Ladda ett bilbatteri... Hjälp? :)

timebandit
11 mars 2009 · 205 Inlägg

Nu har jag äntligen fått hem min nya batteriladdare (CTEK Multi 7000).
Tänkte att jag skulle prova ladda batteriet Lördag/Söndag och se hur batteriet mår.
Då jag har stor respekt med allt som har med el att göra så är jag lite tveksam hur jag skall göra. Tycker det är jobbigt bara när det gnistrar när man lägger på batteripolskorna på batteriet smile

Det är ett Volvo orginal 12V 55Ah batteri. Har för mig det finns 6st pluggar som man kan öppna. Har det någon betydelse vid laddning?
Innan jag börjar ladda så bör man alltid ta ut batteriet från bilen oavsett om laddaren har gnistskydd och skapar minimalt med gasbildning?
Har för mig att man INTE skall fylla på batterivatten om det behövs före laddning utan efter?
Nått jag bör tänka på att inte missa eller dyligt?

Bara å plugga in laddaren å ladda?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
P_H Elektriker
11 mars 2009 · 109 Inlägg

Behöver du fylla på vatten ska du göra det INNAN du börjar ladda.

NissanMotorsport
11 mars 2009 ·

skruva bort/lös alla pluggar som sitter i ja, sen är de väl de bästa att ta ur batteriet, har ingen erfarenhet av detta, men det låter logiskt iaf.. har min sommarbil står på laddning just nu, inte laddat på flera veckor, men batteriet har jag sitter i bilen och har bara skruvat bort pluggarna..

Senast redigerat av HaveUSeenMyS14 (11 mars 2009)

Drönirettab
11 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Med de där laddarna så behöver man inte skruva ur korkarna på batteriet, det är när man har en "icke spänningsreglerad" laddare som man bör skruva ur dem. C-TEK MXS7000 ger antingen 14,4 eller 14,7 V laddspänning, då kan korkarna sitta kvar.

Det brukar stå i anvisningar att man ska fylla vatten efter att batteriet har laddats, den enda orsaken till det påståendet är att batteriet kan bli onödigt "grisigt" vid laddning eftersom syran normalt sett bubblar när batteriet uppnår fulladdning och då blir det blött (av syran) ovanpå batteriet.

Om man följer den rekommendationen, då ska man vara uppmärksam på hur mycket syra det är i cellerna innan man sätter igång laddningen. Ifall syranivån ligger precis i kant med eller lite under cellplattornas överkant, då ska man fylla på vatten tills nivån går över plattorna. Sedan slår man igång laddaren.

Jag fyllar dock alltid på vatten innan laddningen, jag tycker inte att det gör så mycket att batteriet blir blött eftersom det ändå bör torkas av från övrig smuts.

Det står väl i vissa bilars instruktionsböcker att man ska ta ur batteriet innan det laddas för att undvika att gnistor ska ställa till med otrevligheter, jag tror dock inte att det är någon speciell risk med en modern laddare eftersom den inte brukar ge ut någon laddspänning om den inte känner av en "motspänning" från batteriet. Vill man ändå plocka ur batteriet så är det väl upp till var och en att göra så. smile

timebandit
11 mars 2009 · 205 Inlägg

Man tackar för utförlig information. Har "nog" bara en fråga till... Skadar man batteriet eller riskerar knallgas eller annat om man laddar ett batteri som har för lite vatten, dvs om vattnet/syran ligger i kant med plattorna eller under?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Drönirettab
11 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Man riskerar inte någon extra knallgas, däremot mår batteriet inte alls bra av att syranivån hamnar under cellplattornas överkant. Plattorna oxiderar eftersom de får kontakt med luften (syret) och får mer eller mindre permanenta skador, man kan säga att den del av cellplattan som sticker upp ovanför syran "dör".

Kapaciteten blir också mindre eftersom delar av cellerna är förstörda. Om det händer flera gånger eller att syranivån ligger mycket under plattorna, då kommer batteriet mest troligt att pajja ganska snart.

timebandit
18 mars 2009 · 205 Inlägg

Har ännu lite hunnit ladda batteriet pga så mycket att göra med bröllopsplanerna. Men jag skruvade av några av pluggarna på batteriet idag och blev lite fundersam. Pluggen är ca 30-40mm  lång/djup.
Det var syra/vatten ända upp till pluggens början typ. Man ser inga plattor eller dyligt i batteriet.
Skall det verkligen vara så mycket vatten/syra i batteriet?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Startmotorpunktse Följ strömmen..
18 mars 2009 · 233 Inlägg

Normalt inte nej, brukar vara en centimeter ovanför blyplattorna.

timebandit
18 mars 2009 · 205 Inlägg

Startmotorpunktse skrev:
Normalt inte nej, brukar vara en centimeter ovanför blyplattorna.

Har inte dykt ner i så många batterier men hur långt ner/upp sitter blyplattorna? Försökt googla å hitta genomskärningsbilder osv men hittar inte mycket...

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Startmotorpunktse Följ strömmen..
18 mars 2009 · 233 Inlägg

Normalt i ett kalcium-kalcium batteri är plattorna 3cm under kärlkanten.

Darkie dARKiE
18 mars 2009 · 5 031 Inlägg

Kan väl tilläga då jag läste att du var rädd för gnistor.

Sätt alltid på kabel klämmorna på batteriet innan du sätter i kontakten till Laddaren i väggen.. Då är det mindre riskt för gnisbildning ialf..

mvh skog

Senast redigerat av Darkie (18 mars 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
timebandit
4 april 2009 · 205 Inlägg

Nu ÄNTLIGEN har jag tagit tag i detta... Tog ut batteriet ur bilen och den har hållt +12.5V till +12.5V sedan jag senast körde bilen för 3 timmar sedan. Satte det på laddning ändå. Redan efter 1 minut gick laddaren  direkt till Steg 3, dvs:
Absorption
Färdigladdning, polspänningen bibehålls på inställd nivå. Under denna fas minskar strömmen successivt. Om den maximala tiden för Absorption överskrids så övergår laddaren automatiskt till analys.

Detta får mig att tro att batteriet mår bra iaf. Då måste något tjuvdra rätt mycket spänning eftersom batteriet bara har +12.2V dagen efter körning.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Drönirettab
4 april 2009 · 21 761 Inlägg

Även fast du har väntat i 3 timmar så är det inte säkert att batteriet har hunnit ner till sitt viloläge, jag brukar rekommendera minst 8 timmar eller mer för att få en helt rättvisande mätning. smile

För att kolla ifall någonting drar tjuvström så kan du ställa multimetern i läge för strömmätning och koppla in den mellan pluspolen och plusbatterikabeln, välj tex 10 A eller 20 A mätområde (beroende på vilket område som multimetern har).

timebandit
4 april 2009 · 205 Inlägg

Då låter jag den ladda klart tills imorgon och låter batteriet vila tills kvällen.

Kan plusbatterikabeln sitta på batteriet och ändå mäta mellen polen och kabeln? Du vet inte ungefär vad en gammal Volvo V70 kan ha för gräns på vad som är acceptabelt för tjuvströmmar?

Edit:
Googlade lite och man tar bara loss pluskabeln från polen och mäter däremellan vad jag förstår det som smile

Senast redigerat av timebandit (4 april 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Drönirettab
4 april 2009 · 21 761 Inlägg

timebandit skrev:
Du vet inte ungefär vad en gammal Volvo V70 kan ha för gräns på vad som är acceptabelt för tjuvströmmar?

Nej, vet tyvärr inte det. Kan dock tänka mig att det inte ska dra mer än kanske 50 mA, fast det beror ju på vilken utrustning bilen har.

timebandit skrev:
Googlade lite och man tar bara loss pluskabeln från polen och mäter däremellan vad jag förstår det som smile

Japp, stämmer bra det. smile

timebandit
5 april 2009 · 205 Inlägg

Okey, det låter som väldigt lite ström. Skall verkligen ta och kontrollera det dära när jag skall sätta i batteriet.
Nu när laddningen var klar så håller batteriet +12.75V iaf, och så högt har det aldrig vart i min ägo på 3år.
Skall bli kul å se om laddningen håller sig efter ett antal timmar.

Från 11.00 till 14.00 då jag fick monterat batteriet så sjönk spänningen till +12.45 till +12.5V, detta på 3 timmar. Borde väl inte sjunka så fort? Batteriet var monterat MAX 20minuter efter mätningen.

Senast redigerat av timebandit (5 april 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Drönirettab
5 april 2009 · 21 761 Inlägg

Om spänningen på batteriet var 12,75 V när det hade fått stått orört i minst 8 timmar eller mer, då låter det helt klart som att någonting drar tjuvström med tanke på att spänningen sjönk till 12,5 V efter att det bara hade varit monterat i 3 timmar. smile

timebandit
5 april 2009 · 205 Inlägg

Köpte en ny multimeter... Mätte strömmen som skrivet ovan mellan polen och kabelskon och fick fram 0.02A, allstå ca 20mA och så diffar det runt 2% men blir ändå godkänt så det är nog inga tjuvströmmar å tala om.
Var ute å åkte lite innan och när jag parkerade bilen 16.00 visade den +12.56V. Skall låta bilen stå och mäta igen sent ikväll och imorgon bitti.
Om spänningen sjunker till +12.15 - +12.25V så är batteriet inte så färskt som man önskar?
Bilen står i varmgarage med minst +5 grader.
Men batteriet tog emot laddning med laddaren iaf...

Senast redigerat av timebandit (5 april 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
astra2
5 april 2009 · 143 Inlägg

Hej!     Viloströmmen är ju normal. Mät nu spänningen över batteriet med motorn i tomgång. Ska vara 14 volt eller lite drygt detta. Sen vet du om generatorn laddar. Man måste vänta ca 4-6 timmar innan man mäter vilospänningen över batteriet om det nyss har laddats (antingen av generatorn eller extern laddare). Om batteriet är bra, brukar vilospäningen ligga på 12,6 - 12,7 volt. Ett urladdat batteri ligger kring 12 volt.

timebandit
5 april 2009 · 205 Inlägg

astra2 skrev:
Hej!     Viloströmmen är ju normal. Mät nu spänningen över batteriet med motorn i tomgång. Ska vara 14 volt eller lite drygt detta. Sen vet du om generatorn laddar. Man måste vänta ca 4-6 timmar innan man mäter vilospänningen över batteriet om det nyss har laddats (antingen av generatorn eller extern laddare). Om batteriet är bra, brukar vilospäningen ligga på 12,6 - 12,7 volt. Ett urladdat batteri ligger kring 12 volt.

Generatorn laddar ca +14.05V men till batteriet kommer det "bara" ca +13.7V.
Skall till en bilelfirma imorgon så dem får hjälpa mig byta ut lite kabelskor osv, för mina nya polkabelskor går inte att få på utan att förlänga befintligt kablage först sad Vill ha detta gjort på ett riktigt sätt.

När jag mätte för 2 veckor sedan så låg vilospänningen på +12.15V. Detta mättes på morgonen innan jag skulle till jobbet. Då hade bilen stått i ca 11 timmar.
Så om viloströmmen är normal så är det batteriet som drar ut sig själv pga någon dålig cell/celler?

Bilen har stått nu sedan 16.00 och vid 21.00 (vilat i 5 timmar) kommer jag mäta igen samt imorgonbitti vid 06.00 (vilat i 14 timmar). Och batteriet har laddats fullt igår tills idag så om batteriet ligger under +12.4V imorgon så är batteriet slitet?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang