Felsöka en lambdasond?

Andreas 940 -utan 940
3 juli 2009 · 1 728 Inlägg

Finns det något sätt att felsöka en lambdasond så att man kan vara någorlunda säker på att den är felaktig innan man köper en ny? Infon jag hittat är att man kan Ohm-mäta den och att den ska visa 3ohm när den är kall och 13ohm när den är varm.
Är detta ett säkert sätt att felsöka eller kan den vara felaktig fastän mätvärdena stämmer?

XeptiQ Whatever :)
3 juli 2009 · 1 652 Inlägg

om jag har förstått de rätt så funkar inte lamda så får den högre avgasvärden och dricker mer soppa.. blir en helt annan blandning. så ja du kan mäta den.. ger de utslag på de värden du vet den ska ha och du får dem så är den okej.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Andreas 940 -utan 940
3 juli 2009 · 1 728 Inlägg

Ok, den har för låg tomgång och jag hörde att det kan bero på lambdan men man vill ju inte köpa en ny sond för 1350kr om det inte är nåt fel på den. Jag försökte Ohm-mäta den idag men fick inget utslag alls, måste ha gjort fel.

Är det nån som vet hur man mäter? Jag mätte på signalkabeln och sondens utsida samt DP:n, de andra två vita kablarna är ju ström till uppvärmningen så det går ju inte att mäta på något annat sätt? :?

te_wik Forummoderator
3 juli 2009 · 12 813 Inlägg

Du mäter spänningen , inte resistansen. Den ska pendla mellan ett visst värde.. vad värdet är kommer jag inte ihåg just nu, men kanske 0.3-0.7 V, står den still och inte reagerar alls är den trasig.

Försök ta reda på korrekta värden och så mäter du sen. Tänk på att motorn ska helst vara varm. (testa även kall så du ser ifall förvärmningen fungerar)


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
DanneJ
3 juli 2009 · 642 Inlägg

http://nordicaudi.com/arkivet/artiklar/ … /a1222.php

Där står allt du behöver veta.

Senast redigerat av DanneJ (3 juli 2009)

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Andreas 940 -utan 940
3 juli 2009 · 1 728 Inlägg

te_wik skrev:
Du mäter spänningen , inte resistansen. Den ska pendla mellan ett visst värde.. vad värdet är kommer jag inte ihåg just nu, men kanske 0.3-0.7 V, står den still och inte reagerar alls är den trasig.

Försök ta reda på korrekta värden och så mäter du sen. Tänk på att motorn ska helst vara varm. (testa även kall så du ser ifall förvärmningen fungerar)


Mvh Tommy

Aha, jag misstänkte att det var så men läste som sagt att man ska Ohm-mäta, inte konstigt att jag inte fick fram nåt.
Jag får väl jämföra med farsans 940 när motorn är varm för det är bara då tomgången är för låg.

Tack för hjälpen!

DanneJ skrev:
http://nordicaudi.com/arkivet/artiklar/ … /a1222.php

Där står allt du behöver veta.

Tack tack. smile

Senast redigerat av Andreas 940 (3 juli 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang