Vart tar vattnet vägen? bmw 328i---HJÄLP

shoo
8 april 2009 · 13 Inlägg

hej har en bmw 328i 98 som vattnet försviner ur i fylde på innan vintern men efter några mil så vart det typ tomt var ca 2-4cm på båtten kan lägga till att vattnet försviner även när den stått ett tag.. vad kan det bero på ?? har haft bilen sen 2006 servat den väl och så.. 


Tack på förhand..

Darkie dARKiE
8 april 2009 · 5 031 Inlägg

Kollat efter läckage ?

Ganska vanligt att luftningsskruven på kylaren lossnar ett par varv (plastskruv) och då rinner det vatten ut, inte stora mängder men tillräckligt. Skruven sitter på högersida i nederkant på kylaren. Kolla ifall den är fast först ialf.. : )

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
shoo
8 april 2009 · 13 Inlägg

Darkie skrev:
Kollat efter läckage ?

Ganska vanligt att luftningsskruven på kylaren lossnar ett par varv (plastskruv) och då rinner det vatten ut, inte stora mängder men tillräckligt. Skruven sitter på högersida i nederkant på kylaren. Kolla ifall den är fast först ialf.. : )

okej det ska jag kolla upp.skulle vara bra om det var den faktiskt låter inte så dyrt... har kollat efter läckage hittar inge det är helt rent runt toppen. inge vatten i oljan..och att tilllägga så blir det ingen pöl under bilen när den står stilla?

Senast redigerat av shoo (8 april 2009)

Darkie dARKiE
8 april 2009 · 5 031 Inlägg

shoo skrev:

Darkie skrev:
Kollat efter läckage ?

Ganska vanligt att luftningsskruven på kylaren lossnar ett par varv (plastskruv) och då rinner det vatten ut, inte stora mängder men tillräckligt. Skruven sitter på högersida i nederkant på kylaren. Kolla ifall den är fast först ialf.. : )

okej det ska jag kolla upp.skulle vara bra om det var den faktiskt låter inte så dyrt... har kollat efter läckage hittar inge det är helt rent runt toppen. inge vatten i oljan

Okey,

Men kolla upp det först.
Hade nämligen samma fel på min.

Märkte det dock när tempen började gå uppåt att vattnet försvann.
Såg att det sipprade lite vatten vid skruven och spände till den igen och hällde på nytt vatten och nu har den rullat ett halvår utan probbs.

hoppas du har samma tur!

mvh skog

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
shoo
8 april 2009 · 13 Inlägg

Darkie skrev:

shoo skrev:

Darkie skrev:
Kollat efter läckage ?

Ganska vanligt att luftningsskruven på kylaren lossnar ett par varv (plastskruv) och då rinner det vatten ut, inte stora mängder men tillräckligt. Skruven sitter på högersida i nederkant på kylaren. Kolla ifall den är fast först ialf.. : )

okej det ska jag kolla upp.skulle vara bra om det var den faktiskt låter inte så dyrt... har kollat efter läckage hittar inge det är helt rent runt toppen. inge vatten i oljan

Okey,

Men kolla upp det först.
Hade nämligen samma fel på min.

Märkte det dock när tempen började gå uppåt att vattnet försvann.
Såg att det sipprade lite vatten vid skruven och spände till den igen och hällde på nytt vatten och nu har den rullat ett halvår utan probbs.

hoppas du har samma tur!

mvh skog

jo ska kolla det...min temp ligger normalt går inte upp i temp eller nå sånt..

Etingelholm
8 april 2009 · 979 Inlägg

På min Sierra så håller jag just nu på att riva toppen:( Mitt vatten försvann hela tiden. Topppackningen hade gått så avgaserna gick in i kylarvattnet så vattnet dunstade bort, endå gick inte motorn upp i temperatur så vidare jag inte körde som en dåre dvs. Lukta i kylarbehållaren. Kör med rent vatten, ingen glykol i. Kör lite å sedan lukta i vatten behålalren. De brukar lukta lite bensin. Mvh

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
shoo
8 april 2009 · 13 Inlägg

AnderssonE30 skrev:
På min Sierra så håller jag just nu på att riva toppen:( Mitt vatten försvann hela tiden. Topppackningen hade gått så avgaserna gick in i kylarvattnet så vattnet dunstade bort, endå gick inte motorn upp i temperatur så vidare jag inte körde som en dåre dvs. Lukta i kylarbehållaren. Kör med rent vatten, ingen glykol i. Kör lite å sedan lukta i vatten behålalren. De brukar lukta lite bensin. Mvh

det liktar inge bensin ur kylarbehållaren.. ska prova med rent vatten

Etingelholm
8 april 2009 · 979 Inlägg

shoo skrev:

AnderssonE30 skrev:
På min Sierra så håller jag just nu på att riva toppen:( Mitt vatten försvann hela tiden. Topppackningen hade gått så avgaserna gick in i kylarvattnet så vattnet dunstade bort, endå gick inte motorn upp i temperatur så vidare jag inte körde som en dåre dvs. Lukta i kylarbehållaren. Kör med rent vatten, ingen glykol i. Kör lite å sedan lukta i vatten behålalren. De brukar lukta lite bensin. Mvh

det liktar inge bensin ur kylarbehållaren.. ska prova med rent vatten

ja gör det, jag kände ingenting först. Sen tömde jag på glykol & då kände man bensinnen. Mvh

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
WiiWer VAG Tekniker
8 april 2009 · 101 Inlägg

Når vatten tempen upp i rätt arbetstemperatur eller kokar den över?
Känns lite som du har en läcka någonstans iallafall. Kollat så du inte har hål i kylaren eller någon slang?
Och kolla gärna innanför ojlelocket. Stoppa ner ett finger och känn runt hålet och kolla så du inte har en gul brun gegga där. För annars har du en läcka i troligtvis topppackningen.

//WiiWer


Edit: var lite sen där. =P Men det låter som luftnings skruven sitter otätt. Detta bidrar gärna till att vattnet försvinner.

Senast redigerat av WiiWer (8 april 2009)

shoo
8 april 2009 · 13 Inlägg

WiiWer skrev:
Når vatten tempen upp i rätt arbetstemperatur eller kokar den över?
Känns lite som du har en läcka någonstans iallafall. Kollat så du inte har hål i kylaren eller någon slang?
Och kolla gärna innanför ojlelocket. Stoppa ner ett finger och känn runt hålet och kolla så du inte har en gul brun gegga där. För annars har du en läcka i troligtvis topppackningen.

//WiiWer


Edit: var lite sen där. =P Men det låter som luftnings skruven sitter otätt. Detta bidrar gärna till att vattnet försvinner.

bilen kokar inte över tembraturen ligger normalt.men om bilen skulle läcka från luftskruven så borde det ju vara en pöl under bilen det är det inte...ska kolla om de e någon gegga..

WiiWer VAG Tekniker
8 april 2009 · 101 Inlägg

shoo skrev:

WiiWer skrev:
Når vatten tempen upp i rätt arbetstemperatur eller kokar den över?
Känns lite som du har en läcka någonstans iallafall. Kollat så du inte har hål i kylaren eller någon slang?
Och kolla gärna innanför ojlelocket. Stoppa ner ett finger och känn runt hålet och kolla så du inte har en gul brun gegga där. För annars har du en läcka i troligtvis topppackningen.

//WiiWer


Edit: var lite sen där. =P Men det låter som luftnings skruven sitter otätt. Detta bidrar gärna till att vattnet försvinner.

bilen kokar inte över tembraturen ligger normalt.men om bilen skulle läcka från luftskruven så borde det ju vara en pöl under bilen det är det inte...ska kolla om de e någon gegga..

Även om skruven sitter löst så kommer det inte bli någon vattenpöl under. Vattnet kommer antagligen vara så varmt då att det bara blir ånga av det. Men skulle nog tippa på skruven iallafall.

//WiiWer

shoo
8 april 2009 · 13 Inlägg

WiiWer skrev:

shoo skrev:

WiiWer skrev:
Når vatten tempen upp i rätt arbetstemperatur eller kokar den över?
Känns lite som du har en läcka någonstans iallafall. Kollat så du inte har hål i kylaren eller någon slang?
Och kolla gärna innanför ojlelocket. Stoppa ner ett finger och känn runt hålet och kolla så du inte har en gul brun gegga där. För annars har du en läcka i troligtvis topppackningen.

//WiiWer


Edit: var lite sen där. =P Men det låter som luftnings skruven sitter otätt. Detta bidrar gärna till att vattnet försvinner.

bilen kokar inte över tembraturen ligger normalt.men om bilen skulle läcka från luftskruven så borde det ju vara en pöl under bilen det är det inte...ska kolla om de e någon gegga..

Även om skruven sitter löst så kommer det inte bli någon vattenpöl under. Vattnet kommer antagligen vara så varmt då att det bara blir ånga av det. Men skulle nog tippa på skruven iallafall.

//WiiWer

okej tack då ska ja kolla upp skruven det första ja gör..men det försvinner ju vatten när den står med då borde det ju bli en pöl under bilen.

Senast redigerat av shoo (8 april 2009)

shoo
8 april 2009 · 13 Inlägg

någon mer som kan veta nå??

shoo
10 april 2009 · 13 Inlägg

Nu har jag varit och kollat på bilen.. skruven på kylaren är tät och ingen gegga under locket....
men har en fråga startade upp bilen sen efter ett tag tog jag upp oljestickan och då sörplade det till vad kan det bero på.. ska ta kompprov om någon dag.. är det så illa så det är topppackningen?

shoo
10 april 2009 · 13 Inlägg

Någon som kan veta något??

gamlingen
10 april 2009 · 5 198 Inlägg

Va ? vaddå trådlyft...
tråd startad 2009-04-08 16:41:35  inge trådlyft direkt

shoo
10 april 2009 · 13 Inlägg

gamlingen skrev:
Va ? vaddå trådlyft...
tråd startad 2009-04-08 16:41:35  inge trådlyft direkt

vad snackar du om

Rille_Pille Tyskstuk
10 april 2009 · 466 Inlägg

shoo skrev:

gamlingen skrev:
Va ? vaddå trådlyft...
tråd startad 2009-04-08 16:41:35  inge trådlyft direkt

vad snackar du om

Det var jag som råkade skriva i fel tråd, och raderade mid inlägg men "gamlingens" inlägg ligger kvar.

shoo
10 april 2009 · 13 Inlägg

Rille_Pille skrev:

shoo skrev:

gamlingen skrev:
Va ? vaddå trådlyft...
tråd startad 2009-04-08 16:41:35  inge trådlyft direkt

vad snackar du om

Det var jag som råkade skriva i fel tråd, och raderade mid inlägg men "gamlingens" inlägg ligger kvar.

OKEJ

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang