Skillnad mellan Camaro ss, rs och lt?

Joper
23 september 2006 · 34 Inlägg

Tjenare. Nu är det så att jag och farsan är ute efter en jänkare. Vi är mest inne på en muskelbil med mycket nöje, ingen glidare denna gång.

Vi har kollat som tokar på Camaro men vad är egentligen skillnaden på Camaro ss, rs och lt. Är det så att rs är standard, ss lite extra lull lull och lt:n är snikern? Eller hur är det nu?

Jag har sökt men inte hittat något svar på denna fråga.

Joper
25 september 2006 · 34 Inlägg

Ingen som vet skillnaden mellan modellerna?

THEBADGUY Gorgilus addictus
25 september 2006 · 4 734 Inlägg

SS är väl den största versionen? Om jag inte minns fel.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Joper
25 september 2006 · 34 Inlägg

Jo ss är ju dyrast oftast också så det kan nog stämma. Men det skulle vara kul att hitta någon specifikationslista med skillnaderna mellan bilarna.

THEBADGUY Gorgilus addictus
25 september 2006 · 4 734 Inlägg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Camaro

WIKIPEDIA FOR PRESIDENT big_smile big_smile big_smile

Senast redigerat av THEBADGUY (25 september 2006)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Joper
25 september 2006 · 34 Inlägg

Tack tack tack! Pefekt.

THEBADGUY Gorgilus addictus
25 september 2006 · 4 734 Inlägg

Joper skrev:
Tack tack tack! Pefekt.

Hoppas att de är lite där iallafall wink

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Joper
25 september 2006 · 34 Inlägg

Mycket trevlig läsning men det stod fortfarande ingenting om Lt, mycket skumt tycker jag. Har ingen aning om vad Lt står för.

Lunnajs Mr
25 september 2006 · 267 Inlägg

Lt kom 74 med den nya 2:a generationens utseende och höll sig resten av 2:a generationen sen försvann den.. Jag är inte säker, men om någon är så får denne gärna rätta mig..
Vet dock inte exakt vad den innebär.

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Joper
25 september 2006 · 34 Inlägg

Jaha. Det kan nog stämma du. För 75:an och uppåt har ju den lite mindre grillen, medans t.ex. din 73:a har den stora lite biffigare grillen.

THEBADGUY Gorgilus addictus
25 september 2006 · 4 734 Inlägg

1973 Type LT Coupé
Camaro Type LT Coupé, $3 211.70. Detta var en ny grundmodell, Type LT (Luxury Touring) Coupé. LTn kan till att börja med urskiljas från övriga modeller genom att titta på det andra tecknet från vänster i chassinumret: S = LT och Q = övriga modeller. I modellen ingick: Interior Decor/Quiet Sound Group, Mätarpaket, Elektrisk klocka, Servo styrning, Sportbackspeglar, Dolda vindrutetorkare, Rally Wheels, fack i dörrsidor, deluxe inredning, svartlackerad tröskellåda, Type LT emblem på takstolpar och bakpanel samt mellan grill och strålkastare om inte Rally Sport paket beställts. TurboFire 145 hk/350 V8 L65. Till denna motor fanns en 4-växlad manuell växellåda som standard.


Type LT inredning.

Paket
RPO Z22. Rally Sport, $97.00, i kombination med Type LT. Bestod av RPO Z21 (bilens färg på dörrhandtag i form av färgmatchad tejp i försänkning, kromlister i ovankant på framskärmar och i bakkant på huv samt i ovankant på dörrar, lister fanns också längs dropplister och runt p-ljus, bakljus samt backljus), uppflyttade (innanför strålkastarna) runda p-ljus med kromlist runt samt ornamentering, tvådelad svart grill med silverfärgade ytterkanter, kromlist runt grillens ytterkanter, två små stötfångare (så kallade bumperettes) på vardera sidan i fronten, gummiförlängning runt grillen och fäste för registreringsskylt under stötfångaren på passagerarsidan.

Kraftöverföring
RPO L48. 175 hp/Turbo Fire 350 (K), $76.00. Innehöll en mild hydraulkam, 4-ports Rochester förgasare och 8.5:1 i kompression. Kunde bara beställas inklusive servostyrning.

RPO M38. TurboHydramatic 350, $210.00. En trestegs automat som kunde beställas till standard V8an samt L48.

RPO M20. 4-speed Wide Range, $200.00. Detta var en 4-växlad manuell Saginaw låda.


Lite info som kanske kan vara intressant?

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Joper
25 september 2006 · 34 Inlägg

Mycket intressant! Hur hittar ni allt det här? Har sökt en massa på google utan resultat.

THEBADGUY Gorgilus addictus
26 september 2006 · 4 734 Inlägg

Joper skrev:
Mycket intressant! Hur hittar ni allt det här? Har sökt en massa på google utan resultat.

Ja du....jag använder google big_smile......bara att söka på bra sätt så löser sig de mesta smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
jocke_
27 september 2006 · 264 Inlägg

Lt är vad jag förstått alltså ett utrustiningspaket? min är ju en Lt och den är fullutrustad (enligt 70-tals norm) Ac m.m, jag har förståt det som det lyxigaste paketet med elhissar m.m men mindre sportigt än de andra paketen. Nästan alla camaros 74-79 är ju Lt så det måste varit populärt.

Kolla gärna in mitt Swift Sport bygge!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316637
Mitsubishi Eclipse "GS" (1996)
FL3JM Inga konstigheter
27 september 2006 · 2 064 Inlägg

Joper skrev:
Mycket trevlig läsning men det stod fortfarande ingenting om Lt, mycket skumt tycker jag. Har ingen aning om vad Lt står för.

Engelska wiki'n är alltid mycket bättre, där står det om LT'n iaf. smile
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Camaro


Wikipedia skrev:
1973

A new luxury LT model was offered in 1973, and new impact-absorbing bumpers were standard. The Super Sport package was dropped, and the big block 396 in³ (6.5 L) V8 could no longer be ordered. Power was down due to new emissions standards, with the top rated 350 in³ (5.7 L) V8 producing 245 hp (183 kW) in the Z28, which was now offered with air conditioning as an option thanks to the switch from a solid-lifer to a hydraulic-lifter engine. The Z28 option could be ordered on both the sport coupe and LT models. When the Z28 option was ordered on the LT, the usual Z28 badges, stripes and graphics were deleted making for a virtually "street sleeper."

Other changes included a new console-mounted shifter for automatic transmissions similar to the Rally Sport Shifter used in Pontiac Firebirds replacing the Buick-like horseshoe shifter of previous Camaros, and the reintroduction of power windows to the option list for the first time since 1969 with the switches mounted in the console.

Senast redigerat av FL3JM (27 september 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang