Byta airbag-ratt?

Parkour
3 juli 2006 · 59 Inlägg

Hallå !

Hur går det egentligen till om man vill byta ratt i en bil med Airbagg. Besiktning,hur gör man egentligen osv.

//Pk

Mäki Långsam Perfektionist
4 juli 2006 · 4 800 Inlägg

det finns stylingrattar med airbag smile det är bara å leta wink

Edit: Eftermarknads rattar  haha

Senast redigerat av Mäki (4 juli 2006)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Catling Old School Ford
4 juli 2006 · 600 Inlägg

ta inte bort airbagen fan tänk på vad som händer om du krockar

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "ELD" (1981)
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Founder
4 juli 2006 · 1 414 Inlägg

Var jäkligt noga med att du är grymt säker på det du gör när du plockar bort airbagen, det har hänt mer än en människa att den smällt på grund av statisk elektricitet eller felhantering. Lägger man dessutom airbagen på fel sätt kan den bli en dödlig projektil om den smäller.

Dessutom om du plockar bort airbag på en bil lär bilen få en hel del felkoder och du kommer att få en varningslampa som lyser i instrumenteringen. Det går på vissa bilar att kvittera men långt ifrån alla...

Dessutom bör du vara medveten om att många försäkringsbolag inte längre ger dig någon ersättning om du krockar med en bil som du tagit bort airbagen på... På nyare bilar än 2000 får man dessutom inte plocka bort säkerhetsdetaljer eftersom bilen är helbilsgodkänd.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
SAAB_4ever
4 juli 2006 · 767 Inlägg

TA INTE BORT DEN!! Dit liv e väl viktigare än en annan ratt??!!!

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Parkour
5 juli 2006 · 59 Inlägg

Sant det ni skriver. Men finns det nu som du sa stylingrattar med airbag så. Polare ska köpa S40 T4 precis och även den har bytt ratt så förstår inte riktigt =/.

//Pk

JimBoOo
5 juli 2006 · 73 Inlägg

Hade med velat ha annan ratt med airbag så säg till om du hittar big_smile

kimpy
24 november 2007 · 17 Inlägg

jag hade min på lagning för ett tag sedan o då när dom hade bilen där så frågade jag om han inte kunde ta bort airbagen i ratten så jag kunde byta ratt men då sa han att allt o all säkerhet slutar o fungera då!!!
vet inte om han skoja med det låter ju inte roligt

81an
24 november 2007 · 566 Inlägg

kimpy skrev:
jag hade min på lagning för ett tag sedan o då när dom hade bilen där så frågade jag om han inte kunde ta bort airbagen i ratten så jag kunde byta ratt men då sa han att allt o all säkerhet slutar o fungera då!!!
vet inte om han skoja med det låter ju inte roligt

bara fram me avbitarn å klippa å ducka..funka i 940 iaf big_smile

evilaudio
24 november 2007 · 16 195 Inlägg

vi tog bort alla airbags i P3 bmwn när vi byggde den..*S*  bilar e inte byggda för att krockas me.. ska man krocka så köper man en  stridsvagn..tongue

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
sopfia
26 februari 2009 · 2 Inlägg

de går ju å sätta i ett motstånd så slipper man att airbags-lampan lyser..sen i dagens läge så bryr dom på besiktningen sig inte airbagen funkar eller ej

men om man ska sälja bilen efter man plockat ur airbagen så ska man va  noga me att köparen är med på de,ska ju hellst ha de skriftligt, annars kan de bli jävla massa strul om nått skulle hända..

å krockar man så krockar man ju, man kan ju dö med eller utan airbag i vilket fall så

Hilmer
26 februari 2009 · 1 776 Inlägg

Man ska inte manipulera säkerhetsdetaljer, det kanske känns som en god idé för stunden, men ni lär ångra er djupt den gången ni hade behövt utrustningen.

professor_nord
26 februari 2009 · 178 Inlägg

låt ratten sitta livet är svårt ersätta
tänk om du lånar ut bilen å de händer nå

four rings to rule them all
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
26 februari 2009 · 3 404 Inlägg

Vad är det för bil? Det borde gå att sätta dit en nyare/snyggare originalratt. Hade det inte varit airbag i min ratt så skulle den rykt illa kvikt. Den sitter där av en anledning, att rädda ditt liv om någonting skulle hända.

Misstänker att du gillar att gasa på lite emellanåt, det är lätt att det sker en olycka när marginalerna är små. Då är du nog glad att allting funkar som tänkt

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Nille_Bonnmeck
27 februari 2013 · 27 Inlägg

Kan säga att det finns ratt-nav som är till för airbag bilar. Det ända är att det är det med elen.

Founder skrev:
Var jäkligt noga med att du är grymt säker på det du gör när du plockar bort airbagen, det har hänt mer än en människa att den smällt på grund av statisk elektricitet eller felhantering. Lägger man dessutom airbagen på fel sätt kan den bli en dödlig projektil om den smäller.

Dessutom om du plockar bort airbag på en bil lär bilen få en hel del felkoder och du kommer att få en varningslampa som lyser i instrumenteringen. Det går på vissa bilar att kvittera men långt ifrån alla...

Dessutom bör du vara medveten om att många försäkringsbolag inte längre ger dig någon ersättning om du krockar med en bil som du tagit bort airbagen på... På nyare bilar än 2000 får man dessutom inte plocka bort säkerhetsdetaljer eftersom bilen är helbilsgodkänd.

mb_pucken
27 februari 2013 · 5 083 Inlägg

har sett någon stans att det finns dom som bygger om orginalrattar och gör dom efter dina önskemål med tex andra material och tumgrepp med mera smile kolla med någon sadelmakare eller liknande smile då får du både skön ratt och ballong om olyckan skulle vara framme smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang