. Men som jag tolkade det har ts aldrig skruvat ned och rengjort en fugge tidigare. Då kan det vara kul att veta på ett ungefär vad man har att förvänta sig när man öppnat upp den samt hur man ska göra wink

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
engolf
6 mars 2009 · 3 235 Inlägg

Så sant:)
Skruva motorer är inga problem som helst, men förgasare har det aldrig varit behov för tidigare.
Ska testa med dieselbad och tryckluft, hjälper inte det får jag väl demontera den.

Tack allihopa!

caromania Forummoderator
6 mars 2009 · 9 296 Inlägg

engolf skrev:
Så sant:)
Skruva motorer är inga problem som helst, men förgasare har det aldrig varit behov för tidigare.
Ska testa med dieselbad och tryckluft, hjälper inte det får jag väl demontera den.

Tack allihopa!

Om du skaffar en sprängskiss så är det sannolikt inga problem. Förgasare är enklare än vad folk tror när dte gäller skruva isär/sätta ihop. Oftast så är det olika gäcngor på olika munstycken så det helt enkelt bara passar på ett sätt.

OBS, jag har ingen som helst kunskap om din förgasare så det kan vara fel, men jag har skruvat isär ett tjugotal olika och då har det alltid varit så.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
K1NG3N
15 februari 2010 · 557 Inlägg

Har köpt mig en bättre beg. förgasare till Audin. Ska rengöra den och renovera. Vart hittar jag renoverings kit som inte kostar en förmögenhet?

Hoppas på svar.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
15 februari 2010 · 3 404 Inlägg

TeamNorrland skrev:
Har köpt mig en bättre beg. förgasare till Audin. Ska rengöra den och renovera. Vart hittar jag renoverings kit som inte kostar en förmögenhet?

Hoppas på svar.

Vad är det för förgasare? roll Men Mekonomen, Meca och Autoexperten borde iaf ha packningar, membran (ja det mesta) till din förgasare

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
v8rickard Gammelbilsnörd
15 februari 2010 · 450 Inlägg

TeamNorrland skrev:
Har köpt mig en bättre beg. förgasare till Audin. Ska rengöra den och renovera. Vart hittar jag renoverings kit som inte kostar en förmögenhet?

Hoppas på svar.

kolla ebay!, jag har köpt renoveringskit till solex 45 or till en bråkdel av svenska priser!

mopar300
15 februari 2010 ·

plocka isär din förgasare och märk allt du tar i sär..lägg den i ett diesebad,pensla lite runt där skiten sitter. blås föriktigt me tryckluft,en del skit går inte att få bort i en del mkt små kanaler..då får man ta till ultraljudstvätt........

pukan2
15 februari 2010 · 3 182 Inlägg

alla gånger som jag har gjort rent förgasare så har jag använt diesel och tryckluft. låt gärna förgasaren ligga i diesel ett par timmar. använde diskmaskinen här hämma ett par gånger med men tjejen vart asss förbannad när hon märkte vad man gjorde.

K1NG3N
15 februari 2010 · 557 Inlägg

Ska lägga min i en maskin som rengör på min förra praktikplats. Sen så ska jag beställa lite stuffs så nå blir det bra de hära smile

Moparboy440
16 februari 2010 · 4 682 Inlägg

Ultraljudstvätt is the shit wink.

mats757
16 februari 2010 · 912 Inlägg

Moparboy440 skrev:
Ultraljudstvätt is the shit wink.

Kan bara hålla med!

Mats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang