Bygga turbo på en volvo 6a.2.5 l

Tomingas
21 mars 2009 · 43 Inlägg

tänkte kolla om det var ngt spec man ska tänka på? och om ngn vet omm det är lätt att regga med 6a turbo i en 240 88a??

luft har man i däcken inte i hjulhusen
Volvo 240 (1988)
mrbuggy Entreprenör
21 mars 2009 · 1 784 Inlägg

Tomingas skrev:
tänkte kolla om det var ngt spec man ska tänka på? och om ngn vet omm det är lätt att regga med 6a turbo i en 240 88a??

Omöjlig att regga med...ombyggt fordon kanske...å så måste de va en katalysatormotor...

GolfIIIVr6
23 mars 2009 · 187 Inlägg

Läs sharkys FAQ

schnauz
26 mars 2009 · 1 758 Inlägg

Ska du köra rent motorbyte i en 88a är det en originalmotor med katalysator som gäller. Turbokonvertering är med andra ord inget alternativ. T6-motorn går bort eftersom den är för stark för karossen.
Smidigaste sättet borde vara att bygga om bilen så den kvalar in som ombyggt fordon, då kan du regga med en original T6 (förutsatt att karossen anses kraftig nog och att vikten tillåter effekten).

_mattsson_
26 mars 2009 · 140 Inlägg

Eftersom att en 240 håller för v8 motor så håller den nog för en T6-motor oxå.

Batta
26 mars 2009 · 1 353 Inlägg

_mattsson_ skrev:
Eftersom att en 240 håller för v8 motor så håller den nog för en T6-motor oxå.

finns V8or med effekt på 130 hk tongue

sk. Smog-motorer, kom typ 73-74 när det var oljekris i usa.

då tar dom en sån och stoppar i, får den reggad med V8, sen byter dom till annan V8 smile

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
26 mars 2009 · 5 042 Inlägg

om man nu skall köra med volvo 6an varför inte 3.0 liters direkt ??

C H E V R O L E T <3
pars Operatör
26 mars 2009 · 346 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
om man nu skall köra med volvo 6an varför inte 3.0 liters direkt ??

Är lite osäker på detta, men:

Man ska kunna använda turbo-kovarna och lite annat från t5an. Och grenrör från s80ns t6a.

Är som sagt inte helt 100 på det då jag inte testat själv.

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
camaro67 Meister
26 mars 2009 · 6 763 Inlägg

pars skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
om man nu skall köra med volvo 6an varför inte 3.0 liters direkt ??

Är lite osäker på detta, men:

Man ska kunna använda turbo-kovarna och lite annat från t5an. Och grenrör från s80ns t6a.

Är som sagt inte helt 100 på det då jag inte testat själv.

Då det är en vitmotor så passar stakar från 5:an till 6:an. Sen vet jag inte vilka kolvar som passar men det är möjligt att de funkar. T6 grenrör är väll kanske ingen höjdare då T6:an är en dubbelturbomaskin. Om man inte vill ha de förstås

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
schnauz
27 mars 2009 · 1 758 Inlägg

Grenrören från T6an passar rakt på de äldre sugsexorna. Likaså kan man stoppa i kolvar och stakar från t.ex. S60R/V70R.
Men som jag sa innan så måste det vara en originalmotor för att du ska kunna regga den i bilen (om bilen inte reggas som amatörbyggt fordon, eller är av årsmodell 1975 eller tidigare).
Alltså är det i så fall T6 som gäller - inte någon hemknåpad turbokonverterad historia.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang