Hur får jag ljudet från datorn till tv.n att fungera!?

lollo
2 april 2009 · 596 Inlägg

skulle behöva hjälp med att få ljudet från datorn till tv-n att fungera!
jag har köpt en sladd som man ska ha, på ena sidan är det en röd och en vit och på andra sidan en svart pigg! har testat alla utag på tv.n men det funkar inte ändå!

datorn ja har är ungefär 1½ år gammal och TV-n 2 veckor.
datorn är en packard bell och tv n en samsung LCD!!

köpte även en sån sladd för att få datorns bild till tvn och det funkar!

ringde support för packard bell men tyvärr inte så mycket hjälp där!!

så har ni tips på va det är för fel snälla ge mig dom!

mvh Annlouise

FireTraXX DFFL
2 april 2009 · 9 020 Inlägg

Har du sett till så att du ändrat ljudkällan till den ingången i TV:ns inställningar?
Eller du märkte bara att det inte gick och ringde packard bell direkt?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
lollo
2 april 2009 · 596 Inlägg

och vart ändrar man det då?? kändes som vi testa allt som gick men tydigen finns det väll mera saker man skulle gjort då?

låter ju så himla lätt när man köpte sladden,, bara att sätta i tv.n och sen i datorn och ändra till pc på Tv.n

Lindahl-
2 april 2009 · 151 Inlägg

jag hade ett jävla helvete med det också.. jag köpte en 3.5mm - 3.5 mm sladd så funkade det direkt! om du har utgång för detta är det till att rekommenderas! får inte glömma höja ljudet till fullt på datorn bara och dra ut antennsladden om du får massa brusljud (jordningsfel)

lollo
2 april 2009 · 596 Inlägg

en sån här har ja! http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1477112    det e la en sån man ska ha för det sa det på onoff!!

och ja sätter den svarta i hörlursutaget på datorn!!!

eriksson87
2 april 2009 · 590 Inlägg

Ska finnas någon utgång på TVn med 2st RCA utgångar, en röd och en vit. Dom ska in där.! smile

FireTraXX DFFL
2 april 2009 · 9 020 Inlägg

eriksson87 skrev:
Ska finnas någon utgång på TVn med 2st RCA utgångar, en röd och en vit. Dom ska in där.! smile

Utgångar är för utgående A/V.
Ingångar är för ingående...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
lollo
2 april 2009 · 596 Inlägg

bak på tvn finns en röd och vit utgång som det står audio PC och där har ja testat!
sen audio out har testat och av in audio och ingen av alla ställen ja skrivit nu funkar inte!

hur lägger man in ett kort.. får väll ta ett kort på baksidan så är det lättare för er att se kanske!!

Mortalis VW-nörd?
2 april 2009 · 4 332 Inlägg

lägg upp på nån sida, sen länkar du till bilden genom att skriva (utan mellanslagen) [ img] länkjäveln [/ img]

Det ska ju iaf vara så att den kabeln duger, du kopplar in den kabeln i den gröna kontakten i datorn, samma som du haft högtalarna i, line-in heter de väl också.
Sen kopplar du in röda+vita i de på tvn på baksidan (audio in), varför du nu skulle vilja använda tvns högtalare från datorn. Du har inte ett hemmabiosystem antar jag, går ju o koppla dit också då..

lollo
2 april 2009 · 596 Inlägg

vill ha det för att det e så klent ljud i datorn när man ska se film från datorn till tv.n så nej ja har inget hemmabiosystem.!
men verkar ju bara krångla och funkar ju inte hur man än gör så får la se på ett hemmabio system i framtiden!!

jag har ju sätt sladden röd + vit bak på tv.n och den andra delen i datorns hörlursingång men det funkar ju ändå inte!

har ju skrivt alla ställen ja testat, vart nått av dom rätt eller??

falloutboy
2 april 2009 · 1 723 Inlägg

det är inte så att kontakterna på teven är för att ta ljud UT från teven till en förstärkare, inte IN?

på min samsung lcd finns det en röd och vit kontakt. där står det "AUDIO OUT". om du ska ha in ljudet och bilden så ska du köra med en kabel med röd/vit/gul kontakt där röd/vit är ljud och gul är bild.

Isf köper du även en s-video kabel som du drar från datorn in till teven.

Senast redigerat av falloutboy (2 april 2009)

Sarge
2 april 2009 · 2 337 Inlägg

Kanske blir lite upprepning och skit men:
1. Sladden i datorn ska sitta i ljudutgången, grön eller svart 3.5 mm-kontakt (inte i ev. hörlursuttag på framsidan)
2. I TV:n ska sladdarna sitta i en AUDIO IN, fastställ att AUDIO PC verkligen är en ingång och inte en utgång genom att läsa i manualen
3. Tillse att eventuell ljudingång på TV:n är "öppen" genom att gå igenom menyerna i TV:n
4. Försök prova kabeln till någon annan pryl för att säkerställa att den inte är trasig

Skriv vad det är för modell av TV (förutom Samsung) så kanske vi kan hjälpa till lite mer också smile

falloutboy
2 april 2009 · 1 723 Inlägg

Sarge skrev:
2. I TV:n ska sladdarna sitta i en AUDIO IN, fastställ att AUDIO PC verkligen är en ingång och inte en utgång genom att läsa i manualen

men fungerar det verkligen att köra en ingång för video och en annan för ljud? måste de inte ligga på samma?

lättast hade ju varit att köra allt på kompositvideo, röd/vit/gul ingång.

Senast redigerat av falloutboy (2 april 2009)

Sarge
2 april 2009 · 2 337 Inlägg

falloutboy skrev:

Sarge skrev:
2. I TV:n ska sladdarna sitta i en AUDIO IN, fastställ att AUDIO PC verkligen är en ingång och inte en utgång genom att läsa i manualen

men fungerar det verkligen att köra en ingång för video och en annan för ljud? måste de inte ligga på samma?

lättast hade ju varit att köra allt på kompositvideo, röd/vit/gul ingång.

Det har du fan rätt i, jag är så van vid extern förstärkare att jag inte tänkte på det måste vara samma källa i TV:n. Frågan är ju då vilken videoingång som används från datorn till TV:n, om det är S-video eller en vanlig DVI. Det kan ju vara det som spökar, A/V-källorna matchar inte varandra. Isf går det ju enkelt att felsöka genom att kolla vilka kanaler som finns att välja (speciella kanaler då - AV, PC etc) och rota igenom alla dem och se om ljudet funkar på någon.

falloutboy
2 april 2009 · 1 723 Inlägg

om jag tar min samsung LCD och tittar på den, kör jag DVI så finns det särskild audio in för den. så det borde inte vara nåt problem att få bild och ljud, bara det kopplas rätt wink

lollo
2 april 2009 · 596 Inlägg

jag har en samsung LCD 32" och det enda som finns på denna datorn är hörlursingång och microfon eller ba det nu ska vara!!

ger upp på detta är väll helt enkelt meningen att ja inte ska se film från datorn till tv-n!!

och datorn är en packard bell easynote mz35-v-091 !!

Beetle V4
2 april 2009 · 218 Inlägg

Lättast är nog om du tar en bild på baksidan av tvn. Du måste sätta ljudsladden på samma ställe där bilden går in för att det ska fungera när du väljer PC kanalen, brukar vara inringat med vitt det som hör ihop.

Måste ha hela produktnamnet på tvn för att kunna identifiera den och fixa en manual, räcker inte med Samsung 32" LCD då det finns ett par olika.

Senast redigerat av Beetle (2 april 2009)

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage
Sarge
2 april 2009 · 2 337 Inlägg

lollo skrev:
jag har en samsung LCD 32" och det enda som finns på denna datorn är hörlursingång och microfon eller ba det nu ska vara!!

ger upp på detta är väll helt enkelt meningen att ja inte ska se film från datorn till tv-n!!

och datorn är en packard bell easynote mz35-v-091 !!

Aha, det var en bärbar dator, då är det helt rätt att den ska sitta i hörlursuttaget smile

lollo
2 april 2009 · 596 Inlägg

tog ett kort men den e ju gör suddigt men kan ni se nått på bilden så e det ju bra!!

http://img.photobucket.com/albums/v377/peterprobe/DSCI2389.jpg

som sagt ja det är ingen bra bild!!

Sarge
2 april 2009 · 2 337 Inlägg

Min bedömning är att ljudkablarna ska sitta i ingångarna till höger om VGA-kontakten (den blå som du får bilden från datorn i).

Edit: Fan om det inte skulle kunna funka med en vanlig 3.5-3.5 mm sladd och dra den till ingången till vänster om VGA:n. Någon?

Senast redigerat av Sarge (2 april 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang