Info om D24 och D24T Volvo 740

Volvo740-88 Volvo850-92
28 augusti 2009 · 1 674 Inlägg

Jag har funderat på vad jag ska välja. En mercedes är ju inte så dålig idé. Men jag tror att jag väljer en d24 för att:
* Billigare att köpa
* Jag har lagt mycket tid på min bil
* Mercedes rostar mycket.
* D24 drar mindre och är starkare
* Mercedes är lite dyrare i drift en en dieselvolvo.
* Och jag tror att en volvo -88 har bättre komfort än en 70-talare merca.
* D24 är modernare


Men då är frågan. Vad är det största felet på D24? Är det toppen? Och hur kan man undvika göra så motorn går dåligt/sönder?

Senast redigerat av Volvo740-88 (28 augusti 2009)

Volvo740-88 Volvo850-92
28 augusti 2009 · 1 674 Inlägg

Smedhult skrev:

Volvo740-88 skrev:
Jag har funderat på vad jag ska välja. En mercedes är ju inte så dålig idé. Men jag tror att jag väljer en d24 för att:
* Billigare att köpa
* Jag har lagt mycket tid på min bil
* Mercedes rostar mycket.
* D24 drar mindre och är starkare
* Mercedes är lite dyrare i drift en en dieselvolvo.
* Och jag tror att en volvo -88 har bättre komfort än en 70-talare merca.
* D24 är modernare


Men då är frågan. Vad är det största felet på D24? Är det toppen? Och hur kan man undvika göra så motorn går dåligt/sönder?

Mercedes rostar inte om du sköter dom, skillnad på va dom drar o styrkan är inte mycke. Mercan har 10ggr bättre komfort än volvon.

Nej. Jag vet att dom inte rostar, men dom rostar mera än volvo iallafall.
Njaa, komfort-mercedes så pratar vi om 350 SE och uppåt. Jag tycker att dom gammla 240 D eller 220,200 D är typ snikversion. Säterna gillar jag inte.

Delar är mycket dyrare till mercedes också.

Volvo740-88 Volvo850-92
28 augusti 2009 · 1 674 Inlägg

Smedhult skrev:

Volvo740-88 skrev:

Smedhult skrev:
Mercedes rostar inte om du sköter dom, skillnad på va dom drar o styrkan är inte mycke. Mercan har 10ggr bättre komfort än volvon.

Nej. Jag vet att dom inte rostar, men dom rostar mera än volvo iallafall.
Njaa, komfort-mercedes så pratar vi om 350 SE och uppåt. Jag tycker att dom gammla 240 D eller 220,200 D är typ snikversion. Säterna gillar jag inte.

Delar är mycket dyrare till mercedes också.

okej, ditt val. Men sätena i compakt o 123 är ju bättre enligt mitt tycke wink

Hmm. Jag tror att jag ska fundera lite mera....
Mercedes 240D är ju bättre än D24 i kvalité.
Men om jag skulle köpa en 240 D W123 -83 - -85 och fuskregga den till en 70-talare W123 240 D. Tror du att det skulle fungera, alltså det blir en skillnad?

Om jag köper en vit W123 och papper på en grön W123. Går det igenom bes eller tror du att dom tittar snett på mej?

Senast redigerat av Volvo740-88 (28 augusti 2009)

supermikaela
28 augusti 2009 ·

D24 är en 60-talskonstruktion från VW så särskilt mycket modernare än dina andra alternativ är den inte smile

-Mackan- Fire And Silk
28 augusti 2009 · 2 254 Inlägg

Äh, köp en W123'a gillar du inte sätena kast i 2st från en 740. Då är alla bekymmer ur världen.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Volvo740-88 Volvo850-92
28 augusti 2009 · 1 674 Inlägg

-Mackan- skrev:
Äh, köp en W123'a gillar du inte sätena kast i 2st från en 740. Då är alla bekymmer ur världen.

Jag gick och kollade på en W123 och jag måste säga att den såg bättre ut än 740. Både i inredningen big_smile
Fina bilar det där. W123 är inte så rostiga om man tänker efter. Den är 80-90-talarna som är rostiga.

En W123 bensinare kan man få fin för ca 10 k. Skattad och bes.
Då tänkte jag om det är lätt att koppla in en 240D i en W123 bensinare?

Det är ju lättare att fåtag på en W123 bensinare och billigare. Motorn 240D är ju billiga och bra kvalité.

Kan man inte köpa en W123 80-talare sen W123 240D som är en skortbil fast motorn fungerar, och man flyttar över motorn till W123 Bensinare. Är det lätt?

Vad har dom för låda? Är det 4 vxl eller 5 vxl?

Germax
28 augusti 2009 · 12 086 Inlägg

Köp en merca lr en Bmw om du ska ha diesel

azXig Finlirare
28 augusti 2009 · 478 Inlägg

Edil_ skrev:
Men för fan, är det inte att du ska modernisera din 740 med ac och lättare servo, så är det att du ska originalstyla den, ska du inte göra det, ska du köpa en jänk. Ska du inte köpa en jänk, ska du köpa en Merca. Ska du inte köpa det, ska du stoppa i en D24 i din 740. Osv. Shit asså tongue

+1!  Han har ju inte ens körkort

Skaune
28 augusti 2009 ·

azXig skrev:

Edil_ skrev:
Men för fan, är det inte att du ska modernisera din 740 med ac och lättare servo, så är det att du ska originalstyla den, ska du inte göra det, ska du köpa en jänk. Ska du inte köpa en jänk, ska du köpa en Merca. Ska du inte köpa det, ska du stoppa i en D24 i din 740. Osv. Shit asså tongue

+1!  Han har ju inte ens körkort

Att någon inte har körkort har inget med vilja eller kunskap att göra...
Köpte själv min första bil när jag var 17 år.

Volvo740-88 Volvo850-92
28 augusti 2009 · 1 674 Inlägg

JapMax skrev:
Köp en merca lr en Bmw om du ska ha diesel

Merca är bättre. Iallafall med Diesel.

Senast redigerat av Volvo740-88 (28 augusti 2009)

Volvo740-88 Volvo850-92
28 augusti 2009 · 1 674 Inlägg

Axor skrev:

azXig skrev:

Edil_ skrev:
Men för fan, är det inte att du ska modernisera din 740 med ac och lättare servo, så är det att du ska originalstyla den, ska du inte göra det, ska du köpa en jänk. Ska du inte köpa en jänk, ska du köpa en Merca. Ska du inte köpa det, ska du stoppa i en D24 i din 740. Osv. Shit asså tongue

+1!  Han har ju inte ens körkort

Att någon inte har körkort har inget med vilja eller kunskap att göra...
Köpte själv min första bil när jag var 17 år.

Joo tydligen, enligt dom. Men det dom inte vet är att jag är 19 lol Med körkort lol hahaha.
Jag fattar inte vad dom fick " han har inte körkort" ifrån.

Aruzo Ace Ventura
28 augusti 2009 · 1 240 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Axor skrev:

azXig skrev:

+1!  Han har ju inte ens körkort

Att någon inte har körkort har inget med vilja eller kunskap att göra...
Köpte själv min första bil när jag var 17 år.

Joo tydligen, enligt dom. Men det dom inte vet är att jag är 19 lol Med körkort lol hahaha.
Jag fattar inte vad dom fick " han har inte körkort" ifrån.

Överbevisa tvivlarna nu då och köp en w123! wink Tröttnar du på din 123a diesel ringer du bara mig så handlar jag den av  dig sen tongue

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
Skaune
28 augusti 2009 ·

Volvo740-88 skrev:

Axor skrev:

azXig skrev:
+1!  Han har ju inte ens körkort

Att någon inte har körkort har inget med vilja eller kunskap att göra...
Köpte själv min första bil när jag var 17 år.

Joo tydligen, enligt dom. Men det dom inte vet är att jag är 19 lol Med körkort lol hahaha.
Jag fattar inte vad dom fick " han har inte körkort" ifrån.

alltså ska du ha en diesel så ta en merca eller bmw, men stolarna e ju bäst i en 740! enligt mig! tyvärr kann försäkringen på vissa dieslar vaera dyra att försäkra!

Senast redigerat av Axor (28 augusti 2009)

Volvo740-88 Volvo850-92
28 augusti 2009 · 1 674 Inlägg

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:

Axor skrev:
Att någon inte har körkort har inget med vilja eller kunskap att göra...
Köpte själv min första bil när jag var 17 år.

Joo tydligen, enligt dom. Men det dom inte vet är att jag är 19 lol Med körkort lol hahaha.
Jag fattar inte vad dom fick " han har inte körkort" ifrån.

Överbevisa tvivlarna nu då och köp en w123! wink Tröttnar du på din 123a diesel ringer du bara mig så handlar jag den av  dig sen tongue

Men det är så att W123 240D -76 till -82 så var det ingen servo o.s.v, enligt wikipedia.
Därför vill jag skaffa en W123 240 -83 till -85 och en w123 240D för en billig peng. Sen tänker jag ta 240D motorn och lägga in den i den fräsha bilen efter besiktningen.

Fördelen med det är att det är svårt att åka dit på besiktningen, och det är billigare att skaffa en 240B än en 240D i samma fräshhet. Men att "fuskregga" en 80-talare till 70-talare vågar jag inte göra typ.

Mercedes Diesel drar lite, ca 0,7 i blandat. Mercedes diesel har också bra kvalité wink Jämfört med D24.

Varför jag inte vill skaffa en nyare än -85 är därför att mercorna har lätt för att rosta (fabrikfel). W123 är som volvo 240 tongue Fast med bättre komfort och diesel. En fin och bes och skatt 240B kan man få för under 10 K. Men 240D är dyrare.


Därför undrar jag om det går att byta motor efter bes till en 240D?
När jag menar byta motor så menar jag att man behöver varken göra om motorfästen eller något svårare jobb typ växellåda. Det är bara skruva bort bensinaren och koppla in Dieselmotorn och sen sätta fast olika kablar och pumpen - klart.

Senast redigerat av Volvo740-88 (28 augusti 2009)

Aruzo Ace Ventura
28 augusti 2009 · 1 240 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:
Joo tydligen, enligt dom. Men det dom inte vet är att jag är 19 lol Med körkort lol hahaha.
Jag fattar inte vad dom fick " han har inte körkort" ifrån.

Överbevisa tvivlarna nu då och köp en w123! wink Tröttnar du på din 123a diesel ringer du bara mig så handlar jag den av  dig sen tongue

Men det är så att W123 240D -76 till -82 så var det ingen servo o.s.v, enligt wikipedia.
Därför vill jag skaffa en W123 240 -83 till -85 och en w123 240D för en billig peng. Sen tänker jag ta 240D motorn och lägga in den i den fräsha bilen efter besiktningen.

Fördelen med det är att det är svårt att åka dit på besiktningen, och det är billigare att skaffa en 240B än en 240D i samma fräshhet. Men att "fuskregga" en 80-talare till 70-talare vågar jag inte göra typ.

Mercedes Diesel drar lite, ca 0,7 i blandat. Mercedes diesel har också bra kvalité wink Jämfört med D24.

Varför jag inte vill skaffa en nyare än -85 är därför att mercorna har lätt för att rosta (fabrikfel). W123 är som volvo 240 tongue Fast med bättre komfort och diesel. En fin och bes och skatt 240B kan man få för under 10 K. Men 240D är dyrare.


Därför undrar jag om det går att byta motor efter bes till en 240D?
När jag menar byta motor så menar jag att man behöver varken göra om motorfästen eller något svårare jobb typ växellåda. Det är bara skruva bort bensinaren och koppla in Dieselmotorn och sen sätta fast olika kablar och pumpen - klart.

Om du har en fräsch bensinare köper du en sönderrostad diesel och tar allt du behöver ifrån den, Då får du motorfästen glödrelän mm som du behöver det är enklast och servo e ju inte så otroligt svårt att eftermontera på dom där! går att få 123erna riktigt snygga åxå!! Kolla in onkel-benz här på garaget!

Senast redigerat av Aruzo (28 augusti 2009)

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo740-88 Volvo850-92
28 augusti 2009 · 1 674 Inlägg

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:
Överbevisa tvivlarna nu då och köp en w123! wink Tröttnar du på din 123a diesel ringer du bara mig så handlar jag den av  dig sen tongue

Men det är så att W123 240D -76 till -82 så var det ingen servo o.s.v, enligt wikipedia.
Därför vill jag skaffa en W123 240 -83 till -85 och en w123 240D för en billig peng. Sen tänker jag ta 240D motorn och lägga in den i den fräsha bilen efter besiktningen.

Fördelen med det är att det är svårt att åka dit på besiktningen, och det är billigare att skaffa en 240B än en 240D i samma fräshhet. Men att "fuskregga" en 80-talare till 70-talare vågar jag inte göra typ.

Mercedes Diesel drar lite, ca 0,7 i blandat. Mercedes diesel har också bra kvalité wink Jämfört med D24.

Varför jag inte vill skaffa en nyare än -85 är därför att mercorna har lätt för att rosta (fabrikfel). W123 är som volvo 240 tongue Fast med bättre komfort och diesel. En fin och bes och skatt 240B kan man få för under 10 K. Men 240D är dyrare.


Därför undrar jag om det går att byta motor efter bes till en 240D?
När jag menar byta motor så menar jag att man behöver varken göra om motorfästen eller något svårare jobb typ växellåda. Det är bara skruva bort bensinaren och koppla in Dieselmotorn och sen sätta fast olika kablar och pumpen - klart.

Om du har en fräsch bensinare köper du en sönderrostad diesel och tar allt du behöver ifrån den, Då får du motorfästen glödrelän mm som du behöver det är enklast och servo e ju inte så otroligt svårt att eftermontera på dom där! går att få 123erna riktigt snygga åxå!! Kolla in onkel-benz här på garaget!

W123 är ju riktiga evighetsmaskiner. Dom är fin när dom är 100 % orginal och fräsh. Fattas bara blanksvart cool Mafia.
Enligt Wikipedia ENG så är 240D en av värdens bästa diesel.
Jag måste rätta mej. Det finns inte 240B tongue 200 finns det.
Jag fårr väll köpa en 200B och en skräp 240D som fungera.

Men passar 240D med 200B's växellåda och sprängkopa o.s.v? Hur många växlar har en 200B och en 240D? 200 = 5 vxl och 240D = 4 vxl ?? eller?

Jag har hört att 200B är rätt billiga i försäkring än fast dom har 108 hk. Delar är billiga också.  Skatten vet jag inte men gissar på 1500kr. Så jag skapar ett billigt åk cool

Vad har 200B för utrustning? ( nu skulle en merca expert vara här).

Är det någon stor skillnad på 240D motorerna med åren?

Senast redigerat av Volvo740-88 (28 augusti 2009)

Aruzo Ace Ventura
28 augusti 2009 · 1 240 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:

Men det är så att W123 240D -76 till -82 så var det ingen servo o.s.v, enligt wikipedia.
Därför vill jag skaffa en W123 240 -83 till -85 och en w123 240D för en billig peng. Sen tänker jag ta 240D motorn och lägga in den i den fräsha bilen efter besiktningen.

Fördelen med det är att det är svårt att åka dit på besiktningen, och det är billigare att skaffa en 240B än en 240D i samma fräshhet. Men att "fuskregga" en 80-talare till 70-talare vågar jag inte göra typ.

Mercedes Diesel drar lite, ca 0,7 i blandat. Mercedes diesel har också bra kvalité wink Jämfört med D24.

Varför jag inte vill skaffa en nyare än -85 är därför att mercorna har lätt för att rosta (fabrikfel). W123 är som volvo 240 tongue Fast med bättre komfort och diesel. En fin och bes och skatt 240B kan man få för under 10 K. Men 240D är dyrare.


Därför undrar jag om det går att byta motor efter bes till en 240D?
När jag menar byta motor så menar jag att man behöver varken göra om motorfästen eller något svårare jobb typ växellåda. Det är bara skruva bort bensinaren och koppla in Dieselmotorn och sen sätta fast olika kablar och pumpen - klart.

Om du har en fräsch bensinare köper du en sönderrostad diesel och tar allt du behöver ifrån den, Då får du motorfästen glödrelän mm som du behöver det är enklast och servo e ju inte så otroligt svårt att eftermontera på dom där! går att få 123erna riktigt snygga åxå!! Kolla in onkel-benz här på garaget!

W123 är ju riktiga evighetsmaskiner. Dom är fin när dom är 100 % orginal och fräsh. Fattas bara blanksvart cool Mafia.
Enligt Wikipedia ENG så är 240D en av värdens bästa diesel.
Jag måste rätta mej. Det finns inte 240B tongue 200 finns det.
Jag fårr väll köpa en 200B och en skräp 240D som fungera.

Men passar 240D med 200B's växellåda och sprängkopa o.s.v? Hur många växlar har en 200B och en 240D? 200 = 5 vxl och 240D = 4 vxl ?? eller?

Jag har hört att 200B är rätt billiga i försäkring än fast dom har 108 hk. Delar är billiga också.  Skatten vet jag inte men gissar på 1500kr. Så jag skapar ett billigt åk cool

Vad har 200B för utrustning? ( nu skulle en merca expert vara här).

4 vxl är standard på 123.. Dom få 5 vxlade låder som finns är dyra! Men va dom har för utrustning beror nog åxå på vad förste köparen ville ha men få tag i en med träpanel armstöd å taklucka sen kan du hänga på lite w123-280 krom å så så får du en fin bil! Jag gillar ju när dom e lite raggiga med tonade rutor och jalusi å dubbla antenner å sånt men de e ju jag de tongue

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
Volvo740-88 Volvo850-92
28 augusti 2009 · 1 674 Inlägg

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:

Om du har en fräsch bensinare köper du en sönderrostad diesel och tar allt du behöver ifrån den, Då får du motorfästen glödrelän mm som du behöver det är enklast och servo e ju inte så otroligt svårt att eftermontera på dom där! går att få 123erna riktigt snygga åxå!! Kolla in onkel-benz här på garaget!

W123 är ju riktiga evighetsmaskiner. Dom är fin när dom är 100 % orginal och fräsh. Fattas bara blanksvart cool Mafia.
Enligt Wikipedia ENG så är 240D en av värdens bästa diesel.
Jag måste rätta mej. Det finns inte 240B tongue 200 finns det.
Jag fårr väll köpa en 200B och en skräp 240D som fungera.

Men passar 240D med 200B's växellåda och sprängkopa o.s.v? Hur många växlar har en 200B och en 240D? 200 = 5 vxl och 240D = 4 vxl ?? eller?

Jag har hört att 200B är rätt billiga i försäkring än fast dom har 108 hk. Delar är billiga också.  Skatten vet jag inte men gissar på 1500kr. Så jag skapar ett billigt åk cool

Vad har 200B för utrustning? ( nu skulle en merca expert vara här).

4 vxl är standard på 123.. Dom få 5 vxlade låder som finns är dyra! Men va dom har för utrustning beror nog åxå på vad förste köparen ville ha men få tag i en med träpanel armstöd å taklucka sen kan du hänga på lite w123-280 krom å så så får du en fin bil! Jag gillar ju när dom e lite raggiga med tonade rutor och jalusi å dubbla antenner å sånt men de e ju jag de tongue

Jag gillar helt orginal med svarta rutor.

Om jag inte hittar en dieselmotorn från W123 så kanske jag kan ta från W124, men jag vet inte om dom passar eller om dom är bättre än W123 240D. W124 rostar som satan. Därför väljer jag inte dom.

Jasså är 5 vxlade dyra? Undra om det blir en annan förbrukning med 5 vxl eller om det är lika med en 4 vxl? Dom passar väll inte på en 240D?

Aruzo Ace Ventura
28 augusti 2009 · 1 240 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:

W123 är ju riktiga evighetsmaskiner. Dom är fin när dom är 100 % orginal och fräsh. Fattas bara blanksvart cool Mafia.
Enligt Wikipedia ENG så är 240D en av värdens bästa diesel.
Jag måste rätta mej. Det finns inte 240B tongue 200 finns det.
Jag fårr väll köpa en 200B och en skräp 240D som fungera.

Men passar 240D med 200B's växellåda och sprängkopa o.s.v? Hur många växlar har en 200B och en 240D? 200 = 5 vxl och 240D = 4 vxl ?? eller?

Jag har hört att 200B är rätt billiga i försäkring än fast dom har 108 hk. Delar är billiga också.  Skatten vet jag inte men gissar på 1500kr. Så jag skapar ett billigt åk cool

Vad har 200B för utrustning? ( nu skulle en merca expert vara här).

4 vxl är standard på 123.. Dom få 5 vxlade låder som finns är dyra! Men va dom har för utrustning beror nog åxå på vad förste köparen ville ha men få tag i en med träpanel armstöd å taklucka sen kan du hänga på lite w123-280 krom å så så får du en fin bil! Jag gillar ju när dom e lite raggiga med tonade rutor och jalusi å dubbla antenner å sånt men de e ju jag de tongue

Jag gillar helt orginal med svarta rutor.

Om jag inte hittar en dieselmotorn från W123 så kanske jag kan ta från W124, men jag vet inte om dom passar eller om dom är bättre än W123 240D. W124 rostar som satan. Därför väljer jag inte dom.

Jasså är 5 vxlade dyra? Undra om det blir en annan förbrukning med 5 vxl eller om det är lika med en 4 vxl? Dom passar väll inte på en 240D?

w124 motorerna passar inte rakt i tror jag..  nej men kör på 1 motorpaket med en 4 vxlad låda och en 240D motor!

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
Volvo740-88 Volvo850-92
28 augusti 2009 · 1 674 Inlägg

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:

4 vxl är standard på 123.. Dom få 5 vxlade låder som finns är dyra! Men va dom har för utrustning beror nog åxå på vad förste köparen ville ha men få tag i en med träpanel armstöd å taklucka sen kan du hänga på lite w123-280 krom å så så får du en fin bil! Jag gillar ju när dom e lite raggiga med tonade rutor och jalusi å dubbla antenner å sånt men de e ju jag de tongue

Jag gillar helt orginal med svarta rutor.

Om jag inte hittar en dieselmotorn från W123 så kanske jag kan ta från W124, men jag vet inte om dom passar eller om dom är bättre än W123 240D. W124 rostar som satan. Därför väljer jag inte dom.

Jasså är 5 vxlade dyra? Undra om det blir en annan förbrukning med 5 vxl eller om det är lika med en 4 vxl? Dom passar väll inte på en 240D?

w124 motorerna passar inte rakt i tror jag..  nej men kör på 1 motorpaket med en 4 vxlad låda och en 240D motor!

Men en 240D passar perfekt utan något modd?
Visst är inte 240D svår att starta på vintern?
Visst drar dom 0.7 i blandad körning? Om ja: då kanske man kan få ner dom till 0,6.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang