Motorsåg, sågkedjeolja

Raggarn84
9 maj 2009 · 387 Inlägg

Nån som vet om man kan använda nån annan olja i en motorsåg än sågkedjeolja som funkar helt okej?

-Mackan- Fire And Silk
9 maj 2009 · 2 254 Inlägg

Med tanke på det låga priset varför chansa på att använda en annan?


Sågkedjeolja, biologisk

Biologiskt lätt nedbrytbar sågkedjeolja för åretruntbruk som är skonsam mot miljön. Rekommenderas till alla typer av fällsågar, kapsågar och motorsågar. Har mycket bra smörjnings- och vidhäftningsförmåga, vilket ger svärd och kedja lång livslängd. Är blandbar med alla andra typer av sågkedjeolja. Bör ej lagras under -20 °C.


Antal...Art nr.......Pris        
1 l      36-1753     44,90 kr             


4 l      36-1754     159,00 kr



www.biltema.se                 

/ TRÄDGÅRD / KEMI /

Senast redigerat av -Mackan- (9 maj 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Jimmy_N Makaronborrare
9 maj 2009 · 993 Inlägg

Det är knappast något att rekommendera.
Vill man att kedjan ska smörjas ordentligt så är det bara kedjeolja som gäller smile

81an
9 maj 2009 · 566 Inlägg

ja har kört med vad ja har hemma i bland..funkat fint wink

George
9 maj 2009 · 62 Inlägg

de mestar funkar bara den inte e jättetjock så..spillolja funkar bra me liksom...dom åren jag huggt i skogen aktivt har de inte varit några prolem med spillolja iaf xD sågkedje olja e kanske o föredra men annat funkar...

gorre
9 maj 2009 · 250 Inlägg

i princip allt funkar bara det inte är för tjockt, brukar använda allt från hydralolja till spillolja, har även hört att matolja funkar men det har jag aldrig idas prova.

KimpaaBooY
9 maj 2009 · 378 Inlägg

Med tanke på priset så brukar jag köra med olja för detta bruk.
Men har det varit slut, har jag kört på spillolja smile

// KimpaaBooY
Jimmy_N Makaronborrare
9 maj 2009 · 993 Inlägg

Visst kan spillolja "funka" men av hälsoskäl är det inget som jag skulle vilja utsätta mig för under en längre tid om man hugger ofta.

groze
9 maj 2009 · 564 Inlägg

Vad jag vet så är sågkedjeolja i princip vanlig raps- eller solrosolja fast inte lika "ren". Så spillolja smörjer nog tom bättre. Men en stark anledning till att inte använda spillolja är för sin egen hälsas och miljöns skull.

När man sågar så bildas oljedimma, denna är inte hälsosam att andas in om man kör på nåt annat än riktig sågkedjeolja eller matolja.

Jimmy_N Makaronborrare
9 maj 2009 · 993 Inlägg

groze skrev:
Vad jag vet så är sågkedjeolja i princip vanlig raps- eller solrosolja fast inte lika "ren". Så spillolja smörjer nog tom bättre. Men en stark anledning till att inte använda spillolja är för sin egen hälsas och miljöns skull.

När man sågar så bildas oljedimma, denna är inte hälsosam att andas in om man kör på nåt annat än riktig sågkedjeolja eller matolja.

Precis min åsikt också

Kirreböna
9 maj 2009 · 23 Inlägg

Numer är det mkt vegetabilisk sågkedjeolja, de flesta vegetabiliska oljorna är inte giftiga och kan t.o.m. användas i livsmedel och är biologiskt nedbrytbara. Klibbar och skitar ner sågen bra mkt mer än den oljan man använde förr d.v.s. mineralsågkedjeoljan.

Taget från nån sida:
När det gäller sågkedjeolja, så bör man tänka till hur mycket man hade tänkt anväda motorsågen.
Kör man sågen dagligen går det bra att använda en vegetabilisk sågkedjeolja som är lite mer miljövänlig än mineralsågkedjeolja.

Kör man däremot inte varje dag, utan är mer en konsumentanvändare så är vegetabilisk olja inget bra alternativ, detta på grund av att den vegetabiliska oljan blir för tjock om den står en längre stund. Detta medför att oljepumpen kan gå sönder.

Så tänk noga på hur mycket du kommer använda sågen innan du väljer vilken olja som passar dig bäst.

/

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
9 maj 2009 · 259 Inlägg

ehh bara hälla i någon olja, jag själv har kört på massa olika när man har haft slut på riktig...

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Team-Adolfsson Gödseldräng
10 maj 2009 · 4 529 Inlägg

hm hur många här har verkligen sågat i skogen ? :S
om ni någon gång har tankat kedje olja i en motorsåg så ser ni att det inte är någon lättrinande skit
så spillolja är som vatten i jämförelse
o är det en såg du är rädd om köp vanlig sågkedje olja kostar inte många kronor
att köra på någon att sliter bara onödigt mycket på kedja och svärd

henke_99 Offroad Racing
10 maj 2009 · 3 122 Inlägg

Farsan hugger med motorsåg i skogen professionellt. Han kör en hel del på hydrauloljan som byttes ut i traktorprocessorn, men i övrigt på riktig sågkedjeolja. Aldrig vart några problem under alla dom åren han hållt på.

Det som främst händer om man kör på "fel" olja är att kedja, drev och svärd slits lite snabbare...
Kan ju även tillägga att sågkedjan i ovan nämnda (ganska nya) traktorprocessor smörjs av hydrauloljan...

Det viktigaste är att det inte är skräp i oljan man häller i.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
TurbOla Reservdansk
10 maj 2009 · 6 271 Inlägg

henke_99 skrev:
Kan ju även tillägga att sågkedjan i ovan nämnda (ganska nya) traktorprocessor smörjs av hydrauloljan...

Det var märkligt...
På alla yrkesmaskiner (skördare) har du en sågkedje-oljetank i skördaraggregatet där man ska hälla i vegetabilisk sågkedjeolja.

Förr i tiden smörjdes sågkedjan och svärdet av hydrauloljan, men det är ju 20-30 år sen. wink

Vegetabilisk sågkedjeolja är väldigt trögflytande när den är kall, men vid plusgrader blir den ganska lättrinnig.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
henke_99 Offroad Racing
10 maj 2009 · 3 122 Inlägg

TurbOla skrev:

henke_99 skrev:
Kan ju även tillägga att sågkedjan i ovan nämnda (ganska nya) traktorprocessor smörjs av hydrauloljan...

Det var märkligt...
På alla yrkesmaskiner (skördare) har du en sågkedje-oljetank i skördaraggregatet där man ska hälla i vegetabilisk sågkedjeolja.

Förr i tiden smörjdes sågkedjan och svärdet av hydrauloljan, men det är ju 20-30 år sen. wink

Vegetabilisk sågkedjeolja är väldigt trögflytande när den är kall, men vid plusgrader blir den ganska lättrinnig.

Det är sant, men dom är ju konstruerade att köras konstant stora delar av dygnet. Då våran är till en jordbrukstraktor (men ändå för proffesionellt bruk) så har dom väl helt enkelt gjort så för att förenkla handhavandet vid "bonnakörning" Det blir ju dessutom delvis automatiskt byte av oljan...

Vegetabilisk sågkedjeolja är väldigt trögflytande när den är kall, men vid plusgrader blir den ganska lättrinnig.
Hmm mineraokedjeolja är flera gånger segare, nästan man får klippa av den med sax när det är kallt...

Senast redigerat av henke_99 (10 maj 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Evil_90 +Uppfinnare+
10 maj 2009 · 643 Inlägg

kör på riktig sågkedjeolja, när svärdet blir varmt så förbränns också delar av oljan, och det är du som ska andas in röken, därför är det bättre att köra på riktig biologisk nedbrytbar olja!!!

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
TurbOla Reservdansk
10 maj 2009 · 6 271 Inlägg

henke_99 skrev:
Det är sant, men dom är ju konstruerade att köras konstant stora delar av dygnet. Då våran är till en jordbrukstraktor (men ändå för proffesionellt bruk) så har dom väl helt enkelt gjort så för att förenkla handhavandet vid "bonnakörning" Det blir ju dessutom delvis automatiskt byte av oljan...

Den stora anledningen till att man skippade hydraulolje-smörjning på skördarna, var av miljöskäl.
En liter olja kan förorena en miljon liter vatten.

Och det tar död på det mesta organiska/biologiska det kommer i kontakt med...
Så att gå tillbaka till det, bara av förenklings-skäl, låter ganska ogenomtänkt. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang