Läckande Tank Saab 9000 -91

Volvo__Linda
28 januari 2010 · 5 Inlägg

Ja som sagt, har till min förbannelse upptäckt att min tank läcker.

Så frågan är, hur svårt är det att byta en tank? Är det nått man ens kan göra själv?
OM inte, någon som har ett hum om hur mycket det skulle tänkas gå på om man lämnar in den på verkstad för ett byte. Är det ens värt det?

Tacksam för alla svar!!smile

engolf
28 januari 2010 · 3 235 Inlägg

är du säker på att det är hål i tanken? Kan vara någon slang som läcker.
Om det är metalltank kan man löda, plast kan plastsvetsas, eller använda kemisk metall.
Hur som helst måste tanken demonteras och göras ren.

Volvo__Linda
28 januari 2010 · 5 Inlägg

Jag är iof osäker, men när jag tankar fullt så pissar det ut soppa vid höger bakdäck, sen slutar det efter ca 10-15 liter runnit ut. Hade det varit någon slang så borde det väl inte sluta rinna? Eller?

Senast redigerat av Volvo__Linda (28 januari 2010)

jonTe
28 januari 2010 · 5 710 Inlägg

Jag har aldrig hört talas om en tank till 9000 som gått sönder. Pe är i plats och mycket hållbara.

Volvo__Linda skrev:
Jag är iof osäker, men när jag tankar fullt så pissar det ut soppa vid höger bakdäck, sen slutar det efter ca 10-15 liter runnit ut. Hade det varit någon slang så borde det väl inte sluta rinna? Eller?

Höger bakhjul.....där går det ett plaströr från tanklock--> tank och denna har en skarv.
Rätt vanligt att slangklämman är rutten där = kolla det!

mvh jonas

MVH Jonas
..............
Garfield
28 januari 2010 · 1 019 Inlägg

Lägg dig på marken och kolla vad det kommer ifrån. Det är plasttank på 9000.

Volvo__Linda
31 januari 2010 · 5 Inlägg

jonTe skrev:
Jag har aldrig hört talas om en tank till 9000 som gått sönder. Pe är i plats och mycket hållbara.

Volvo__Linda skrev:
Jag är iof osäker, men när jag tankar fullt så pissar det ut soppa vid höger bakdäck, sen slutar det efter ca 10-15 liter runnit ut. Hade det varit någon slang så borde det väl inte sluta rinna? Eller?

Höger bakhjul.....där går det ett plaströr från tanklock--> tank och denna har en skarv.
Rätt vanligt att slangklämman är rutten där = kolla det!

mvh jonas

Tack för tipset... ska kolla det. Hade inte en tanke på det. smile

Volvo__Linda
31 januari 2010 · 5 Inlägg

jonnielahti skrev:

Volvo__Linda skrev:

jonTe skrev:
Jag har aldrig hört talas om en tank till 9000 som gått sönder. Pe är i plats och mycket hållbara.


Höger bakhjul.....där går det ett plaströr från tanklock--> tank och denna har en skarv.
Rätt vanligt att slangklämman är rutten där = kolla det!

mvh jonas

Tack för tipset... ska kolla det. Hade inte en tanke på det. smile

har varit det ''felet'' på nästan alla 9000 i min familj tongue

Hehe... kan ju säga så här, det var båda slangklämmorna tongue Så nu håller vi tummarna för att de inte dyker upp nå annat läckande fenomen tongue tack för era svar å tips! Detta uppskattas.

volvo_240_GL
8 maj 2013 · 357 Inlägg

Har samma fel på min, när ja tankar fullt så pissar den ur sig bensin i en jävla fart. ser ej vart de kommer i från men från tanken nånstans iaf.

Volvo 850 (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang