Hur ska jag koppla in kabel ifrån högtalarna till min bilstereo? (Piooner DEH-2900MP)

Kyligare
10 september 2009 · 7 Inlägg

Jag har nu fått för mig att installera nya högtalare i dörrarna på min bil.
Innan jag gjorde någonting så drog jag högtalarkabel hela vägen ifrån högtalarna till stereo.
MEN! ... när jag tar ut stereon ser jag att den inte såg ut som jag hoppades på. Jag har en Piooner DEH-2900MP.

Jag trodde det skulle finnas + och - ingångar, precis som på en förstärkare jag har står i hemmet.
Men ack så fel jag hade, så ... Ska jag låta de gamla originalkablarna sitta kvar och låta de spela mina nya högtalare eller ska jag lösa detta på något annat vis?

Jag tackar för utförliga svar, eftersom så många säkerligen redan förstått ... så har jag bara gjort detta 1 gång och det ser vi ju alla hur det gick? hmmwink


EDIT: Om det är till någon hjälp så kan jag tala om att jag kommer vid senare tillfälle sätta i 2 6x9:or i hatthyllan. Dessa kommer självklart drivas av ett slutsteg, troligtvis 2 kanaler.

Senast redigerat av Kyligare (10 september 2009)

Kärlek köper man i Japan! :)
Henka_ Slav
10 september 2009 · 1 454 Inlägg

använd original kablarna smile mkt smidigare så.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Kyligare
10 september 2009 · 7 Inlägg

Okej, jag pratade med min styvfar som är elektriker, han tyckte jag skulle byta ut dem pga att ljudet skulle försämras av original kablarna. Men det är alltså inga problem?

Henka_ skrev:
använd original kablarna smile mkt smidigare så.

Kärlek köper man i Japan! :)
nyman_666
10 september 2009 · 130 Inlägg

Högtalare ska inte kopplas på ingångar utan på utgångar. Och du borde ju ha 4 stycken högtalarutgångar bakom spelaren där. Front left, front right, rear left och rear right. Bara att lägga fast plus och minus från högtalaren till cd spelarens högtalarutgångar om du har tänkt driva högtalarna från cd spelaren. Ska du ha 6x9or kopplade via steg så måste du dra RCA kabel från linjeutgången på spelaren till steget och därifrån med högtalarkabel till högtalarna.

If it ain't broke, fix it 'til it is!
nyman_666
10 september 2009 · 130 Inlägg

Orginalkablarna duger säkert bra men oftast bättre med grövre kablar

If it ain't broke, fix it 'til it is!
TT-Avant
10 september 2009 · 6 851 Inlägg

Det blir så lite skinnlad på att byta högtalarkablar om du inte tänker sätta in kraftigare sedan och driva dem med slutsteg. Att bara byta CD och högtalare så duger org. ganska så bra, om det inte är gamla ruttna högtalarkablar från tex. början av 70 talet.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Kyligare
10 september 2009 · 7 Inlägg

nyman_666 skrev:
Högtalare ska inte kopplas på ingångar utan på utgångar. Och du borde ju ha 4 stycken högtalarutgångar bakom spelaren där. Front left, front right, rear left och rear right. Bara att lägga fast plus och minus från högtalaren till cd spelarens högtalarutgångar om du har tänkt driva högtalarna från cd spelaren. Ska du ha 6x9or kopplade via steg så måste du dra RCA kabel från linjeutgången på spelaren till steget och därifrån med högtalarkabel till högtalarna.

Det var just det jag tyckte var så himla underligt, jag finner inga utgångar ...
Det enda som jag finner är 1 RCA Anslutning och en som är väldigt lik RCA, om det inte är RCA.
Sedan finns det även en stor "klump" som går in i stereo där flera kablar är anslutna i den "klumpen" ...

Kärlek köper man i Japan! :)
Kyligare
10 september 2009 · 7 Inlägg

Så om grovleken inte är så stor skillnad spelar det alltså inte så stor roll vad för kabel det är?
Kabel är säkerligen 14 år gammal vilket fick mig tänka att den säkerligen var "out of date". Eftersom jag byter ut ett par 25W till ett par 100W tänkte jag att det skulle behövas en fräsch kabel? smile

nyman_666 skrev:
Orginalkablarna duger säkert bra men oftast bättre med grövre kablar

Kärlek köper man i Japan! :)
nyman_666
10 september 2009 · 130 Inlägg

Du kan höra skillnad om du byter kabel men tror inte de har nån större betydelse när du kör direkt från spelaren. Drar man nya kablar från separata steg kan de löna sej att dra fetare med en gång. Iaf till basar och middar, diskanter är de mindre känsligt med grovlek. Men klumpen du pratar om antar jag att ser ut så här? --> http://www.clarionworld.co.uk/images/iso.jpg
Kablarna som är i den klumpen är remote, plus, minus, högtalarutgångar osv. Står antagligen på sladdarna eller i nån bruksanvisning eller uppe på spelaren vad dom betyder.

If it ain't broke, fix it 'til it is!
nyman_666
10 september 2009 · 130 Inlägg

På bilden så är dom 2 övre raderna plus, minus remote och hela det köret och dom 2 undre raderna är högtalarsladdarna. varje färg är ett par. lila och lila/svart, vit och vit/svart osv. Den som är märkt med svart rand längsmed är minus till högtalaren.

If it ain't broke, fix it 'til it is!
Kyligare
10 september 2009 · 7 Inlägg

nyman_666 skrev:
Du kan höra skillnad om du byter kabel men tror inte de har nån större betydelse när du kör direkt från spelaren. Drar man nya kablar från separata steg kan de löna sej att dra fetare med en gång. Iaf till basar och middar, diskanter är de mindre känsligt med grovlek. Men klumpen du pratar om antar jag att ser ut så här? --> http://www.clarionworld.co.uk/images/iso.jpg
Kablarna som är i den klumpen är remote, plus, minus, högtalarutgångar osv. Står antagligen på sladdarna eller i nån bruksanvisning eller uppe på spelaren vad dom betyder.

Just precis, en sådan "klump" är det det sitter lappar där det står vad det är (remote osv..) ... Är det tänkt att jag ska skarva den?
Eller vart ska jag sätta kabeln ifrån högtalaren?

Kärlek köper man i Japan! :)
nyman_666
10 september 2009 · 130 Inlägg

kablarna från högtalarna ska du skarva till den där klumpens kablar. Höger fram högtalare skarvar du i till front right t.ex. så fungerar det.

If it ain't broke, fix it 'til it is!
Kyligare
10 september 2009 · 7 Inlägg

nyman_666 skrev:
kablarna från högtalarna ska du skarva till den där klumpens kablar. Höger fram högtalare skarvar du i till front right t.ex. så fungerar det.

Okej!
så jag ska alltså skarva högtalarnas kablar här?
http://img151.imageshack.us/img151/2594/hgtalarna.jpg

Kärlek köper man i Japan! :)
nyman_666
10 september 2009 · 130 Inlägg

Ja de ser ju troligt ut.. e ju samma färger som på länken ja klistrade in tidigare på iso kontakten. Finns inte så mycekt att välja på.. 2 rader har plus, minus, remote, ignition, mute och nåt sånt och dom andra raderna har högtalarutgångarna som är vit, grå, grön och violett. bara att koppla in dom där. den helfärgare är plus och den med svarta randen på är minus.

If it ain't broke, fix it 'til it is!
Henka_ Slav
10 september 2009 · 1 454 Inlägg

exakt. men 14 år gamla kablar är inte "out of date" dom duger nog i 14 år till. på isbilen körde ja med originalkablar från 79. men vill du börja skarva på ison så gör de

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Kyligare
10 september 2009 · 7 Inlägg

nyman_666 skrev:
Ja de ser ju troligt ut.. e ju samma färger som på länken ja klistrade in tidigare på iso kontakten. Finns inte så mycekt att välja på.. 2 rader har plus, minus, remote, ignition, mute och nåt sånt och dom andra raderna har högtalarutgångarna som är vit, grå, grön och violett. bara att koppla in dom där. den helfärgare är plus och den med svarta randen på är minus.

Åh, tackar!

Då ska jag försöka meka lite till nästa vecka! smile

Tackar för snabb hjälp.

Kärlek köper man i Japan! :)
nyman_666
10 september 2009 · 130 Inlägg

Iso kontakten är väl inte gammal? Den följde väl med spelaren? och enda sättet att koppla in nånting i en spelare är att skarva fast i isokontakten. Gamla spelare hade kablar direkt ut ur spelaren men dagens alla borde ha isokontakter.

If it ain't broke, fix it 'til it is!
nyman_666
10 september 2009 · 130 Inlägg

Kyligare skrev:

nyman_666 skrev:
Ja de ser ju troligt ut.. e ju samma färger som på länken ja klistrade in tidigare på iso kontakten. Finns inte så mycekt att välja på.. 2 rader har plus, minus, remote, ignition, mute och nåt sånt och dom andra raderna har högtalarutgångarna som är vit, grå, grön och violett. bara att koppla in dom där. den helfärgare är plus och den med svarta randen på är minus.

Åh, tackar!

Då ska jag försöka meka lite till nästa vecka! smile

Tackar för snabb hjälp.

Så lite så smile

If it ain't broke, fix it 'til it is!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang