Hur fungerar en progressiv bränsletrycksregulator?

Ibanezman Skåning
24 augusti 2006 · 739 Inlägg

Ja, som rubriken, hur fungerar den och vad har den för egenskaper?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Lada Tuning Lada-missbrukare
24 augusti 2006 · 566 Inlägg

En progressiv btr e så att den e justerbar för önskat grundtryck... å sen finns en anslutning för laddtrycket till den... att den e progressiv betyder att den höjer bränsletrycket dubbelt i jämförelse med laddtrycket... alltså om laddtrycket e 0,5 bar så höjs bränsletrycket med 1 bar...

Rätta om ja har fel!!

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
jonTe
24 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

Den höjjer inte trycket linjärt som en vanlig BTR utan "stegrar sig".

Tar vi en vanlig 3bars har man:
0-bar i insug  = 3bars bränsletryck
0.5bar i insug = 3.5bars bränsletryck
1bar i insug    = 4 bars bränsletryck

..dvs linjärt.

En progressiv kan tex ge:
0-bar i insug  = 3bars bränsletryck
0.5bar i insug = 3,8bars bränsletryck
1bar i insug    = 5 bars bränsletryck

Påhittade värden

..dvs inte linjärt.

Det är bättre att se till att ha tillräckligt stora spridare och rätt programvara istället för att "fuska" med en progressiv.

MVH Jonas
..............
Sharky
24 augusti 2006 · 10 287 Inlägg

Nja, öhh, huum. I princip rätt.

Skall vi ta det från grunden.

En spridares flöde beror på skillanden mellan inkommande och utgående tryck. Högre tryck = mera sopp, lägre tryck =mindre soppa. Dvs skillnaden mellan  bränsletrycket (Pb) och trycket i insuget (Pi). För att hålla spridarnas flöde konstant när trycket i insuget går upp och ner, så måste man reglera bränsletrycket ( hålla skillnaden P = Pb - Pi = konstant). Detta gör man genom att sätta en regulator på retursidan av fuelrailen och styra denna regulator via en vakuumslang kopplad till insuget så att den reglerar efter insuget tryck (undertryck).

En sådan regulator kallas för en linjär bränsletrycksregulator.

Sedan finns det vissa regulatorer som har en "utväxling" som multiplicerar skillnaden mellan atmosfärstryck och insugets tryck(undertryck) med en faktor som är större än 1.

Praktiskt:

En linjär regulator som är stämplad 3 bar håller alltid 3 bars soppatrycksskillnad mellan soppatrycket och trycket i insuget.

En progressiv regulator stämplad 3 bar håller 3 bar när insuget har samma tryck som omgivande atmosfär. Men när trycket i insuget ökar - så ökar en sådan regulator trycket mera än vad trycket i insuget ökar. Det är detta som kallas progressivt. Denna progressivitetsfaktor kan vara vad som helst från måhända 1.2 till 1.5.

Om den är 1.5 , så kommer man att vid 1 bars laddtryck skapa 3 x 1.5 = 4.5 bars tryck över spridarna.

Denna progressivitet brukar gälla även för undertryck, dvs att när man har vakuum i insuget när man ligger på låga gaspådrag så får man mindre sopptryck (=snålare blandning) än med en linjär regulator.

Överkurs:

Progressivitetsfaktorn är helt enkelt lutningen, derivatan, K = dY/dX , på bränsletryckskurvan hos en bränsletrycksregulator som funktion av atmosfäriskt (över)tryck.

/Göran




Lada Tuning skrev:
En progressiv btr e så att den e justerbar för önskat grundtryck... å sen finns en anslutning för laddtrycket till den... att den e progressiv betyder att den höjer bränsletrycket dubbelt i jämförelse med laddtrycket... alltså om laddtrycket e 0,5 bar så höjs bränsletrycket med 1 bar...

Rätta om ja har fel!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Lada Tuning Lada-missbrukare
24 augusti 2006 · 566 Inlägg

Sharky skrev:
Nja, öhh, huum. I princip rätt.

Skall vi ta det från grunden.

En spridares flöde beror på skillanden mellan inkommande och utgående tryck. Högre tryck = mera sopp, lägre tryck =mindre soppa. Dvs skillnaden mellan  bränsletrycket (Pb) och trycket i insuget (Pi). För att hålla spridarnas flöde konstant när trycket i insuget går upp och ner, så måste man reglera bränsletrycket ( hålla skillnaden P = Pb - Pi = konstant). Detta gör man genom att sätta en regulator på retursidan av fuelrailen och styra denna regulator via en vakuumslang kopplad till insuget så att den reglerar efter insuget tryck (undertryck).

En sådan regulator kallas för en linjär bränsletrycksregulator.

Sedan finns det vissa regulatorer som har en "utväxling" som multiplicerar skillnaden mellan atmosfärstryck och insugets tryck(undertryck) med en faktor som är större än 1.

Praktiskt:

En linjär regulator som är stämplad 3 bar håller alltid 3 bars soppatrycksskillnad mellan soppatrycket och trycket i insuget.

En progressiv regulator stämplad 3 bar håller 3 bar när insuget har samma tryck som omgivande atmosfär. Men när trycket i insuget ökar - så ökar en sådan regulator trycket mera än vad trycket i insuget ökar. Det är detta som kallas progressivt. Denna progressivitetsfaktor kan vara vad som helst från måhända 1.2 till 1.5.

Om den är 1.5 , så kommer man att vid 1 bars laddtryck skapa 3 x 1.5 = 4.5 bars tryck över spridarna.

Denna progressivitet brukar gälla även för undertryck, dvs att när man har vakuum i insuget när man ligger på låga gaspådrag så får man mindre sopptryck (=snålare blandning) än med en linjär regulator.

Överkurs:

Progressivitetsfaktorn är helt enkelt lutningen, derivatan, K = dY/dX , på bränsletryckskurvan hos en bränsletrycksregulator som funktion av atmosfäriskt (över)tryck.

/Göran




Lada Tuning skrev:
En progressiv btr e så att den e justerbar för önskat grundtryck... å sen finns en anslutning för laddtrycket till den... att den e progressiv betyder att den höjer bränsletrycket dubbelt i jämförelse med laddtrycket... alltså om laddtrycket e 0,5 bar så höjs bränsletrycket med 1 bar...

Rätta om ja har fel!!

Bra! tack för rättelsen!! smile

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Versting Besserwisser?
21 april 2009 · 160 Inlägg

Tjo!

Vet om att det är en gammal tråd men jag har en fundering!

Vad händer om jag höjer trycket med en 1:1 btr på en icke turbo bil?
Mer hästar? Bättre gaspådrag? Bättre accs?

OCH

Vad händer om jag höjer trycket med en 1:1 btr på en turbo bil?
Mer hästar? Bättre gaspådrag? Bättre accs?

EDIT:
Måste man höja bränsletrycket om man mot all förmodan skulle använda en
"pysventil" för att få upp ladden lite lätt?

MVH Henke!

Senast redigerat av Versting (21 april 2009)

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
torpis Forummoderator
22 april 2009 · 10 572 Inlägg

Versting skrev:
Tjo!

Vet om att det är en gammal tråd men jag har en fundering!

Vad händer om jag höjer trycket med en 1:1 btr på en icke turbo bil?
Mer hästar? Bättre gaspådrag? Bättre accs?

OCH

Vad händer om jag höjer trycket med en 1:1 btr på en turbo bil?
Mer hästar? Bättre gaspådrag? Bättre accs?

EDIT:
Måste man höja bränsletrycket om man mot all förmodan skulle använda en
"pysventil" för att få upp ladden lite lätt?

MVH Henke!

Du är helt fel ute!

En motor skall för att gå optimalt ha rätt mängd bränsle. Får den för lite så blir det sämmre, får den för mycket blir det sämmre.  AFR, air to fuel ratio eller delar luft per del bränsle är 14.6:1 för 98 oktan bensin.  man skall alltså ha 14.6delar luft och en del bensin.  går man från detta så försämmrar man effekten(man kan justera något inom rimliga gränser)

grabbarna med turbo som pyser upp trycket, dvs tar in mer luft kan behöva lura bilen att ge mer bränsle för att behålla AFR på rätt nivå. LMM kan bottna tex. eller ännu vanligare att när man lurar programvaran i bilen så blir det fel och motorn spikar och man väljer att mörka bort problemet genom att ösa in soppa.


Min S40(liten 1.8liters motor) hade med 450hk fortfarande kvar original bränsletrycksregulator på 3bar. Gör man rätt så behöver man inte skruva soppatryck.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
GULSAAB
22 april 2009 · 35 Inlägg

torpis skrev:
Du är helt fel ute!

En motor skall för att gå optimalt ha rätt mängd bränsle. Får den för lite så blir det sämmre, får den för mycket blir det sämmre.  AFR, air to fuel ratio eller delar luft per del bränsle är 14.6:1 för 98 oktan bensin.  man skall alltså ha 14.6delar luft och en del bensin.  går man från detta så försämmrar man effekten(man kan justera något inom rimliga gränser)

Nu är väl du ute och snurrar lite.
Man har ju inte mest effekt vid 14.6:1, där har man lambda 1 på bensin. För att få ut maximal effekt får man gå ner en aning i AFR till 13 nånting till 1.
Men lamda och effekt är ju beroende av motorns uppbyggnad och effektuttag.
Men de flesta trimmade turbomotorer ligger runt AFR 12:1 och nedåt under laddtryck.

Mats

Senast redigerat av GULSAAB (22 april 2009)

torpis Forummoderator
22 april 2009 · 10 572 Inlägg

GULSAAB skrev:

torpis skrev:
Du är helt fel ute!

En motor skall för att gå optimalt ha rätt mängd bränsle. Får den för lite så blir det sämmre, får den för mycket blir det sämmre.  AFR, air to fuel ratio eller delar luft per del bränsle är 14.6:1 för 98 oktan bensin.  man skall alltså ha 14.6delar luft och en del bensin.  går man från detta så försämmrar man effekten(man kan justera något inom rimliga gränser)

Nu är väl du ute och snurrar lite.
Man har ju inte mest effekt vid 14.6:1, där har man lambda 1 på bensin. För att få ut maximal effekt får man gå ner en aning i lamda till 13 nånting till 1.
Men lamda och effekt är ju beroende av motorns uppbyggnad och effektuttag.

Mats

Snurrar inte ett dugg, utelämnar dock en himmla massa för att göra det begripligt för han som frågade. Tyckte det var lite väl bra att börja blanda in lambdatabeller när grundfrågan var om bilen får mer effekt om man kranar på mer soppa.   Klippte ändå in en parantes om att man kan justera mot andra lambda för att få dig att förstå att det hela är förenklat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
GULSAAB
22 april 2009 · 35 Inlägg

torpis skrev:

GULSAAB skrev:

torpis skrev:
Du är helt fel ute!

En motor skall för att gå optimalt ha rätt mängd bränsle. Får den för lite så blir det sämmre, får den för mycket blir det sämmre.  AFR, air to fuel ratio eller delar luft per del bränsle är 14.6:1 för 98 oktan bensin.  man skall alltså ha 14.6delar luft och en del bensin.  går man från detta så försämmrar man effekten(man kan justera något inom rimliga gränser)

Nu är väl du ute och snurrar lite.
Man har ju inte mest effekt vid 14.6:1, där har man lambda 1 på bensin. För att få ut maximal effekt får man gå ner en aning i lamda till 13 nånting till 1.
Men lamda och effekt är ju beroende av motorns uppbyggnad och effektuttag.

Mats

Snurrar inte ett dugg, utelämnar dock en himmla massa för att göra det begripligt för han som frågade. Tyckte det var lite väl bra att börja blanda in lambdatabeller när grundfrågan var om bilen får mer effekt om man kranar på mer soppa.   Klippte ändå in en parantes om att man kan justera mot andra lambda för att få dig att förstå att det hela är förenklat.

OK om du så vill roll
Fast jag ser det ju bara som ett konstigt och felaktigt svar, dessutom kanske det inte är så bra att rekomendera 14,6:1 i AFR till han som ska börja trimma. Brukar ju hända en del otrevliga saker om man lägger på laddtryck och samtidigt försöker hålla det.

Mats

Senast redigerat av GULSAAB (22 april 2009)

torpis Forummoderator
22 april 2009 · 10 572 Inlägg

GULSAAB skrev:

torpis skrev:

GULSAAB skrev:

Nu är väl du ute och snurrar lite.
Man har ju inte mest effekt vid 14.6:1, där har man lambda 1 på bensin. För att få ut maximal effekt får man gå ner en aning i lamda till 13 nånting till 1.
Men lamda och effekt är ju beroende av motorns uppbyggnad och effektuttag.

Mats

Snurrar inte ett dugg, utelämnar dock en himmla massa för att göra det begripligt för han som frågade. Tyckte det var lite väl bra att börja blanda in lambdatabeller när grundfrågan var om bilen får mer effekt om man kranar på mer soppa.   Klippte ändå in en parantes om att man kan justera mot andra lambda för att få dig att förstå att det hela är förenklat.

OK om du så vill roll
Fast jag ser det ju bara som ett konstigt och felaktigt svar, dessutom kanske det inte är så bra att rekomendera 14,6:1 i AFR till han som ska börja trimma. Brukar ju hända en del otrevliga saker om man lägger på laddtryck och samtidigt försöker hålla det.

Mats

Vad skall vi rekomendera för lambda då? kläm till med ett universallambda som passar samtliga motorer med samtliga laddtryck som passerar SBP och som är lämpligt för killen att justera sin regulator till.

Jag tyckte den stökometriska blandningen för 98 oktan bensin var lämplig som exempel i detta fallet.

Svaret är alltså ingen guide till hur man får max effekt ur en motor utan en förklaring till att man inte får mer effekt genom att ösa in mer bränsle.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
GULSAAB
22 april 2009 · 35 Inlägg

torpis skrev:
Vad skall vi rekomendera för lambda då? kläm till med ett universallambda som passar samtliga motorer med samtliga laddtryck som passerar SBP och som är lämpligt för killen att justera sin regulator till.

Jag tyckte den stökometriska blandningen för 98 oktan bensin var lämplig som exempel i detta fallet.

Svaret är alltså ingen guide till hur man får max effekt ur en motor utan en förklaring till att man inte får mer effekt genom att ösa in mer bränsle.

Nä det har du ju i alla fall rätt i, det finns inget universallambda som passar till alla motorer vid alla laddtryck.
Men att rekomendera  stökometrisk blandning till mer än landsvägskörning i konstant belastning typ 90 km/h och säga att där får du mest effekt, är ju för mig väldigt långt ifrån sanningen. Så det var ju ett väldigt dåligt exempel.

Mats

torpis Forummoderator
22 april 2009 · 10 572 Inlägg

GULSAAB skrev:
Så det var ju ett väldigt dåligt exempel.

Mats

sätt ihop ett exempel som du tycker är mer korrekt så grabben inte gör fel.

(förövrigt ligger många bilar på lambda 1 även på fullgas nu för tiden...)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
GULSAAB
22 april 2009 · 35 Inlägg

torpis skrev:

GULSAAB skrev:
Så det var ju ett väldigt dåligt exempel.

Mats

sätt ihop ett exempel som du tycker är mer korrekt så grabben inte gör fel.

(förövrigt ligger många bilar på lambda 1 även på fullgas nu för tiden...)

Det har jag aldrig påstått att jag kan eller vill, men jag rekomenderar ju inte honom att försöka justera in så han har lamda 1 vid fullgas om han ska trimma

Tvivlar ju på att trimmade överladdade bilar ligger på lamda 1, har du det i din??

Mats

schnauz
22 april 2009 · 1 758 Inlägg

Torpis har helt rätt - lambda 1 är per definition en optimal förbränning och det som ger mest effekt.
MEN på många trimmade motorer (framförallt överladdade) kör man ju gärna lite fetare för att hålla ner temperaturen och ha säkerhetsmarginal mot mager blandning.

GULSAAB
22 april 2009 · 35 Inlägg

schnauz skrev:
Torpis har helt rätt - lambda 1 är per definition en optimal förbränning och det som ger mest effekt.
MEN på många trimmade motorer (framförallt överladdade) kör man ju gärna lite fetare för att hålla ner temperaturen och ha säkerhetsmarginal mot mager blandning.

Optimal förbränning ger inte optimal effekt. Har för mig (med viss osäkerhet) att optimal effekt ligger runt 13.8:1

Mats

torpis Forummoderator
22 april 2009 · 10 572 Inlägg

GULSAAB skrev:
Det har jag aldrig påstått att jag kan eller vill, men jag rekomenderar ju inte honom att försöka justera in så han har lamda 1 vid fullgas om han ska trimma
Mats

Men kära nån, du läser med helt fel ögon!

Grabben undrar om man får mer effekt om man öser in mer soppa genom att öka bränsletrycket, mitt svar är nej, man skall hålla sig kring lambda 1!   Jag svarar inte att man skall ha exakt lambda 1 hela tiden.

Det jag svarar på är att han inte skall öka soppatrycket till det dubbla eller montera dubbelt så stora spridare för det ger inte dubbla effekten, det ger sämmre effekt.

Jag kör min motor mellan lambda 0.85-1.15 vilket jag fortfarande anser vara kring lambda 1.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
GULSAAB
22 april 2009 · 35 Inlägg

torpis skrev:

GULSAAB skrev:
Det har jag aldrig påstått att jag kan eller vill, men jag rekomenderar ju inte honom att försöka justera in så han har lamda 1 vid fullgas om han ska trimma
Mats

Men kära nån, du läser med helt fel ögon!

Grabben undrar om man får mer effekt om man öser in mer soppa genom att öka bränsletrycket, mitt svar är nej, man skall hålla sig kring lambda 1!   Jag svarar inte att man skall ha exakt lambda 1 hela tiden.

Det jag svarar på är att han inte skall öka soppatrycket till det dubbla eller montera dubbelt så stora spridare för det ger inte dubbla effekten, det ger sämmre effekt.

Jag kör min motor mellan lambda 0.85-1.15 vilket jag fortfarande anser vara kring lambda 1.

Ja Räknar du 0.85-1.15 till runt lambda 1 så har jag verkligen missuppfattat dig. Det är ju i princip hela det körbara området (ja jag vet att det går att köra lite till), själv räknar jag 098-1.02 till runt lambda 1

Men OK då var ju det uppklarat och jag håller med dig.

Mats

Senast redigerat av GULSAAB (22 april 2009)

torpis Forummoderator
22 april 2009 · 10 572 Inlägg

Precis det körbara registret, kliver man utanför det så blir det dåligt.  Låt säga att bilen från början går mot lambda 0.82 vid fullast och man har dubbla bränsletrycket.  Då hamnar man långt iväg.

Eller att bilen går på 1.02 vid landsväg och man monterar progressiv regulator, så susar det med iväg åt magra hållet.

Man kan ju smälta kovlar med både förlite eller för mycket soppa.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Versting Besserwisser?
22 april 2009 · 160 Inlägg

Tackar tackar för informationen, tråden finns ju kvar så jag lär mig eftersom! big_smile

Nu till en följd fråga som har med lambda att göram för det har jag faktsikt en
liten aning om vad jag pratar om iaf! tongue En polare har en S2000 med kompressor kit
och han har någon mätare i bilen som visar lambda värdet, nån halv digital mätare?

Kan man öka ladden med en pysventil och ställa upp eller ner soppa trycket om
man har en fungerande lambda mätare? Så man hamnar runt 1 i lamda os.v...
precis som ni pratade om?

MVH Henke!
*rookie* roll

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga!
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-Line "BSR Steg 3" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang