Bilbatteri ärgar?

Axan Rally Knatte
12 maj 2009 · 179 Inlägg

Hej

På min MPS så hade bygeln som håller batteriet ärgat som attan. Det hade gått hål i stålet på bygeln.
Jag plockade ut batteriet och gjorde rent överallt. Kollade nivån i batteriet och torkade rent.

Nu efter ca 2v så har det börjat ärga på skruvarna under batteriet. Vet någon vad det kan vara för fel?
Smyger det el så att det börjar ärga?
Har kollat efter läckage på batteriet men det vekar inte som det läcker. Det enda jag har sett är att det kan
skvätta upp lite syra genom lufthålen på locken på batteriet.

Tack på förhand

-Axan-
Drönirettab
12 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Mät laddspänningen dels när motorn går på tomgång och dels vid 2000 varv, endast halvljuset ska vara igång vid mätningen. smile

Det skulle kunna vara för hög laddspänning så att batteriet kokar.

Axan Rally Knatte
12 maj 2009 · 179 Inlägg

Ok, ska kolla upp detta.

Tack!

-Axan-
Axan Rally Knatte
12 maj 2009 · 179 Inlägg

Jag var ute och mätte lite nu.

Innan jag starta bilen ligger spänningen på ca 12.4-12.6v.
När jag starta bilen och den stod på tomgång med bara halvljuset på (Xenon)
ligger spänningen på ca 13.6-13.8v
När jag gasar upp till 2000varv så förändras inte spänningen, den sjunker lite först sedan
ligger den på ca 13.8v

/Axan

-Axan-
Drönirettab
12 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Laddspänningen är lite väl låg med tanke på att bilen är så pass ny, men den låga spänningen kan också bero på att batteriet inte är friskt (trots att det är relativt nytt). Mitt förslag är att du får batteriet belastningstestat hos en bilelektrisk verkstad, jag misstänker att batteriet inte är schysst. smile

Axan Rally Knatte
12 maj 2009 · 179 Inlägg

Drönirettab skrev:
Laddspänningen är lite väl låg med tanke på att bilen är så pass ny, men den låga spänningen kan också bero på att batteriet inte är friskt (trots att det är relativt nytt). Mitt förslag är att du får batteriet belastningstestat hos en bilelektrisk verkstad, jag misstänker att batteriet inte är schysst. smile

Ok tack för dina snabba svar! Men om batteriet är dåligt, kan det var det som orsakat att det ärgat då?

-Axan-
Drönirettab
12 maj 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, om det är fel på batteriet så kan en av symptomen vara att det blir mycket oxid omkring batteriet pga att det "gasar" väldigt mycket. Om laddspänningen hade varit tex 15-16 V eller liknande så skulle jag misstänka generatorn, hög laddspänning gör att batteriet "kokar" och då kan det som sagt bli en del oxid ovanpå batteriet/batteripolerna.

Eftersom laddspänningen dock var ganska låg, och att det ändå kommer upp syra ovanpå batteriet, så misstänker jag själva batteriet. smile

Axan Rally Knatte
12 maj 2009 · 179 Inlägg

Ok tack så mycket för hjälpen. smile

-Axan-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang