Info om D24 och D24T Volvo 740

Aruzo Ace Ventura
29 augusti 2009 · 1 240 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:

Jag gillar helt orginal med svarta rutor.

Om jag inte hittar en dieselmotorn från W123 så kanske jag kan ta från W124, men jag vet inte om dom passar eller om dom är bättre än W123 240D. W124 rostar som satan. Därför väljer jag inte dom.

Jasså är 5 vxlade dyra? Undra om det blir en annan förbrukning med 5 vxl eller om det är lika med en 4 vxl? Dom passar väll inte på en 240D?

w124 motorerna passar inte rakt i tror jag..  nej men kör på 1 motorpaket med en 4 vxlad låda och en 240D motor!

Men en 240D passar perfekt utan något modd?
Visst är inte 240D svår att starta på vintern?
Visst drar dom 0.7 i blandad körning? Om ja: då kanske man kan få ner dom till 0,6.

Med bra glödstift, 1 bra batteri å en frisk startmotor ska de inte vara några problem! Beror ju på hur du kör åxå men 0.7 ska ju gå iaf! Japp bara hinka i 240motorn men köp en hel bil när du gör detta ist för en lös motor bara så du får allt du behöver!

Volvo S70 "2.5D" (1999)
Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo740-88 Volvo850-92
29 augusti 2009 · 1 674 Inlägg

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:

w124 motorerna passar inte rakt i tror jag..  nej men kör på 1 motorpaket med en 4 vxlad låda och en 240D motor!

Men en 240D passar perfekt utan något modd?
Visst är inte 240D svår att starta på vintern?
Visst drar dom 0.7 i blandad körning? Om ja: då kanske man kan få ner dom till 0,6.

Med bra glödstift, 1 bra batteri å en frisk startmotor ska de inte vara några problem! Beror ju på hur du kör åxå men 0.7 ska ju gå iaf! Japp bara hinka i 240motorn men köp en hel bil när du gör detta ist för en lös motor bara så du får allt du behöver!

Okej big_smile
Är du också en Merca-älskare? Du har ju volvo och du talar bra om Mercedes. Det är ovanligt. Ofta burkar det vara ett "krig" mellan dom och saab.

Men Är det någon stor skillnad på 240D motorerna med åren.
Exempel: 1979 så fick 240D en anna  topp som gjorde så den gick bättre och drog mindre.
Exempel 2: 1985 var det sista året med 240D och då fick dom andra ventiler som håller inte mera än 40 mil lol

Aruzo Ace Ventura
29 augusti 2009 · 1 240 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Aruzo skrev:

Volvo740-88 skrev:

Men en 240D passar perfekt utan något modd?
Visst är inte 240D svår att starta på vintern?
Visst drar dom 0.7 i blandad körning? Om ja: då kanske man kan få ner dom till 0,6.

Med bra glödstift, 1 bra batteri å en frisk startmotor ska de inte vara några problem! Beror ju på hur du kör åxå men 0.7 ska ju gå iaf! Japp bara hinka i 240motorn men köp en hel bil när du gör detta ist för en lös motor bara så du får allt du behöver!

Okej big_smile
Är du också en Merca-älskare? Du har ju volvo och du talar bra om Mercedes. Det är ovanligt. Ofta burkar det vara ett "krig" mellan dom och saab.

Men Är det någon stor skillnad på 240D motorerna med åren.
Exempel: 1979 så fick 240D en anna  topp som gjorde så den gick bättre och drog mindre.
Exempel 2: 1985 var det sista året med 240D och då fick dom andra ventiler som håller inte mera än 40 mil lol

Merca å volvo ska de ju va tongue Har haft 6 mercer å 4 av dom e 123er hehe nej de spelar nog inte så stor roll vilken 240d du tar! Ska själv ha en vit 123a sedan med 240 diesel nån dag! Så ut på blocket å leta nu!  wink

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
Volvo740-88 Volvo850-92
30 augusti 2009 · 1 674 Inlägg

190D motorer är ju jättebilliga nu för tiden. Kom har ju mera hk och drar mindre änm en 240D.
Skulle det inte vara bättre om jag köper en rost mercedes 190D från 80-talet. Sen tar jag bara ut motorn och lådan m.m och installera det i 740.

Då har jag en bil som rostar lite, drar lite, billiga delar, stark, bra kvalité, billig försäkring och i drift big_smile
Smart. Men då måste jag modda om som fan. Hastighetsmätare och varvmätare måste jag köpa i universial delar. Motorfästen också måste jag byta.

Amazon_123GT Driifter;)
30 augusti 2009 · 1 630 Inlägg

snålställd d24 går o köra på 0.6 0.7 så

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Volvo740-88 Volvo850-92
31 augusti 2009 · 1 674 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
snålställd d24 går o köra på 0.6 0.7 så

Du menar bara 0,6.
Men jag har hört så mycket nackdelar om D24 så jag vågar inte köpa en sådan.
Mercedes dieselmotor är ju känd för att ha typ samma kvalité som en B230F.

Men vad är det som är det största felet på D24? är det toppen eller något annat?

Rquired Allmänt envis
31 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

S*tan vad du har hängt upp dig på att Mercedes rostar rent ut sagt. Det är W210 och framåt som rostar, tidigare hade de ett mycket gott skydd. Volvo 740 rostar rätt friskt den också, i minst samma takt som gammel-Mercedes.

Rent globalt är Mercedesen en betydligt mer beprövad konstruktion än Volvon, så var inte rädd för problem med den. Speciellt inte med tanke på vilken bild av D24 som ges här...

Gamla skattebefriade MB är billiga, driftsäkra som få och kvalitetsbyggen. Att köpa en sådan är betydligt enklare än att konvertera en 740 med MB eller Volvo diesel, och du får en minst lika bra resultat. Jag skulle vilja säga bättre, men så förtjust som du verkar vara i 740 tror jag inte du tar åt dig det smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
camaro67 Meister
31 augusti 2009 · 6 763 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
190D motorer är ju jättebilliga nu för tiden. Kom har ju mera hk och drar mindre änm en 240D.
Skulle det inte vara bättre om jag köper en rost mercedes 190D från 80-talet. Sen tar jag bara ut motorn och lådan m.m och installera det i 740.

Då har jag en bil som rostar lite, drar lite, billiga delar, stark, bra kvalité, billig försäkring och i drift big_smile
Smart. Men då måste jag modda om som fan. Hastighetsmätare och varvmätare måste jag köpa i universial delar. Motorfästen också måste jag byta.

HAr du kunskapen och verktyg för att kunna göra en sån operation?

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Kriillee
31 augusti 2009 · 110 Inlägg

Min första d24T ställde jag på pumpen fullt, sen satt det en lite större turbo än orginal, drog bort wg slangen å sen körde jag med den så mkt den orkade i över två månader på 50%diesel 50% spillolja.
två månader höll motorn, sen knackade det till när jag var påväg hem en natt, tre snabba höga knack, sen var han stendöd.. En månad senare satt en ny d24sugis som vart turbokonverterad .. Samma visa på den, ställa på pumpen, rycka slangen, sen köra med den och ha roligt, den höll iaf 2,5-3månader.

visst, är väll inte meningen att man ska åka och leka med d24or, men jag tycker bara det är skit..
Men d24 sugis kan du köra skapligt hårt med utan att dom lägger av i första taget!  Men diesel ska det vara!

det är toppen som är klen, slår sig och spricker.

-Mackan- Fire And Silk
31 augusti 2009 · 2 254 Inlägg

http://farm4.static.flickr.com/3427/3364515337_9ec79d0f0b.jpg


Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Volvo740-88 Volvo850-92
31 augusti 2009 · 1 674 Inlägg

Rquired skrev:
S*tan vad du har hängt upp dig på att Mercedes rostar rent ut sagt. Det är W210 och framåt som rostar, tidigare hade de ett mycket gott skydd. Volvo 740 rostar rätt friskt den också, i minst samma takt som gammel-Mercedes.

Rent globalt är Mercedesen en betydligt mer beprövad konstruktion än Volvon, så var inte rädd för problem med den. Speciellt inte med tanke på vilken bild av D24 som ges här...

Gamla skattebefriade MB är billiga, driftsäkra som få och kvalitetsbyggen. Att köpa en sådan är betydligt enklare än att konvertera en 740 med MB eller Volvo diesel, och du får en minst lika bra resultat. Jag skulle vilja säga bättre, men så förtjust som du verkar vara i 740 tror jag inte du tar åt dig det smile

Jag kan inte säga att MB är billig för folk verkar vilja ha 20 tusen för en fin W123 eller W124.
Merca diesel är 100ggr bättre än D24. Det vet jag.

Jaja, jag får väll köpa en skattebefriad Diesel smile Men jag vill inte betala 20 tusen för dom. W123 är jag förtjust i för dom är en massbeprövad Mercedes och finns mycket delar. Men en 70-talare mercedes W123 har inte servo och abs enligt wikipedia. Det kom 1983.

Senast redigerat av Volvo740-88 (31 augusti 2009)

Rquired Allmänt envis
31 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Rquired skrev:
S*tan vad du har hängt upp dig på att Mercedes rostar rent ut sagt. Det är W210 och framåt som rostar, tidigare hade de ett mycket gott skydd. Volvo 740 rostar rätt friskt den också, i minst samma takt som gammel-Mercedes.

Rent globalt är Mercedesen en betydligt mer beprövad konstruktion än Volvon, så var inte rädd för problem med den. Speciellt inte med tanke på vilken bild av D24 som ges här...

Gamla skattebefriade MB är billiga, driftsäkra som få och kvalitetsbyggen. Att köpa en sådan är betydligt enklare än att konvertera en 740 med MB eller Volvo diesel, och du får en minst lika bra resultat. Jag skulle vilja säga bättre, men så förtjust som du verkar vara i 740 tror jag inte du tar åt dig det smile

Jag kan inte säga att MB är billig för folk verkar vilja ha 20 tusen för en fin W123 eller W124.
Merca diesel är 100ggr bättre än D24. Det vet jag.

Jaja, jag får väll köpa en skattebefriad Diesel smile Men jag vill inte betala 20 tusen för dom. W123 är jag förtjust i för dom är en massbeprövad Mercedes och finns mycket delar. Men en 70-talare mercedes W123 har inte servo och abs enligt wikipedia. Det kom 1983.

Med "billig" menar jag driftkostnader och inte inköpspris, just det sista är Volvons stora fördel. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Volvo740-88 Volvo850-92
31 augusti 2009 · 1 674 Inlägg

Rquired skrev:

Volvo740-88 skrev:

Rquired skrev:
S*tan vad du har hängt upp dig på att Mercedes rostar rent ut sagt. Det är W210 och framåt som rostar, tidigare hade de ett mycket gott skydd. Volvo 740 rostar rätt friskt den också, i minst samma takt som gammel-Mercedes.

Rent globalt är Mercedesen en betydligt mer beprövad konstruktion än Volvon, så var inte rädd för problem med den. Speciellt inte med tanke på vilken bild av D24 som ges här...

Gamla skattebefriade MB är billiga, driftsäkra som få och kvalitetsbyggen. Att köpa en sådan är betydligt enklare än att konvertera en 740 med MB eller Volvo diesel, och du får en minst lika bra resultat. Jag skulle vilja säga bättre, men så förtjust som du verkar vara i 740 tror jag inte du tar åt dig det smile

Jag kan inte säga att MB är billig för folk verkar vilja ha 20 tusen för en fin W123 eller W124.
Merca diesel är 100ggr bättre än D24. Det vet jag.

Jaja, jag får väll köpa en skattebefriad Diesel smile Men jag vill inte betala 20 tusen för dom. W123 är jag förtjust i för dom är en massbeprövad Mercedes och finns mycket delar. Men en 70-talare mercedes W123 har inte servo och abs enligt wikipedia. Det kom 1983.

Med "billig" menar jag driftkostnader och inte inköpspris, just det sista är Volvons stora fördel. smile

Okej. Så mercedes är dyr att köpa men billig att äga.
Har 70-talare W123 servo och abs som 80-talarna hade?
Är det någon skillnad mellan dom?

Sådan skulle jag vilja ha http://www.thhe.dk/biler/Mercedes_190E_Evolution_II.jpg
Men rostar inte W190e mycket? Eller är det W201?

Senast redigerat av Volvo740-88 (31 augusti 2009)

Rquired Allmänt envis
31 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Rquired skrev:

Volvo740-88 skrev:
Jag kan inte säga att MB är billig för folk verkar vilja ha 20 tusen för en fin W123 eller W124.
Merca diesel är 100ggr bättre än D24. Det vet jag.

Jaja, jag får väll köpa en skattebefriad Diesel smile Men jag vill inte betala 20 tusen för dom. W123 är jag förtjust i för dom är en massbeprövad Mercedes och finns mycket delar. Men en 70-talare mercedes W123 har inte servo och abs enligt wikipedia. Det kom 1983.

Med "billig" menar jag driftkostnader och inte inköpspris, just det sista är Volvons stora fördel. smile

Okej. Så mercedes är dyr att köpa men billig att äga.
Har 70-talare W123 servo och abs som 80-talarna hade?
Är det någon skillnad mellan dom?

Nja billiga att äga... missförstå inte nu wink

Men några större skillnader mot Volvo bör det inte vara, 740 är en rätt vanlig ungdoms/svinbil medans Mercan är mer gubb bil så försäkringen jämnar ut sig. Och även till Mercan kan man hitta delar på skroten osv osv. Övriga frågor får du ställa till någon annan, finns många MB fans här på sidan som kan dessa bilarna på sina tio fingrar smile

Edit: 190e är före "rost generationen", underhåll den väl så bör den klara sig bra.

Senast redigerat av Rquired (31 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Volvo740-88 Volvo850-92
31 augusti 2009 · 1 674 Inlägg

Rquired skrev:

Volvo740-88 skrev:

Rquired skrev:

Med "billig" menar jag driftkostnader och inte inköpspris, just det sista är Volvons stora fördel. smile

Okej. Så mercedes är dyr att köpa men billig att äga.
Har 70-talare W123 servo och abs som 80-talarna hade?
Är det någon skillnad mellan dom?

Nja billiga att äga... missförstå inte nu wink

Men några större skillnader mot Volvo bör det inte vara, 740 är en rätt vanlig ungdoms/svinbil medans Mercan är mer gubb bil så försäkringen jämnar ut sig. Och även till Mercan kan man hitta delar på skroten osv osv. Övriga frågor får du ställa till någon annan, finns många MB fans här på sidan som kan dessa bilarna på sina tio fingrar smile

Edit: 190e är före "rost generationen", underhåll den väl så bör den klara sig bra.

Hahah. 190e vill dom ha för samma pris som 300SE. Då är det bättre att köpa en W126 300SE. Finare och mera lyx. 300SE kan man kalla för lyx. Om ser så ut.

Dom har ju en rak 6:a så dom bör inte dra så mycket.

Rquired Allmänt envis
31 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Rquired skrev:

Volvo740-88 skrev:

Okej. Så mercedes är dyr att köpa men billig att äga.
Har 70-talare W123 servo och abs som 80-talarna hade?
Är det någon skillnad mellan dom?

Nja billiga att äga... missförstå inte nu wink

Men några större skillnader mot Volvo bör det inte vara, 740 är en rätt vanlig ungdoms/svinbil medans Mercan är mer gubb bil så försäkringen jämnar ut sig. Och även till Mercan kan man hitta delar på skroten osv osv. Övriga frågor får du ställa till någon annan, finns många MB fans här på sidan som kan dessa bilarna på sina tio fingrar smile

Edit: 190e är före "rost generationen", underhåll den väl så bör den klara sig bra.

Hahah. 190e vill dom ha för samma pris som 300SE. Då är det bättre att köpa en W126 300SE. Finare och mera lyx. 300SE kan man kalla för lyx. Om ser så ut.

Dom har ju en rak 6:a så dom bör inte dra så mycket.

300se är motsvarande dagens S-klass, vilket förmodligen innebär att där finns mycket som kan gå sönder och som är dyrt att laga. Så visst kan du köpa en 300se istället, men jag hade räknat med en betydligt större driftkostnad för en sådan. Det är därför den är så billig wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Remiss
31 augusti 2009 · 1 339 Inlägg

Rquired skrev:

Volvo740-88 skrev:

Rquired skrev:

Nja billiga att äga... missförstå inte nu wink

Men några större skillnader mot Volvo bör det inte vara, 740 är en rätt vanlig ungdoms/svinbil medans Mercan är mer gubb bil så försäkringen jämnar ut sig. Och även till Mercan kan man hitta delar på skroten osv osv. Övriga frågor får du ställa till någon annan, finns många MB fans här på sidan som kan dessa bilarna på sina tio fingrar smile

Edit: 190e är före "rost generationen", underhåll den väl så bör den klara sig bra.

Hahah. 190e vill dom ha för samma pris som 300SE. Då är det bättre att köpa en W126 300SE. Finare och mera lyx. 300SE kan man kalla för lyx. Om ser så ut.

Dom har ju en rak 6:a så dom bör inte dra så mycket.

300se är motsvarande dagens S-klass, vilket förmodligen innebär att där finns mycket som kan gå sönder och som är dyrt att laga. Så visst kan du köpa en 300se istället, men jag hade räknat med en betydligt större driftkostnad för en sådan. Det är därför den är så billig wink

Kostar att ligga på topp helt enkelt wink


Btw, sen när började en rak 6:a att inte dra så mkt? tongue. Lär ju nog inte vara bättre förbrukning än Volvon din hehe.

Volvo740-88 Volvo850-92
1 september 2009 · 1 674 Inlägg

Volvo740an skrev:

Rquired skrev:

Volvo740-88 skrev:

Hahah. 190e vill dom ha för samma pris som 300SE. Då är det bättre att köpa en W126 300SE. Finare och mera lyx. 300SE kan man kalla för lyx. Om ser så ut.

Dom har ju en rak 6:a så dom bör inte dra så mycket.

300se är motsvarande dagens S-klass, vilket förmodligen innebär att där finns mycket som kan gå sönder och som är dyrt att laga. Så visst kan du köpa en 300se istället, men jag hade räknat med en betydligt större driftkostnad för en sådan. Det är därför den är så billig wink

Kostar att ligga på topp helt enkelt wink


Btw, sen när började en rak 6:a att inte dra så mkt? tongue. Lär ju nog inte vara bättre förbrukning än Volvon din hehe.

Njaa. 300SE kan man väll inte säga "topp". wink
Dom är ju inte så dyra.

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
22 januari 2010 · 296 Inlägg

Satsa på en d24a , finns ingen roligare motor , ställ upp pumpen byt till större turbo och njut utav all dieselrök smile Men att den går billigt hann jag alldrig uppleva.

Men de är ju som de andra säger , de slutar ju fungera förr eller senare.
På min gamla 760 gick ju toppen och då såldes bilen , alla som har en topp liggandes är ju så jävla dyra på dom.

Det blir som det blir!
H3dlund Med lem
22 januari 2010 · 1 127 Inlägg

Dream_ skrev:
Satsa på en d24a , finns ingen roligare motor , ställ upp pumpen byt till större turbo och njut utav all dieselrök smile Men att den går billigt hann jag alldrig uppleva.

Rolig? Säker på att det verkligen var en d24a som satt i? lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang