Bilmekaniker fackförbund?

bakhjuls_spin
11 mars 2010 · 22 Inlägg

tjena!

har precis fått mitt första jobb i bilmekanikerbranschen som jag trivs jättebra på, men nu är de så att jag tyckte ingångslönen var väldigt låg. jag får 12.000 innan skatt vilket JAG iaf tycker är väldigt lågt. (hör gärna på andras åsikter)

finns de något specielt bilmekaninker fackförbund som man kan prata med och höra med vad dom tycker om saken?

tar gärna emot andra slags förslag jag kan lösa detta med (de menas inte med byta jobb eller nått i den stilen)

MvH Robin

bakhjulsdrivet ska de va, annars få det va!
262turbo
11 mars 2010 · 1 004 Inlägg

är väll if metall du ska vända dig.... är ju en fördel att vara med i ett förbund om man vill ha hjälp... /jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
volvoentusiasten
11 mars 2010 · 4 005 Inlägg

bakhjuls_spin skrev:
tjena!

har precis fått mitt första jobb i bilmekanikerbranschen som jag trivs jättebra på, men nu är de så att jag tyckte ingångslönen var väldigt låg. jag får 12.000 innan skatt vilket JAG iaf tycker är väldigt lågt. (hör gärna på andras åsikter)

finns de något specielt bilmekaninker fackförbund som man kan prata med och höra med vad dom tycker om saken?

tar gärna emot andra slags förslag jag kan lösa detta med (de menas inte med byta jobb eller nått i den stilen)

MvH Robin

12 000 kr INNAN SKATT?!? menar du inte att efter skatt ,dvs att du får 12 000 kr insatt på ditt konto?

ålder? utbildning?

Fråga alla på ditt jobb var de är med i. Ni får större verkan om alla är med i samma!
Annars är det IF Metall ett bra förslag för dig kanske.

Kingsambuca
11 mars 2010 · 66 Inlägg

Tjena.
12000 innan skatt är väldigt lite, har för mig attt minimilönen låg enligt avtal på 18613 innan skatt.
Men du kan ju alltid kontakta IFmetall och fråga om råd
Telefon växel   
08-786 80 00

Fax    
08-24 86 74

Adress   
IF Metall, 105 52 Stockholm

Senast redigerat av Kingsambuca (11 mars 2010)

I have done this a thousand times and no one has been hurt, (much).
262turbo
11 mars 2010 · 1 004 Inlägg

är inte med i metall men lästa att arbetsgivaren kan från gå lägsta lönen de tre första månaderna.... men är absolut inte säker.. avtalet gäller väll inte svartfötter? /jimmy

Senast redigerat av 262turbo (11 mars 2010)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
maco
11 mars 2010 · 1 207 Inlägg

262turbo skrev:
är inte med i metall men lästa att arbetsgivaren kan från gå lägsta lönen de tre första månaderna.... men är absolut inte säker.. avtalet gäller väll inte svartfötter? /jimmy

Vilka är det som strejkar nu?

Senast redigerat av maco (11 mars 2010)

zshoe Kokar ris
11 mars 2010 · 923 Inlägg

metall är det jag har hört också, 12 innan skatt är ett skämt till lön! hoppas du menar efter iallafall! jag ringde upp metall just om denna fråga för några veckor sedan och efter ett tag så kom gubben fram med ett svar om att absolut lägsta minimilönen före skatt var 14500 någonting, alltså för bilmekaniker utan erfarenhet (nyexaminerad), men han poängterade att i stockholmsregionen brukar det ligga mycket högre.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
262turbo
11 mars 2010 · 1 004 Inlägg

då jag inte tror att personen i fråga är med i något förbund kan ju omöjligt if mettals avtal gälla en "icke medlem"?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
maco
11 mars 2010 · 1 207 Inlägg

http://www.lararforbundet.se/web/papers … s/003463AC

- Efter gymnasiet är minimilönen 65:95 i timmen, vilket motsvarar drygt 11 500 kronor i månaden. Det är det ingen som överlever på om man är 19, 20 år och vill flytta hemifrån. De låga ingångslönerna tror jag hindrar många från att söka fordonsprogrammet. Genomsnittslönen i branschen ligger på 16 800 kronor i månaden och sen finns det förstås en lönespännvidd.

Bagarn
11 mars 2010 · 689 Inlägg

maco skrev:
http://www.lararforbundet.se/web/papers.nsf/Documents/003463AC

- Efter gymnasiet är minimilönen 65:95 i timmen, vilket motsvarar drygt 11 500 kronor i månaden. Det är det ingen som överlever på om man är 19, 20 år och vill flytta hemifrån. De låga ingångslönerna tror jag hindrar många från att söka fordonsprogrammet. Genomsnittslönen i branschen ligger på 16 800 kronor i månaden och sen finns det förstås en lönespännvidd.

Tänk även på att detta är skrivet 2000

maco
11 mars 2010 · 1 207 Inlägg

Bagarn skrev:

maco skrev:
http://www.lararforbundet.se/web/papers.nsf/Documents/003463AC

- Efter gymnasiet är minimilönen 65:95 i timmen, vilket motsvarar drygt 11 500 kronor i månaden. Det är det ingen som överlever på om man är 19, 20 år och vill flytta hemifrån. De låga ingångslönerna tror jag hindrar många från att söka fordonsprogrammet. Genomsnittslönen i branschen ligger på 16 800 kronor i månaden och sen finns det förstås en lönespännvidd.

Tänk även på att detta är skrivet 2000

Minimilönen är rätt statisk. Dessutom kan jag inte få reda på något ang. avtalet via ifmetall.se eftersom jag inte är ansluten till det facket.

Edit: jag måste säga att 12k/månad är fördjävligt. Jag får 11k/månad som arbetslös.

Senast redigerat av maco (11 mars 2010)

bakhjuls_spin
11 mars 2010 · 22 Inlägg

linuslinje skrev:

bakhjuls_spin skrev:
tjena!

har precis fått mitt första jobb i bilmekanikerbranschen som jag trivs jättebra på, men nu är de så att jag tyckte ingångslönen var väldigt låg. jag får 12.000 innan skatt vilket JAG iaf tycker är väldigt lågt. (hör gärna på andras åsikter)

finns de något specielt bilmekaninker fackförbund som man kan prata med och höra med vad dom tycker om saken?

tar gärna emot andra slags förslag jag kan lösa detta med (de menas inte med byta jobb eller nått i den stilen)

MvH Robin

12 000 kr INNAN SKATT?!? menar du inte att efter skatt ,dvs att du får 12 000 kr insatt på ditt konto?

ålder? utbildning?

Fråga alla på ditt jobb var de är med i. Ni får större verkan om alla är med i samma!
Annars är det IF Metall ett bra förslag för dig kanske.

nej jag får inte 12000 insatt på kontot, som jag har räknat ut de så får jag 8400 efter skatt, jag är 19 bast, gått tre år på fordonslinje, tog studenten våren 2009

Senast redigerat av bakhjuls_spin (11 mars 2010)

bakhjulsdrivet ska de va, annars få det va!
262turbo
11 mars 2010 · 1 004 Inlägg

"I Sverige finns ingen lagstadgad minimilön, utan regleras ofta istället i kollektivavtal mellan arbetsgivare och fackförening. En högre lön än det som angivits som minimilön i kollektivavtalet är naturligtvis tillåtet. " OM MAN DÅ INTE ÄR MED I ETT FÖRBUND SÅ ÄR VÄLL 12000 INGET KONSTIGT?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Kesler
11 mars 2010 · 3 650 Inlägg

maco skrev:

Bagarn skrev:

maco skrev:
http://www.lararforbundet.se/web/papers.nsf/Documents/003463AC


Tänk även på att detta är skrivet 2000

Minimilönen är rätt statisk. Dessutom kan jag inte få reda på något ang. avtalet via ifmetall.se eftersom jag inte är ansluten till det facket.

Edit: jag måste säga att 12k/månad är fördjävligt. Jag får 11k/månad som arbetslös.

Kul, 11lök för att inte göra ett piss! du har det bra du

maco
11 mars 2010 · 1 207 Inlägg

Kesler skrev:

maco skrev:

Bagarn skrev:

Tänk även på att detta är skrivet 2000

Minimilönen är rätt statisk. Dessutom kan jag inte få reda på något ang. avtalet via ifmetall.se eftersom jag inte är ansluten till det facket.

Edit: jag måste säga att 12k/månad är fördjävligt. Jag får 11k/månad som arbetslös.

Kul, 11lök för att inte göra ett piss! du har det bra du

Tro mig. Att vara arbetslös är ett helvete. Jag skulle gärna ta 10k/månad som lön om det betydde att jag skulle få tillbaka mitt jobb.

pars Operatör
11 mars 2010 · 346 Inlägg

Kollektivavtal sluts med en arbetsgivare för alla som jobbar på en arbetsplats, oavsett om man är med eller inte. Men jag ger många ören inte dom som inte är med. Det är ju ändå facket som har förhandlat fram det. Så är det iaf där jag jobbar. Jag är medlem i Pappers, som också är med i LO så de borde vara lika.

bakhjuls_spin: Gå med i IFmetall och be dom göra något åt saken. 12, före är ju piss.
Det är dyrt* men lönar sig i längden.

* Jag tycker inte att fackavgiften kan klassas som dyr i nått förbund. Det är ju ändå facket som sett till att vi har den lönen och förmåner (i vissa fall) vi har.

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
maco
11 mars 2010 · 1 207 Inlägg

pars skrev:
Kollektivavtal sluts med en arbetsgivare för alla som jobbar på en arbetsplats, oavsett om man är med eller inte. Men jag ger många ören inte dom som inte är med. Det är ju ändå facket som har förhandlat fram det. Så är det iaf där jag jobbar. Jag är medlem i Pappers, som också är med i LO så de borde vara lika.

bakhjuls_spin: Gå med i IFmetall och be dom göra något åt saken. 12, före är ju piss.
Det är dyrt* men lönar sig i längden.

* Jag tycker inte att fackavgiften kan klassas som dyr i nått förbund. Det är ju ändå facket som sett till att vi har den lönen och förmåner (i vissa fall) vi har.

Precis. Annars skulle Johnsson kunna meka i en bil och dra in 25k/månad medan hans arbetskamrat Chong gör samma jobb för 10k/månad. Vilken tror du arbetsgivaren skulle anställa?

Håller också med angående facket. Även jag är med i pappers (kostar nästintill ingenting nu när jag går på a-kassa). Därigenom får jag min husförsäkring gratis.

262turbo
11 mars 2010 · 1 004 Inlägg

maco skrev:

pars skrev:
Kollektivavtal sluts med en arbetsgivare för alla som jobbar på en arbetsplats, oavsett om man är med eller inte. Men jag ger många ören inte dom som inte är med. Det är ju ändå facket som har förhandlat fram det. Så är det iaf där jag jobbar. Jag är medlem i Pappers, som också är med i LO så de borde vara lika.

bakhjuls_spin: Gå med i IFmetall och be dom göra något åt saken. 12, före är ju piss.
Det är dyrt* men lönar sig i längden.

* Jag tycker inte att fackavgiften kan klassas som dyr i nått förbund. Det är ju ändå facket som sett till att vi har den lönen och förmåner (i vissa fall) vi har.

Precis. Annars skulle Johnsson kunna meka i en bil och dra in 25k/månad medan hans arbetskamrat Chong gör samma jobb för 10k/månad. Vilken tror du arbetsgivaren skulle anställa?

Håller också med angående facket. Även jag är med i pappers (kostar nästintill ingenting nu när jag går på a-kassa). Därigenom får jag min husförsäkring gratis.

så ni påstår att dom som inte är med i facket har samma rättigheter som en som är med?.... då ska jag gå ur i morgon.... kan oxå vara så att arbetsgivaren inte orkar förhandla med en och en och i stället kör samma villkor rakt av, men det är inte samma sak som att "ha rätt" till något...

Senast redigerat av 262turbo (11 mars 2010)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
maco
11 mars 2010 · 1 207 Inlägg

262turbo skrev:

maco skrev:

pars skrev:
Kollektivavtal sluts med en arbetsgivare för alla som jobbar på en arbetsplats, oavsett om man är med eller inte. Men jag ger många ören inte dom som inte är med. Det är ju ändå facket som har förhandlat fram det. Så är det iaf där jag jobbar. Jag är medlem i Pappers, som också är med i LO så de borde vara lika.

bakhjuls_spin: Gå med i IFmetall och be dom göra något åt saken. 12, före är ju piss.
Det är dyrt* men lönar sig i längden.

* Jag tycker inte att fackavgiften kan klassas som dyr i nått förbund. Det är ju ändå facket som sett till att vi har den lönen och förmåner (i vissa fall) vi har.

Precis. Annars skulle Johnsson kunna meka i en bil och dra in 25k/månad medan hans arbetskamrat Chong gör samma jobb för 10k/månad. Vilken tror du arbetsgivaren skulle anställa?

Håller också med angående facket. Även jag är med i pappers (kostar nästintill ingenting nu när jag går på a-kassa). Därigenom får jag min husförsäkring gratis.

så ni påstår att dom som inte är med i facket har samma rättigheter som en som är med?.... då ska jag gå ur i morgon.... kan oxå vara så att arbetsgivaren inte orkar förhandla med en och en och i stället kör samma villkor rakt av, men det är inte samma sak som att "ha rätt" till något...

Du har inte samma rättigheter så som bestämmelserna att den anställde har rätt till x% löneförhöjning varje år t.ex.

NissanMotorsport
11 mars 2010 ·

Kesler skrev:

maco skrev:

Bagarn skrev:

Tänk även på att detta är skrivet 2000

Minimilönen är rätt statisk. Dessutom kan jag inte få reda på något ang. avtalet via ifmetall.se eftersom jag inte är ansluten till det facket.

Edit: jag måste säga att 12k/månad är fördjävligt. Jag får 11k/månad som arbetslös.

Kul, 11lök för att inte göra ett piss! du har det bra du

Ja, de är bara att säga upp dig från ditt jobb så är du i samma läge smile men kan intyga att man jobbar häldre, riktigt drygt att va arbetslös med dessa regler och avtal AF har.

Ursäkta för OT smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang