Vikter på släp

Trollbacken
12 maj 2009 · 25 Inlägg

Hej,
Är det någon som vet ifall man får dra ett släp med totalvikt 3500kg efter en bil som har en draganordning som är besiktigad för max 3200 kg. Jag tänker inte lasta släpet mer än att bruttovikten blir 2500 kg på släp och last.
Tack för era svar
Magnus

BMW M3 (2010)
BARRET
12 maj 2009 · 561 Inlägg

näpp. det är totalvikten dom kollar på, inte bruttovikten

alain www.bimmerpower.org
12 maj 2009 · 3 995 Inlägg

Min första fråga är: vad har du för bil som kan dra 3200Kg?
Om du har B körkort får du inte dra mer än 3500Kg i total vikt för hela ekipaget.
Kolla på din reg hur mycket du kan dra med B körkort.
Om total vikt på enbart släp är 3500Kg får du inte ens dra den även om den är tom därför måste du kolla på total vikt som finns på Id bricka på släpet.
Det jag vill säga är att: om du hyr ett släp som har högre total vikt än vad du får dra med B körkort, du får inte köra med den, (olovligt körning) det är krav på att du har BE körkort.
'
Dagen innan jag tag mitt BE hyrde jag ett stort släp (tom) och tränade på en parkering, polisen passerade förbi och var nyfiken, kom till mig och frågade vad jag gjorde, jag svarade att jag tränade BE inför uppkörning i morgon, de kollade bilen och släp och sa till mig att jag kan gå på en olovlig körning eftersom total vikt på släpet kräver i mitt fall att jag ska har BE.
Dom var mycket trevliga och stängde ögonen.
Eftersom jag var nästa klart med träningen körde jag direkt tillbaka med släp.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
kolvas
12 maj 2009 · 4 001 Inlägg

Trollbacken skrev:
Hej,
Är det någon som vet ifall man får dra ett släp med totalvikt 3500kg efter en bil som har en draganordning som är besiktigad för max 3200 kg. Jag tänker inte lasta släpet mer än att bruttovikten blir 2500 kg på släp och last.
Tack för era svar
Magnus

om du har E kort så får du dra det, annars är det olovlig körning

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
alain www.bimmerpower.org
12 maj 2009 · 3 995 Inlägg

kolvas skrev:

Trollbacken skrev:
Hej,
Är det någon som vet ifall man får dra ett släp med totalvikt 3500kg efter en bil som har en draganordning som är besiktigad för max 3200 kg. Jag tänker inte lasta släpet mer än att bruttovikten blir 2500 kg på släp och last.
Tack för era svar
Magnus

om du har E kort så får du dra det, annars är det olovlig körning

Fel! om bilen är besiktigad med max drag total vikt 3200Kg och total vikt på släp är 3500Kg, det är 300Kg över, Han får inte dra den även med E kort.
Däremot om han har BE och en bil som kan dra en bromsad släp med en total vikt på 3500Kg då är det OK.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
kolvas
12 maj 2009 · 4 001 Inlägg

alain skrev:

kolvas skrev:

Trollbacken skrev:
Hej,
Är det någon som vet ifall man får dra ett släp med totalvikt 3500kg efter en bil som har en draganordning som är besiktigad för max 3200 kg. Jag tänker inte lasta släpet mer än att bruttovikten blir 2500 kg på släp och last.
Tack för era svar
Magnus

om du har E kort så får du dra det, annars är det olovlig körning

Fel! om bilen är besiktigad med max drag total vikt 3200Kg och total vikt på släp är 3500Kg, det är 300Kg över, Han får inte dra den även med E kort.
Däremot om han har BE och en bil som kan dra en bromsad släp med en total vikt på 3500Kg då är det OK.

nä, nu får du läsa på lite, om han har E-kort (BE eller CE eller DE) så får han dra ett släp med totalvikt på 3500kg med en bil som får dra max 3200kg om bruttovikten inte överstiger 3200kg (i detta fallet är det bara 2500 kg som han angivit)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
alain www.bimmerpower.org
12 maj 2009 · 3 995 Inlägg

Ja-ja Ok, det får han om han har BE, men enligt transportstyrelsen han kan får böter eftersom total vikt på släpet överstiger med 300Kg än vad det är tillåtet att dra med dragbil.
Det är bara att köra och inte blir tagen. wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
kolvas
12 maj 2009 · 4 001 Inlägg

alain skrev:
Ja-ja Ok, det får han om han har BE, men enligt transportstyrelsen han kan får böter eftersom total vikt på släpet överstiger med 300Kg än vad det är tillåtet att dra med dragbil.
Det är bara att köra och inte blir tagen. wink

Nej, han kan inte få böter, har han BE så får han dra ett släp med totalvikt på 3500 kg efter en bil som får dra max 900kg om han så vill, så länge BRUTTO-vikten inte överstiger vad dragbilen får dra.
Jag kör med 2500kg släp 2-3 ggr per månad efter min V70 och den får bara dra 1600 kg med BE kort men så länge som bruttovikten (släpets tjänstevikt + last) aldrig överstiger 1600kg så kan dom inte ge mig böter.
Edit: jag har BE, hade jag bara haft B så hade det varit olovlig körning

Senast redigerat av kolvas (12 maj 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
alain www.bimmerpower.org
12 maj 2009 · 3 995 Inlägg

jag pratade nyss med transportstyrelsen, han sa så:
Om dragbil får dra max 3200Kg och han drar ett släp med max total vik på 3500Kg och lastar med 2500Kg, det fortfarende total vikt på släpet som bestämmer, i detta fall 300Kg mer och kan får böter för just dessa 300Kg. Det är hans egna ord.
Det är inte jag som hitta på det eller han ljuger på transportstyrelsen.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
kolvas
12 maj 2009 · 4 001 Inlägg

alain skrev:
jag pratade nyss med transportstyrelsen, han sa så:
Om dragbil får dra max 3200Kg och han drar ett släp med max total vik på 3500Kg och lastar med 2500Kg, det fortfarende total vikt på släpet som bestämmer, i detta fall 300Kg mer och kan får böter för just dessa 300Kg. Det är hans egna ord.
Det är inte jag som hitta på det eller han ljuger på transportstyrelsen.

han på transportstyrelsen har FEL!!!
Har man E kort så är det bruttovikten som gäller, jag jobbar med att sälja släpvagnar så dessa regler kan jag till 110%

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Trollbacken
12 maj 2009 · 25 Inlägg

Tack för alla svar.
Jag blev inte säkrare på vad som gäller hittills. Jag har en dodge ram och BE kort så jag får dra tungt släp. Men frågan är ju om bilen endast får dra 3300 kg och släpets totalvikt i papperna är 3500 kg men tomt om jag får köra det då.
Det är ju kulans belastning det handlar om.
Jag tror jag får det så länge inte bruttovikten på släpet överstiger 3200 kg.

BMW M3 (2010)
kolvas
12 maj 2009 · 4 001 Inlägg

Trollbacken skrev:
Tack för alla svar.
Jag blev inte säkrare på vad som gäller hittills. Jag har en dodge ram och BE kort så jag får dra tungt släp. Men frågan är ju om bilen endast får dra 3300 kg och släpets totalvikt i papperna är 3500 kg men tomt om jag får köra det då.
Det är ju kulans belastning det handlar om.
Jag tror jag får det så länge inte bruttovikten på släpet överstiger 3200 kg.

så kan det bli på ett internetforum, men du får dra det ekipage som du nämnt här, jag är 100% säker på det!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Trollbacken
12 maj 2009 · 25 Inlägg

3200 kg skall det ju va

BMW M3 (2010)
VictorW Medlem 34530
12 maj 2009 · 908 Inlägg
Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Trollbacken
12 maj 2009 · 25 Inlägg

Tack för de länkarna,
men min fråga besvaras inte av detta. Eftersom det är kulans begränsning vi talar om.

BMW M3 (2010)
kolvas
12 maj 2009 · 4 001 Inlägg

Trollbacken skrev:
Tack för de länkarna,
men min fråga besvaras inte av detta. Eftersom det är kulans begränsning vi talar om.

eftersom du har 3200kg i max dragvikt angivet på ditt regbevis så är det de som kulan klarar så där ska inte vara några problem

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Trollbacken
12 maj 2009 · 25 Inlägg

Fel av mig,
I första länken pkt 1 måste svaret dölja sig. Jag får alltså köra ett tyngre släp så länge vikten inte överstiger max dragvikt.
Då var nog det klart.
Tack än en gång för engagemanget
Magnus

BMW M3 (2010)
alain www.bimmerpower.org
12 maj 2009 · 3 995 Inlägg

Trollbacken skrev:
Fel av mig,
I första länken pkt 1 måste svaret dölja sig. Jag får alltså köra ett tyngre släp så länge vikten inte överstiger max dragvikt.
Då var nog det klart.
Tack än en gång för engagemanget
Magnus

tack för det.
När det gäller dragkulla, det finns 3 sorter, 50 och 60 mm och triplex.
50 mm:s kula får ha en högsta släpvagnsvikt av 2000Kg
Vissa helfordongodkända fordon (godkända enligt EU- standar och ruta K ifylld i reg.bevis) kan ha en släpvagnsvikt på 3500Kg på en 50mm kulla.
En 60 mm:s kulla får ha en högsta tillåten släpvagnsvilt av 6000Kg.
kolla i din reg vad gäller för ditt fordon.

Senast redigerat av alain (12 maj 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
kolvas
12 maj 2009 · 4 001 Inlägg

alain skrev:
tack för det.
När det gäller dragkulla, det finns 3 sorter, 50 och 60 mm och triplex.
50 mm:s kula får ha en högsta släpvagnsvikt av 2000Kg
Vissa helfordongodkända fordon (godkända enligt EU- standar och ruta K ifylld i reg.bevis) kan ha en släpvagnsvikt på 3500Kg på en 50mm kulla.
En 60 mm:s kulla får ha en högsta tillåten släpvagnsvilt av 6000Kg.
kolla i din reg vad gäller för ditt fordon.

och allt det du skrev där kan man i stort sett glömma för du kan inte köpa 60mm kula idag, det där gällde väl fram till början på 90-talet, därefter är det bara 50 mm kula som gäller men visst, står det 60mm kula på regbeviset så är det ju det som gäller men det är ytterst få bilar det gör det på och de flesta av dessa som jag kommit i kontakt med har tagit bort 60mm kulan och ersatt den med en 50mm och reggat om bilen med bibehållen släpvagnsvikt.
T.ex så fick våran gamla Nissan Patrol -95:a dra 3500kg på 50mm kula

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
alain www.bimmerpower.org
12 maj 2009 · 3 995 Inlägg

Kanske är det så idag med 50mm:s kulla men det jag skrev är tagen från BE körkort bok som är 1½ år gammal. wink
Var hitta du din påstående så att jag kan uppgraderar mig?

Senast redigerat av alain (12 maj 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang