Volvo 850 el-fel, lambda-lampan?

foppatoffel
14 juni 2009 · 81 Inlägg

Tjena!! Har en volvo 850-93a GLT. Köpte ett sportluft filter för, var skit glad. Kopplade av oginala luftburken och även den sladden vet ej vad den heter ^^. Men iallafall enligt boken lyser den sybolen för el-fel i motorrummet, pappa sa lambda.lampan- Nu kommer man till det tråkiga... fixat allt så den kan besiktigas... men med den jävla lampan kommer jag inte så långt... Någon som kan hjälpa mig? Jag fundera på att köpa en sladd och med hjälp av datan komma in och rätta till det. Men är det värt de? Eller finns det bara något man kan trycka på att reseta hela systemet eller något liknande? Behöver er hjälp kära garaget.org!

FLindgren
14 juni 2009 · 5 089 Inlägg

Byt till en normal rubrik.. och vilken sladd?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Poulsen462 Långtradarchaufför
14 juni 2009 · 282 Inlägg

de e väl bara att skarva tillbaka trådarna, och håller med  om de va lite annulunda rubrik:b

BMW - Det stavas som det låter:)
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
14 juni 2009 · 1 342 Inlägg

ta bort säkring nummer 1 , 2 , 3

Sätt tillbaka dem å felkoderna är borta..!

Audis in Scandinavia Crew
Lowenhart fälg fantast
14 juni 2009 · 1 086 Inlägg

nice topic

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
_DamnIt R1 driver!
14 juni 2009 · 5 128 Inlägg

Lowenhart skrev:
nice topic

Den är briljant! lol

TurbOla Reservdansk
14 juni 2009 · 6 271 Inlägg

Luftmassemätaren sitter på din luftburk.
Du har kopplat bort den.
Grattis.
Inte konstigt att din bil ger felkoder, du har gjort den blind, den ser inte hur mycket luft den får. lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mack Forum- och sitemoderator
14 juni 2009 · 26 111 Inlägg

foppatoffel skrev:
Tjena!! Har en volvo 850-93a GLT. Köpte ett sportluft filter för, var skit glad. Kopplade av oginala luftburken och även den sladden vet ej vad den heter ^^. Men iallafall enligt boken lyser den sybolen för el-fel i motorrummet, pappa sa lambda.lampan- Nu kommer man till det tråkiga... fixat allt så den kan besiktigas... men med den jävla lampan kommer jag inte så långt... Någon som kan hjälpa mig? Jag fundera på att köpa en sladd och med hjälp av datan komma in och rätta till det. Men är det värt de? Eller finns det bara något man kan trycka på att reseta hela systemet eller något liknande? Behöver er hjälp kära garaget.org!

Sätt tillbaka orginalfiltret - med burk och hela paketet - och plugga i sladden igen.
Släcks inte lampan så prova att nolla systemet, genom att ta av kablarna till batteriet ett tag.
Annars sök efter liknande tråd här, hittas inget - återkom i tråden.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Jungmar
14 juni 2009 · 847 Inlägg

som sagt, koppla in lmm igen och lossa batterikablen några minuter, på med tändning och sätt tillbaka kablen, så ska problemet vara ut världen.

Lycka till

Phaetoon
14 juni 2009 · 8 156 Inlägg

Är det luftmängdsmätaren (LMM) som du har kopplat bort?
Isåfall är det inte konstigt att lambda-lampan lyser också.

*Edit:
Där fick man för att man ändrade rubriken före man postade sitt eget inlägg wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
foppatoffel
14 juni 2009 · 81 Inlägg

Asså jaa haha jag är som sagt en relativt nybils ägare och ganska besviken på mig själv men är det så enkelt som ni säger så gör jag det bara. Pröva att sätta dit den igen men den lös när jag körde i 2 mil så jag satte på det filtret igen xD
Okej jag ska bli bättre på mina rubriker promise!!

foppatoffel
15 juni 2009 · 81 Inlägg

Och AirOne? Jag gjorde som du sa... men utan resultat sad. Pappa prata om att om man korsade plus och minus med varadnra kunde man möjligtvis nollställa det...
Jag är inte pigg på att betala 400 för något sådant här enkelt...

Och NIKKELICIOUS! Kan du förklara mer i detalj om säkringarna?

Mack Forum- och sitemoderator
15 juni 2009 · 26 111 Inlägg

foppatoffel skrev:
Och AirOne? Jag gjorde som du sa... men utan resultat sad. Pappa prata om att om man korsade plus och minus med varadnra kunde man möjligtvis nollställa det...
Jag är inte pigg på att betala 400 för något sådant här enkelt...

Och NIKKELICIOUS! Kan du förklara mer i detalj om säkringarna?

Som god Garagetvän jag är, satte jag mig och sökte efter lite trådar om ämnet.
Om nollning av en 850 hittade jag i alla fall en tråd, hoppas den ger något smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=129887

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
TurbOla Reservdansk
15 juni 2009 · 6 271 Inlägg

Låt batteriet vara bortkopplat över natten - ett par minuter räcker inte. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Jungmar
15 juni 2009 · 847 Inlägg

TurbOla skrev:
Låt batteriet vara bortkopplat över natten - ett par minuter räcker inte. smile

Har alltid gjort som jag beskrev och det funkar så bra så, och att ha av batteriet utan att ha tändningen på när man kopplar in det är bara dumt...

foppatoffel
15 juni 2009 · 81 Inlägg

Volvo_Emil skrev:

TurbOla skrev:
Låt batteriet vara bortkopplat över natten - ett par minuter räcker inte. smile

Har alltid gjort som jag beskrev och det funkar så bra så, och att ha av batteriet utan att ha tändningen på när man kopplar in det är bara dumt...

Så det du menar är att jag ska ta av dem båda polerna låta dem vara av ett tag, sen innan jag sätter tillbaka dem ska jag då slå på tändningen innan?

TurbOla Reservdansk
15 juni 2009 · 6 271 Inlägg

Volvo_Emil skrev:
Har alltid gjort som jag beskrev och det funkar så bra så, och att ha av batteriet utan att ha tändningen på när man kopplar in det är bara dumt...

Syftar du på att airbagen skulle utlösas?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
ante850r
15 juni 2009 · 285 Inlägg

AirOne skrev:

foppatoffel skrev:
Och AirOne? Jag gjorde som du sa... men utan resultat sad. Pappa prata om att om man korsade plus och minus med varadnra kunde man möjligtvis nollställa det...
Jag är inte pigg på att betala 400 för något sådant här enkelt...

Och NIKKELICIOUS! Kan du förklara mer i detalj om säkringarna?

Som god Garagetvän jag är, satte jag mig och sökte efter lite trådar om ämnet.
Om nollning av en 850 hittade jag i alla fall en tråd, hoppas den ger något smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=129887

jag tror du och din pappa ska hålla er ifrån bilar

anntomas
15 juni 2009 · 26 Inlägg

Du har en -93 eller hur?! Jag gjorde samma miss att plocka bort kontackten till lmm och lampan lös. Jag satte dit kontacken och nollade felkoderna på dosan till höger i motorutrymmet längst ner mot strålkastaren. Du har en svart dosa med ett lock på där. ta bort locket och leta på nätet efter hur du gör för att nolla felkoderna.

snurbo_diesel Egen företagare
15 juni 2009 · 864 Inlägg

För att få lampan att slockna så får du nolla felkoder, finns flera trådar här på garaget om hur man gör, sen så är inte den lampan för lamda sond som många säger och tror, den står för motorelektronsikt fel.
Men iaf, har man kopplat bort lmm så blir det felkod direkt du vrider på tändningen.
Så leta upp nån tråd där det står hur man läser av och nollar felkoder så kommer lampan att slockna.
Genom den boxen man läser av kan man även släcka service lampan om den skulle tändas.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang