Startmotor. Klickar till i solenoiden, men inget händer. Vad är felet?

granite
1 september 2006 · 150 Inlägg

Idag när jag skulle starta bilen så hände ingenting. Det klickade till i solenoiden/relät och jag kunde se att ström kopplades på (instrumentbelysningen blev svagare) men inget hände. Efter att ha vridit på nyckeln ett par gånger startade bilen helt plötsligt normalt. Vad är det för fel? En kompis föreslog att det kan vara startmotorn som är så mekaniskt sliten att den inte kan koppla in => byt startmotor. Andra förslag?

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 september 2006 · 1 660 Inlägg

Kan även vara kolen i starten som börjar vara slitna / hänger sig.. Knacka med en hammare på startmotorn så brukar det lossna.'
Eller om du har dålig kontakt nånstans, Batteripolerna, jordflätor eller nåt..

dasKuppe
1 september 2006 · 6 Inlägg

Har samma problem. hmm
Varit svår startad nästan en vecka redan. Men nu gav den upp.
Första gången den inte ville starta så kollade/putsade jag kontakterna på solenoiden och plötsligt startade den, men andra gången gick det inte.

Sommar: Nissan 200sx s13 -91
/Höst/Vinter/Vår: Escort -88
Drönirettab
1 september 2006 · 21 761 Inlägg

granite skrev:
Idag när jag skulle starta bilen så hände ingenting. Det klickade till i solenoiden/relät och jag kunde se att ström kopplades på (instrumentbelysningen blev svagare) men inget hände. Efter att ha vridit på nyckeln ett par gånger startade bilen helt plötsligt normalt. Vad är det för fel? En kompis föreslog att det kan vara startmotorn som är så mekaniskt sliten att den inte kan koppla in => byt startmotor. Andra förslag?

Är det Subarun, som dessutom hade dåligt batteri?

Dreamcatcher
2 september 2006 · 260 Inlägg

exakt samma sak händer mig ibland. kunde tydligen vara allt från batteri-startmotor-glapp i tändningslåset.

styling har egentligen bara med pengar att göra.
Drönirettab
2 september 2006 · 21 761 Inlägg

När man råkar ut för liknande saker så finns det några saker som man kan göra, knacka på startmotorn med en gummiklubba kan tex hjälpa. En sak som jag tycker att man kan göra är att ha en annan person som hjälper till, sedan plockar man fram multimetern och mäter på två ställen; batteriet och startmotorn.

En person mäter på batteriet, när den andra vrider nyckeln i startläge, och ser om spänningen sjunker mycket. Om spänningen bara sjunker till tex 11,5-12V fastän startmotorn klickar/inte går så får inte startmotorn spänning på något sätt.

Nästa ställe att kolla är anslutningen på solenoiden, där kabeln från tändlåset sitter. Gör samma sak som förut, en mäter på solenoidstiftet medan den andra vrider nyckeln i startläge. Kommer det spänning fram till stiftet fastän startmotorn klickar/inte går så sitter felet troligen inuti solenoiden, tex brända/oxiderade kontaktytor. Kommer det inte fram spänning till stiftet eller själva kabelkontakten så får man kolla den kabeln eller tändlåset/säkringsdosa, beroende på var kabeln kommer ifrån.

Men om spänningen sjunker under 11V eller mer fastän startmotorn bara klickar så kan det bero på två saker. Dels kan batteriet vara dåligt, men då brukar spänningen sjunka väldigt mycket, ner mot 9V eller lägre. Dels kan startmotordrevet fastna och det kan man kolla genom att mäta med en tångamperemeter hur stor ström som går genom batteripluskabeln.

Startmotorn på en vanlig normalstor bensinmotor brukar kunna dra runt 100-150A vid vanliga sommartemperaturer. Om den drar uppåt 300A så är det något fel och en orsak kan vara att drevet har fastnat mot kuggkransen på svänghjulet, det kan ha blivit kortslutning i en lindning också.
Enklast är att ta loss startmotorn och testköra den i fria luften och se hur den beter sig, om drevet verkar kärva eller liknande. Att öppna solenoiden och putsa upp kontaktytorna är aldrig fel, det blir bränt ganska lätt eftersom det går hög ström genom dem.

dasKuppe
3 september 2006 · 6 Inlägg

Jag tackar för dessa upplysningar. Det torde ordna sig redan..(nämligen hade jag igång den på fredagen redan bara genom att knacka lite på startmotorn. Men mycket professionella ide'er till sådana som det ennu kommer att hända sig.

Sommar: Nissan 200sx s13 -91
/Höst/Vinter/Vår: Escort -88
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang