Olja bakaxel & Växellåda - Volvo 740 16v

Herald
26 juli 2009 · 75 Inlägg

Hejsan, oljan i växellådan och i bakaxeln ska bytas nu tänkte jag. Tvåan är lite jobbig att få i ibland. Och IBLAND klonkar det från bakvagnen när jag svänger vänster och accar hyfsat snabbt. Men först och främst, vad ska jag ha för olja? (helst inte biltema). Markera gärna tydligt vad som är för bakaxeln och vad som är för lådan smile



http://forumbilder.se/thumbs/0d62009125314c0c7.jpg

Här är då bakaxeln, är det som är inringat påfyllningen? Satt en annan bult under bakaxeln som ser ut att vara avtappningen. Den sitter under right?



http://forumbilder.se/thumbs/7762009125547493b.jpg

Lådan som jag då tror att det underst som är markerat är avtappningen? och att någonstans över där som du inte ser på bilden sitter påfyllningen? Är det så lite mellanrum? Typ en decimeter?



Kan passa på att fråga nu också, hur märker jag om vevhusventilationen är igensatt ? Kollar sådant nu försäkerhetsskull..Och en fråga till, om jag kör i ettan på typ 2000 rpm och sedan trycker in kopplingen rätt snabbt så dunkar/klonkar det till rätt bra? Är det standard eller? tongue

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt
Herald
26 juli 2009 · 75 Inlägg

Ingen som vet ? :S

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt
_Laddtryck_
26 juli 2009 · 35 Inlägg

vevhusventilationen kan du kolla genom att blåsa med tryckluft genom den lilla slangen vid "flamskyddet"  som sitter på oljefällan då ska du kunna känna att det kommer luft genom oljepåfyllnings locket då är den ok..smile

kalle_kalle
26 juli 2009 · 2 914 Inlägg

jag personligen använder castrol differential SAF-X0
ska vara värmetålig och vidare. mkt bra olja vill säga wink

kalle_kalle
26 juli 2009 · 2 914 Inlägg

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=718910
och denna fyrkantiga bultskalle som du ser på denna bild (länken ovan) är påfyllningen (OBS volvo 140 bakaxel!!)

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=718912
och länken ovan här är en bild på urtappningen under.. obs samma volvo 140 bakaxel.
tänkte det kanske är samma princip på dom 2. även om det skiljer några serier emellan.

Herald
26 juli 2009 · 75 Inlägg

_Laddtryck_ skrev:
vevhusventilationen kan du kolla genom att blåsa med tryckluft genom den lilla slangen vid "flamskyddet"  som sitter på oljefällan då ska du kunna känna att det kommer luft genom oljepåfyllnings locket då är den ok..smile

Tack för era svar!!..


Jag förstår principen men var exakt sitter denna lilla slang? Vet inte var oljefällan eller flamskyddet sitter någonstans roll



Jag förstår hur det ser ut på den bakaxeln till 140in men om du tittar på min första bild längst upp..Är det påfyllningen den jag ringat in tro?

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt
_Laddtryck_
26 juli 2009 · 35 Inlägg

oljefällan och flamskyddet sitter under insuget vid 3-4ans cylinder ovanför startmotorn. slangen går till insuget.

_Laddtryck_
26 juli 2009 · 35 Inlägg

japp det är den pluggen på bakaxeln som är påfyllning samt nivå plugg smile

Herald
26 juli 2009 · 75 Inlägg

http://forumbilder.se/thumbs/786200962834P4bc2.jpg

Är det denna slangen?

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt
_Laddtryck_
26 juli 2009 · 35 Inlägg

näe ska finnas en liten slang som går till flamskyddet är typ 4-5mm invändigt.. tror den sitter i andra änden av den där slangen på bilden

Herald
26 juli 2009 · 75 Inlägg

Fast om den sitter i andra änden då borde jag kunna blåsa i den i vilket fall elr? Eller e jag fel på de

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt
_Laddtryck_
26 juli 2009 · 35 Inlägg

nej de har du inte.. men brukar vara lättare att blåsa med ett luftmunstycke om man har en kompressor vill säga smile men du får ju göra som du vill. smile men jag brukar iaf blåsa i den lilla slangen med kompressorn, funkar kannoners de smile

Herald
27 juli 2009 · 75 Inlägg

Körde på i den stora och jag kände hur det blåste ur oljestickshålet smile.  Funkar finfint alltså, tackar. Nu återstår bara frågetecknena runt växellådspluggarna och tillhörande olja?


Och sen undrar jag gärna förstås om det där med kopplingen :p

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt
Herald
28 juli 2009 · 75 Inlägg

Kom igen det finns säkerligen väldigt många här som har bytt olja i växellådan innan?

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt
Ullebubbe
29 juli 2009 · 62 Inlägg

Det var jäkligt svårt att se på din bild (ganska mörk). Men avtappningspluggen till lådan sitter längst ner och påfyllningspluggen sitter ca: 10 - 15 cm snett ovanför. Borsta lite på pluggarna som du tror att det är och kolla om det sitter en packning/mässingsbricka bakom dessa, då är du rätt! Svårt att förklara utan bilder, men det är ganska lätt att se vilka pluggar det är. Finns inte så många att ta fel på...

Angående olja, vilken växellåda har du? M46 = 4 växlar + elektronisk överväxel. M47 = 5 växlad.
Personligen har jag, vid de få byten jag gjort, kört Mobil 1 helsyntet i M 47 lådan och ATF i M 46.

Vad sen beträffar ditt "klonkande" i bakvagnen så skulle jag nog snarare kolla stödlagergummit vid kardanknuten. Ganska vanligt att det är detta som är slut när det börjar "klonka" bak på dessa bilar. Visst skadar det ju aldrig att byta olja i bakaxeln heller. Men har du inget synligt läckage, brukar det inte vara någon fara...

Senast redigerat av Ullebubbe (29 juli 2009)

Ullebubbe
29 juli 2009 · 62 Inlägg

En annan sak slog mig, du ska ju samtidigt byta packningarna/mässingsbrickorna när du byter olja. Dom kostar 2 - 3:- /st. När du köper dessa på tex: Volvo eller OK/Q8, kan du i deras bildelsbas söka på ditt regnummer och däri få upp en skiss över lådan. På den skissen ser du tydligt vilka pluggar det är. Om dom inte har "kolla själv datorer" kan du bara fråga försäljaren bakom disken så tar han/hon fram en skiss.

Senast redigerat av Ullebubbe (29 juli 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang